Fiat 500e problemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
11 nov 2021 00:24
NeoDutchio,
Je reactie geeft blijk van een onjuiste kijk of mening doordat deze is gebasseerd op gebrekkig denken of begrip. Er is geen sprake van het veranderen van het verhaal van TS op het moment dat je geen aannames maskt over de dingen die niet genoemd zijn.
De OP is duidelijk genoeg. De leenauto heeft veel dezelfde problemen, dus niet alle problemen zijn hetzelfde. De punten zijn benoemd waar er problemen mee zijn, of die de leenauto juist niet heeft. Staat er niets bij, mag je er dus gewoon van uit gaan dat die problemen er niet zijn bij de leenauto.
Op het moment dat je zelf aannames gaat maken door te zeggen dat de elektronische problemen ook bij de leenauto zouden zijn, dan heb je een andere weg te bewandelen dan als de elektrische problemen enkel in de auto van TS zit. En aangezien TS niets aangeeft over dat die problemen ook in de leenauto zitten, dan heeft het geen nut om dat mee te nemen.
In dat geval is het dus zeer aannemelijk dat de dashcam voor de problemen kan zorgen. Daar dus onderzoek naar doen en verder op gaan handelen.
Mocht TS terug komen met de aanpassing dat de leenauto ook dezelfde problemen heeft, dan kan je op dat moment de route aangeven die daarvoor bewandeld moet worden.
Het heeft niets met gebrekkig denken te maken om uit te gaan van de feiten die er liggen.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door 150747 »

Limlander40 schreef:
09 nov 2021 17:34
De dashcam zit op de +/- vannde sigaretten aansteker. Door een professionele inbouwer geplaatst.
Als elektronicus kan ik stellen dat je, ongeacht wat apparaat, mag aansluiten op een sigarettenaansteker.
De elektronica van de auto is bedraad met twisted-pair bedrading zodat er geen ongewenste signalen kunnen binnendringen.
Mijns inziens dus geen probleem van de dash-cam.
Je zult je telefoon er maar met de lader aanhangen en je auto gaat de mist in.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

150747 schreef:
11 nov 2021 10:56
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 17:34
De dashcam zit op de +/- vannde sigaretten aansteker. Door een professionele inbouwer geplaatst.
Als elektronicus kan ik stellen dat je, ongeacht wat apparaat, mag aansluiten op een sigarettenaansteker.
De elektronica van de auto is bedraad met twisted-pair bedrading zodat er geen ongewenste signalen kunnen binnendringen.
Mijns inziens dus geen probleem van de dash-cam.
Je zult je telefoon er maar met de lader aanhangen en je auto gaat de mist in.
Een dashcam inbouwen is iets anders dan een stekker in de 12 volt te steken. Er moet dus meer aan de hand zijn.

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 23:22
En waarom zou er niets staan?
Dat is nu juist exact wat jij en ik niet weten - en waarom ik zeg dat je conclusies te voorbarig, want op aannames gebaseerd zijn.
NeoDutchio schreef:
11 nov 2021 11:09
Een dashcam inbouwen is iets anders dan een stekker in de 12 volt te steken. Er moet dus meer aan de hand zijn.
En wéér ga je de fout in. Er moet helemaal niet meer aan de hand zijn met die dashcam-montage, er kan meer aan de hand zijn. Het is blijkbaar toch wel moeilijk om de discussie zuiver en feitelijk te houden.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

