Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Googled en op Wikipedia gevonden

Stukje over niet bewezen en pseudo wetenschap maar even negerend.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

angel1978 schreef:
05 dec 2021 22:35
Googled en op Wikipedia gevonden
In België, Engeland, Zwitserland en de Scandinavische landen wordt dit erkend als zorgverlener in de eerstelijnszorg met een onafhankelijke behandelingsbevoegdheid zoals die van een arts of tandarts. In Nederland is chiropraxie een vrij beroep, dat valt onder de noemer "alternatieve of complementaire geneeskunde" en niet officieel door de overheid gereguleerd en erkend wordt.
angel1978 schreef:
05 dec 2021 22:35
Stukje over niet bewezen en pseudo wetenschap maar even negerend.
Er zijn verschillende klinische studies naar behandelwijzes binnen de chiropraxie verricht, met wisselende resultaten.[3] Vergelijkende studies hebben geen bewijs gevonden dat chiropractische behandelwijzes effectief zijn, behalve wellicht voor bepaalde vormen van rugpijn.[3] Onderzoek heeft verder laten zien dat het manipuleren van de wervelkolom geen effectieve behandeling vormt.[4] Het is wellicht kosten-effectief voor chronische pijnen in de lage rug, maar de resultaten voor acute rugpijn zijn onvoldoende.[5] De effectiviteit en kosten-effectiviteit van preventieve chiropractische behandelingen zijn onbekend.[6] Tevens is er onvoldoende informatie om de veiligheid van chiropractische behandelingen vast te stellen.[7] De behandelingen worden geassocieerd met bijwerkingen, in zeldzame gevallen met serieuze of dodelijke complicaties tot gevolg.[8] Omdat er geen wetenschappelijk bewijs is voor chiropraxie, is er sprake van een pseudowetenschap.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
05 dec 2021 22:24
Erthanax schreef:
05 dec 2021 21:22
Nijogeth schreef:
05 dec 2021 21:03
(...) Alternatieve geneeswijzen zijn er in vele vormen en maten, maar van een deel is de werking wel degelijk erkend.
Welke alternatieve geneeswijzen zijn dan wel erkend, en door welke instantie?
Bijvoorbeeld Chiropractie.
Dit is 1 alternatieve behandelwijze. Die niet overal erkend wordt. Eigenlijk mag je meer voorbeelden verwachten als jij zegt dat "van een deel de werking wel degelijk erkend is".

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
05 dec 2021 22:24
Bijvoorbeeld Chiropractie. Dit wordt erkend door de regeringen van bijvoorbeeld België, Engeland, Zwitserland en de Scandinavische landen, om hier maar in de buurt te blijven.
Een aantal voorbeelden voor de Nederlandse situatie lijkt me relevanter. Volgens mij zijn die er niet. Verder laat ik het hierbij. Er is al genoeg over gezegd en met corona heeft het niets te maken.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het zal mensen verbazen hoeveel beroepsverenigingen van alternatieve behandelingen erkend worden in Nederland, maar dat is wat anders natuurlijk dan het erkennen van de werking van die behandelingen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
05 dec 2021 21:12
Het kenmerk van alternatief is juist dat de werking niet erkend is. Zodra de werking bewezen wordt, is het niet meer alternatief. Dus zeer benieuwd naar welke alternatieve geneeswijzen een erkende werking hebben.
Je kunt je dan beter op een rijtje zetten hoeveel erkende geneeswijzen begonnen zijn als alternatieve geneeswijzen.
Waardoor je alternatief niet botweg meer kunt gelijkstellen met kwakzalverij.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het is weer jammer dat de bij ZonMW toch weer richting behandelmethodes willen kijken met cognitieve gedragstherapie en graded exercise therapy, maar dan in aangepaste vorm voor long COVID. Maar ergens ook wel weer te verwachten omdat ze altijd voorstander geweest zijn van dat soort behandelingen, ook al wordt er voor gewaarschuwd. Maar we zullen wel weer zien.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
05 dec 2021 21:03
angel1978 schreef:
05 dec 2021 20:38
Het is 1000% kwakzalverij
Net als een lever of niertransplantatie. Deze werkt namelijk ook in veel gevallen niet. De criteria zijn hier gezet op effectiviteit. Als iets redelijk vaak niet effectief is, zoals chemotherapie, dan is het dus kwakzalverij.

Alternatieve geneeswijzen zijn er in vele vormen en maten, maar van een deel is de werking wel degelijk erkend.
"Erkend" is een subjectief fluïde begrip, zeker in de medische wereld, en er zijn ook praktijken en methoden die in sommige landen "erkend" zijn, maar bij een serieuze eerste medisch-wetenschappelijke toets, door het ijs zakken. In de Corona pandemie is Hydroxychloroquine, een bekend voorbeeld. Het is een "erkend medicijn", maar zeker niet voor elke aandoening.

