Pagina 1 van 2

Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:32
door dutchman2020
Afgelopen maand wou ik een product terug sturen naar bol.com, maar helaas was ik net te laat. Het product was toch echt niet wat ik ervan verwacht had, maar 30+ dagen na ontvangst en dan mag je het niet terug sturen. Ik denk, ik chat even met ze want misschien begrijpen ze dat ik geen tijd heb gehad - maar helaas was ik te laat en konden ze niets voor me doen.

Vandaag kwam ik erachter dat een ander retour product nog niet was terug betaald. (Ja ik weet het, ik bestel er te vaak - maar is gewoon gemakkelijk (merendeel houd ik wel trouwens)). Ik zit hier al 5 werkdagen op te "wachten", dus ik denk ik chat weer even met ze. De medewerker kon mij vertellen dat vanwege de drukte het wel tot 10 werkdagen kon duren. Toen ik aangaf dat er toch echt binnen 3 werkdagen stond en niet 10, zei ze dat dit door de drukte kwam.

Raar dat "druk zijn" wel een goede reden voor hen is, maar als ik te druk ben is het mn eigen probleem. Er zijn belangrijkere dingen in de wereld, maar vond het wel krom. En ja, nu ben ik niet te druk om dit op radar te posten - ik weet het :lol:

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:35
door Moneyman
De regels zijn niet krom, ze worden alleen krom toegepast.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:36
door dutchman2020
Tomato, tomato - je begrijpt in ieder geval wat ik bedoel :)

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:44
door NeoDutchio
Wettelijk geldt er een herroepingstijd van 14 dagen, die 30 dagen die Bol hanteert is dus al heel netjes te noemen. En terug betalen is ook per wet geregeld.
U mag het allemaal krom vinden, maar tot nu toe gebeurd er niets dat niet mag.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:46
door Moneyman
NeoDutchio schreef:
13 jul 2021 14:44
U mag het allemaal krom vinden, maar tot nu toe gebeurd er niets dat niet mag.
Behalve dan dat Bol.com blijkbaar niet doet wat ze wel beloven.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:47
door dutchman2020
Ik ga uit van hun eigen regels. Misschien is niet consequent een betere beschrijving dan.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:50
door sylvesterb
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:47
Ik ga uit van hun eigen regels. Misschien is niet consequent een betere beschrijving dan.
Terugbetaling na retourneren
De uiterlijke terugbetaaltermijn verschilt per betaalmethode, maar je zou binnen 15 werkdagen nadat je je retour verstuurd hebt je geld terug moeten hebben. We hebben namelijk 10 werkdagen nodig voor je retourzending + maximaal 5 werkdagen voor de betaling.
En bij IDeal staat wel 3 dagen maar daarbij moet je zelf 10 dagen optellen. Dus volgens mij zijn ze heel consequent en helemaal conform hun eigen regels.

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/klantenservic ... rugbetalen

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 14:55
door dutchman2020
sylvesterb schreef:
13 jul 2021 14:50
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:47
Ik ga uit van hun eigen regels. Misschien is niet consequent een betere beschrijving dan.
Terugbetaling na retourneren
De uiterlijke terugbetaaltermijn verschilt per betaalmethode, maar je zou binnen 15 werkdagen nadat je je retour verstuurd hebt je geld terug moeten hebben. We hebben namelijk 10 werkdagen nodig voor je retourzending + maximaal 5 werkdagen voor de betaling.
En bij IDeal staat wel 3 dagen maar daarbij moet je zelf 10 dagen optellen. Dus volgens mij zijn ze heel consequent en helemaal conform hun eigen regels.

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/klantenservic ... rugbetalen
Goed gevonden. Had de medewerker me gewoon dat linkje moeten sturen want dit staat niet op je retourneer pagina. Tenminste dat dacht ik, maar nu weet ik niets meer zeker natuurlijk. Bol 1, Ik 0.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 15:00
door Moneyman
Hm... net even een mail gecheckt van een eigen retournering, en daarbij schreven ze:
Wanneer wordt het geld teruggestort?
Tussen het ophalen van je retour en de retourverwerking zit meestal niet meer dan vijf werkdagen. We sturen je een e-mail zodra je retour verwerkt is. Daarin staat ook uitgelegd hoe de terugbetaling in zijn werk gaat.
Het woordje "meestal" is natuurlijk nogal cruciaal. Ik ben dus wel benieuwd naar de letterlijke toezegging die Bol.com aan TS heeft gedaan.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 15:07
door dutchman2020
Volgens PostNL is het pakketje bezorgd

Op de retour pagina staat
Zodra we je retourzending hebben ontvangen, storten we het bedrag terug. Omdat je hebt gekozen voor achteraf betalen staat het bedrag binnen 3 werkdagen op je rekening of vervalt je betalingsverplichting.
Hebben ze het ontvangen? Ja,
Dus zou ik volgens de bovenstaande quote mn geld terug moeten hebben na 3 werkdagen? Ja?

