'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 dec 2021 11:34
Je mag het hopen, maar het zou me niks verbazen als de boel gigantisch uit de hand gaat lopen. En dan?
....is de gasprijs je kleinste probleem

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:
24 dec 2021 10:56
Misschien was die Nordstream 2 toch niet zo'n goed idee. Het geopolitieke gelazer is al begonnen.
Het idee is goed. Maar dat je overal bemoeienis krijgt van partijen die er niets mee te maken hebben, dat is minder.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
24 dec 2021 10:16
jonis schreef:
24 dec 2021 10:00
Moneyman schreef:
24 dec 2021 08:56
Inmiddels werkt de truc niet meer.
Welke truc?
Via oude pagina ergens kon je tegen verouderde tarieven nog een contract afsluiten
Waarbij ik me afvraag of dat een kenbare fout is.
Januari variabel is 1,11 m3

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
24 dec 2021 10:16
Via oude pagina ergens kon je tegen verouderde tarieven nog een contract afsluiten
Waarbij ik me afvraag of dat een kenbare fout is.
Ja zeker, omdat je behoorlijk wat toeren uit moest halen om de aanbieding te kunnen vinden. Alleen de enkeling die het tabblad toevallig nog open had staan, zou wellicht een geslaagd beroep kunnen doen. Ben benieuwd of ze dit (vervallen) aanbod gestand doen. Ze hebben het wél (ongetwijfeld automatisch) bevestigd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lowieze schreef:
10 dec 2021 16:40
Lady1234 schreef:
10 dec 2021 16:29
Lowieze schreef:
10 dec 2021 16:20
Lage inkomens krijgen 200 euro extra compensatie energiekosten

https://nos.nl/artikel/2408952-lage-ink ... rgiekosten
Aan te vragen bij de gemeente, dat wordt dan weer wat.
Inderdaad, belangrijk dus om zoveel mogelijk mensen, die geen bijstandsuitkering krijgen maar wel recht op de compensatie hebben, hiervan op de hoogte te brengen.
Lage inkomens krijgen dus 200 euro extra compensatie en het gaat via de gemeente.
Tilburg: "Huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum kunnen een eenmalige energietoeslag krijgen van 200 euro."

Het sociaal minimum kan je hier vinden.
Handig om even te checken voordat je aan de papiermolen bij de gemeente begint... Een AOW'er zonder aanvullend pensioen bijvoorbeeld vist al achter het net.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Geip Suusje als u nu eens het sociaal minimum van 2022 neemt, dan zullen mensen met alleen AOW er wel voor in aanmerking komen.
Dus niet het sociaal minimum van 1 juli 2021 en de AOW van 1 januari 2022 nemen.

Consument_13
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2014 12:22

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Consument_13 »

Ik Was tevreden klant van Anode

Ik ging 1 dec j.l. van 45 naar 55 euro per maand. (Verlenging jaarcontract).

Daags daarna vielen zij helaas.
Overstappen kon niet want de curator Had alles bevroren.
Iedereen moest mee naar een door de curator bepaalde aanbieder.

Dit Is gezins energie geworden.
Nieuw tarief voor 12 dec. Tot 1 jan.
90 euro

Per maand dus drie tot vier keer zoveel.

En omdat de gasprijs zojuist een ongekende piek door heeft gemaakt zijn alle mooie aanbiedingen verdwenen. Al met al dus een hele ongelukkige samenkomst van gebeurtenissen.

Gelukkig Is de 'dutch ttf' (dagelijkse gasprijs indicator) weer op normaal niveau na een enorme Keldering.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@geip suusje

………


Het sociaal minimum kan je hier vinden.
Handig om even te checken voordat je aan de papiermolen bij de gemeente begint... Een AOW'er zonder aanvullend pensioen bijvoorbeeld vist al achter het net


Juist AOW-ers zonder aanvullend pensioen zouden dus wel voor dat extraatje van de gemeente in aanmerking komen. Misschien met een heel klein pensioentje ook. Dus tzt maar aanvragen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
25 dec 2021 10:28
@geip suusje