150747 schreef:
11 nov 2021 10:56
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 17:34
De dashcam zit op de +/- vannde sigaretten aansteker. Door een professionele inbouwer geplaatst.
Als elektronicus kan ik stellen dat je, ongeacht wat apparaat, mag aansluiten op een sigarettenaansteker.
De elektronica van de auto is bedraad met twisted-pair bedrading zodat er geen ongewenste signalen kunnen binnendringen.
Mijns inziens dus geen probleem van de dash-cam.
Je zult je telefoon er maar met de lader aanhangen en je auto gaat de mist in.
Dat zou kloppen als de dashcam daadwerkelijk in de 12 volt aansluiting zit, maar het lijkt erop dat deze professioneel is gemonteerd en dat er dus gebruik is gemaakt van de bedrading, maar niet van de aansluiting zelf. In dat geval is de kooi van Faraday natuurlijk helemaal naar de vaantjes als dat niet goed gedaan wordt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
11 nov 2021 11:51
150747 schreef:
11 nov 2021 10:56
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 17:34
De dashcam zit op de +/- vannde sigaretten aansteker. Door een professionele inbouwer geplaatst.
Als elektronicus kan ik stellen dat je, ongeacht wat apparaat, mag aansluiten op een sigarettenaansteker.
De elektronica van de auto is bedraad met twisted-pair bedrading zodat er geen ongewenste signalen kunnen binnendringen.
Mijns inziens dus geen probleem van de dash-cam.
Je zult je telefoon er maar met de lader aanhangen en je auto gaat de mist in.
Dat zou kloppen als de dashcam daadwerkelijk in de 12 volt aansluiting zit, maar het lijkt erop dat deze professioneel is gemonteerd en dat er dus gebruik is gemaakt van de bedrading, maar niet van de aansluiting zelf. In dat geval is de kooi van Faraday natuurlijk helemaal naar de vaantjes als dat niet goed gedaan wordt.
Aangezien er gesproken word over inbouwen zal het niet om inpluggen gaan. In een van van vorige auto’s, een Astra uit ‘97, had ik een draad laten trekken om mijn navigatie links onder het voorraad te kunnen gebruiken. Deze werd ook “op de sigarettenaansteker” aangesloten. Maar dan achter de aansteker op de bedrading. In de volksmond hetzelfde, maar in praktijk een wezenlijk verschil. Met die auto kon dat nog, in de Tacuma die daarop volgde was 1 knipje en kroonsteentje al genoeg om de hele computer in de war te brengen.

Op dit moment is het voor mij het meest aannemelijke dat de bedrading apart is aangesloten en hierdoor de elektronische problemen zijn ontstaan.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Voor diegene die niet begrijpelijk kunnen lezen. Veel dezelfde problemen zitten ook in de leenauto.
De dascam is rechtstreeks achter de sigaretten aansteker aangesloten op de +/- . Niks aan canbus of wat dan ook, maar aan de ouderwetse aansluitingen. Rijden zonder dashcam geeft dezelfde problemen. Dus de dashcam is volledig uit te sluiten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Limlander40 schreef:
12 nov 2021 22:03
Voor diegene die niet begrijpelijk kunnen lezen. Veel dezelfde problemen zitten ook in de leenauto.
De dascam is rechtstreeks achter de sigaretten aansteker aangesloten op de +/- . Niks aan canbus of wat dan ook, maar aan de ouderwetse aansluitingen. Rijden zonder dashcam geeft dezelfde problemen. Dus de dashcam is volledig uit te sluiten.
Kunt u niet wat specifieker zijn, welke problemen heeft de leenauto wel en welke niet. U geeft nu alleen aan dat bij de leenauto het knipperlicht ook langer door gaat en de verkeersbordherkenning niet werkt. De leenauto heeft geen last van het windgeruis en het heftig reageren van de cruise control. Slechts 2 dezelfde problemen klinkt mij niet als veel in de oren. Heeft de leenauto nu wel of geen last van de spontane foutmeldingen en de radio die spontaan aan gaat?

Voor wat betreft de aansluiting is wel van belang hoe dat gedaan is. Simpelweg de stekker er af knippen en aansluiten op de 12volt achter de sigaretten aansteker kan niet. In de stekker zit namelijk een transformator die van 12volt naar 5 volt gaat. Er moet dus iets gedaan zijn om de dashcam werkend te maken. Nu dat dat achteraf ingebouwd is kan dat dus ook storing geven als de camera niet loopt. Vandaar mijn vraag of de genoemde elektronische problemen, dus de spontane foutmeldingen, de aanspringen van de radio en het heftig reageren van de cruise control er ook waren voordat de dashcam ingebouwd is.

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door 150747 »

NeoDutchio schreef:
12 nov 2021 22:56
Limlander40 schreef:
12 nov 2021 22:03
Voor diegene die niet begrijpelijk kunnen lezen. Veel dezelfde problemen zitten ook in de leenauto.
De dascam is rechtstreeks achter de sigaretten aansteker aangesloten op de +/- . Niks aan canbus of wat dan ook, maar aan de ouderwetse aansluitingen. Rijden zonder dashcam geeft dezelfde problemen. Dus de dashcam is volledig uit te sluiten.
Kunt u niet wat specifieker zijn, welke problemen heeft de leenauto wel en welke niet. U geeft nu alleen aan dat bij de leenauto het knipperlicht ook langer door gaat en de verkeersbordherkenning niet werkt. De leenauto heeft geen last van het windgeruis en het heftig reageren van de cruise control. Slechts 2 dezelfde problemen klinkt mij niet als veel in de oren. Heeft de leenauto nu wel of geen last van de spontane foutmeldingen en de radio die spontaan aan gaat?