Er is geen link met de voorwaarden of afwijkende termijnen.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 15:08
door Moneyman
Helder. Dan zijn ze gewoon te laat.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 15:21
door Seinhuis
Wettelijk heeft een winkel 14 dagen de tijd om het geld terug te storten. Je kunt hierover een klacht indienen bij thuiswinkel https://www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

Dat je te laat je pakketje terug hebt gestuurd is je eigen schuld.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 16:02
door Moneyman
Seinhuis schreef:
13 jul 2021 15:21
Wettelijk heeft een winkel 14 dagen de tijd om het geld terug te storten.
Maar als de verkoper een korte termijn communiceert, is dát natuurlijk het uitgangspunt.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 16:33
door Moneyman
breien schreef:
13 jul 2021 16:31
Dan klopt het wel dat er vijf dagen op terugbetaling gewacht wordt.
Nope. TS rekent vanaf het moment van ontvangst door bol.com.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 17:09
door newmikey
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:32
Afgelopen maand wou ik een product terug sturen naar bol.com, maar helaas was ik net te laat.
Fijn onderwerp dan. U was zelf te laat terwijl u nog 16 dagen bovenop de wettelijk verplichte retourtermijn was gegund vanuit Bol en u...nagelt ze aan de schandpaal? Zwaktebod.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 17:15
door Ik_weet_niet_alles
newmikey schreef:
13 jul 2021 17:09
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:32
Afgelopen maand wou ik een product terug sturen naar bol.com, maar helaas was ik net te laat.
Fijn onderwerp dan. U was zelf te laat terwijl u nog 16 dagen bovenop de wettelijk verplichte retourtermijn was gegund vanuit Bol en u...nagelt ze aan de schandpaal? Zwaktebod.
Hebt u de rest ook gelezen? Het gaat TS er niet om dat deze te laat is met terugzenden, dat weet TS zelf ook wel. Waar het TS om gaat is dat Bol.com haar klanten houdt aan de voorwaarden en dat zij zich niet hoeven te houden aan de gemaakte afspraken.
Dus helemaal geen zwaktebod en een terechte constatering van TS.
Voor die schandpaal heeft Bol.com TS helemaal niet nodig, daar zorgt Bol.com zelf al voor, getuigen de vele topics over Bol.com.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 17:36
door PeterPeters1966
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:47
Ik ga uit van hun eigen regels. Misschien is niet consequent een betere beschrijving dan.
Maar je hebt het over twee totaal verschillende situaties.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 18:03
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
13 jul 2021 14:44
Wettelijk geldt er een herroepingstijd van 14 dagen, die 30 dagen die Bol hanteert is dus al heel netjes te noemen.
Dat is zeker netjes én tegelijk ook iets waarmee ze concurreren.
Moneyman schreef:
13 jul 2021 16:02
Seinhuis schreef:
13 jul 2021 15:21
Wettelijk heeft een winkel 14 dagen de tijd om het geld terug te storten.
Maar als de verkoper een korte termijn communiceert, is dát natuurlijk het uitgangspunt.
Plus dat een Bol.com wettelijk gezien helemaal geen 14 dagen de tijd heeft.

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 18:05
door Moneyman
PeterPeters1966 schreef:
13 jul 2021 17:36
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:47
Ik ga uit van hun eigen regels. Misschien is niet consequent een betere beschrijving dan.
Maar je hebt het over twee totaal verschillende situaties.
Maar met de gemeenschappelijke factor "termijnen", waarbij Bol.com TS er wél aan houdt, maar zichzelf niet.
breien schreef:
13 jul 2021 17:23
Ik lees in de OP niet dat TS rekent vanaf het moment dat Bol.com het pakket retour heeft.
Je moet ook niet alleen de OP lezen :wink:

Re: Beetje kromme regels bij Bol.com

Geplaatst: 13 jul 2021 18:14
door alfatrion
dutchman2020 schreef:
13 jul 2021 14:47
Ik ga uit van hun eigen regels. Misschien is niet consequent een betere beschrijving dan.
Heb je de algemene tijdenwet juist toegepast?
newmikey schreef:
13 jul 2021 17:09
Fijn onderwerp dan. U was zelf te laat terwijl u nog 16 dagen bovenop de wettelijk verplichte retourtermijn was gegund vanuit Bol en u...nagelt ze aan de schandpaal? Zwaktebod.
TS besteld vaker. Met bestelling A is Bol.com telaat en met bestelling B is TS te laat. Ik zie het zwaktebod niet.