Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier wordt ook (deels) op hout gestookt, maar als er zo’n aanbod komt, wordt daar heel dankbaar gebruik van gemaakt.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Sira »

Lady1234 schreef:
14 okt 2021 14:16
Hier wordt ook (deels) op hout gestookt, maar als er zo’n aanbod komt, wordt daar heel dankbaar gebruik van gemaakt.
Ik zal het voortaan hier plaatsen als ik weer hout heb. Ik denk dat het bericht dan verwijderd wordt.


mariusdussel
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2021 22:22

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door mariusdussel »

Wij hebben een Qlima petroleumkachel en zijn er heel erg tevreden mee. De grootste uitvoering, geschikt voor 190 m3. Het is hier behaaglijk warm. Gebruiken hem nu sinds begin november. Het verbruik is 2 liter petroleum per dag op de spaarstand. Dat is vijf euro per dag. Ik ben heel wat meer aan gas kwijt, zeker wanneer mijn gasprijs per 1 jan verdubbelt.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door xflorisx »

mariusdussel schreef:
21 nov 2021 22:28
Wij hebben een Qlima petroleumkachel en zijn er heel erg tevreden mee. De grootste uitvoering, geschikt voor 190 m3. Het is hier behaaglijk warm. Gebruiken hem nu sinds begin november. Het verbruik is 2 liter petroleum per dag op de spaarstand. Dat is vijf euro per dag. Ik ben heel wat meer aan gas kwijt, zeker wanneer mijn gasprijs per 1 jan verdubbelt.
Ik hoop dat je wel een goede CO2 meter en vochtigheidsmeter hebt en goed ventileert om onder de 1200 ppm te blijven. Verdubbeling van gasprijs is volgens mij niet meer aan de orde. De huidige gasprijzen zonder contract zijn iig veel lager.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door scontra »

xflorisx schreef:
22 nov 2021 10:56
Verdubbeling van gasprijs is volgens mij niet meer aan de orde. De huidige gasprijzen zonder contract zijn iig veel lager.
Net even met onze verbruikscijfers gekeken bij onze energieleverancier.
Vergeleken met prijzen van ons vaste contract (vorige maand eindafrekening v.h. eerste jaar gehad) met een voorschotbedrag van € 320,00 p.mnd.
Nu zou er maandelijks met hetzelfde verbruik € 681,00 bij een jaarcontract en € 819,00 bij een variabel tarief moeten worden afgetikt.
vraag mij af of de tarieven echt zoveel liggen dan u wil doen voorkomen, ik vindt het nl. nogal een heel groot verschil.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

xflorisx schreef:
22 nov 2021 10:56
Verdubbeling van gasprijs is volgens mij niet meer aan de orde.
Echt wel. Als ik nu oversluit, is er sprake van heel wat meer dan een verdubbeling.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij Essent gaan klanten met een variabel contract 1,11 euro voor een kuub gas betalen en ruim 25 cent per kilowattuur stroom, maakte het bedrijf donderdag bekend. Momenteel is dat nog 82 cent voor gas en 23,9 cent voor stroom. Volgens Essent zijn klanten met een gemiddeld verbruik van 1400 kuub gas en 3000 kilowattuur stroom 656 euro extra kwijt.

Eerder deze week maakte Vattenfall zijn tarieven eveneens bekend: de gasprijs stijgt fors van 82,5 cent per kubieke meter gas naar 125,9 cent. Daarmee vraagt het bedrijf 14 cent meer dan Essent. Voor stroom betalen Vattenfall-klanten straks 26,2 cent per kilowattuur, dat is nu nog 23,6 cent.

Volledig artikel https://www.ad.nl/geld/schade-blijft-be ... a43c56dcf/

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Zie de prijzen die @Zeerprive noemt. Dan is een verdubbeling niet mogelijk. Alleen als je perse een vast contract wilt hebben. Dat wordt door iedereen toch afgeraden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

xflorisx schreef:
22 nov 2021 13:16
Zie de prijzen die @Zeerprive noemt. Dan is een verdubbeling niet mogelijk.
Mijn gasprijs gaat -als ik nu verleng- van € 0.21846 naar € 0,82720 per kuub. Dat is bijna een verviervoudiging. Als ik kijk naar de gasprijs + alle opslagen, belastingen en leveringskosten, ga ik per m3 van € 0,77374 nu naar € 1,39081. Ook bijna een verdubbeling.

Het feit dat de kale gasprijs in de verlenging al hoger is dan de gasprijs plus alle bijkomende extra kosten die ik nu heb, zegt al genoeg.
xflorisx schreef:
22 nov 2021 13:16
Alleen als je perse een vast contract wilt hebben. Dat wordt door iedereen toch afgeraden.
Nou, iedereen... afhankelijk van je omstandi9gheden kan een keuze voor een jaar ook verstandig zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Jablan »

En hoe zit het met de petroleumprijs?

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is inderdaad een dingetje. Maar niet alleen dat. Je kan een petroleum-laserkachel als noodvoorziening willen gebruiken - maar als het stroomnet eerdaags overbelast is, doen die dingen het ook niet meer.

Overigens is het ook van belang in de gaten te houden of die dingen wel of geen CO2-voorziening hebben. De een heeft het wel, de ander niet - exact hetzelfde typenummer. Enkel de prijs en het gewicht verschillen. Verleidelijk om de goedkoopste te nemen, maar echt geschikt voor hoofdverwarming zijn ze ook weer niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door grun »

Jablan schreef:
22 nov 2021 15:04
En hoe zit het met de petroleumprijs?
De officiële brandstof van Zibro en Qlima kost rond de 58 euro voor een jerrycan van 20 liter, dus 2,90 per liter. Af en toe heeft Karwei een aanbieding, vorige maand 25% korting op een artikel naar keuze waaronder deze brandstof. Als je dan een paar cans koopt ben je voor de hele winter klaar voor 46 euro per jerrycan, 2,30 per liter.

