We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door sjohie »

Vroeger kon ik als kind van ouders met een particuliere zorgverzekering, altijd vlot terecht bij de orthodontist, terwijl klasgenootjes die waren aangewezen op het ziekenfonds, daar steevast langer moesten wachten etc. Niet dat ze ultimo echt slechtere zorg ontvingen, maar je merkte wel verschil. En dat zal op meer plekken in de zorg zo geweest zijn. Dat hebben we met de huidige basisverzekering goed en wel de kop in gedrukt.

Overigens had mijn moeder onderweg naar Zuid-Frankrijk nooit het stratenboek op schoot, die regelde de muziek en snaaijerij, mijn vader was zakelijk veel onderweg in de auto, en kende de belangrijkste routes etc in Noord-Europa prima.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door newmikey »

We "moeten" helemaal niks en al helemaal niet terug naar de gulden! Terug naar geldwisselkantoren en valutaverschillen voor een dagje uit naar de kerstmarkt in Aken of flaneren over de Grote Markt in Brussel. Ook voor ons MKB zou het een ramp zijn om weer zaken te moeten doen met verschillende muntsoorten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, het had wel wat. Dan hield je na je vakantie muntjes over, nam je je vast voor dat volgend jaar te gebruiken, en een jaar verder was je die dingen helemaal vergeten. Er kwamen dus alleen maar nieuwe bij.

Geweldige tijd was dat. :D

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:
08 dec 2021 09:10
We "moeten" helemaal niks en al helemaal niet terug naar de gulden! Terug naar geldwisselkantoren en valutaverschillen voor een dagje uit naar de kerstmarkt in Aken of flaneren over de Grote Markt in Brussel. Ook voor ons MKB zou het een ramp zijn om weer zaken te moeten doen met verschillende muntsoorten.
De echte ramp is de door de euro ontstane transferunie.
Noordelijke landen draaien op voor zuidelijke landen, die de uitgaven niet op orde hebben.
Kan ook niet anders. Die zuidelijke landen hebben geen eigen munt meer, dus die kunnen ze ook niet devalueren, om hun producten aantrekkelijker te maken voor het buitenland

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door criticus2 »

bij teruggaan naar de gulden gaat MKB waarschijnlijk (weer) afronden, 6,90 en 6,60 wordt dan 7,00 Dus wat schieten we dan op met de achteruitgang?

joopverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 nov 2021 13:53

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door joopverhoeven »

Laten we met z'n allen ook eens even kijken naar de inflatie. Wanneer je deze meeneemt zul je zien hoe snel geld zijn waarde verliest. Afgelopen week kwam ik ook een artikel tegen over de huizenmarkt. Wanneer je 30.000 per jaar verdiend is het kopen van een huis vrijwel onmogelijk. Verdien je 60.000 per jaar? Dan heb ongeveer keuze ui 1/3 van de volledige huizenmarkt. Daarbij is november ook nog eens een inflatie van 4,9% procent gemeten en daar valt gewoon niet tegenop te werken. Je mag jaarlijks een flinks loonsverhoging krijgen wil jij dezelfde koopkracht houden als dat je had.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door 16again »

joopverhoeven schreef:
08 dec 2021 15:22
Laten we met z'n allen ook eens even kijken naar de inflatie. Wanneer je deze meeneemt zul je zien hoe snel geld zijn waarde verliest.
Deltour had eerder al een bericht met die strekking, wat me triggerde om de gouden standaard in herinnering terug te roepen.
Wat me op flink wat kritiek kwam te staan.
Maar het is wel een van de redenen van de populariteit van bitcoin, daar kan niet grenzeloos van worden bijgedrukt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
08 dec 2021 17:29
Deltour had eerder al een bericht met die strekking, wat me triggerde om de gouden standaard in herinnering terug te roepen.
Wat me op flink wat kritiek kwam te staan.
Maar het is wel een van de redenen van de populariteit van bitcoin, daar kan niet grenzeloos van worden bijgedrukt.
Wat meteen ook het probleem is als je een waardevaste betaaleenheid zou willen hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
08 dec 2021 10:41
newmikey schreef:
08 dec 2021 09:10
We "moeten" helemaal niks en al helemaal niet terug naar de gulden! Terug naar geldwisselkantoren en valutaverschillen voor een dagje uit naar de kerstmarkt in Aken of flaneren over de Grote Markt in Brussel. Ook voor ons MKB zou het een ramp zijn om weer zaken te moeten doen met verschillende muntsoorten.
De echte ramp is de door de euro ontstane transferunie.
Noordelijke landen draaien op voor zuidelijke landen, die de uitgaven niet op orde hebben.
Kan ook niet anders. Die zuidelijke landen hebben geen eigen munt meer, dus die kunnen ze ook niet devalueren, om hun producten aantrekkelijker te maken voor het buitenland
Zo zwart/wit is het niet, want behoorlijk wat van die noordelijke gelden zijn door hen besteed aan diensten en producten uit, juistem, die noordelijke EU landen. En veel infrastructuur in die landen zou niet zijn verbeterd of aangelegd zonder EU steun.

