Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
30 nov 2021 14:11
Maar dan hebben de klanten nog steeds geen keus en worden ze willekeurig (vanuit hun standpunt) een beetje verdeeld.. Pietje wilde naar A maar komt bij B en vice versa.. Denk niet dat het heel veel boze klanten had gescheeld.. Zeker niet gezien de prijzen van dat moment.
Als je een klant gratis krijgt, of er 200,- voor neer telt, maakt natuurlijk wel een verschil, en dat kan uitmaken voor het aan de klant geboden tarief.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb de wet hierop bekeken en zie geen basis om andere (hogere) tarieven te hanteren dan die voor klanten die op het zelfde moment op een andere manier klant worden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 30 nov 2021 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan kon het nog wel eens interessant worden als ODB daadwerkelijk gedagvaard wordt. Ben benieuwd!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waar staat ODB voor?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
30 nov 2021 15:16
Waar staat ODB voor?
Geen idee :wink:
ODB schreef:
29 nov 2021 11:41
Bij mij was dit de volgorde der dingen:
...

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
30 nov 2021 14:22
angel1978 schreef:
30 nov 2021 14:11
Maar dan hebben de klanten nog steeds geen keus en worden ze willekeurig (vanuit hun standpunt) een beetje verdeeld.. Pietje wilde naar A maar komt bij B en vice versa.. Denk niet dat het heel veel boze klanten had gescheeld.. Zeker niet gezien de prijzen van dat moment.
Als je een klant gratis krijgt, of er 200,- voor neer telt, maakt natuurlijk wel een verschil, en dat kan uitmaken voor het aan de klant geboden tarief.
Tja, ik heb nog steeds niet het idee dat de klanten van dat moment een ander tarief voorgeschoteld kregen dan 'andere' klanten van dat moment. Maar als iemand hier wel een indicatie of bewijs voor heeft, dan zie ik dat graag.

Vooralsnog kom ik bij verschillende aanbieders waar ik het nu probeer ( met nogmaals gunstigere tarieven dan op 1 november ) op hogere maandbedragen uit dan ik hier veel zie. De boosheid richting WE snap ik, maar verder heb ik nog niet echt iets gezien waarop de rest gebaseerd is.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

NeoDutchio schreef:
30 nov 2021 09:08
ZeerPrivé schreef:
30 nov 2021 08:51
,,Net de eindafrekening gehad en voor 25 dagen bij Eneco ben ik 360 euro kwijt", meldt hij. ,,Bij Welkom Energie zou dat 160 euro zijn geweest. Dit is toch niet normaal?”
Met een dergelijk vergelijk kan je niets. Als de Aldi hier op de hoek zou sluiten en daarmee zou ik naar de AH moeten gaan die er naast zit, dan betaal ik ook een pak meer. Welkom Energie is failliet en dat is niet voor niks. De oude prijzen van voor de stijging kan je niet vergelijken met de prijzen van nu.
Bij welke aanbieder je ook zit, als je in de laatste paar maanden moest overstappen, dan was je altijd veel duurder uit. De enige vergelijk die je kan maken is of Eneco op dit moment veel duurder is dan andere aanbieders. En zo te lezen zitten ze in de middenmoot.
Eneco is ongeveer 1/3 duurder dan de partij waar ik nu terecht kon. Mensen stappen niet voor niks over naar Vattenfall, Engie of Delta.

Tussen AH en Aldi kun je kiezen en dan is dat prijsverschil juist relevant. Eneco is aan de mensen opgedrongen nadat het adressenbestand voor 2 miljoen aan Eneco is verkocht. En mensen zijn misleid met brieven waarin stond dat ze niet mochten overstappen. Eneco is gewoon struikroverij: ze bespringen je en dan verwachten ze dat je gaat betalen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

Eneco is ongeveer 1/3 duurder dan de partij waar ik nu terecht kon.
NU. Maar dat is niet de vraag. De vraag is wat de partij aanbood op het moment dat je ook de aanbieding kreeg van Eneco.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zit zo eens te kijken op vergelijkingssites:
er valt niet te kiezen tussen variabel en vast. Er wordt alleen vast aangeboden voor 1 of 3 jaar.
Wel heeft een aantal cashback acties.
Vooralsnog komt Innova er voor mij het meest gunstig uit, maar ik kijk nog even verder :D .

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Mark1992 »

angel1978 schreef:
30 nov 2021 15:36
Tja, ik heb nog steeds niet het idee dat de klanten van dat moment een ander tarief voorgeschoteld kregen dan 'andere' klanten van dat moment. Maar als iemand hier wel een indicatie of bewijs voor heeft, dan zie ik dat graag.

