'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat soort platen lijkt me inderdaad een heel slecht plan.

Kan je niet kijken of je iets met elektrischer, plaatselijke verwarming kunt?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

snuffel1 schreef:
06 okt 2021 16:03
In de huidige situatie betaal ik 1300 euro op jaarbasis maar als ik nu voor een langlopend contract bij dezelfde leverancier met vaste tarieven zou gaan betaal ik 2100 euro op jaarbasis dat is nog wel even slikken en ga ik dus ook niet doen. Paniek is sowieso een slechte raadgever en nu voor meerdere jaren een contract met een vaste energieprijs aangaan is geen goede optie.
Een beetje paniek is het wel op dit moment, de gasprijs is vandaag flink hoger dan gisteren. Zie de link.
https://www.geenstijl.nl/5161438/live-t ... nter-2022/

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is wel gokken nu: ga ik NU een nieuw contract aan, of per eind van het jaar - als mn contract afloopt...?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
06 okt 2021 16:17
grun schreef:
06 okt 2021 14:57
daar platen polystyreen op te leggen.
Dat idee kan de brandweer niet zo waarderen, denk ik dan.
Ok, zover waren we nog niet, het idee is nog pril. Misschien blijft het zo'n brain fart die je bedenkt met een borrel op, de volgende morgen lijkt het opeens een slecht idee. Ik heb nog een elektrisch ventilatorkacheltje voor onder het bureau, dat kan ook.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommer werd toch ook weer even genoemd. :lol:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
06 okt 2021 16:49
't Is wel gokken nu: ga ik NU een nieuw contract aan, of per eind van het jaar - als mn contract afloopt...?
Ik heb afgelopen zaterdag 2 oktober een nieuw contract gesloten dat pas in december ingaat. Eigenlijk een paar dagen te laat, in september was beter geweest.
Uiteraard ga ik straks meer betalen dan met het huidige contract, maar gemoedsrust is me ook wat waard. Nu weet ik waar ik aan toe ben en kan rustig slapen.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

De gasprijzen stijgen de laatste manden erg hard, ben ik blij dat ik bij Essent begin augustus een 3-jarig vast contract heb gesloten, toen de energieprijzen nog niet zo duur waren als nu, ik zonnepanelen met teruglevering heb en ik in een goed geïsoleerde huurwoning woon met gasverbruik van maar 600 m³ per jaar. Daardoor heb ik de komende drie jaar geen last van deze alsmaar hoger en hoger wordende gas- en stroomprijzen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door scontra »

snuffel1 schreef:
06 okt 2021 16:03
In de huidige situatie betaal ik 1300 euro op jaarbasis
Mazzelaar, met dat bedrag kunnen wij, over het jaargemiddelde genomen, nog net geen 4 maanden vooruit !
Maar ons contract, met de tarieven van okt. 2020, loopt nog een tijdje door, dus voorlopig nog even geen oud brood met gemeente pils. :wink:

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is duidelijk dat er voor consumenten in ieder geval leveringszekerheid is. Voor bedrijven kan dat anders zijn. Dus niet alleen de warmte gaat duurder worden, maar sommige producten waarschijnlijk ook.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
06 okt 2021 17:22
Komkommer werd toch ook weer even genoemd. :lol:
Straks is niet alleen de komkommer duur, maar gaat de komkommer ook nog eens duur praten.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
06 okt 2021 16:49
't Is wel gokken nu: ga ik NU een nieuw contract aan, of per eind van het jaar - als mn contract afloopt...?
Mijn contract loopt eind november af. Ik wacht nog even af, anders ga ik maar over op variabel en kijk ik nog even, dan zit ik niet een jaar of langer vast aan deze prijzen.

Echter zijn ze Europees bezig dit te gaan regelen, want de hele EU heeft langs de pot gepist met het inkopen van gas. Dit wordt namelijk meestal in de lente/zomer ingekocht en de voorraden daarmee aangevuld. Dan is de vraag namelijk minder en de prijs lager. De Aziaten zijn echter doorgegaan met gas inkopen en dus bleven de prijzen hoger dan normaal (bovenop de hogere prijzen die bijvoorbeeld Rusland rekent voor de EU als vergelding op economische sancties vanuit de EU).

En wij maar wachten en wachten totdat de Aziaten alles op hadden gekocht en wat er nu nog ingekocht kan worden is dus stukken duurder geworden door de schaarsheid. Die schaarsheid wordt overigens ook veroorzaakt door het afnemende aantal gasvelden in Europa zelf, waardoor we meer buiten Europa moeten inkopen.

Overigens zie ik hier mensen zeggen dat ze al een tijd hun verwarming aan hebben staan, maar dan vraag ik me af of mensen niet gewoon te warm stoken? Het enige gas dat ik voorlopig nog gebruik is van het douchen, niet van het warm stoken. Als ik in de avond thuis ben dan stijgt de temperatuur in mijn appartement door het koken en doordat er activiteit is. Snachts en overdag komt de temperatuur dan echt niet onder de 18 graden (waarop ik de temperatuur heb ingesteld). De slaapkamer staat zelfs op 17.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
06 okt 2021 16:49
't Is wel gokken nu: ga ik NU een nieuw contract aan, of per eind van het jaar - als mn contract afloopt...?
Een nieuw "vast" contract afsluiten hoeft natuurlijk niet. Wij kiezen waarschijnlijk voor onze nieuwe woning een contract voor onbepaalde tijd. Ofwel: direct opzegbaar.

We gaan niet meedoen met het huidige paniekvoetbal.