In België en op sommige plaatsen in NL kun je ook geurarme petroleum kopen aan de pomp. In oktober was de prijs toen 1,63 euro per liter, vandaag bij dezelfde pomp 1,69 euro per liter. Je verliest dan wel de garantie bij het gebruik als de fabrikant erachter komt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn moeder heeft jaren en jaren die Belgische petroleum gebruikt in haar Zibro kachel. Na al die jaren nog niets mis met dat ding.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De vraag is wel, hoeveel kun je verwarmen met 1 jerrycan. Ik kan me voorstellen dat ik mijn woonkamer er mee kan verwarmen, maar voor hoe lang. Je hebt de kosten voor de kachel, die al mijn gaskosten (zo'n 300 euro) voor de winter (november-maart) overtreffen. Daarbij moet ik alsnog gas gebruiken voor warm water.

Dan nog die jerrycans en het kost ook nog eens moeite. Je zou zo'n 5,4 liter per 44 uur (volgens de website Zibrowebshop.com) verbruiken en die 44 uur is de maximumbrandtijd, dus op de laagste stand. En dat zou betekenen dat ik in een koud huis thuiskom en dan moet gaan verwarmen.

En dat is alleen voor de woonkamer en dan gebruikt zo'n kachel ook nog stroom en laat nu net vandaag bekend gemaakt zijn dat vergeleken met vorig jaar de gasprijzen zo'n 50% hoger zijn en de stroomprijs is 75% hoger.

Nee, ik doe het gewoon lekker op mijn vloerverwarming.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
22 nov 2021 15:36
Overigens is het ook van belang in de gaten te houden of die dingen wel of geen CO2-voorziening hebben. De een heeft het wel, de ander niet - exact hetzelfde typenummer. Enkel de prijs en het gewicht verschillen. Verleidelijk om de goedkoopste te nemen, maar echt geschikt voor hoofdverwarming zijn ze ook weer niet.
Heb je daar meer info over? Ik vind het vreemd dat twee apparaten met exact hetzelfde typenummer kennelijk dan toch verschillende uitvoeringen zijn. Hoe kun je dat op basis van gewicht bepalen? Zo'n CO2 sensor weegt nauwelijks iets, misschien 100 gram.
Qua prijs kost deze kachel vrijwel overal hetzelfde, rond de 369-379 euro. Bij Expert heb ik er 319 voor betaald.

Concreet: ik heb een Qlima SRE8040C laserkachel gekocht met de originele Qlima Kristal brandstof. Nu het wat kouder wordt wilde ik hem de afgelopen dagen proberen maar de CO2 waarde loopt dan vrij snel op tot 2000 en blijft daar schommelen. Dat lijkt me veel te veel. De bovengrens ligt bij ongeveer 1200? Bij gebruik van de CV op gas is de CO2 waarde in hetzelfde vertrek 650.

In de manual staat dat dit type wel een CO2 sensor heeft, hij moet zichzelf uitschakelen bij een te hoge waarde. De ventilatie bestaat uit een openstaand uitzetraam. Ik kan wel meer ramen open zetten maar dan stook je voor de vogeltjes. Ik heb een losse geijkte CO2 meter en het huis is voorzien van CO2 sensoren in woon- en badkamer op basis waarvan de afzuigunit al dan niet in werking treedt. Bij gebruik van de kachel werkt de afzuigunit in de hoogste stand.

Het moet wel veilig zijn, anders ga ik hem retourneren.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
07 dec 2021 21:12
witte angora schreef:
22 nov 2021 15:36
Overigens is het ook van belang in de gaten te houden of die dingen wel of geen CO2-voorziening hebben. De een heeft het wel, de ander niet - exact hetzelfde typenummer. Enkel de prijs en het gewicht verschillen. Verleidelijk om de goedkoopste te nemen, maar echt geschikt voor hoofdverwarming zijn ze ook weer niet.
Heb je daar meer info over? Ik vind het vreemd dat twee apparaten met exact hetzelfde typenummer kennelijk dan toch verschillende uitvoeringen zijn. Hoe kun je dat op basis van gewicht bepalen?
Het gewicht scheelt ruim een kilo, en op de doos stond bij de een dat er wel een CO2-voorziening op zat, en bij de ander niet. De adviesprijs, en ook de verkoopprijs waren aanzienlijk verschillend. Die met CO2-voorziening was een stuk duurder. Het ging om de SRE3531C-2

Ik heb intussen een dubbelbrander gevonden, een van de laatste in het land. Ze komen voorlopig ook niet meer binnen. Puur voor noodgevallen. Immers, als de stroom uitvalt heb je ook niks aan een laserkachel. Maar tegelijkertijd - ik vertrouw het gedoe tussen Amerika en Rusland voor geen meter.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt ook altijd nog een baksteen op het gastoestel leggen. Is in ieder geval de keuken warm.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
07 dec 2021 23:30
Het gewicht scheelt ruim een kilo, en op de doos stond bij de een dat er wel een CO2-voorziening op zat, en bij de ander niet.
O mooi, dan klopt het wel. Bij mijn kachel staat ook op de doos dat hij een CO2 voorziening heeft.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nou, we lezen in het voorjaar wel hoeveel mensen meer dan vorige winter zijn overleden aan de gevolgen van koolmonoxide vergiftiging.

Plaats reactie