'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die tegemoetkoming is voor volgend jaar. En het is geen € 500,00.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
13 dec 2021 20:12
Die tegemoetkoming is voor volgend jaar. En het is geen € 500,00.
Die tegemoetkoming is er ieder jaar en is voor 2021 vastgesteld op 558,56. Voor 2022 wordt deze een stuk hoger. In theorie levert een aansluiting hebben en niets gebruiken je dus geld op.

Kijk even onder het kopje 'vermindering energiebelasting'.
https://www.pricewise.nl/energieprijzen ... belasting/

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik dacht dat u refereerde aan het extra bedrag aan korting wat in het vooruitzicht is gesteld. Niet aan de al lopende energiebelasting korting.

Maar dat bedrag is natuurlijk wel perjaar en de Ts was maar ruim één maand klant.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door xflorisx »

Mark1992 schreef:
13 dec 2021 15:38
xflorisx schreef:
13 dec 2021 15:31
Mark:
Voor een label A woning van die maat is dat wel een hoog verbruik. Zeker het gasverbruik. Ik heb zeker geen Label A woning maar doe het met 80 m3 voor een tussenwoning. Label B of C (niet vastgesteld, want officieel nog D) Gezien de prijzen voor november die ongeveer het dubbele zijn dan wat dit jaar normaal was. Gelukkig zijn de toekomstige tarieven al wat lager.
We hebben alleen de radiatoren beneden aan. Echter hebben wij geen deur tussen de verdieping naar boven. ik verwacht dat hier veel warmte verloren gaat. We zijn op dit moment offertes aan het aanvragen om er een deur tussen te laten zetten, zodat de boven en benedenverdieping daarin gescheiden zijn. 80m3 vind ik sowieso vrij laag. Voor welke oppervlakte is dat? Ik zie dat een huis tot 50m2 gemiddeld 870m3 per jaar verbruikt. En een woning van 200m2, gemiddeld 2020m3. Wij zitten ongeveer op 165-170m2. Dus ik verwacht dat die 144 m3 nog ''vrij'' laag is voor 5 weken. Mochten wij de deur hebben, dan wordt het misschien alsnog wat gereduceerd.
Ik denk dat onze woning uit 1980 een woonoppervlakte van 140 m2 heeft. Net als jou verwarmen we alleen maar beneden. De laatste jaren is er veel beter geïsoleerd. Alleen het dak moet/kan nog beter. Gasverbruik nu 700 kuub per jaar. Dat was vroeger het dubbele. Elektrakosten hebben we niet ivm zonnepanelen. Wij hadden de mogelijkheden om te investeren en daarom hier geen energiearmoede.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Nijogeth schreef:
13 dec 2021 19:51
Mark1992 schreef:
13 dec 2021 15:03
Edit: nieuwe tarieven bij Vattenfall (variabel):
0,318 ~ 0,32 per kWh;
1,55 per kuub gas.
Vergeet niet dat die prijzen per 1 januari omhoog gaan (bij mij in elk geval) en die van Eneco niet.

Is er overigens iemand die me kan vertellen hoe het zit met de tegemoetkoming energiekosten van 500+ euro? Is die helemaal meegegaan in de afrekening van Welkom Energie? Of is dat er bij Eneco gewoon afgehaald? Dat scheelt natuurlijk ook wat.
Ik heb dit nagevraagd bij Vattenfall en ze hadden de indexatie al gedaan. Ze gaf aan dat wanneer er alsnog een verhoging zou komen, dit iet ''erg'' veel zou zijn. Zolang mijn variabele kosten lager dan Eneco zijn, scheelt het mij al geld.


Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Welkom Energie, Anode Energie, Enstroga en SEPA, FENOR: afgezien van de eerste zijn het allemaal partijen die mij niets zeggen. Kleine spelers, waarschijnlijk prijsvechters, maar al met al raakt dit toch een flinke groep consumenten.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mij zeggen ze alle 5 niets.
Met 36000 klanten is ook dit weer een kleintje in de consumentenmarkt althans.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog steeds wordt gezegd, dat jaarcontracten beter zijn dan meerjarige contracten.

Als we 5 jaar terugkijken, wat was dan voordeliger? Jaarcontract of een 2-3-4-5-jaars contract?

Voor het antwoord is de input van meerdere forumers nodig. De mensen met een meerjarig contract en de mensen, die tot nu toe elk jaar overstapten. Beste vergelijking is naar mijn idee de kale prijs per m3 gas en kWh stroom, eventueel met dag-/nachttarief.

