Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumleden,
Het levert mooie gesprekken op, het levendige coronatopic van ons forum, dus we willen er graag mee verder. Maar het is natuurlijk ook een gevoelig thema dat snel discussie uitlokt, wat helemaal prima is, zolang we respectvol met elkaars mening omgaan. Dit is deel 3, een voorzetting van deel 2 (viewtopic.php?f=162&t=196331&p=2850145#p2850145) en hopelijk een nieuwe start.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Radar schreef:
12 sep 2021 21:00
Beste forumleden,
Het levert mooie gesprekken op, het levendige coronatopic van ons forum, dus we willen er graag mee verder. Maar het is natuurlijk ook een gevoelig thema dat snel discussie uitlokt, wat helemaal prima is, zolang we respectvol met elkaars mening omgaan. Dit is deel 3, een voorzetting van deel 2 (viewtopic.php?f=162&t=196331&p=2850145#p2850145) en hopelijk een nieuwe start.
Een(hopelijk blijvende) schone lei!

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

De 1,5 meter regel verdwijnt een dezer dagen. Maar hebben jullie nu het idee dat veel mensen zich er nog aan houden? Ikzelf heb de indruk van niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

De regels worden niet meer nageleefd, die indruk heb ik ook.
Premières, feestjes , alles schijnt weer te kunnen... :(
Zelf houd ik nog steeds afstand , vind het wel prettig zo , met vreemden, in de rij voor de kassa etc.

Ik voorzie wel weer een toename van Coronabesmettingen in het najaar...

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies... ik was vandaag in het kader van de OpenMonumentendagen op paleis Soestdijk. Er zijn daar verschillende maatregelen getroffen: eenrichtingsverkeer, een beperkt aantal mensen per tijdsslot (al werd er niks gecontroleerd), in de horeca en de filmzaal voldoende ruimte tussen de stoelen; dat gaat allemaal nog wel goed. Maar verder werd er niet echt meer op die anderhalve meter gelet.

Maar toen ik na afloop iets lekkers in het dorp wilde halen ging het toch even mis. De ingang en uitgang waren overduidelijk aangegeven, maar toch weer een paar ... die via de ingang naar buiten kwamen.

Piepelo
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2017 15:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Piepelo »

Ik geloof de cijfers nog steeds niet. Zo'n hoge vaccinatiebereidheid die nu nog steeds een daadwerkelijke vaccinatiegraad is geworden? Achter de ware cijfers komen niet snel, maar ik geloof er geen snars van.

Diverse contacten binnen huisartsenpraktijken en daar is het eerder 50-50. Ook genoeg ouderen die er voor kiezen om niet te prik te nemen. 'Stel je nu voor dat ik er ziek van word, die paar laatste jaren die ik nog heb, doe ik lekker met mijn eigen gezondheid zonder vaccinatie'.

Iedere keer wordt het verhaal net weer even aangescherpt, ik word er doodmoe van. Groepsimmuniteit... dat verhaal is ook alweer verdwenen. Menig slachtoffers alweer in bejaardentehuizen terwijl eigenlijk iedereen ingeënt is.

Met respect voor de wel-prikkers... ik ben nog steeds heel blij dat ik geen vaccinatie heb genomen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scontra »

Piepelo schreef:
13 sep 2021 14:34
Ik geloof de cijfers nog steeds niet.
'Stel je nu voor dat ik er ziek van word, die paar laatste jaren die ik nog heb, doe ik lekker met mijn eigen gezondheid zonder vaccinatie'.
Met respect voor de wel-prikkers... ik ben nog steeds heel blij dat ik geen vaccinatie heb genomen.
Maar dan niet in de mineur raken en niet gaan piepelooien mocht u toch, onverhoopt, wel tegen de nadelen van dit virus aanlopen. Maar ook dan wel blijven lachen, ook als u een zuurstofmaskertje op moet en dat terwijl u op uw buik moet liggen om de zuurstof beter te kunnen opnemen.
Want 'wie (voor) het laatst lacht lacht het best' is toch het gezegde ?

