Pagina 1 van 1

Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 16:28
door MMJB
Wie heeft een vergelijkbare ervaring:

Enkele maanden geleden heb ik op verzoek van mijn moeder haar prepaid tegoed opgewaardeerd via de Vodafone website. Toen de procedure doorlopen was, kwam de melding dat er een technische storing was, het opwaarderen niet gelukt was en het later nogmaals te proberen. Dat heb ik ’s avonds dan ook gedaan – toen lukte het opwaarderen wel via de Vodafone website.

Nu is er achteraf 2x een bedrag van mijn moeders bankrekening afgeschreven. M.a.w. ook de eerste poging bleek gelukt te zijn terwijl de melding het tegenovergestelde aangaf. Weliswaar door een technisch euvel aan de kant van Vodafone, maar Vodafone heeft m.i. ten onrechte 2x20 EUR afgeschreven ipv 1x.

Ik ben hierover gaan bellen en kreeg een Vodafone medewerker aan de lijn die op diverse manieren zijn uiterste best gedaan heeft om dit op te lossen maar dat lukte helaas alsmaar niet. Vervolgens heb ik de klacht gemeld via de Vodafone website. 1 dag later al kreeg ik te horen dat we het geld niet terug krijgen omdat men ‘geen foutmelding bij de eerste opwaardering ziet staan’. Maar die was er wél en dus zitten wij - volledig ten onrechte - met de schade.

Vodafone stelt echter dat de gegevens in hun systemen leidend zijn en betaalt niet terug tenzij ik een screenshot kan laten zien van de melding dat er een storing is opgetreden. Dat vind ik de wereld op zijn kop; hun systeem laat het afweten en de consument moet dat vervolgens bewijzen. Gekker moet het niet worden.

Ze adviseren in zo’n geval te gaan chatten met Vodafone; alsof je daar dan zomaar tijd voor hebt en bovendien heeft niet iedereen de digitale vaardigheid om die weg te bewandelen. Vodafone incasseert ten onrechte geld van haar klanten en het lukt niet om dat terug te krijgen. Dat is diefstal. Nu kan ik me voorstellen dat dit veel vaker gebeurt en dus meerdere consumenten gedupeerd zijn. Graag hoor ik dan uw ervaringen.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 17:09
door Lady1234
Vervelend, maar dat geld is toch niet kwijt? Er moet dan nu gewoon € 40,00 meer op haar tegoed staan.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 18:14
door alfatrion
Wie stelt bewijst (art. 150 Rv).

U moet bewijs leveren bij uw stelling dat u 2x20 heeft betaald en 1x20 heeft ontvangen. Kunt u dat dan heeft u een claim (hetzij terugbetalen, hetzij tegoed bijschrijven) en anders niet.

Heeft u 2x20 betaald en 2x20 ontvangen dan zou u een beroep op een wilsgebrek kunnen doen en 1x20 terugdraaien maar ook dan heeft u wel bewijs nodig.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 19:38
door Moneyman
De vraag is natuurlijk ook of de technische fout niet gewoon aan de kant van TS zat.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 20:48
door Jablan
Nee, we gaan niet twijfel zaaien, MM. Vodafone had de afgelopen weken diverse storingen en je mag ervan uitgaan, dat dit allemaal zo is gebeurd.

Ik ga mee met Lady: als er twee keer is afgeschreven, zou het saldo nu 40 euro (min verbruik) moeten zijn, ook omdat Vodafone geen foutmelding heeft staan. Een foutmelding wordt automatisch gegenereerd als het saldo (belminuten/sms/gb) niet klopt met het prepaidtegoed.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 21:48
door Moneyman
Jablan schreef:
22 okt 2021 20:48
Nee, we gaan niet twijfel zaaien, MM. Vodafone had de afgelopen weken diverse storingen en je mag ervan uitgaan, dat dit allemaal zo is gebeurd.
Dat heeft niets met twijfel zaaien te maken, J. Dat is gewoon een kwestie van de OP lezen én logisch nadenken.

De bewijslast ervoor ligt bij TS, dus de vraag is zonder meer gerechtvaardigd.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 21:50
door alfatrion
Het OP lezend denk ik dat het Vodafone niet heel veel uitmaakt aan wiens kant de technische fout zat.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 21:55
door Moneyman
alfatrion schreef:
22 okt 2021 21:50
Het OP lezend denk ik dat het Vodafone niet heel veel uitmaakt aan wiens kant de technische fout zat.
Blijkbaar wel, want ze ontkennen immers dat die storing aan hun kant zat. Volgens hun systemen is alles goed gegaan.