En voor sommige behandelingen voor vermeende psychische aandoeningen in zeg China of Noord-Korea, zal nooit ook maar één medicus tekenen, terwijl die overheden daar toch best zwaar op leunen..

Vaak blijkt bij alternatieve geneeswijzen dat er een groot "wij van WC-eend adviseren WC-eend" gehalte speelt op de achtergrond, niet zelden zijn de voorstanders ervan, ook de drijvende kracht achter een (web)winkeltje of handeltje die het product in kwestie verkoopt.

Iets wat met niet-alternatieve geneesmiddelen, alleen onder zeer strikte regels mag.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
05 dec 2021 21:03
angel1978 schreef:
05 dec 2021 20:38
Het is 1000% kwakzalverij
Net als een lever of niertransplantatie. Deze werkt namelijk ook in veel gevallen niet. De criteria zijn hier gezet op effectiviteit. Als iets redelijk vaak niet effectief is, zoals chemotherapie, dan is het dus kwakzalverij.

Alternatieve geneeswijzen zijn er in vele vormen en maten, maar van een deel is de werking wel degelijk erkend.

Gelukkig werken transplantaties in heel veel gevallen wel en ik ben daar heel dankbaar voor.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
05 dec 2021 20:58
Sommige mensen hebben “baat” bij honderdduizend keer verdunde druppels van het een of ander, of bij ingestraald water. Heel fijn voor hen, maar kwakzalverij.
Daar ben ik het mee eens,maar daar gaat het hier niet over.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dankbaarheid is ook een woord dat vaak bij mij opkomt als ik denk aan de gezondheidszorg in ons land. Aan al die mensen die zich inzetten voor de volksgezondheid. En dat de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk is.
Jong of oud. Arm of rijk.

Die context maakt de negativiteit van sommigen hier des te onbegrijpelijker.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door witte angora »

Die negativiteit zit in de volksaard, Bob.

Zaterdag reed er geen trein tussen Nunspeet en Zwolle, er was een vervangende bus die door een waanzinnig mooi stuk van de Veluwe reed. In Zwolle complimenteerde ik de chauffeur dat hij die route gevonden had. 'Ja', zegt een vrouw, 'dat wilde ik ook net zeggen, maar het had eigenlijk mooi weer moeten zijn, dan was het nog mooier'.

Juist het gebrek aan dankbaarheid en waardering voor de inspanningen die door velen in de zorg gedaan worden, in combinatie met stijfkoppigheid, heeft ons in de huidige Corona-situatie gebracht. En we zullen er voorlopig niet van af komen denk ik.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bob Schurkjens schreef:
06 dec 2021 10:58
Dankbaarheid is ook een woord dat vaak bij mij opkomt als ik denk aan de gezondheidszorg in ons land. Aan al die mensen die zich inzetten voor de volksgezondheid. En dat de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk is.
Jong of oud. Arm of rijk.

Die context maakt de negativiteit van sommigen hier des te onbegrijpelijker.


Daar staat het forum vol van...... maar daar heeft gelijk krijgen/drammen ook mee te maken.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

De Nederlandse gezondheidszorg wordt nogal eens opgehemeld. Uit cijfers zou dan ook blijken dat we geweldige zorg hebben in Nederland. Als je voorbeelden noemt van zaken die mis gaan of structureel fout zitten wordt je ondankbaarheid verweten.
Dat maakt discussiëren of verbeterpunten aanwijzen lastig. Eigenwijs als ik ben ga ik toch wat proberen. Dat doet overigens niks af aan het harde werk wat mensen in de zorg doen. Ik heb zelf in zowel ouderen als gehandicaptenzorg gewerkt, met veel plezier. Misschien dat ik daarom de situatie met het jaar heb zien verslechteren.
Een actueel voorbeeld: door het beleid dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen zijn verzorgingshuizen afgeschaft. Als er iets met ze gebeurt waardoor ze in het ziekenhuis terecht komen kunnen ze naderhand niet meer naar huis. Omdat er een lange wachtlijst is voor het verpleeghuis blijven deze mensen dus in het ziekenhuis. Daar houden ze een bed bezet tot er plek is in het verpleeghuis.
En dan heb ik het nog niet over de rampzalige WMO....
Of over het leven op bijstandsniveau en daardoor bepaalde tandartsbehandelingen niet of nauwelijks kunnen betalen. Gelukkig heb ik nog een beetje spaargeld maar niet iedereen heeft dat. Geld speelt bij bepaalde zorg dus wel degelijk een rol. Daar worden dan wel weer petities en brandbrieven voor opgesteld maar echte verandering komt er waarschijnlijk pas bij een minder rechtse regering.
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik door alle regeltjes en procedures zo lang op zorg moest wachten dat er een dure opname nodig was.
En nou ga ik vlug breien voordat ik aan de schandpaal genageld wordt 😉
Edit: ik ga zoveel ik kan wekelijks wandelen met een ernstig meervoudig beperkte man. Qua niveau zit hij op een maand of 7 en hij is volledig rolstoelafhankelijk. Hij kan niet praten. Maar als ik dan zijn rolstoel duw terwijl op de telefoon zijn eigen playlist op Spotify speelt dan lacht hij van oor tot oor 😁 En dat is gewoon geweldig om te zien en mee te maken. Daar zitten geen mitsen en maren aan. Het is gewoon geweldig om zijn pure blijheid te zien. Om maar aan te geven dat ik wel positief ben over bepaalde dingen.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
05 dec 2021 21:52
scharrelschipper schreef:
05 dec 2021 20:07
kuklos schreef:
05 dec 2021 16:06