Vooralsnog kom ik bij verschillende aanbieders waar ik het nu probeer ( met nogmaals gunstigere tarieven dan op 1 november ) op hogere maandbedragen uit dan ik hier veel zie. De boosheid richting WE snap ik, maar verder heb ik nog niet echt iets gezien waarop de rest gebaseerd is.
Dat komt omdat ze het maandbedrag hebben gebaseerd op de verwachting/aanname dat je een heel jaar bij hun blijft. Zo hebben de het maandbedrag ''gemiddeld''. In de winter betaal je dus ''minder'' dan dat je verbruikt, in de zomer ''meer''. Uiteindelijk gaat het met name om de variabele prijzen. Eneco heeft ons 0,49 per kWh voorgeschoteld en 1,81 per kuub gas. Dat is gewoon ongelofelijk duur. Ze kunnen je wel een ''laag'' maanbedrag voorschotelen, een voorbeeld:

Bij ons hebben ze het maandbedrag vastgesteld op 195 euro per maand. Dat is leuk, echter verbruiken wij rond de 300 kWh per maand (= 147 euro) en gemiddeld voor de maand november, wat zal het zijn, 100 kuub gas? (=181 euro). Of te wel, laten ons 195 euro betalen, maar wij verbruiken variabel voor 328. Hier komen de vaste leveringskosten etc. nog bij. als ik dus nu overstap, kan ik waarschijnlijk 150 euro bijlappen.
Laatst gewijzigd door Mark1992 op 30 nov 2021 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »

@moederslink, ik kreeg een mail van Vattenfall, dat het verstandiger is niks vast te leggen.
Dus misschien dat je daar heen kan ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

Dank je Reggie, maar ook bij Vattenfal zit ik vast aan 1 jaar ' vast' , geen cashback actie en veel hogere gasprijs.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ja 1 jaar zit je sowieso vast geloof ik bij elke aanbieder.

ODB
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2019 18:29

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ODB »

angel1978 schreef:
30 nov 2021 15:56
Eneco is ongeveer 1/3 duurder dan de partij waar ik nu terecht kon.
NU. Maar dat is niet de vraag. De vraag is wat de partij aanbood op het moment dat je ook de aanbieding kreeg van Eneco.
Niet alleen posten, af en toe ook even teruglezen. Eneco was ook toen al te duur. Eneco dringt zich ongevraagd op en ze willen je geld. Dat is precies wat een struikrover doet.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

Mark1992 schreef:
30 nov 2021 16:17
Dat komt omdat ze het maandbedrag hebben gebaseerd op de verwachting/aanname dat je een heel jaar bij hun blijft. Zo hebben de het maandbedrag ''gemiddeld''. In de winter betaal je dus ''minder'' dan dat je verbruikt, in de zomer ''meer''. Uiteindelijk gaat het met name om de variabele prijzen. Eneco heeft ons 0,49 per kWh voorgeschoteld en 1,81 per kuub gas. Dat is gewoon ongelofelijk duur. Ze kunnen je wel een ''laag'' maanbedrag voorschotelen, een voorbeeld:
...
In de hele discussie dienen we alleen kWh en kuub prijzen te vergelijken. Maandtarief, incl/exclusief zomermaanden vertroebelen alleen de boel

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door moederslink »

ODB schreef:
30 nov 2021 16:31
Eneco was ook toen al te duur. Eneco dringt zich ongevraagd op en ze willen je geld. Dat is precies wat een struikrover doet.
Dat is mijn punt ook : je werd gedwongen naar Eneco te gaan , gewoon géén keus.
Ik vraag mij serieus af of dit wettelijk wel mocht.
NB één vd duurdere energieboeren. :o

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
30 nov 2021 16:27
Dank je Reggie, maar ook bij Vattenfal zit ik vast aan 1 jaar ' vast' , geen cashback actie en veel hogere gasprijs.

Nee, je hoeft niet vast te zitten. Voor een variabel (dus per maand opzegbaar) contract (officiële benaming: modelcontract) kun je telefonisch of via chat op hun site contact zoeken met bijv. Vattenfall of Essent. Let op dat ze je niet alleen de kale prijs geven, want op die kale prijs komen nog meer kosten.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb hier de huidige variabele prijzen van Essent op een gefingeerd leveringsadres in Den Haag (dus sowieso een andere gasregio dan jouw regio. Ik hoop dat de link werkt, dan kun je zelf de postcode + huisnummer wijzigen.

https://www.essent.nl/content/particuli ... iabel.html

Als de link niet werkt, laat het even weten, geef ik je een andere link.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door jonis »

Klanten met een variabel contract bij Eneco betalen volgend jaar gemiddeld 17,50 euro per maand meer voor hun gas en stroom. Dat heeft de energieleverancier woensdag bekendgemaakt. Die verhoging is even groot als bij concurrent Essent
Nu.nl

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door angel1978 »

ODB schreef:
30 nov 2021 16:31
angel1978 schreef:
30 nov 2021 15:56
Eneco is ongeveer 1/3 duurder dan de partij waar ik nu terecht kon.
NU. Maar dat is niet de vraag. De vraag is wat de partij aanbood op het moment dat je ook de aanbieding kreeg van Eneco.
Niet alleen posten, af en toe ook even teruglezen. Eneco was ook toen al te duur. Eneco dringt zich ongevraagd op en ze willen je geld. Dat is precies wat een struikrover doet.

Niet alleen roepen. Vooralsnog beweer je heel veel maar blijft het daarbij.. Hoe duur was Eneco toen en hoe duur was een ander.

Gesloten