'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:34
De Koelman schreef:
20 mar 2022 14:18
Mensen investeer zelf, ook als u in de huurflat zit met eigen cv installatie in een lucht-lucht warmtepomp( een airco die ook kan verwarmen)
Lijkt mij toch niet dat je in een huurhuis gaat investeren, dat moet de huurbaas/wbv doen.
Dan koop je toch gewoon een mobiele variant?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door reggie2 »

Weet je niks zinnigs?

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:34
De Koelman schreef:
20 mar 2022 14:18
Mensen investeer zelf, ook als u in de huurflat zit met eigen cv installatie in een lucht-lucht warmtepomp( een airco die ook kan verwarmen)
Lijkt mij toch niet dat je in een huurhuis gaat investeren, dat moet de huurbaas/wbv doen.
En dan doet de huurbaas dat niet en blijf jij last hebben van een hoger verbruik, dan je misschien zou willen.

Of je wel of niet moet investeren is niet zo makkelijk te stellen, als je plannen hebt volgend jaar te verhuizen zal zelf investeren in een huurhuis inderdaad niet verstandig zijn, verwacht je er nog 20 jaar te wonen kan het soms, zeker met de energie prijzen van nu, zeker rendabel zijn om zelf wel te investeren.

Of wel of niet zelf investeren verstandig is hangt dus volledig af van de huidige situatie, en de eventuele toekomstplannen van zowel de huurder als de verhuurder.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:58
Weet je niks zinnigs?
Dat is zinnig. Zinnniger dan iemand ten onrechte ontmoedigen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door reggie2 »

Cro schreef:
20 mar 2022 15:51
reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:34
De Koelman schreef:
20 mar 2022 14:18
Mensen investeer zelf, ook als u in de huurflat zit met eigen cv installatie in een lucht-lucht warmtepomp( een airco die ook kan verwarmen)
Lijkt mij toch niet dat je in een huurhuis gaat investeren, dat moet de huurbaas/wbv doen.
En dan doet de huurbaas dat niet en blijf jij last hebben van een hoger verbruik, dan je misschien zou willen.

Of je wel of niet moet investeren is niet zo makkelijk te stellen, als je plannen hebt volgend jaar te verhuizen zal zelf investeren in een huurhuis inderdaad niet verstandig zijn, verwacht je er nog 20 jaar te wonen kan het soms, zeker met de energie prijzen van nu, zeker rendabel zijn om zelf wel te investeren.

Of wel of niet zelf investeren verstandig is hangt dus volledig af van de huidige situatie, en de eventuele toekomstplannen van zowel de huurder als de verhuurder.
Niet met jou eens.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
20 mar 2022 19:06
reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:58
Weet je niks zinnigs?
Dat is zinnig. Zinnniger dan iemand ten onrechte ontmoedigen.
Met alleen een mobiele variant naar binnen rijden ben je er natuurlijk niet.
Je hebt al een uitgang voor de warmte (of koude) naar buiten nodig, en mogelijk een extra electra groep.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:
20 mar 2022 19:28
Cro schreef:
20 mar 2022 15:51
reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:34


Lijkt mij toch niet dat je in een huurhuis gaat investeren, dat moet de huurbaas/wbv doen.
En dan doet de huurbaas dat niet en blijf jij last hebben van een hoger verbruik, dan je misschien zou willen.

Of je wel of niet moet investeren is niet zo makkelijk te stellen, als je plannen hebt volgend jaar te verhuizen zal zelf investeren in een huurhuis inderdaad niet verstandig zijn, verwacht je er nog 20 jaar te wonen kan het soms, zeker met de energie prijzen van nu, zeker rendabel zijn om zelf wel te investeren.

Of wel of niet zelf investeren verstandig is hangt dus volledig af van de huidige situatie, en de eventuele toekomstplannen van zowel de huurder als de verhuurder.
Niet met jou eens.
Waar ben je het exact niet mee eens?

