Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ODB

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 17:12
ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
10. Ik heb dit geld uiteraard gestorneerd.
Prima. Maar houd wel in de gaten dat je de periode dat Eneco je heeft geleverd gewoon moet betalen, en accepteer dat deze handelswijze je een hoop gezeik kan opleveren.
Zeker. Ik wil zeker een marktconform bedrag betalen. Ik ga ervan uit dat ik nu een papieren factuur krijg en dan zal ik betalen wat Eneco rekende voor een modelcontract voor mensen die daar vrijwillig klant werden.

ODB

Moneyman schreef:
29 nov 2021 17:19
ODB schreef:
5. Eneco communiceerde nieuwe tarieven op 5 november. Ik heb per ommegaande gevraagd wat de rechtsgrond hiervoor was. De verplichting tot het betalen van een rekening bestaat immers pas nadat er een overeenkomst is, of als er iets in de wet staat.
Hiermee suggereer je dat dit wettelijke grondslag er niet is. Heb je het Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 en het Besluit leveringszekerheid Gaswet wel eens gelezen?
Ik suggereer niks. Ik constateer dat ik geen afspraken met Eneco heb gemaakt, en dat ik meerdere keren aan Eneco heb gevraagd wat de rechtsgrond is en dat Eneco mijn geen antwoord geeft. Ik kan moeilijk gaan betalen aan partijen die mij een factuur sturen zonder dat ze uitleggen waarom.

ODB

kuklos schreef:
07 nov 2021 14:05
moederslink schreef:
07 nov 2021 12:12
En nu gaat Omtzigt zich er GZD mee bemoeien, maar voordat alles uitgezocht is zit je vooralsnog nog aan Eneco vast die dreigt je te beboeten wanneer je zsm wilt overstappen.
Tót 1 maart bij Eneco blijven dus?
Dacht het niet ! Nov-dec-jan-febr dat idioot hoge bedrag blijven betalen?!
Zoals al meerdere malen aangegeven zit je 1 maand aan Eneco vast, daarna kan je weg. Dus tot 1 december dit voorschotbedrag betalen, daarna ben je vrij.
Ook dat bleek misleiding door Eneco. Het is mij gelukt na 10 dagen over te stappen. Voor die paar dagen Eneco waar ik niet om heb gevraagd, heb ik een factuur van 210 euro gehad. Bij mijn nieuwe energieboer betaal ik veel minder. Als Eneco mij niet misleid had, was ik op 28 oktober al overgestapt. Via een spoedprocedure was dat mogelijk geweest.

Eneco heeft de boel dus gewoon zitten flessen.

ODB

moederslink schreef:
29 nov 2021 17:58
Eneco ging sowieso incasseren . Er is in november ook energie door hen geleverd.
Het heeft geen enkele zin om het geïncasseerde nu te storneren of de incasso tegen te houden.
Gewoon per 1 december overstappen, dan volgt de eindafrekening van Eneco wel.
Ik heb die eindafrekening al gehad, maar ik heb aangegeven daar niet mee akkoord te gaan.

Los daarvan -en daar gaat dit topic over- heeft Eneco met voorbedachte rade een onterechte incasso gepleegd. Voor een incasso moet er namelijk altijd toestemming zijn verleend.

ODB

witte angora schreef:
29 nov 2021 17:25
ODB schreef:

Dapper hoor. En de eindafrekening, ga je die wel betalen, of ook niet?
Dat was de eindafrekening volgens Eneco. Zodra ik een factuur krijg met bankrekeningnummer betaal ik een marktconform tarief, niet de oplichtersfantasie van Eneco.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Volhouden. Prima. Gaat je gewoon geld kosten aan deurwaarderkosten e.d.
Je hebt niet wat anders te doen om je nuttig te maken?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tijd voor een bak popcorn en wat te drinken. Vanwege en volkomen volgens een wet kom je niet zonder elektra en gas te zitten en word je tijdelijk geparkeerd bij een andere partij. In die tijd kan de eindafrekening van partij 1 opgemaakt worden en na een maand de afrekening van partij 2. En nu denkt iemand slimmer te zijn, die zich niet aan de wet wil houden en ook nog eens zelf zijn prijzen gaat bepalen. Hopelijk blijven er updates komen hier, zal een boekvorm gaan worden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb nergens gelezen dat je , zoals jij , al na 10 dagen hebt kunnen overstappen.
Pas vanaf 1 december kun je direct opzeggen. Zo is het mij duidelijk geworden.
Ook via de mail van Eneco zelf.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
29 nov 2021 19:52
Ik heb nergens gelezen dat je , zoals jij , al na 10 dagen hebt kunnen overstappen.
Pas vanaf 1 december kun je direct opzeggen. Zo is het mij duidelijk geworden.
Ook via de mail van Eneco zelf.

