'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Zodra de R in de maand zit draag ik iedere dag een hemd . Zit lekker strak op je huid en het helpt, écht!

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
05 okt 2021 12:44
Zodra de R in de maand zit draag ik iedere dag een hemd . Zit lekker strak op je huid en het helpt, écht!
Een borstrok droeg je daar vroeger nog overheen :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Ach gossie ja , wij droegen idd warme " wolletjes " .....ook gebreide onderbroeken over onze gewone onderbroeken :D. Maar dat waren nog eens winters! En geen CV.

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Het lijkt er dus op dat ik eindelijk na veel jaren eens een keertje heb gewonnen met gokken.
Kreeg anderhalf jaar geleden een brief van mijn energiemaatschappij dat mijn vaste contract
termijn voorbij was. Ben heel erg blij dat ik toen de gok heb genomen om direct in te loggen
en weer voor 5 jaar opnieuw heb vastgezet. Als ik dit allemaal lees voelt dit echt alsof ik de
loterij heb gewonnen.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

peter17111962 schreef:
05 okt 2021 12:57
Het lijkt er dus op dat ik eindelijk na veel jaren eens een keertje heb gewonnen met gokken.
Kreeg anderhalf jaar geleden een brief van mijn energiemaatschappij dat mijn vaste contract
termijn voorbij was. Ben heel erg blij dat ik toen de gok heb genomen om direct in te loggen
en weer voor 5 jaar opnieuw heb vastgezet. Als ik dit allemaal lees voelt dit echt alsof ik de
loterij heb gewonnen.
Tenzij een hoop mensen dat bij jouw aanbieder gedaan hebben. Dan gaat het verlies heel hard en is de kans groot dat deze omvalt.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
05 okt 2021 12:48
Ach gossie ja , wij droegen idd warme " wolletjes " .....ook gebreide onderbroeken over onze gewone onderbroeken :D. Maar dat waren nog eens winters! En geen CV.
En nauwelijks “energiearmoede”.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja dat weet ik, sinds mijn woekerhypotheek, lees ik alle contracten waar ik voor teken, iets beter dan voorheen. Idem de jaarrekeningen van mijn energieleverancier. En ja, ik weet dat er kromme constructies bestaan voor bedrijven, met "voordelen" die je als consument niet hebt. Andersom heb je als consument dan wel een aantal beschermingen, die een bedrijf weer niet heeft.

De correlatie met energie-armoede en die belastingen óp de energienota vind ik wel wat smal, elke vorm van armoede, heeft een scala aan oorzaken, zo ook die energie-armoede. Maar goed, het geeft altijd wel acceptabele TV om lekker naar bedrijven te wijzen.

Gewoon voor de lol, vraag dan ook es een bedrijf die op dat vlak een goed voorbeeld geeft? Denk aan de NS, die al jaren 100% groene stroom gebruiken voor hun treinen? Of bedrijven die de hele lease-vloot vervangen door EV voertuigen?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

peter17111962 schreef:
05 okt 2021 12:57
Het lijkt er dus op dat ik eindelijk na veel jaren eens een keertje heb gewonnen met gokken.
Kreeg anderhalf jaar geleden een brief van mijn energiemaatschappij dat mijn vaste contract
termijn voorbij was. Ben heel erg blij dat ik toen de gok heb genomen om direct in te loggen
en weer voor 5 jaar opnieuw heb vastgezet. Als ik dit allemaal lees voelt dit echt alsof ik de
loterij heb gewonnen.
Hier hetzelfde. Een jaar geleden berekend dat ik ondanks de boete voor het voortijdig opzeggen van het contract door de lage(re) tarieven nog steeds goedkoper uit zou zijn de gok genomen en een nieuw contract afgesloten. Meteen voor 3 jaar. Daar hebben we nu 1 jaar van gehad, dus heb nog 2 jaar met deze (dal)tarieven te maken. Voorlopig pakt dit zeer gunstig uit.

En bang dat deze relatief grote jongen omvalt ben ik niet zo snel. Als je hebt gekozen voor een budgetaanbieder of een prijsvechter, dan kon het wel eens een ander gevalletje zijn...

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

In de UK zijn 7 energieleveranciers failliet gegaan, de grootste daarvan had bijna 600.000 klanten. In NL zijn er maar eigenlijk 3 aanbieders die niet snel zullen omvallen;
- Innogy groep (Essent, Energie-direct,Vandebron)
- Eneco Holding (Eneco, Oxxio, Woonenergie)
- Vattenfall groep (Vattenfall, Delta, Powerpeers)

Het is niet voor niks dat de ACM de leveringzekerheid check een maand voorruit heeft gezet:
https://www.parool.nl/nederland/acm-haa ... ~b134790d/

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door kiz »

NeoDutchio schreef:
04 okt 2021 22:18
Ivo.w schreef:
04 okt 2021 21:24
Wanneer "bijna de helft" uit belastingen bestaat, wordt het tijd om eens aan verduurzamen te gaan denken.
Ik sta graag open voor betaalbare opties. Ik zoek al een tijdje naar de mogelijkheid om van het gas af te gaan...
Ik ben al 'n jaar of 30 van het gas af, als Stadswarmte gebruiker. Helaas krijg ik straks wél gewoon de treiterheffing op gas doorberekend in de warmtetarieven, omdat Den Haag er al jaren niet in slaagt de koppeling met de gasprijzen los te laten in de Warmtewet.
En overstappen dat kan dus niet.
zie ook hier: https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... verwacht#/

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door kiz »

Lady1234 schreef:
04 okt 2021 23:18
Dan maar terug naar de oude tijd. Alleen de woonkamer verwarmen en de ijsbloemen op de ramen in de slaapkamers. Hooguit een straalkachel in de badkamer. Verder truien en vesten plus een dekentje als je op de bank zit.
Huhh? We hebben hier nooit de verwarming aan in de slaapkamers. Op zolder, waar we slapen, is zelfs geen radiator aanwezig.
Voor ijsbloemen is het klimaat al te warm...