………


Het sociaal minimum kan je hier vinden.
Handig om even te checken voordat je aan de papiermolen bij de gemeente begint... Een AOW'er zonder aanvullend pensioen bijvoorbeeld vist al achter het net


Juist AOW-ers zonder aanvullend pensioen zouden dus wel voor dat extraatje van de gemeente in aanmerking komen. Misschien met een heel klein pensioentje ook. Dus tzt maar aanvragen.
De regeling is volgens staatssecretaris Wiersma alleen voor AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zult maar € 100,00 aanvullend pensioen per jaar hebben.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
25 dec 2021 11:00
Je zult maar € 100,00 aanvullend pensioen per jaar hebben.
Ik snap wel dat ze ergens een grens moeten trekken, want wat anders met mensen die 150 euro aanvullend pensioen per jaar hebben? Geklaagd wordt er sowieso altijd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus heb je een laag pensioentje, gewoon aanvragen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
25 dec 2021 11:16
Moest even zoeken maar dit stukje zorgt er bij mij voor dat mijn haren recht overeind komen te staan.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-inkomens

Huishoudens met een laag inkomen (op of net boven het sociaal minimum) krijgen via de categoriale bijzondere bijstand eenmalig een tegemoetkoming van circa 200 euro.

Aanvragen Bijzondere Bijstand kosten veel papierwerk en nemen 8 weken in beslag en worden meestal afgewezen.
Lees nou eens goed hoe deze regeling in elkaar zit. “Wordt meestal afgewezen” geldt voor de normale aanvragen voor Bijzondere Bijstand. Dit is een in het leven geroepen aparte regeling.
Ja, als je, zoals Lady oproept om toch met een klein pensioen de aanvraag te doen, terwijl je van tevoren al weet dat je niet aan de voorwaarden voldoet, dan wordt het inderdaad afgewezen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de “gewone” bijzondere bijstand, zijn nog veel meer voorwaarden van toepassing. Maar bij deze regeling kunnen ook bv ZZP-ers en mensen in de schuldhulp een aanvraag indienen. Daaruit volgt dat er “rek” zit in die regeling.

Niet aangevraagd, zeker niet gekregen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
25 dec 2021 11:31
Maar die met een klein aanvullend pensioentje en hoge vaste lasten zitten al een tijdje klem en daar komt nog bij dat veel oudjes(sorry) flink stoken om warm te blijven.
Maar ik hou jullie op de hoogte hoe de aanvragen behandeld worden.
If you cant beat them join them. :wink:
Er wordt bij deze regeling niet gekeken naar wat iemand verbruikt aan energiekosten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het wordt goed uitgelegd in die link:
Mensen in de bijstand zijn bekend bij gemeenten en ontvangen het bedrag automatisch. Andere groepen die in aanmerking komen – waaronder IOW-gerechtigden, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen – maar niet automatisch worden bereikt, kunnen zich bij hun eigen gemeente melden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoeveel is 'net boven het sociaal minimum'? 110%? 120%? 130%? Dat staat er weer niet bij.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 dec 2021 12:09
Maar hoeveel is 'net boven het sociaal minimum'? 110%? 120%? 130%? Dat staat er weer niet bij.
Dat zal in de nog volgende publiciteitscampagne ongetwijfeld duidelijk worden. Iets meer info over de gedachte achter en de uitvoering van de regeling staat in de Kamerbrief:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... komens.pdf

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Interessant is dat er wordt gesproken over het verlagen van de huur voor woningen met een E, F of G label. Denk dat dat wel eens een heel goede zet zou kunnen zijn. In een ander topic gaf ik al aan dat, als mijn huur met 100 euro zakt, ik er 35 euro op vooruit ga omdat ik voor die 100 euro 'slechts' 65 euro huurtoeslag krijg. 35 Euro maal 12 is 420 euro per jaar, daar kun je aardig wat vogeltjes een warme vensterbank voor bieden.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Je kan hier een 'kans'-berekening maken voor jouw gemeente.
Op het laatst vraagt men 'Kostensoorten bijzondere bijstand'. Energie staat er nog niet bij, ik heb maar woonkostentoeslag aangevinkt.
De berekening volgt dezelfde route als aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke heffingen.

Plaats reactie