Moet ik het contract van Eneco accepteren?

Er geldt een geldt een overgangsperiode die wettelijk is bepaald. Deze is ook door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) gecommuniceerd.
- In november 2021 kun je het contract opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
- Vanaf 1 december 2021 kun je je contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen.

Bron https://www.eneco.nl/klantenservice/welkom/

ZeerPrivé

ODB schreef:
29 nov 2021 19:05
witte angora schreef:
29 nov 2021 17:25
ODB schreef:

Dapper hoor. En de eindafrekening, ga je die wel betalen, of ook niet?
Dat was de eindafrekening volgens Eneco. Zodra ik een factuur krijg met bankrekeningnummer betaal ik een marktconform tarief, niet de oplichtersfantasie van Eneco.

Goed plan! Ik ga meteen mijn huur en diverse abonnementen ook maar verlagen naar een marktconform tarief. :roll: :mrgreen:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

ODB schreef:
29 nov 2021 19:03
Los daarvan -en daar gaat dit topic over- heeft Eneco met voorbedachte rade een onterechte incasso gepleegd. Voor een incasso moet er namelijk altijd toestemming zijn verleend.
Dat is een terecht punt, en je stornering is dan ook een logische reactie, zeker als je de hoogte van de factuur wilt betwisten. Je hebt er nu in ieder geval voor gezorgd dat het initiatief bij Eneco ligt.

Maar verder… je haalt je een hoop narigheid op de hals. Eneco heeft zich voor wat betreft je klant-zijn aan de wettelijke bepalingen gehouden. Alleen als je hard kunt maken dat de tarieven van Eneco niet marktconform zijn, geef ik je een kans. Maar dan moet je bijvoorbeeld wel hard kunnen maken dat andere partijen op het moment van overname (en dus niet later) een veel lager tarief hanteerden voor hetzelfde product. Kan je dat?

moederslink

Dit is wat in de mail stond :

- Je hebt een vrij opzegbaar contract. Je betaalt dus geen opzegboete.
-Als je overstapt naar een andere leverancier maken we een eindnota.
-In de eindnota verrekenen we het verschil tussen wat je hebt betaald en wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.
-Als je op 1 december 2021 opzegt , dan is je daadwerkelijke gebruik in november veel hoger dan het termijnbedrag dat je aan ons hebt betaald , dan is de kans groot dat je moet bijbetalen . (???????)
-Dit kan een hoog bedrag zijn, tot zo.n 70% van je termijnbedrag. Dat is natuurlijk afhankelijk van je daadwerkelijke gebruik.

Ergo : het zal mij benieuwen ; steeds € 125 bij Welkom betaald , nu € 306 bij Eneco en bij de eindafrekening van Welkom heb ik nu een tegoed van € 181

ZeerPrivé

Je had dus al in november kunnen opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Door het alleen te hebben over 'Als je op 1 december 2021 opzegt enz.' wekken ze ten onrechte de indruk dat je pas per 1 december kunt opzeggen.

Of je nou € 300,- voorschot betaald of € 300,- bij de eind afrekening over november maakt geen verschil. Bovendien, het was niet zo koud in november en ik vermoed dat je extra zuinig bent geweest in november met verwarmen.

ODB

moederslink schreef:
29 nov 2021 20:19
Dit is wat in de mail stond :

- Je hebt een vrij opzegbaar contract. Je betaalt dus geen opzegboete.
-Als je overstapt naar een andere leverancier maken we een eindnota.
-In de eindnota verrekenen we het verschil tussen wat je hebt betaald en wat je daadwerkelijk hebt gebruikt.
-Als je op 1 december 2021 opzegt , dan is je daadwerkelijke gebruik in november veel hoger dan het termijnbedrag dat je aan ons hebt betaald , dan is de kans groot dat je moet bijbetalen . (???????)
-Dit kan een hoog bedrag zijn, tot zo.n 70% van je termijnbedrag. Dat is natuurlijk afhankelijk van je daadwerkelijke gebruik.

