Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door scontra »

Om puur economische** reden hebben wij onze 'auto voor alle dag' voorzien van 4 seizoenen banden.
Rijden met deze auto zo'n kleine 8 á 9000 km per jaar en koop na een jaar of 5 weer een nieuwe set (als dat dan nodig is) van het geld dat is uitgespaard op de tweemaal jaarlijkse wielenwissel en opslag van de wielen.
Momenteel rijden wij op Vredestein Quatrac 5 en dat bevalt, zomer en winter, prima.

** het mag ook 'krenterigheid' genoemd worden, maar 'tel uit de winst'. :wink:

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door lievemarie »

Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Jablan »

xflorisx schreef:
03 nov 2021 17:21
Sinds de negatieve ervaring met winterbanden in de zomer blijf ik jaarrond op zomerbanden rijden. [...] Als ik nu op wintersport zou gaan of in de winter in Duitsland rijd, zou ik een andere keus maken. Nu gewoon zomerbandjes. Relatief goedkoop, gaan lang mee, goede rijeigenschappen en minder geluid. Ook minder fijnstof in het milieu.
Begrijp ik je goed, dat jij op zomerbanden naar de wintersport wil?
Dan hoop ik voor je, dat je geen controle krijgt.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door xflorisx »

Volgens mij schrijf ik dat duidelijk. Als ik op wintersport zou gaan....... Duidelijk dat ik dat dus zeker niet ga doen. Kom zelfs bijna nooit in Duitsland. Kom meer in het land ten zuiden van ons land.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Nevyn »

lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
Zegt dat iets over jou riisteil? 😄

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Jablan »

Meer over de kwaliteit van het wegdek.

We hebben ooit eens kans gezien om in vier weken tijd èn de schokbrekers èn de banden totaal op te krijgen. We reden elke dag 2 kilometer over onverharde weg en aansluitend door werkzaamheden voor een nieuwe weg en die was eigenlijk erger.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door lievemarie »

Nevyn schreef:
03 nov 2021 20:59
lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
Zegt dat iets over jou riisteil? 😄
1: het is rijstijl
2: nee, anders zou mijn autootje, waar ik 300.000 km mee heb gereden, nu niet nog steeds rondrijden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door scontra »

lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
Ja, echt !!

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door smilie »

lievemarie schreef:
03 nov 2021 21:22
Nevyn schreef:
03 nov 2021 20:59
lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
Zegt dat iets over jou riisteil? 😄
1: het is rijstijl
2: nee, anders zou mijn autootje, waar ik 300.000 km mee heb gereden, nu niet nog steeds rondrijden.
2 jaar is echt heel erg kort. Zijn het goede merk banden? Is bandenspanning goed en auto uitgelijnd?

Wij hebben nu 2 auto's beide op all weather banden en het bevalt prima. Ook in het verse sneeuw is het prima te doen met aangepaste rijstijl. Het is 99% in NL rijden en af en toe net over de DE grens om te tanken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

smilie schreef:
03 nov 2021 23:11
lievemarie schreef:
03 nov 2021 21:22
Nevyn schreef:
03 nov 2021 20:59
Zegt dat iets over jou riisteil? 😄
1: het is rijstijl
2: nee, anders zou mijn autootje, waar ik 300.000 km mee heb gereden, nu niet nog steeds rondrijden.
2 jaar is echt heel erg kort. Zijn het goede merk banden? Is bandenspanning goed en auto uitgelijnd?
Inderdaad. Als je slechts 2 jaar/ 18.000 km met een paar banden doet, is er iets niet goed. Dat de auto nog steeds rondrijdt, betekent overigens niet dat je geen bandenverslijtende rijstijl kunt hebben. Dat argument van "lievemarie" snijdt geen hout,.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Smokey20 »

lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
4-seizoenenbanden zijn in de laatste jaren wel beter geworden, net zoals zomer- en winterbanden.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Mijn ervaring met zomerbanden (i.c.m. veel vermogen en een redelijk nette rijstijl) is dat ze tussen de 12k en 28K km meegaan (en ik kan zelf uitlijnen dus daar is niets mis mee. Hoe zachter her rubber hoe eerder ze "versleten" zijn en versleten is bij mij rond de 2-2.5 mm en niet de wettelijke waarde voor apk goedkeur (kan best tot je in een hoosbui terecht komt).