Piotr_E
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2021 19:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Piotr_E »

Ik vond het een weinig informatief programma gisteravond. Eerst werd mensen een fles wijn getoond en gevraagd of ze dachten dat de belasting op wijn hoger was dan op energie of andersom. Ja, als je het zo vraagt, dan is het natuurlijk energie. Er wordt alleen maar ingespeeld op emotie.

De energiebelasting is in dit land erg hoog en ook nog veel hoger dan in het programma werd gezegd. Ik heb het nog even nagekeken in mijn contract. De kale elektriciteitsprijs daltarief is 4.2 cent en na energiebelasting, ODE en BTW 23,3 cent. Dat is dus een factor 5,6!

Omdat de energieprijzen sterk stijgen, maar energiebelasting en ODE gelijk blijven wordt de verhouding dus alleen maar ‘beter’. Als ik het nu zou afsluiten wordt het 11,9 cent en ‘onder de streep’ 32,6 cent. Factor 2,7 nog ‘maar’ dus.

De energieprijzen en de betaalbaarheid zijn wel degelijk een probleem en het is goed dat Radar hier aandacht aan besteed, maar niet op deze manier.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier ook weer overstappen, maar ik vind het lastig deze keer.
Het zijn echt idioot hoge bedragen.
In de kou zitten is vreselijk , dekentjes, sokken prima natuurlijk , maar toch , je houdt je hart vast voor de jaarafrekenig straks.
De CV is alleen in de woonkamer aan en niet eens zo hoog en in de badkamer staat ie straks op vrij laag, net de ergste kou er uit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Let wel op dat niet alle energieleveranciers meedoen in de prijsvergelijkers.

Zo doet Energiedirect.nl niet mee bij Gaslicht.com en Pricewise.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

De bedragen zijn inderdaad :shock: Wat je kunt doen? In de slaapkamer gordijnen dicht. Dat scheelt warmteverlies. Verder zoveel mogelijk proberen convectiewarmte om te zetten in, of te vervangen door, stralingswarmte. Hoe meer stralingswarmte, hoe beter. De ouderwetse gloeilampen zijn wat dat betreft helemaal nog niet zo verkeerd.

Maar wat er gaat gebeuren als het gas echt 'op' is? Geen idee. Ik heb toevallig een week of drie, vier geleden een petroleumstelletje op de kop kunnen tikken, een driepitter. Ik zeg nog bij die kringloop in Delft: 'ik heb er weinig vertrouwen in dat het goed blijft gaan met het gas, dus die neem ik mee'. Een eenpitter en een tweepitter had ik al. Koken zal dus nog wel gaan lukken. Met of zonder gas.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

pannekoekje schreef:
05 okt 2021 18:46
Je hebt toch alleen maar ijsbloemen bij enkel glas?
Met triple glas (en bij stevige vorst ook met HR++ glas) heb je ook ijsbloemen. Maar dan wel aan de buitenzijde.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door xflorisx »

Bob Schurkjens schreef:
05 okt 2021 21:45
Let wel op dat niet alle energieleveranciers meedoen in de prijsvergelijkers.

Zo doet Energiedirect.nl niet mee bij Gaslicht.com en Pricewise.
Inderdaad. Er zijn in vergelijking met vorig jaar veel meer energiemaatschappijen die hier niet aan meedoen. Zeker op Pricewise is het maar een klein groepje.
Er zullen wel meer redenen voor zijn om niet mee te doen. Het kost ze natuurlijk geld en het heeft ook niet veel zin als je helemaal onderaan staat. Zo heb ik al een paar jaar Energie direct. Stond er vorig jaar nog wel in, maar nu niet meer. Toch een nette aanbieding gekregen en daar voor gekozen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik houd al mijn ramen en de schuifpui nog maar op de kiepstand. Dus in ieder geval geen gezeur over weinig ventilatie.

De kachel hoeft nu toch echt nog niet aan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
05 okt 2021 23:46
Ik houd al mijn ramen en de schuifpui nog maar op de kiepstand. Dus in ieder geval geen gezeur over weinig ventilatie.

De kachel hoeft nu toch echt nog niet aan.
Dan heeft u geluk in uw situatie, maar dat zegt niet zoveel over die van anderen. Hier staat 'ie sinds we eind september terug kwamen van vakantie, dagelijks al weer aan. Gelukkig zitten wij in jaar 4 van een vijfjarig contract, met 0,21ct voor stroom, en 0,83ct voor gas, dus deze prijs-ellende gaat aan ons voorbij.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door marnix »

Oeps, heb variabel,
heeft nu ook geen zin meer zeker te veranderen?
ik ga maar sparen!

Plaats reactie