Dat schrijf ik dus niet.
Wat ik wel schrijf is dat als iemand echt iets wil bijdragen, anders dan enkel en alleen maar angst aanjagen, ook de kritiek op het kritische geluid wordt gepost; en niet alleen maar het kritische geluid.
Kuklos,nog een reactie dan.
Je draaft door op je stokpaard.
Pas op dat je er niet afvalt.
Wat mij betreft is hier geen sprake van een stokpaardje, maar van een volkomen terechte kritische beschouwing van consequent terugkerend eenzijdig, negatief geladen berichtendumperij, zonder enig vermogen tot reflectie.

Als dat pijn doet, zou je je moeten afvragen waarom.
MM,je haalt stukjes uit twee verschillende discussies,dat mag maar is niet relevant.
Ik zie niet in wat evt.wappie gedrag te maken heeft met osteopathie.
Ik merkte alleen maar op dat wat betreft kwakzalverij niet alles zo zwart-wit is,en ik noemde een voorbeeld.
Het lijkt me dat de discussie enigzins aan het ontsporen is.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een actueel voorbeeld: door het beleid dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen zijn verzorgingshuizen afgeschaft.
Ik denk dat je dat nog even tegen een flink aantal Woonzorgcomplexen zult moeten gaan vertellen, want daar zijn ze daar nog niet van op de hoogte.. Die beste mensen werken (werknemers) en wonen (bewoners) daar nog steeds ondanks dat ze niet meer bestaan.
Of over het leven op bijstandsniveau en daardoor bepaalde tandartsbehandelingen niet of nauwelijks kunnen betalen. Gelukkig heb ik nog een beetje spaargeld maar niet iedereen heeft dat. Geld speelt bij bepaalde zorg dus wel degelijk een rol. Daar worden dan wel weer petities en brandbrieven voor opgesteld maar echte verandering komt er waarschijnlijk pas bij een minder rechtse regering.
Geld speelt een heel belangrijke rol. Maar dat heeft niet zozeer met een 'rechtse' regering te maken, maar veel meer met wat de maatschappij (wij dus) bereid zijn om hiervoor op te brengen.

Als ik zie wat wij als maatschappij in ons gedrag al niet eens zijn bereid op te brengen, vrees ik het ergste voor datgene wat ons serieus geld gaat kosten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard speelt geld een rol. Maar ook vroeger vielen er nauwelijks behandelingen bij de tandarts in het ziekenfonds, dat was niets anders dan nu.

En zo “super” waren die, op oude leest geschoeide, bejaardentehuizen niet. Kleine hokjes en veel regels en al je geld kwijt.

Ook zo’n 20 jaar geleden waren er flinke wachtlijsten voor verpleegtehuizen. Mijn moeder kreeg zomer 1999 een herseninfarct, waardoor zij compleet hulpbehoevend werd. Na een maand was zij uitbehandeld in het ziekenhuis, maar pas eind december was er plek in het verpleegtehuis, waar zij nog negen jaar gewoond heeft.
Eerst met nog vier dames op één kamer. Pas de laatste ca. 4 jaar had zij een kamer voor zich alleen.

Dus om nu te zeggen dat het vroeger beter was?

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zolang niet de zorg centraal staat maar de winst zal het nooit wat worden.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
06 dec 2021 08:37
kuklos schreef:
05 dec 2021 21:12
Het kenmerk van alternatief is juist dat de werking niet erkend is. Zodra de werking bewezen wordt, is het niet meer alternatief. Dus zeer benieuwd naar welke alternatieve geneeswijzen een erkende werking hebben.
Je kunt je dan beter op een rijtje zetten hoeveel erkende geneeswijzen begonnen zijn als alternatieve geneeswijzen.
Ik neem de uitdaging aan en zie dat rijtje graag tegemoet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
06 dec 2021 11:54
MM,je haalt stukjes uit twee verschillende discussies, dat mag maar is niet relevant.
Onzin. Ik heb één post van jou gequote en niets bij elkaar geplakt. Blijkbaar weet je zelf niet eens meer wat je schrijft.

Gesloten