Ik gooi het op, omdat ik het idee heb, dat met de huidige prijzen het hele voordeel van de afgelopen 5 jaar in één keer weg is. Als dit klopt, dan is het advies om het bij jaarcontracten te houden niet meer actueel.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat heb je aan die rekensommen achteraf. Daar zijn de klanten van die omgevallen energieboeren niet mee geholpen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
22 dec 2021 21:06
Wat heb je aan die rekensommen achteraf. Daar zijn de klanten van die omgevallen energieboeren niet mee geholpen.
Is dat dan het doel?
Rekensom achteraf bepaalt wat de goedkoopste contractvorm was, daar kan iedereen zijn voorbeeld mee proberen te doen.
Proberen: resultaten... verleden ...garantie ......toekomst

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

Jablan schreef:
22 dec 2021 20:08
Beste vergelijking is naar mijn idee de kale prijs per m3 gas en kWh stroom, eventueel met dag-/nachttarief.
Ik blijf erbij dat in een verzadigde markt, waar iedereen het product al heeft, nieuwe klanten meer waard zijn dan zittenblijvers. Ik stap consequent ieder jaar over voor de bonussen voor nieuwe klanten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag van Jablan. De korting (welkomstpremie) bestaat uit een vast bedrag. Dat betekent: hoe lager het energieverbruik des te hoger de procentuele korting per jaar.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
22 dec 2021 22:07
Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag van Jablan. De korting (welkomstpremie) bestaat uit een vast bedrag. Dat betekent: hoe lager het energieverbruik des te hoger de procentuele korting per jaar.
Alsof de keuzes die hier gegeven zijn de enige keuze zijn..

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Bob Schurkjens schreef:
22 dec 2021 22:07
Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag van Jablan. De korting (welkomstpremie) bestaat uit een vast bedrag. Dat betekent: hoe lager het energieverbruik des te hoger de procentuele korting per jaar.
Dat klopt niet.
Ik scan altijd hoeveel de welkomstpremie verandert als ik mijn jaarverbruik anders invul.
Hoe hoger je opgegeven verbruik des te hoger je welkomstpremie kan zijn, zo blijkt in sommige gevallen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Variabele welkomstpremies dus. Kunt u daar een voorbeeld van geven?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

(@Bob Schurkjens: Nee, ik kan nu zeker geen voorbeeld geven. Je zal zelf de scan (je huiswerk) moeten doen op de vergelijkngssites.)


Jablan schreef:
22 dec 2021 20:08
Nog steeds wordt gezegd, dat jaarcontracten beter zijn dan meerjarige contracten.

Als we 5 jaar terugkijken, wat was dan voordeliger? Jaarcontract of een 2-3-4-5-jaars contract?
Ik heb 2x serieus onderhandeld met Vattenfall nadat ik daar een 1-jarig contract had afgesloten. Ze wilden me dus graag op 3 jaar zetten.

Hoewel op zich de prijzen aantrekkelijk leken woog de jaarlijkse welkomstpremie niet op tegen de eenmalige bij het 3-jarige contract.
De 'break even' lag bij 1,5 jaar. De welkomstpremie voor 3-jarig zou dus 2x zo hoog moeten zijn om quitte te spelen bij gelijkblijvende prijzen.

Tenzij je het prima vindt dat je meer betaalt voor 3 jaar zekerheid was het op dat moment niet voordeliger.
Maar als de prijzen zoals nu langdurig hoog blijven dan had ik 3-jarig contract moeten nemen. Het had me slechts €150 meer gekost, te verdelen over 3 jaar.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 23 dec 2021 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
22 dec 2021 21:48
Lady1234 schreef:
22 dec 2021 21:06
Wat heb je aan die rekensommen achteraf. Daar zijn de klanten van die omgevallen energieboeren niet mee geholpen.
Is dat dan het doel?
Rekensom achteraf bepaalt wat de goedkoopste contractvorm was, daar kan iedereen zijn voorbeeld mee proberen te doen.
Proberen: resultaten... verleden ...garantie ......toekomst
Zo is het. De mening 'jaarcontract is goedkoper' achteraf aan de werkelijkheid toetsen. Is dat waar of een misvatting?

Met de huidige prijzen vind ik het apart, dat meerdere organisaties aan de opvatting 'jaarcontract is het beste' vasthouden.

Wij hebben zelf een meerjarig contract, gas is 3/5e en stroom 2/5e van het termijnbedrag en we verbazen ons over wat anderen (met jaarcontract) kwijt zijn. (Tot 6 keer meer)

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
23 dec 2021 09:57
16again schreef:
22 dec 2021 21:48
Lady1234 schreef:
22 dec 2021 21:06
Wat heb je aan die rekensommen achteraf. Daar zijn de klanten van die omgevallen energieboeren niet mee geholpen.
Is dat dan het doel?
Rekensom achteraf bepaalt wat de goedkoopste contractvorm was, daar kan iedereen zijn voorbeeld mee proberen te doen.
Proberen: resultaten... verleden ...garantie ......toekomst
Zo is het. De mening 'jaarcontract is goedkoper' achteraf aan de werkelijkheid toetsen. Is dat waar of een misvatting?

Met de huidige prijzen vind ik het apart, dat meerdere organisaties aan de opvatting 'jaarcontract is het beste' vasthouden.

Wij hebben zelf een meerjarig contract, gas is 3/5e en stroom 2/5e van het termijnbedrag en we verbazen ons over wat anderen (met jaarcontract) kwijt zijn. (Tot 6 keer meer)
Maar wat vorig jaar het beste is/was zegt niets over wat nu of morgen het beste is.
Je hebt dus niet zoveel aan deze informatie uit het verleden.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je, bijvoorbeeld, begin verleden jaar een vijfjarig contract had afgesloten, zal je nu beslist voordeliger uit zijn, dan dat je nu een éénjarig contract afsluit.

Maar wat heb je aan die kennis?

Plaats reactie