Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door reggie2 »

PeterPeters1966 schreef:
10 apr 2022 12:51

Als je dat nog hebt meegemaakt hoef je je nu echt niet meer druk te maken over de toekomst.
Want???

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik heb het loonzakje ook nog meegemaakt. Blijkbaar tel je dan voor die meneer van d66 niet meer mee ..

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuk dat loonzakje. Mijn eerste baan was loonadministratie van een drukkerij met ca. 30 man personeel. Elke vrijdag werden daar de loonzakjes uitgedeeld, met het loon er in, wat ik had uitgerekend.

Het kantoorpersoneel werd per maand betaald.

Maar ik maak me nog steeds druk over de toekomst hoor.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb ooit gewerkt bij een instituut waar met loonzakjes werd gewerkt. Ik krijg nog geen AOW en volgens het CBS is mijn levensverwachting nu nog ongeveer 22 jaar. Ruim voldoende tijd om me nog ergens druk om te maken, wat ik overigens zelden doe.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

busdriver schreef:
10 nov 2021 18:06
Er moet ALTIJD een alternatief zijn voor digitaal betalen. Het probleem is echter dat banken steeds meer macht willen krijgen over het geld van de consument en dat gebeurd ook steeds meer als mensen alleen maar denken aan digitaal betalen.
Niet alleen de banken. Ook de overheid wil veel te veel invloed uitvoeren op hoe we ons geld spenderen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Loonzakjes... mijn eerste, tweede, derde en vierde vakantiebaantje, jawel. Zo ging dat toen nog.

En wat is er eigenlijk mis mee? Boter bij de vis, je kunt zien waar je voor gewerkt hebt.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leesvoer!
Niet alleen het publieke geld verdwijnt, het geld verdwijnt überhaupt. In plaats van geld is er nu financiële informatie. Die kan verbindingen aangaan met andere informatie, wat waarde oplevert voor anderen, en zo ben je al snel duurder uit.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De laatste alinea zegt het mooi:
[De Nederlandsche Bank] wijt het verdwijnen van cash aan de commerciële partijen en aan overheidsbeleid. Wat ze niet durft te zeggen, is dat het ligt aan het maatschappelijke vogelzwermgedrag van consumenten die een cashloze samenleving handig vinden en zich zo dienstbaar maken aan de grote bedrijven als nuttige idioten. Ouderen kwetsbaar? Wij zijn allen kwetsbaar. De wereld is kwetsbaar. Het kan geen kwaad een beetje op jezelf te passen, want je bent laaggeletterder en digibeter dan je denkt.
.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En daarom prefereer ik dus cash geld en betaal, als het even kan, contant.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de degene die volop meedoet aan alle technische ontwikkelingen is laaggeletterder en digibeter dan degene die er allemaal niks van snapt en voor wie het allemaal niet zo nodig hoeft? Interessant. Ik voel me ineens een stuk monterder.

Nevyn
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Af en toe als ik wat via Marktplaats verkoop heb ik cash geld, verder alles digitaal.
Vind het nu zelfs vervelend om met cash te moeten betalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
10 apr 2022 21:29
De laatste alinea zegt het mooi:
[De Nederlandsche Bank] wijt het verdwijnen van cash aan de commerciële partijen en aan overheidsbeleid. Wat ze niet durft te zeggen, is dat het ligt aan het maatschappelijke vogelzwermgedrag van consumenten die een cashloze samenleving handig vinden en zich zo dienstbaar maken aan de grote bedrijven als nuttige idioten. Ouderen kwetsbaar? Wij zijn allen kwetsbaar. De wereld is kwetsbaar. Het kan geen kwaad een beetje op jezelf te passen, want je bent laaggeletterder en digibeter dan je denkt.
.
Het is een stuk uit de pen van een schrijvende jurist, geen gedragsexpert of demograaf. Ik vind het zelfs mild populistisch lezend om eerlijk te zijn. Het kleurt wat mij betreft zeker niet het hele plaatje in. Maar goed, het zal lekker resoneren bij een bepaalde groep in de maatschappij, hij strijkt alleen niet alle snaren op de viool aan, maar slechts eentje.

Overigens ben ik het wel eens met zijn observatie dat het steeds meer "hangt" op een paar (te) grote spelers, en dat dat zorgwekkend is. Ook ben ik fan van een alternatief, lees fysiek geld, maar ik zie niet in waarom beiden niet naast elkaar kunnen blijven bestaan op korte en middellange termijn.

M. Guerrouj
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2022 17:42

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door M. Guerrouj »

Juist niet, kijk maar wanneer contact geld gaat instorten moet je geld betalen en wanneer je het wilt uitpinnen moet je geld betalen.
Stel je voor zit geld op je bank, je moet tanken en de tankstation op dat moment neemt geen pin aan. Of je zit in het buitenland waarbij jouw bank niet werkt. Of zoals wat me nu overkomen is, had alle mijn geld bij sns nu dat er zomaar blokkade is gezet kan ik helemaal niks. Zit al 10 dagen zonder geld, koelkast leef kan helemaal niks.

Terwijl er ik niks strafbaar heb gedaan.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

M. Guerrouj schreef:
14 apr 2022 17:56
... instorten... ...uitpinnen...
Heerlijk dit :D

Maar waarom is je rekening al 10 dagen geblokkeerd? Dat gebeurt niet "zomaar", daar is altijd een reden voor.

Xannemien
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:59

Re: Wie wil een maatschappij zonder contant geld?

Ongelezen bericht door Xannemien »

M. Guerrouj schreef:
14 apr 2022 17:56
Juist niet, kijk maar wanneer contact geld gaat instorten moet je geld betalen en wanneer je het wilt uitpinnen moet je geld betalen.
Stel je voor zit geld op je bank, je moet tanken en de tankstation op dat moment neemt geen pin aan. Of je zit in het buitenland waarbij jouw bank niet werkt. Of zoals wat me nu overkomen is, had alle mijn geld bij sns nu dat er zomaar blokkade is gezet kan ik helemaal niks. Zit al 10 dagen zonder geld, koelkast leef kan helemaal niks.

Terwijl er ik niks strafbaar heb gedaan.
Heb je je rekening niet aan anderen geleend voor illegale geldstortingen of is er misschien een groot geldbedrag gestort wat de bank als vermoeden van fraude ziet?

Gesloten