Sowieso heeft Jablan niet goed gelezen, want die denkt een issue van enkele maanden geleden te kunnen verklaren met een storing van de afgelopen week :lol:

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 22:08
door alfatrion
Ze willen een schreenshot van de foutmelding. Dat is alles.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 22:18
door kuklos
MMJB schreef:
22 okt 2021 16:28
......... maar Vodafone heeft m.i. ten onrechte 2x20 EUR afgeschreven ipv 1x.
.....................
Dat is diefstal.
..........
Ik heb er even fors wat stukken uitgehaald. En stel de vraag die al eerder in dit topic gesteld. En die in jouw post onbeantwoord blijft. Welk bedrag is bij jouw moeder als tegoed bijgeschreven?

Als er €40 is bijgeschreven dan is er geen sprake van diefstal, je hebt dan gekregen waarvoor je hebt betaald. Je wilde dit niet, dat klopt, maar ze hebben geleverd waarvoor is betaald. Is er slechts €20 bijgeschreven, dan wordt het een ander verhaal.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 22 okt 2021 22:32
door Moneyman
alfatrion schreef:
22 okt 2021 22:08
Ze willen een schreenshot van de foutmelding. Dat is alles.
Nee, dat is niet alles: zij hebben geen storing staan.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 23 okt 2021 00:19
door Dirkie
MMJB schreef:
22 okt 2021 16:28
Wie heeft een vergelijkbare ervaring:

Enkele maanden geleden heb ik op verzoek van mijn moeder haar prepaid tegoed opgewaardeerd via de Vodafone website. Toen de procedure doorlopen was, kwam de melding dat er een technische storing was, het opwaarderen niet gelukt was en het later nogmaals te proberen. Dat heb ik ’s avonds dan ook gedaan – toen lukte het opwaarderen wel via de Vodafone website.

Nu is er achteraf 2x een bedrag van mijn moeders bankrekening afgeschreven. M.a.w. ook de eerste poging bleek gelukt te zijn terwijl de melding het tegenovergestelde aangaf. Weliswaar door een technisch euvel aan de kant van Vodafone, maar Vodafone heeft m.i. ten onrechte 2x20 EUR afgeschreven ipv 1x.
U had na de eerste 'mislukte' poging al een aantal zaken zelf kunnen controleren en doen.
Van de foutmelding op het scherm meteen een foto of screenshot maken want U hebt een financiële transactie gedaan die misschien mislukt is. En dan moet je bewijs materiaal hebben.
En meteen controleren of het bedrag van de rekening afgeschreven was en controle of het beltegoed verhoogd was. Als het eerste wel gedaan was en het tweede niet meteen contact opnemen met Vodafone.
En voor dat U het voor een 2e maal het saldo wil verhogen nogmaals controle van de de rekening en van het beltegoed.

Het kan inderdaad voorkomen dat een transactie bij de bank wel verwerkt is maar niet meteen bij de website aankomt door een storing. En meestal wordt dit na enige tijd alsnog gedaan waardoor de betaling alsnog gewoon verwerkt wordt.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 23 okt 2021 00:43
door Cro
Jablan schreef:
22 okt 2021 20:48
Nee, we gaan niet twijfel zaaien, MM. Vodafone had de afgelopen weken diverse storingen en je mag ervan uitgaan, dat dit allemaal zo is gebeurd.
Die storingen van de laatste paar weken zullen echter weinig invloed hebben gehad op de aankoop van TS, die aangeeft dit beltegoed enkele maanden geleden gekocht te hebben.

Verder trouwens eens, de moeder TS zal of wel 2x €20 beltegoed hebben gehad, of wel 1x €20, wanneer er daadwerkelijk een storing is geweest op dat moment. In dat laatste geval moet aantonen niet al te lastig zijn, het eerste geval kan lastiger zijn, maar dan kan je ook gewoon die €40 bel te goed laten staan.

De beschuldiging van diefstal lijkt mij echter niet gegrond, het lijkt me niet dat Vodafone van plan was dit geld weg te nemen, iets dat voor zover ik weet noodzakelijk is voor diefstal.

Re: Vodafone betaalt onterecht (dubbel) geïnd opwaardeerbedrag niet terug

Geplaatst: 23 okt 2021 07:42
door Jablan
Moneyman schreef:
22 okt 2021 21:55
Sowieso heeft Jablan niet goed gelezen, want die denkt een issue van enkele maanden geleden te kunnen verklaren met een storing van de afgelopen week :lol:
Daar heb je gelijk in, tegelijk heeft Vodafone vaker storingen. Kan MMJB op de dag precies terugvinden wanneer er storing was?