Het lijkt jou niet zo dat juist de mensen aan de onderkant van de samenleving, waar deze energie armoede het vaakst een probleem is, en welke vaak in matig geïsoleerde huurhuizen wonen er verstandig aan doen om hun energie verbruik zo veel mogelijk te verlagen in deze dure tijden, tenzij ze op korte termijn gaan verhuizen? Zeker wanneer dit voor een huurbaas of wbv vaak een veel jaren plan is, of soms helemaal niet op de agenda staan.

Niets doen lijkt mij juist niet verstandig, dan blijf je geld weggooien zonder dat je daar op langere termijn voordeel van hebt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 mar 2022 23:45
Moneyman schreef:
20 mar 2022 19:06
reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:58
Weet je niks zinnigs?
Dat is zinnig. Zinnniger dan iemand ten onrechte ontmoedigen.
Met alleen een mobiele variant naar binnen rijden ben je er natuurlijk niet. Je hebt al een uitgang voor de warmte (of koude) naar buiten nodig, en mogelijk een extra electra groep.
A) dat was niet het punt;
B) een mobiele airco is in vrijwel iedere huurflat zonder ingrijpende of kostbare verbouwing te gebruiken.

De tip (waarvan ieder zelf kan bepalen of hij/ zij er iet mee doet) zonder enig argument afdoen als onzinnig, zoals Reggie doet, dát is pas onzinnig.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

reggie2 schreef:
20 mar 2022 14:34
Lijkt mij toch niet dat je in een huurhuis gaat investeren, dat moet de huurbaas/wbv doen.
Die schijnen dat tegenwoordig niet meer te doen. Vroeger werden huurhuizen inclusief behang opgeleverd, tegenwoordig alleen nog met behangklare muren, kwam ik tot m'n verbazing achter. Sowieso moet je als huurder investeren in vloerbedekking en stoffering. Dat soort zaken neem je zelden mee omdat je nieuwe huis andere maten heeft, toch? Dan maar hopen dat de volgende huurder deze dingen wil overnemen (al dan niet gratis). Het moet ook maar net je smaak zijn qua kleur en type (rolgordijnen, vitrage, lamellen, luxaflex, oid).

Ik vind die tip van een split-unit airco zo gek nog niet, zeker niet als je van plan bent om er lang te blijven wonen. Er moeten wel gaten in de muur geboord worden voor de leidingen van elektra en koelvloeistof voor de buitenunit, dat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door scontra »

grun schreef:
21 mar 2022 10:21

Ik vind die tip van een split-unit airco zo gek nog niet, zeker niet als je van plan bent om er lang te blijven wonen. Er moeten wel gaten in de muur geboord worden voor de leidingen van elektra en koelvloeistof voor de buitenunit, dat zou een reden kunnen zijn om het niet te doen.
Voor iemand in een huurhuis zou de mobiele split level airco een misschien uitkomst kunnen bieden.
Er moet dan wel een buitenruimte zoals een tuin, plat dak of balkon voorhanden zijn om de buitenunit te plaatsen en er zou een (raam) doorvoer gemaakt moeten worden door bijv. van een (klein) raampje het glas te verwijderen en te vervangen door een dik plaatje triplex waar de aan-afvoerleiding door naar buiten gaat.
Weet niet of hiervoor de toestemming van de verhuurder nodig is.
Een dergelijk apparaat vraagt wel een investering die, zo lijkt het mij althans, niet zo snel is terugverdiend.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jonis »

