Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door scontra »

Revoked schreef:
05 nov 2021 16:35
Het is maar 1 soort band die eronder mag.
U zult de maat(voering) van de band bedoelen !

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door jonis »

scontra schreef:
05 nov 2021 16:39
Revoked schreef:
05 nov 2021 16:35
Het is maar 1 soort band die eronder mag.
U zult de maat(voering) van de band bedoelen !
Ook dat klopt niet.
De zomerband maatje breder is ook wel vaak toegestaan, dan ga ik wel even uit van andere velg.
Vorige auto reed ik winterband 16" 205 en zomerband 18" 225. Originele velgen van merk +bijbehorend auto. Wereld van verschil in rijgedrag (ook persoonlijk) en comfort, zomers lekker strak door de bochten en swinters lekker rustig comfortabel relaxed.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een maatje smaller wordt ook wel gedaan; getrokken banden "staan goed", volgens sommigen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Revoked schreef:
05 nov 2021 16:35
Boeit dat heel erg, die testen? Het verschilt zelfs per auto hoe een band presteert. En dan het meest absurde: voor haar auto is er niks te kiezen. Het is maar 1 soort band die eronder mag.
Dan is er voor "haar auto" weinig te kiezen. Voor veel andere (en anderen :wink:) is er aanzienlijk meer te kiezen. Bandentests kunnen dan helpen bij het maken van een keuze.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door aaten »

xflorisx schreef:
03 nov 2021 17:21
Sinds de negatieve ervaring met winterbanden in de zomer blijf ik jaarrond op zomerbanden rijden. Zomerbanden is eigenlijk een verkeerde term. Het zijn eigenlijk regenbanden met veel langsprofiel. Sneeuwbanden (de goede naam voor winterbanden) hebben dwarsprofiel om tractie in modder en sneeuw te krijgen. Het grootste sprookje van de bandenverkopers is de 7 graden grens. Dat was misschien in 1965 nog iets van waarheid, maar tegenwoordig echt niet meer. Nieuwe materialen voorkomen het hard worden van banden. Er is enkele jaren geleden een test gedaan voor de ANWB van all weather banden, waarbij ook 1 goede zomerband meedeed. Die band won het glansrijk in regen en droog bij alle temperaturen.

Als ik nu op wintersport zou gaan of in de winter in Duitsland rijd, zou ik een andere keus maken. Nu gewoon zomerbandjes. Relatief goedkoop, gaan lang mee, goede rijeigenschappen en minder geluid. Ook minder fijnstof in het milieu.
Je moet ook niet met winterbanden in de zomer rijden, het zijn niet voor niets winterbanden.
Qua de 7 graden bewijst zich dat toch elke keer weer uit testen en met regen verschillen de resultaten enorm maar niet dat zomerbanden perse beter zijn in regen.

Heb ook over vier seizoen banden nagedacht maar bij de nieuwe auto toch weer gewoon voor goede zomer en goede winterbanden gegaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hup, weer een anderhalf jaar oud topic wat omhoog gekickt wordt. En ik zie tot mijn verbazing dat ik hier topicstarter ben geworden :lol: :lol:

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En u heeft ook nog een beste antwoord mogen kiezen. U zult zeker en vast trots zijn.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Man, mijn dag is goed! En dat terwijl ik me niet eens meer kan herinneren dat ik dat ooit heb mogen doen :lol:

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik snapte eigenlijk al niets van de OP

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zomerbanden, winterbanden of jaarrondbanden

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Een van de mindere dagen denk ik van onze nationale knuffeldeurwaarder...
Moneyman schreef:
22 mar 2023 08:45
Man, mijn dag is goed! En dat terwijl ik me niet eens meer kan herinneren dat ik dat ooit heb mogen doen :lol:
Maak u geen zorgen... Er zijn wel meer mensen die ergens geen actieve herinnering aan hebben en die komen er ook mee weg

Plaats reactie