angel1978 schreef: ↑30 nov 2021 15:36
Tja, ik heb nog steeds niet het idee dat de klanten van dat moment een ander tarief voorgeschoteld kregen dan 'andere' klanten van dat moment. Maar als iemand hier wel een indicatie of bewijs voor heeft, dan zie ik dat graag.
Vooralsnog kom ik bij verschillende aanbieders waar ik het nu probeer ( met nogmaals gunstigere tarieven dan op 1 november ) op hogere maandbedragen uit dan ik hier veel zie. De boosheid richting WE snap ik, maar verder heb ik nog niet echt iets gezien waarop de rest gebaseerd is.
Dat komt omdat ze het maandbedrag hebben gebaseerd op de verwachting/aanname dat je een heel jaar bij hun blijft. Zo hebben de het maandbedrag ''gemiddeld''. In de winter betaal je dus ''minder'' dan dat je verbruikt, in de zomer ''meer''. Uiteindelijk gaat het met name om de variabele prijzen. Eneco heeft ons 0,49 per kWh voorgeschoteld en 1,81 per kuub gas. Dat is gewoon ongelofelijk duur. Ze kunnen je wel een ''laag'' maanbedrag voorschotelen, een voorbeeld:
Bij ons hebben ze het maandbedrag vastgesteld op 195 euro per maand. Dat is leuk, echter verbruiken wij rond de 300 kWh per maand (= 147 euro) en gemiddeld voor de maand november, wat zal het zijn, 100 kuub gas? (=181 euro). Of te wel, laten ons 195 euro betalen, maar wij verbruiken variabel voor 328. Hier komen de vaste leveringskosten etc. nog bij. als ik dus nu overstap, kan ik waarschijnlijk 150 euro bijlappen.