Allweather banden kunnen best lang meegaan maar niet zolang als een goede (bijv. Michelin Energy o.i.d.) zomerband. Mijn ervaring is dat ze (zeker de oudere modellen) boven de 20 graden buitentemperatuur heel veel harder slijten en dan is 18.000 km met een leuk rijdende Starlet helemaal niet zo vreemd meer.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door lievemarie »

Ik had idd geen dure 4 seizoenen banden, een normale rijstijl (met lange ij) en ik heb de auto al 5 jaar geleden verkocht (en hij rijdt nog steeds), dus dat zal een grote rol hebben gespeeld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door sjohie »

Smokey20 schreef:
04 nov 2021 10:54
lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
4-seizoenenbanden zijn in de laatste jaren wel beter geworden, net zoals zomer- en winterbanden.
Er is in ieder geval één bedrijfstak die de klimaatcrisis goed bij kan houden. Het nut voor echte winterbanden schuift steeds meer op naar het noorden, en dus is de markt voor all-weatherbanden groeiende.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Smokey20 »

sjohie schreef:
04 nov 2021 13:00
Smokey20 schreef:
04 nov 2021 10:54
lievemarie schreef:
03 nov 2021 19:58
Doe je echt 5 jaar met 1 set all weatherbanden? Ik sleet ze indertijd met mijn Starletje binnen 2 jaar op, en maakte niet veel kilometers meer dan jij.
4-seizoenenbanden zijn in de laatste jaren wel beter geworden, net zoals zomer- en winterbanden.
Er is in ieder geval één bedrijfstak die de klimaatcrisis goed bij kan houden. Het nut voor echte winterbanden schuift steeds meer op naar het noorden, en dus is de markt voor all-weatherbanden groeiende.
De 4-seizoenenband is nog steeds een compromis. Aangezien het rubber zachter moet zijn voor winterse omstandigheden, zal de band harder slijten in de zomer. De water- en modder/sneeuwafvoer zit tussen zomer en winterband in. Wanneer het echt koud is, zullen winterbanden wel een voordeel hebben ten opzichte van 4-seizoenenbanden, en in de zomer hebben de zomerbanden echt het voordeel ten opzichte van de 4-seizoenenband. Wanneer merk je de verschillen? Niet tijdens normaal rijden, want dat gaat met iedere band wel. Het verschil zit hem in de extremen, zoals een nood-uitwijking moeten doen of een noodstop. Daar wordt het verschil gemaakt.

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door lievemarie »

En daarom heb ik toch liever aparte zomer- en winterbanden. Maar wij hebben een extra set velgen dus hoeven voor bandenwissel niet naar de garage, anders zou ik er ook anders over denken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door kweenie »

scontra schreef:
03 nov 2021 19:38
Om puur economische** reden hebben wij onze 'auto voor alle dag' voorzien van 4 seizoenen banden.
Rijden met deze auto zo'n kleine 8 á 9000 km per jaar en koop na een jaar of 5 weer een nieuwe set (als dat dan nodig is) van het geld dat is uitgespaard op de tweemaal jaarlijkse wielenwissel en opslag van de wielen.
Momenteel rijden wij op Vredestein Quatrac 5 en dat bevalt, zomer en winter, prima.

** het mag ook 'krenterigheid' genoemd worden, maar 'tel uit de winst'. :wink:
Als je de banden laat wisselen en ook laat opslaan, dan kan het inderdaad wel een duur grapje worden. Als je een tweede set wielen in je garage kunt opslaan, dan is het een ander verhaal. Twee keer per jaar zelf de wielen wisselen is iets van een uurtje werk. (Als ' vrek' zou je ook kunnen proberen te berekenen wat de minder zuinige vierseizoenenbanden je aan extra verbruik plus snellere slijtage kosten in bv 5 jaar. En dit afzetten tegen de kosten van een extra set wielen.)

Ik heb zelf een tijd 50k km per jaar gereden, door weer en wind. Toen wel gekozen voor winterbanden en ook zeker wel verschil gemerkt. Daarbij heb ik wel bewust gekeken naar winterbanden die vooral ook voor scoren bij nat weer, omdat dat in Nederland toch een veel vaker voorkomende risicofactor is dan sneeuw/ijs. Een extra setje velgen er bij hoeft ook geen vermogen te kosten en met zelf verwisselen zijn de jaarlijkse kosten beperkt.

Nu maken we veel minder km en dan zijn goede gewone banden voor mij prima.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Nevyn »

lievemarie schreef:
04 nov 2021 12:55
normale rijstijl (met lange ij)
Ja juf ik had hem bij je eerste correctie al begrepen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Erthanax »

In Autoweek staat nu een test van vierseizoenenbanden 215/65 R17. Ook nu weer zijn er een paar uitstekend presterende banden bij.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Revoked »

Boeit dat heel erg, die testen? Het verschilt zelfs per auto hoe een band presteert. En dan het meest absurde: voor haar auto is er niks te kiezen. Het is maar 1 soort band die eronder mag.

Plaats reactie