'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Geip Suusje schreef:
25 dec 2021 12:54
Je kan hier een 'kans'-berekening maken voor jouw gemeente.
Op het laatst vraagt men 'Kostensoorten bijzondere bijstand'. Energie staat er nog niet bij, ik heb maar woonkostentoeslag aangevinkt.
De berekening volgt dezelfde route als aanvraag voor kwijtschelding gemeentelijke heffingen.
Sorry hoor, maar wat heeft deze link en berekening nou te maken met de eenmalige energietoeslag?

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

witte angora schreef:
25 dec 2021 12:41
. In een ander topic gaf ik al aan dat, als mijn huur met 100 euro zakt, ik er 35 euro op vooruit ga omdat ik voor die 100 euro 'slechts' 65 euro huurtoeslag krijg.
Bij ons in het dorp worden in principe alleen sociale huurwoningen uitgegeven aan mensen die hiervoor geen toeslag aan kunnen vragen. Het is immers niet uit te leggen dat de gemeenschap 65 euro moet bijdragen per 100 euro. Dan kan men een dergelijk woonhuis beter toewijzen aan iemand die de huur wel zelfstandig kan dragen en aan hen die dat niet kunnen een goedkopere woning toewijzen.
Uiteraard geldt dit beleid niet voor statushouders omdat de woningstichting van de overheid een dwingend aantal moet huisvesten en dan zou zulks een regel belemmerend werken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij ons in het dorp worden in principe alleen sociale huurwoningen uitgegeven aan mensen die hiervoor geen toeslag aan kunnen vragen.
Sloebers die wél recht hebben op huurtoeslag, krijgen een kartonnen doos om in te wonen.

Mooie kerstgedachte.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
25 dec 2021 12:41
Interessant is dat er wordt gesproken over het verlagen van de huur voor woningen met een E, F of G label. Denk dat dat wel eens een heel goede zet zou kunnen zijn. In een ander topic gaf ik al aan dat, als mijn huur met 100 euro zakt, ik er 35 euro op vooruit ga omdat ik voor die 100 euro 'slechts' 65 euro huurtoeslag krijg. 35 Euro maal 12 is 420 euro per jaar, daar kun je aardig wat vogeltjes een warme vensterbank voor bieden.

De huurtoeslag gaat dan ook veranderd worden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
25 dec 2021 13:34
Bij ons in het dorp worden in principe alleen sociale huurwoningen uitgegeven aan mensen die hiervoor geen toeslag aan kunnen vragen. Het is immers niet uit te leggen dat de gemeenschap 65 euro moet bijdragen per 100 euro. Dan kan men een dergelijk woonhuis beter toewijzen aan iemand die de huur wel zelfstandig kan dragen en aan hen die dat niet kunnen een goedkopere woning toewijzen.
Kun je uitleggen dat de gemeenschap bijdraagt aan de hypotheekrente aftrek.
En de groep waar sociale huur voor bedoeld is, die kan de prijzen veelal zonder toeslag niet meer opbrengen

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ad1 Nee, dat is wat mij betreft niet uit te leggen.
Ad2 ik zie het meer als een vangnet. Als je al een sociale huurwoning hebt en je wordt ziek of werkloos dan hoef je door de toeslag je huis niet uit.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
25 dec 2021 13:34
witte angora schreef:
25 dec 2021 12:41
. In een ander topic gaf ik al aan dat, als mijn huur met 100 euro zakt, ik er 35 euro op vooruit ga omdat ik voor die 100 euro 'slechts' 65 euro huurtoeslag krijg.
Bij ons in het dorp worden in principe alleen sociale huurwoningen uitgegeven aan mensen die hiervoor geen toeslag aan kunnen vragen. Het is immers niet uit te leggen dat de gemeenschap 65 euro moet bijdragen per 100 euro. Dan kan men een dergelijk woonhuis beter toewijzen aan iemand die de huur wel zelfstandig kan dragen en aan hen die dat niet kunnen een goedkopere woning toewijzen.
Uiteraard geldt dit beleid niet voor statushouders omdat de woningstichting van de overheid een dwingend aantal moet huisvesten en dan zou zulks een regel belemmerend werken.
Maar die goedkopere woningen zijn er dus niet.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij deze huur krijgt niemand huurtoeslag.

