Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

dutchman2020 schreef:
13 okt 2021 10:23
Heeft iemand ervaring met petroleum kachels (Qlima ofzo)
Ervaring niet. Wat ik wel weet is dat er van model SRE 3531 TC-2 twee verschillende versies lijken te zijn. Bij Karwei is de - normale - verkoopprijs 209 euro, bij Praxis 269 euro. De dozen zijn beiden anders, het gewicht van de kachels ook. Het lijkt er op dat er bij de goedkopere geen CO2 melder zit, hij slaat enkel af als er geen zuurstof is.

'Veilig' zijn ze wel; op internet vind je, betreffende dit model, een hoop klachten dat ze zo snel afslaan juist vanwege die Co2 sensor. Die werkt dus erg goed. Maar als je na 10-15-20 minuten weer je stoel uit moet om extra te ventileren - ik weet niet of je dat moet willen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar 20 liter petroleum kost toch al gauw 50 euro. Wil ik daar mijn hut (51 vierkante meter) mee op temperatuur houden dan kost me dat al gauw 200-300 per maand. Daar kan ik meer gas voor stoken dan nodig en ik hoef geen kachel te kopen. Het lijkt me niet echt een alternatief voor gas, behalve als het doel is de hele winter voor dat kacheltje te zitten en de rest van het huis niet te verwarmen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Sira »

Als u inderdaad petroleum wilt gaan stoken, moet u kerosine nemen. Kerosine is schone petroleum en stinkt niet. Dus geen petroleum bij de pomp halen, want dat is geen schone en stinkt dus enorm.

Maar wat dacht u van een straalkachel of een elektrische radiatorkachel.

U kunt ook een paar dikke vesten voor de hele familie inkopen.
Of dit (nog goedkoper):
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 9061%22%7D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ziet er heerlijk uit om lekker te " cocoonen " op je bank, alleen hadden ze lang, tot de grond, moeten zijn. :D Nu moet er weer een extra fleece dekentje bij. :(

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Sira schreef:
13 okt 2021 18:42

Of dit (nog goedkoper):
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 9061%22%7D

Levering in mei 2022. :mrgreen: Lekker charmant ook. :shock:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door moederslink »

Niet charmant voor je partner misschien maar voor de vrouw wel behaaglijk.
Huispakken, Roy Donderspakken of een behaaglijke badjas zijn nooit sexy , dan maar sexy lingerie eronder :lol:

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Sira »

ZeerPrivé schreef:
13 okt 2021 19:22
Sira schreef:
13 okt 2021 18:42

Of dit (nog goedkoper):
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... 9061%22%7D

Levering in mei 2022. :mrgreen: Lekker charmant ook. :shock:
Ik vind ze vreselijk. Je zal hem maar aan hebben en er komt iemand onverwacht langs. Wat ik weleens doe, is een fleecedeken lekker over mijn benen leggen of het Schotse ruit dekentje van Aabe dat na mijn geboorte in de kinderwagen lag.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Petroleum levert ongeveer 10kWh warmte per liter.
Gas levert ongeveer 8,5kWh warmte per m3 gas.

Wanneer de petroleum per liter meer dan 1,2 keer zo duur is als uw tarief voor aardgas, dan is het sowieso niet lonend. 20 liter petroleum kost 50 euro, ofwel €2,50 per liter. Zolang uw gasprijs niet boven de 2 euro komt, is petroleum stoken dus sowieso geen voordelige optie.

Maar let op: in praktijk ligt dat omslagpunt bij een nog veel hogere gasprijs. Want met een petroleumkachel in de kamer moet u aanzienlijk extra ventileren om de luchtkwaliteit op peil te houden. Reken er maar op dat het niet loont om op petroleum te gaan stoken zolang u minder dan €3,- per kuub gas betaalt.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is dat allemaal niet zo zwart-wit. De warmte van een cv stijgt naar boven. Het duurt wel even voor de lucht op zithoogte de temperatuur heeft die je wil. En dan blijft de vloer nog steenkoud. Een qlima of iets dergelijks straalt de warmte naar voren. De laserkachels hebben doorgaans ook een ventilator. Daardoor komt de warmte veel sneller waar je het hebben wil. Per saldo heb je dus veel sneller een prettigere temperatuur.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ventileren moet je sowieso. Om één kamer te verwarmen, is er niets mis met een oliekachel op zuivere petroleum.

Maak een uitstapje naar België en sla “voordelig” in.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
13 okt 2021 22:48
En ventileren moet je sowieso. Om één kamer te verwarmen, is er niets mis met een oliekachel op zuivere petroleum.

Maak een uitstapje naar België en sla “voordelig” in.
Ventileren moet je sowieso. Dat klopt.
Alleen moet je met meer vervuiling in huis (veel personen, of bijvoorbeeld een open verbrandgstoestel als een petroleumkachel) ook meer gaan ventileren.