@nijogeth:
Ondanks dat voor ons huis uit 1902 afgelopen maand energielabel A+ is vastgesteld, is ook hier de warmtepomp alweer een paar keer aan geweest voor de vloerverwarming. De thermostaat staat op 21 graden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

Nijogeth schreef:
06 okt 2021 18:39
Mijn contract loopt eind november af. Ik wacht nog even af, anders ga ik maar over op variabel en kijk ik nog even, dan zit ik niet een jaar of langer vast aan deze prijzen.
'Vast zitten' is betrekkelijk. Mochten we een zachte winter krijgen en de gasprijzen in april dalen weer, dan ben ik ook zo weer weg bij een prijsverschil van 100 euro of meer. Dat geld is om de boete te betalen, is het verschil meer dan is dat pure winst. Nog afgezien van de lagere voorschotbedragen.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar 21 graden is toch wel erg warm, of ben ik dat? Ik heb het dan ook wel heel snel warm, maar kan in de winter rond het vriespunt in mijn T-shirt buiten komen zonder het echt koud te hebben. Heeft me al 2x bevroren vingers opgeleverd, doordat ik met -10 ofzo geen handschoenen aanhad. Dat is in de kou niet zo erg, maar zodra die cellen weer gaan uitzetten als ze warmer worden, dan is dat vrij pijnlijk.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Even buiten de vraag wanneer je nu het beste een nieuw contract zou moeten afsluiten, wat als ik nu mijn dak vol leg met zonnepanelen? Beneden heb ik een airco die ook kan verwarmen en er komen nieuwe kozijnen met minimaal HR++ glas. Als ik nu mijn eigen verbruik (met wat extra) omreken naar het aantal zonnepanelen en ik leg die op het dak, wat zou ik dan nog moeten betalen? In principe is mijn verbruik via de meter 0 (of zelfs negatief, maar daar reken ik niet mee), de verbruikskosten worden dan €0,00. Vaste leverkosten en netwerkkosten blijven bestaan (word per dag berekend). Maar de energiebelasting en opslag duurzame energie gaan wel per KwH, word dan dan ook €0,00? En hoe zit dan dan met de vermindering energiebelasting, blijft die waardoor het maandbedrag nog lager word? Als het zo eenvoudig zou zijn, dan zijn mijn maandlasten 66% lager. Ergens zou, lijkt mij, een addertje onder het gras moeten zitten.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als ik in de avond thuis ben dan stijgt de temperatuur in mijn appartement door het koken en doordat er activiteit is. Snachts en overdag komt de temperatuur dan echt niet onder de 18 graden (waarop ik de temperatuur heb ingesteld). De slaapkamer staat zelfs op 17.
Je neemt dit hopelijk niet als maatstaf voor het gemiddelde ;)
Een gloednieuw appartementje dat al opwarmt als er een beetje gekookt wordt en er iemand rondloopt is niet echt representatief voor een gemiddeld huishouden, of denk je van wel? ;)

https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... e-gasprijs

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
06 okt 2021 19:02
Even buiten de vraag wanneer je nu het beste een nieuw contract zou moeten afsluiten, wat als ik nu mijn dak vol leg met zonnepanelen? Beneden heb ik een airco die ook kan verwarmen en er komen nieuwe kozijnen met minimaal HR++ glas. Als ik nu mijn eigen verbruik (met wat extra) omreken naar het aantal zonnepanelen en ik leg die op het dak, wat zou ik dan nog moeten betalen? In principe is mijn verbruik via de meter 0 (of zelfs negatief, maar daar reken ik niet mee), de verbruikskosten worden dan €0,00. Vaste leverkosten en netwerkkosten blijven bestaan (word per dag berekend). Maar de energiebelasting en opslag duurzame energie gaan wel per KwH, word dan dan ook €0,00? En hoe zit dan dan met de vermindering energiebelasting, blijft die waardoor het maandbedrag nog lager word? Als het zo eenvoudig zou zijn, dan zijn mijn maandlasten 66% lager. Ergens zou, lijkt mij, een addertje onder het gras moeten zitten.
Je gaat nog uit van 100% salderen, dat gaat langzaam maar zeker minder worden.
En waar ga je mee douchen? Dat gaat met die airco niet lukken.. En als je dat ook elektrisch wilt doen zul je dus of naar een warmtepomp, een boiler of de tussenvorm (warmtepompboiler) toe moeten.. En dan heb je wel een flink dak nodig. Gezien je post laatst ga je dat niet redden ;)

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
06 okt 2021 19:33
Als ik in de avond thuis ben dan stijgt de temperatuur in mijn appartement door het koken en doordat er activiteit is. Snachts en overdag komt de temperatuur dan echt niet onder de 18 graden (waarop ik de temperatuur heb ingesteld). De slaapkamer staat zelfs op 17.
Je neemt dit hopelijk niet als maatstaf voor het gemiddelde ;)
Een gloednieuw appartementje dat al opwarmt als er een beetje gekookt wordt en er iemand rondloopt is niet echt representatief voor een gemiddeld huishouden, of denk je van wel? ;)

https://nos.nl/collectie/13880/artikel/ ... e-gasprijs
Nee, dat bedoel ik ook niet. Maar het lijkt me (puur logisch bekeken) dat met buitentemperaturen tussen de 12 en 20 (van de laatste maand ongeveer) er nog niet gestookt hoeft te worden als niet de hele dag alles wagenwijd open staat. Of je moet de thermostaat dus hoger dan een 18 of 19 graden hebben staan en dan moet er inderdaad bijgestookt worden om constant bijvoorbeeld 22 of 23 graden te hebben.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

@Neo: als je er opslag (accu/batterij/noem het hoe je wilt) bij plaatst, dan wordt je meer zelfvoorzienend en minder afhankelijk van een overheid. Overdag stroom opwekken voor de avond en nacht, dat idee.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat wordt dan een flink pakket aan accu’s.

Plaats reactie