Minimum basishuur 2021

jonger dan AOW-leeftijd
alleenstaand
€237,62

meerpersoons
€ 237,62

ouder dan AOW-leeftijd
alleenstaand
€ 235,80

meerpersoons
€ 233,99

geldt in 2021
wijzigt op 1-1-2022

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
25 dec 2021 13:34
Bij ons in het dorp worden in principe alleen sociale huurwoningen uitgegeven aan mensen die hiervoor geen toeslag aan kunnen ....
Apart, je noemt wel statushouders, maar geen andere urgente groepen. Vers gescheiden ouders zonder inkomen komen in jouw dorp niet aan de bak?

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Scheiding is bij ons geen prioriteitsargument.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind dit trouwens wel een artikel dat hier past.

https://www.ed.nl/geld/energieprijzen-i ... ~affa797e/

Het is premium artikel, dus misschien even in incognito modus kijken.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Er wordt wel verteld dat een 1 één persoon minder verbruikt aan gas en electriciteit. Is gedeeltelijk waar: of je met 5 in een plaats bent en 21° hebt is dit ook voor een 1 persoon. Electriciteit is minder maar koken voor een volle ketel of een kleine ..... Dus het is gedeeltelijk waar. Wie heeft een andere mening.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Noël Maesen schreef:
15 jan 2022 10:27
Er wordt wel verteld dat een 1 één persoon minder verbruikt aan gas en electriciteit. Is gedeeltelijk waar: of je met 5 in een plaats bent en 21° hebt is dit ook voor een 1 persoon. Electriciteit is minder maar koken voor een volle ketel of een kleine ..... Dus het is gedeeltelijk waar. Wie heeft een andere mening.
Je cv-ketel verbruikt toch ook gas als je doucht? Tenzij je natuurlijk daar alleen koud water voor gebruikt :mrgreen:

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Duurste verbruiker is de kachel, daardoor maakt het weinig uit met hoeveel personen je bent.
Een plus een zal minder zijn dan anderhalf in deze situatie.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

NeoDutchio schreef:
04 okt 2021 20:08
Ik heb 1038m3 gas verbruikt volgens mijn laatste jaarrekening.
Leveringskosten: € 265,68
Netbeheerkosten: €186,45
Belastingen en toeslagen: €530,95
Belastingen en toeslagen bedragen 54% van de totale gas kosten. Eigen idioot als ik het zo zie. Maar ja, van het gas af kost ook een lieve duit wat niet voor iedereen te betalen is.
Niet alleen de mensen met energie armoede zouden geholpen moeten worden, iedereen zou geholpen moeten worden.

Op dit moment zijn er, bij schatting volgens internet, 7.000.000 huishoudens. Een gemiddeld gasverbruik is 1239m3 volgens Milieu Centraal.
Energiebelasting zone1: 1293 x €0,42176 = € 545,34
Opslag duurzame energie: 1293 x €0,10297 = € 133,14
Totaal gemiddeld per huishouden = € 678,48
Totale opbrengsten energiebelasting: € 3.817.380.000,-
Totale opbrengsten duurzame energie: € 931.980.000,-

Wellicht dat iemand kan uitleggen wat er mee gedaan word.
Van prijzen weet ik het niet.
Inderdaad: ik verbruikte 1050m³ gas en Electriciteit 1550kw en dit als alleenstaande. Rekening houdend met het zuinigste

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jonis »

21-7 tot nu, 6 maanden, heb ik een gasverbruik van 280 m3 met een halfvrijstaand huis.
Inclus 20 m3 p.m. warmwatergebruik , dus 2 maanden cv stoken +/- 160 m3 Het zou ook nog wel lager kunnen als ik nog meer gebruik van de airco zou maken.
Nu staat die ingesteld op slechts 10.00- 16.00 uur.
Ieder uur meer zou nog wat meer gas besparen.
Veel voordeel van airco zit echter ook in de beperking van aantal stookdagen. Halverwege november is cv pas aangegaan en verwacht dat de cv in maart al uit kan.
Airco had ik al en heb ik enkele jaren terug aangeschaft vanwege de soms wel erg warme woonkamer in de zomer.
Stroomverbruik p.j. is < 3000kwh

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Noël Maesen schreef:
15 jan 2022 11:14
NeoDutchio schreef:
04 okt 2021 20:08
Ik heb 1038m3 gas verbruikt volgens mijn laatste jaarrekening.
Leveringskosten: € 265,68
Netbeheerkosten: €186,45
Belastingen en toeslagen: €530,95
Belastingen en toeslagen bedragen 54% van de totale gas kosten. Eigen idioot als ik het zo zie. Maar ja, van het gas af kost ook een lieve duit wat niet voor iedereen te betalen is.
Niet alleen de mensen met energie armoede zouden geholpen moeten worden, iedereen zou geholpen moeten worden.