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helaas wil gevaccineerd zijn niet zeggen dat dat je niet kan overkomen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
13 sep 2021 18:49
Helaas wil gevaccineerd zijn niet zeggen dat dat je niet kan overkomen.
Nee, maar de kans is gelukkig wel heel wat kleiner.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat ligt dus aan de persoon. Voor een kind kan de kans niet veel kleiner worden door vaccinatie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Het vaccineren dient een doel :
nl de Zorg niet overbelasten doordat je mét vaccinatie zeer waarschijnlijk niet op de IC terecht komt en met overgewicht op je buik liggend aan de beademing moet . :(
Je kunt nog wel besmet worden en zelf nog besmettelijk zijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
13 sep 2021 20:01
Het vaccineren dient een doel :
nl de Zorg niet overbelasten doordat je mét vaccinatie zeer waarschijnlijk niet op de IC terecht komt en met overgewicht op je buik liggend aan de beademing moet . :(
De kans dat ik met overgewicht op mijn buik liggend aan de beademing moet is al nul. Ik heb geen overgewicht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat is hartstikke fijn! Geen overgewicht, maar mogelijk wel ernstig ziek op de IC terecht komen omdat je niet gevaccineerd bent?
Het gros dat er nu ligt is nl niet ingeënt.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
13 sep 2021 19:13
Nijogeth schreef:
13 sep 2021 18:49
Helaas wil gevaccineerd zijn niet zeggen dat dat je niet kan overkomen.
Nee, maar de kans is gelukkig wel heel wat kleiner.
Dat zegt men,maar ik ben daar nog niet van overtuigd.
Maar ik help het je hopen.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Radar schreef:
12 sep 2021 21:00
Beste forumleden,
Het levert mooie gesprekken op, het levendige coronatopic van ons forum, dus we willen er graag mee verder. Maar het is natuurlijk ook een gevoelig thema dat snel discussie uitlokt, wat helemaal prima is, zolang we respectvol met elkaars mening omgaan. Dit is deel 3, een voorzetting van deel 2 (viewtopic.php?f=162&t=196331&p=2850145#p2850145) en hopelijk een nieuwe start.
Even voor mijn duidelijkheid;is het een technische kwestie?
Zoja dan heb ik niets gezegd,als het is om de zaak op te schonen,idem.
Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor,niks meer.
Maar waarom deel 3?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Topics worden soms te groot, te lang. Dan krijgt de software er moeite mee. Inhoudelijk: met Corona zijn we langzaam aan in een nieuwe fase beland. Komt er deze winter nog een nieuwe variant of zorgen Deltavariant en vaccins ervoor, dat het virus steeds meer moeite krijgt om rond te gaan?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, jablan. Als je niet verder kijkt dan de eigen landsgrenzen zal het vast allemaal wel mee vallen. Helaas (?) is de wereld wel een stuk groter dan onze landsgrenzen. En daarbuiten is er nog heel wat werk te doen voor het sein 'brand meester' gegeven kan worden. Daaruit volgt dat er steeds weer nieuwe brandhaarden kunnen opduiken, ook binnen onze eigen landsgrenzen.

Vanuit menselijk gezichtspunt zie ik hier geen snelle oplossing voor, en hoe het zich gaat ontwikkelen, daar valt nu ook nog weinig over te zeggen.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Niet helaas, WA, je benoemt feiten.

Ik ben het eens met de WHO: eerst zoveel mogelijk wereldbewoners per vaccin proberen te beschermen en daarna pas extra rondes in de rijkere landen.
Om het binnen Europa te houden: Bosnië-Herzegowina moet het hebben van het Covaxx-proramma. Mortaliteit daar ligt hoog. En juist in dat soort gebieden zit het risico voor landen als Nederland.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

scharrelschipper schreef:
13 sep 2021 21:28
Maar waarom deel 3?
Waarom nummeren, en niet letters uit het griekse alfabet gebruikt?
Als we dan gelijke tred houden met de heersende variant, waren we nu in het delta topic

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door newmikey »

Even voorop gesteld dat ik prikken 1 en 2 heb en als nummer 3 komt hem ook ga halen. De statistiek is daar eigenlijk heel simpel over: van de mensen die in het ziekenhuis terecht komen zijn 4 op de 5 niet gevaccineerd. Kan je het krijgen als je gevaccineerd bent? Tuurlijk. Kan je het overbrengen? Ook. Kan je als je niet gevaccineerd bent gezond blijven? Vast wel. Heeft gezond blijven iets met je voeding, weerstand of fitheid te maken? Ook wel, lijkt me. Maar statistiek gaat niet over individuen, niet over "je" als persoon maar "je" als onderdeel van een groep.

In een groep gevaccineerden zullen minder mensen ziek worden, nòg minder opname nodig hebben en nòg weer minder op de IC terecht komen of zelfs overlijden dan in een vergelijkbare samengestelde groep ongevaccineerden. In een groep mensen die corona hebben zullen er minder gevaccineerden zwaarwegende lange termijn effecten ervaren dan in een vergelijkbare groep ongevaccineerden.

Zo, dat uit de weg en let wel, het is mijn eigen mening, gebaseerd op wat ik niet alleen in de MSM lees, maar ook wat ik juist NIET in de alternatieve media lees/hoor. Ook ken ik veel zorgmedewerkers die voor het overgrote deel dit klinische beeld uit eerste hand kunnen beamen.

Wat ik mis is onze eigen verantwoordelijkheden. Ik wil daarmee niet op de vermeende verantwoordelijkheden van niet-gevaccineerden wijzen (die zich inderdaad als de sodehannes moeten laten vaccineren wat mij betreft) maar op die van ons, de meerderheid van wèl gevaccineerden. Het kàn best dat uitgaansgelegenheden en restaurants weer volledig opengaan en dat zij in eerste instantie niet hun verantwoordelijkheden nemen (of dat het niet voor ze te doen is).

Het is dan aan de meerderheid (en ik ga dat zéker in de praktijk brengen) om bij een reservering te vragen naar het deurbeleid. Als men dan toegeeft géén controle uit te voeren, zal ik eerlijk zijn en zeggen dat ik dan mijn reservering cancel (of niet plaats). Ik kies er voor om niet voor langere tijd op kleine afstand van de ongevaccineerde medemens te verblijven. Ik (en alle gevaccineerden met mij) hebben die vrijheid en hoeven niet vast te houden aan politiek gevoelige vrijheidsbeperkende maatregelen voor die minderheid.

Als het goed is doet de economie en de kassa van de ondernemer de rest: "wil ik 20% van de mensen over de vloer hebben ondanks dat ze niet gevaccineerd zijn, dan jaag ik daarmee 80% van mijn publiek weg".

Zo mag iedereen in vrijheid kiezen wat hij/zij wil. De burger en ook de ondernemer.

Gesloten