Alleen als aan een heleboel randvoorwaarden voldaan wordt, waaronder voldoende ventileren kan een open verbrandgstoestel enigszins acceptabel zijn. In veel gevallen wordt niet aan die randvoorwaarden voldaan is in het verleden helaas te vaak gebleken. CO vergiftiging door 'open' geisers en kachels heeft door de jaren heen al vele levens gekost.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Overstappen op andere brandstof zal op jaarbasis geen financiële besparing opleveren. Elektriciteit wordt duurder omdat gas duurder wordt. Hetzelfde zal gelden voor petroleum, kachelhout etc. Een heilloze weg.

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20211006_93244949?amp=1

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door de auditu »

De pelletkachel is nog niet voorbijgekomen in deze discussie.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Sira »

Bij de Gamma in België is de kerosine in de aanbieding (20 ltr). Dan zal dat bij de Karwei ook wel zo zijn, beide zijn van Intergamma. Actie loopt tot 23 november https://www.gamma.be/nl/assortiment/l/v ... -petroleum

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
13 okt 2021 22:48
En ventileren moet je sowieso. Om één kamer te verwarmen, is er niets mis met een oliekachel op zuivere petroleum. Maak een uitstapje naar België en sla “voordelig” in.
Dat is voor mij te ver, maar Steenwijk lijkt een goed alternatief. De link staat in dit topic, waarvoor dank. Het scheelt ongeveer 1 euro per liter met de huismerken van Zibro en Qlima.

Het idee om petroleum als hoofdverwarming te gebruiken, heb ik laten varen, dat levert idd geen besparing op (ik ga vanaf december 1,06 euro voor gas betalen plus 20 cent leveringskosten. Geen idee of dat goedkoop of duur is. Het totale energie voorschotbedrag wordt 135 euro/mnd voor een hoekhuis van 80 m2).
Maar om 's morgens de ergste kou uit de keuken te krijgen is de kachel die ik op het oog heb misschien geschikt. Het duurt als het straks gaat vriezen veel te lang omdat warme lucht eerst opstijgt en die warme deken maar heel langzaam zakt naar de plek waar ik grotendeels de dag doorbreng, daar hangt geen radiator. Voor die eerste 2 uur van de dag zou zo'n petroleumkachel ideaal zijn. Een elektrisch kacheltje bevalt me niet, dan krijg ik warme voeten maar het hoofd blijft koud.
Voor CO2 ben ik niet bang, het huis heeft sensoren die de afzuiging bedienen en de kachel zelf ook, hij slaat af als de waarde te hoog wordt. Uiteraard het raam op een kier voor verse lucht. Ik ga het gewoon proberen en als het niet bevalt kan het kacheltje altijd weer verkocht worden.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door de auditu »

angel1978 schreef:
13 okt 2021 12:39
Want die doen wat anders?

Laat die systemen eens zien dan? Het principe werkt niet, ongeacht of dit nu die van Eneco is of een andere.
Niet anders. Beter.
Het principe, of anders geformuleerd, de werking, is gelijk aan die van een "gewone" warmtepomp. In Scandinavië schijnt men daar al veel ervaring mee te hebben.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
14 okt 2021 02:17
Overstappen op andere brandstof zal op jaarbasis geen financiële besparing opleveren. Elektriciteit wordt duurder omdat gas duurder wordt. Hetzelfde zal gelden voor petroleum, kachelhou etc. Een heilloze weg.
Haardhout is al vrijwel niet meer te krijgen én een stuk duurder geworden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-energie

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Sira »

Moneyman schreef:
14 okt 2021 12:14
Bob Schurkjens schreef:
14 okt 2021 02:17
Overstappen op andere brandstof zal op jaarbasis geen financiële besparing opleveren. Elektriciteit wordt duurder omdat gas duurder wordt. Hetzelfde zal gelden voor petroleum, kachelhou etc. Een heilloze weg.
Haardhout is al vrijwel niet meer te krijgen én een stuk duurder geworden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-energie
Bij mij niet hoor.
Een maand geleden heb ik een aantal grote fruitbomen omgekapt en in stukken gezaagd (goed hout), maar omdat ik voor mijzelf voldoende haardhout heb, mocht men het gratis hebben, mits ze het komen halen. Maar helaas niemand wilde het, of ze vroegen of ik het thuis kon brengen. Aangezien ik geen gekke Henkie ben en het verdom om er mee te gaan leuren, is alles naar de stort gegaan.


Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
14 okt 2021 14:05
Zonde.
Dat is het zeker. Het was een aanhanger vol. Daar had iemand heel wat uren gratis van kunnen stoken.

Plaats reactie