Op dit moment zijn er, bij schatting volgens internet, 7.000.000 huishoudens. Een gemiddeld gasverbruik is 1239m3 volgens Milieu Centraal.
Energiebelasting zone1: 1293 x €0,42176 = € 545,34
Opslag duurzame energie: 1293 x €0,10297 = € 133,14
Totaal gemiddeld per huishouden = € 678,48
Totale opbrengsten energiebelasting: € 3.817.380.000,-
Totale opbrengsten duurzame energie: € 931.980.000,-

Wellicht dat iemand kan uitleggen wat er mee gedaan word.
Van prijzen weet ik het niet.
Inderdaad: ik verbruikte 1050m³ gas en Electriciteit 1550kw en dit als alleenstaande. Rekening houdend met het zuinigste
Tja, heb je niet gewoon een gezinswoning? Ik verbruikte het afgelopen jaar 450 kuub gas en 1700 kWh. Ik kook op stroom en doe alles behalve zuinig.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Noël Maesen schreef:
15 jan 2022 10:27
Er wordt wel verteld dat een 1 één persoon minder verbruikt aan gas en electriciteit. Is gedeeltelijk waar: of je met 5 in een plaats bent en 21° hebt is dit ook voor een 1 persoon. Electriciteit is minder maar koken voor een volle ketel of een kleine ..... Dus het is gedeeltelijk waar. Wie heeft een andere mening.
Ik heb een andere mening.
Bij koken voor één persoon gebruik je veel kleinere pannen en veel minder water dan bij koken voor 5.

Met één persoon gebruik je ook veel minder warm water.

Met één persoon kun je ook gemakkelijk het verwarmen beperken tot alleen de woonkamer en dat pas nadat je 's avonds uit werk thuis komt. Of overdag de werkkamer (thuiswerken) en na werktijd de woonkamer.
Met 5 personen die in huis wonen, zal er veel vaker iemand thuis zijn. Dan is er bijna altijd wel iemand die laat moet beginnen met werk. Of juist vroeg uit school thuis is. Of een dagje vrij heeft. Kortom: de woonkamer is, nacht uitgezonderd, bijna altijd wel iemand die warmte wil. En zodra er meedere personen tegelijkertijd thuis zijn, is er regelmatig behoefte om zich terug te trekken naar de eigen slaap- of werkkamer. Om te spelen, om huiswerk te maken, te werken, te 'chillen met vrienden', gamen of gewoon de drukte van de rest in huis te ontlopen. Daarmee is er dus een behoefte om meerdere kamers gelijktijdig te verwarmen tot een comfortabele temperatuur. Ten opzichte van een energiebewust eenpersoons huishouden levert dat een aanzienlijke besparing op gas op.

Wij waren thuis met 5 (ouders + 3 kinderen). Nadat de kinderen het nest verlaten hebben, is het gasverbruik van mijn ouders bijna gehalveerd. Vanwege minder douchen en de bovenverdieping niet meer verwarmen.

De Koelman
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2021 18:25

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door De Koelman »

Mensen investeer zelf, ook als u in de huurflat zit met eigen cv installatie in een lucht-lucht warmtepomp( een airco die ook kan verwarmen)
Trap niet in hybride warmtepomp of lucht water of water- water warmtepompen, u ontvangt hier subsidie voor..... Die de overheid ruimschoots terugontvangt door het hogere verbruik ( gemiddeld verbruik 4 tot 5000 KWH !)
Ik verwarm met mijn lucht-lucht warmtepomp de begane grond van mijn woning uit 1914!! jaarverbruik 750 Kwh, dus heb je 3 a4 zonnepanelen kan je je eigen verwarmingsenergie zelf opwekken, gevolg....maandrekening van 0 euro en bij de eindafrekening krijg in netto geld. Kosten voor een warmtepomp voor de woonkamer tussen de 1500 en de 2500 euro, en ja ik heb ook met subsidie een warmtepomp boiler gekocht netto investering van 1250 euro kijk eens op YouTube bij aircos verwarmen

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door reggie2 »

De Koelman schreef:
20 mar 2022 14:18
Mensen investeer zelf, ook als u in de huurflat zit met eigen cv installatie in een lucht-lucht warmtepomp( een airco die ook kan verwarmen)
Lijkt mij toch niet dat je in een huurhuis gaat investeren, dat moet de huurbaas/wbv doen.

Plaats reactie