scontra schreef:
21 mar 2022 10:34

Voor iemand in een huurhuis zou de mobiele split level airco een misschien uitkomst kunnen bieden.
Er moet dan wel een buitenruimte zoals een tuin, plat dak of balkon voorhanden zijn om de buitenunit te plaatsen en er zou een (raam) doorvoer gemaakt moeten worden door bijv. van een (klein) raampje het glas te verwijderen en te vervangen door een dik plaatje triplex waar de aan-afvoerleiding door naar buiten gaat.
Weet niet of hiervoor de toestemming van de verhuurder nodig is.
Een dergelijk apparaat vraagt wel een investering die, zo lijkt het mij althans, niet zo snel is terugverdiend.
Met mijn 2 onder 1 kap woning met airco heb ik mijn gasverbruik ruim gehalveerd tov vorig jaar. ( uiteraard ook zachte winter)
Ik kom uit op ruim 500 m3 waarvan +/- 220 m3 warmwaterverbruik is.
Dus verwarming dmv gasverbruik was nog maar 300 m3 gas ( dat zou echt nog een stuk minder kunnen zijn als ik zou willen/ moeten)
S avonds zet ik van 18:00-22/24:00 nog de cv aan ivm comfort + verwarmen bovenverdieping.
Terugverdiend heb je die investering makkelijk als je een hoog tarief hebt, misschien dan wel op 1-2 jaar, maar mijn airco had ik sowieso al vanwege de warme woonkamer in de zomer.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb tot nu toe ook een lager verbruik (gas, maar ook stroom) dan afgelopen jaar. Zodanig lager, dat het de vraag is of ik echt veel meer ga betalen aan het einde en ik niet weer gewoon erg veel voorschot terug ga krijgen.

Het enige wat er nu bij is gekomen is een monoblock airco. Met een beetje warme zomer, gaat die waarschijnlijk veel aan staan en dat zal mijn energieverbruik omhoog gooien.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
21 mar 2022 11:46
Ik heb tot nu toe ook een lager verbruik (gas, maar ook stroom) dan afgelopen jaar. Zodanig lager, dat het de vraag is of ik echt veel meer ga betalen aan het einde en ik niet weer gewoon erg veel voorschot terug ga krijgen.

Het enige wat er nu bij is gekomen is een monoblock airco. Met een beetje warme zomer, gaat die waarschijnlijk veel aan staan en dat zal mijn energieverbruik omhoog gooien.
Ik betaal nu laatste 4 maanden 1,- en dan ga ik nog geld terugkrijgen.😀
Zomers gebruik ik natuurlijk ook de airco als woonkamertemp. boven 25° komt.
Dat gebruikt wel wat meer, maar dat is niet de hele maand en /of dag.
Mijn jaarverbruik 2 personen, 2 onder 1 kap, airco + winter verwarmen = +/- <3000kwh.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We hebben maar mazzel met het mooie weer nu. Hoeft er geen kachel aan en ook de airco niet. Kan iedereen besparen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja, in de avond schijnt de zon niet en is het best nog wel fris zonder kachel aan.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
21 mar 2022 16:03
Tja, in de avond schijnt de zon niet en is het best nog wel fris zonder kachel aan.
Tis hier al weken 22 graden zonder verwarming aan. Oh, en deur naar het terras open.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het blijft ‘s avond rustig een graad of 20 binnen, en dan heb ik zelfs de screens naar beneden tegen de zon.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door riddert »

ZeerPrivé schreef:
21 mar 2022 16:20
reggie2 schreef:
21 mar 2022 16:03
Tja, in de avond schijnt de zon niet en is het best nog wel fris zonder kachel aan.
Tis hier al weken 22 graden zonder verwarming aan. Oh, en deur naar het terras open.
woon je in Spanje of zo? Hier in Nederland hadden we vorige week nog nachtvorst.....

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

riddert schreef:
21 mar 2022 16:23
ZeerPrivé schreef:
21 mar 2022 16:20
reggie2 schreef:
21 mar 2022 16:03
Tja, in de avond schijnt de zon niet en is het best nog wel fris zonder kachel aan.
Tis hier al weken 22 graden zonder verwarming aan. Oh, en deur naar het terras open.
woon je in Spanje of zo? Hier in Nederland hadden we vorige week nog nachtvorst.....
Nee hoor, Den Haag. 's Avonds en 's nachts is het rond de 20 graden (behalve in slaapkamer waar het raam open staat), met gesloten deur naar terras.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
21 mar 2022 16:22
Het blijft ‘s avond rustig een graad of 20 binnen, en dan heb ik zelfs de screens naar beneden tegen de zon.
Hier niet hoor, zon weg dan een graadje of 15 , toch wel te koud voor de avond.

Plaats reactie