Ergo : het zal mij benieuwen ; steeds € 125 bij Welkom betaald , nu € 306 bij Eneco en bij de eindafrekening van Welkom heb ik nu een tegoed van € 181
Dat het vrij opzegbaar was, is iets waar ze later mee zijn gekomen. In mijn geval pas op 5 november. Daarvoor beweerde Eneco (ook in de mail) dat er 30 dagen niet gewisseld mocht worden.

ODB

Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:17
ODB schreef:
29 nov 2021 19:03
Dat is een terecht punt, en je stornering is dan ook een logische reactie, zeker als je de hoogte van de factuur wilt betwisten. Je hebt er nu in ieder geval voor gezorgd dat het initiatief bij Eneco ligt.

Maar verder… je haalt je een hoop narigheid op de hals. Eneco heeft zich voor wat betreft je klant-zijn aan de wettelijke bepalingen gehouden. Alleen als je hard kunt maken dat de tarieven van Eneco niet marktconform zijn, geef ik je een kans. Maar dan moet je bijvoorbeeld wel hard kunnen maken dat andere partijen op het moment van overname (en dus niet later) een veel lager tarief hanteerden voor hetzelfde product. Kan je dat?
Ja. Ik heb de prijzen van de modelcontracten van enkele leveranciers, waaronder overigens ook Eneco.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

En? Die zijn significant lager?

Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
29 nov 2021 20:43

Tarieven in de modelcontracten zijn waarschijnlijk significant lager, omdat de energie leveranciers deze maar 2x per jaar vaststellen normaal gesproken. Per 1 juli voor de periode 1 juli tot en met 31 december en dan van 1 januari tot en met 30 juni.

Echter zal ook de inkoop voor die contacten normaal gesproken tegen veel lagere tarieven zijn geweest, waardoor het mogelijk maar de vraag is of de prijzen vastgesteld voor de model contracten voor de 2de helft van dit jaar nog wel vergelijkbaar zijn met de prijzen die aan ex Welkom Energie klanten gerekend worden, omdat Eneco voor die klanten op zo'n beetje het duurste moment heeft moeten inkopen.

moederslink

ZeerPrivé schreef:
29 nov 2021 20:26
Je had dus al in november kunnen opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Door het alleen te hebben over 'Als je op 1 december 2021 opzegt enz.' wekken ze ten onrechte de indruk dat je pas per 1 december kunt opzeggen
(...)
Precies, ik heb me daardoor verkeerd laten leiden.
Ik vind dit, zoals ik al eerder heb geschreven, een vies gespeeld spelletje en ik ben wellicht ook te voorzichtig geweest. :(
Anyway : expres zeer zeer weinig gestookt in november , en ik ga per 1 dec opzeggen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
Ik heb overigens niet gecheckt of de vigerende wetgeving ook iets heeft bepaald over de tarifering. Maar ik zou je dat wel adviseren te doen voordat je de kont nog harder tegen de krip gooit, want het zou me niet verbazen als daar regels voor zijn die een hoger tarief dan de markt mogelijk maken.
De algemene voorwaarden van de energieleverancier gelden. Het lijkt mij dat je daarom gewoon de Eneco tarieven moet betalen. Waar klanten wel een punt hebben is dat zij verplicht worden tot de energieleverancier. Je zou voor de opzegtermijn een beroep kunnen doen op de derogerende werking van de redelijkheid en billijkheid, maar daar zit natuurlijk wel een houdbaarheidsdatum aan vast. Je kan niet na een jaar zeggen dat een opzegtermijn onaanvaardbaar is omdat je nooit voor deze energieaanbieder hebt gekozen.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Moneyman schreef:

Ik denk dat het zeker wel relatief hoger mag zijn. Al was het alleen om de administratiekosten die ze extra maken voor klanten die maar 1 maand blijven.

Plaats reactie