En die drachme van het pre-euro tijdperk, deed ook niet zoveel voor ze. ~25% van de Griekse economie draaide op zwart geld, grotendeels guldens en marken, en dat is nu niet veel minder eigenlijk. Zo heeft Griekenland bijvoorbeeld geen goed kadaster, waardoor de Griekse staat geen onroerend goed belastingen kan innen. Een poging om dit te doen via de hypotheken, zorgde er een jaar of wat geleden voor, dat er ineens erg veel onderhands geleend werd, waardoor ook dat sneuvelde.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat laatste is een kwestie van in kaart brengen. Daar is echter wel de wil voor nodig om zo'n grote operatie te starten.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
09 dec 2021 07:39
16again schreef:
08 dec 2021 10:41
De echte ramp is de door de euro ontstane transferunie.
Noordelijke landen draaien op voor zuidelijke landen, die de uitgaven niet op orde hebben.
Kan ook niet anders. Die zuidelijke landen hebben geen eigen munt meer, dus die kunnen ze ook niet devalueren, om hun producten aantrekkelijker te maken voor het buitenland
Zo zwart/wit is het niet, want behoorlijk wat van die noordelijke gelden zijn door hen besteed aan diensten en producten uit, juistem, die noordelijke EU landen.
Dus wij geven geld aan het zuiden, zodat ze onze producten kunnen kopen.
En wie wordt daar beter van? Geld komt voornamelijk bij de belastingbetaler vandaan , (lees: Jan met de Pet), de grote bedrijven gaan met het geld dat terugvloeit, de winst , schuiven.
Vroeger konden die landen hun munt devalueren, en kon je er goedkoop met vakantie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
09 dec 2021 08:58
sjohie schreef:
09 dec 2021 07:39
16again schreef:
08 dec 2021 10:41
De echte ramp is de door de euro ontstane transferunie.
Noordelijke landen draaien op voor zuidelijke landen, die de uitgaven niet op orde hebben.
Kan ook niet anders. Die zuidelijke landen hebben geen eigen munt meer, dus die kunnen ze ook niet devalueren, om hun producten aantrekkelijker te maken voor het buitenland
Zo zwart/wit is het niet, want behoorlijk wat van die noordelijke gelden zijn door hen besteed aan diensten en producten uit, juistem, die noordelijke EU landen.
Dus wij geven geld aan het zuiden, zodat ze onze producten kunnen kopen.
En wie wordt daar beter van? Geld komt voornamelijk bij de belastingbetaler vandaan , (lees: Jan met de Pet), de grote bedrijven gaan met het geld dat terugvloeit, de winst , schuiven.
Vroeger konden die landen hun munt devalueren, en kon je er goedkoop met vakantie.
Onze economie groeit, die noord-EU bedrijven keren dividend uit aan de institutionele beleggers zoals NL pensioenfondsen, en zorgen voor werkgelegenheid voor "ons". Het is een vorm van ontwikkelingssamenwerking zou je kunnen zeggen. En of dat houdbaar is op langere termijn, ik zou het niet kunnen zeggen. Wat ik wel weet, is dat het een systeem is van vele communicerende vaten, en als je er er eentje tussenuit haalt, of alleen maar de stroom vloeistof naar dat vat zomaar aanpast, dat dit verderop erg onvoorziene gevolgen kan hebben.

En als je weet dat ons NL-pensioenstelsel met ~1500 miljard aan vermogen daar onlosmakelijk mee is verbonden, net als onze huizenmarkt via de hypotheekrente, ben ik niet zo'n fan van maar wat aan dat systeem gaan morrelen om wat onderbuikgevoelens te temmen.

Overigens zijn wij afgelopen september naar Lesbos geweest, en daar genoten wij doorgaans van een drie gangen maaltijd inclusief drankjes, voor ~40 euro. De verse vis die daar vaak bij zat, zou in Nederland alleen al 25 euro per couvert kosten schat ik zo in, dus dat is nog steeds een relatief "goedkope" vakantie.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
07 dec 2021 14:45
Teunbosseman schreef:
30 jun 2021 12:17
NL heeft de euro sinds 1 jan 2022.
:?: :lol:
:roll: 1 jan 2002

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Nijogeth schreef:
07 dec 2021 18:28
Als Ajacied lijkt het begin van de jaren 70 me toch een mooie tijd.
Zo goed was dat voor Ajax anders niet, wel voor Feyenoord :mrgreen:


De jaren 70 waren voor Feijenoord de meest succesvolle jaren uit zijn historie. In 1970 slaagde Feijenoord er in als eerste Nederlandse club de Europacup I te winnen. Waar Ajax een jaar eerder niet in slaagde, daarin slaagde Feyenoord nu wel. Met 2-1 was de Schotse kampioen Celtic verslagen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... _Feyenoord

Feyenoord was toen ook de rijkste club ter wereld. Is nu wel anders.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ajax won in 1971, 72 en 73 de Europacup 1 en in 1972 de wereldbeker, alsmede de Europese Supercup in 1972 en 73. Ook werden ze in de jaren 70 5x landskampioen (70, 72, 73, 77 en 79) en wonnen ze 4x de beker (70, 71, 72 en 79).

Feyenoord won in 1970 inderdaad de Europacup 1 en de wereldbeker, won in 74 de Europacup voor bekerwinnaars en werd 2x landskampioen in de jaren 70 (71 en 74).

Ik denk dat ik toch liever in het schuitje van de Ajax supporters zat. Die hadden met Cruijff als kartrekker toch echt wat meer te juichen. Eigenlijk was het Nederlands voetbal dat decennium sowieso leidend. 2x de wk-finale gehaald, 4x een Europacup 1 finale (Ajax verloor hem overigens ook nog eens in 69). Nu zijn we blij als we het WK halen en als een club nog in de Champions League zit na de winter (al ben ik best blij met de prestaties van Ajax in de laatste jaren, er komt toch wat vergane glorie terug).

Edit: dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen? ;)

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: We moeten echt terug naar de goeie ouwe Gulden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over wat voor sport gaat dit? 😄

Gesloten