Voor wat betreft de aansluiting is wel van belang hoe dat gedaan is. Simpelweg de stekker er af knippen en aansluiten op de 12volt achter de sigaretten aansteker kan niet. In de stekker zit namelijk een transformator die van 12volt naar 5 volt gaat. Er moet dus iets gedaan zijn om de dashcam werkend te maken. Nu dat dat achteraf ingebouwd is kan dat dus ook storing geven als de camera niet loopt. Vandaar mijn vraag of de genoemde elektronische problemen, dus de spontane foutmeldingen, de aanspringen van de radio en het heftig reageren van de cruise control er ook waren voordat de dashcam ingebouwd is.
Een aansteker op een twisted-pair is helemaal nieuw!!!
Ik zie de meerwaarde daar echt niet van.

Uitkijktoren
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2016 11:04

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Uitkijktoren »

Wat er standaard op zit, zou het moeten doen (verkeersborden herkenning bv.) Nonsens om te schrijven, hadden we vroeger ook niet.
En als je het over vroeger hebt, toen was bekend dat alle auto's en overigens ook motorfietsen uit Italie het grote zwakke punt was de electronica.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Dirkie schreef:
10 nov 2021 08:33
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
Zie ik niet echt als een gebrek. In iedere auto zitten namelijk ruiten en als je daar doorheen kijkt zie je de borden (en nog veel meer trouwens).
Wat er in een auto (standaard) zit behoort toch normaal te functioneren, of niet soms. bv Radio af fabriek doet het niet. Is een gebrek toch en hoort te werken.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Inmiddels weet ik eenvoudig hoe ik het “hangende” knipperlicht kan reproduceren. Dashcam erin of niet. Heb het op video staan. Kan helaas hier geen video’s plaatsen.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Limlander40 schreef:
14 nov 2021 15:11
Inmiddels weet ik eenvoudig hoe ik het “hangende” knipperlicht kan reproduceren. Dashcam erin of niet. Heb het op video staan. Kan helaas hier geen video’s plaatsen.
De vraag is eerder of het een hangend knipperlicht is of een eigenschap van het product. Als ze gewoon zo afgesteld zijn, dan is het geen probleem, alleen een ergernis voor u.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Nevyn »

Nijogeth schreef:
14 nov 2021 23:17
Limlander40 schreef:
14 nov 2021 15:11
Inmiddels weet ik eenvoudig hoe ik het “hangende” knipperlicht kan reproduceren. Dashcam erin of niet. Heb het op video staan. Kan helaas hier geen video’s plaatsen.
De vraag is eerder of het een hangend knipperlicht is of een eigenschap van het product. Als ze gewoon zo afgesteld zijn, dan is het geen probleem, alleen een ergernis voor u.
In 2012 Kocht ik een nieuwe Seat Mii.
De knipperlichten van deze auto waren zo geprogrammeerd dat ze meerdere keren knipperden. Was ook niet uit te schakelen volgens de garage
In er begin even vervelend maar het went .

Moneyman
Berichten: 29871
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nevyn schreef:
15 nov 2021 07:18
In 2012 Kocht ik een nieuwe Seat Mii. De knipperlichten van deze auto waren zo geprogrammeerd dat ze meerdere keren knipperden. Was ook niet uit te schakelen volgens de garage
Het standaard (en onjuiste) antwoord van de PON-dealer. Het kan wel degelijk - door iedereen die een VCDS-tool (of soortgelijk) heeft.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Nevyn schreef:
15 nov 2021 07:18
Nijogeth schreef:
14 nov 2021 23:17
Limlander40 schreef:
14 nov 2021 15:11
Inmiddels weet ik eenvoudig hoe ik het “hangende” knipperlicht kan reproduceren. Dashcam erin of niet. Heb het op video staan. Kan helaas hier geen video’s plaatsen.
De vraag is eerder of het een hangend knipperlicht is of een eigenschap van het product. Als ze gewoon zo afgesteld zijn, dan is het geen probleem, alleen een ergernis voor u.
In 2012 Kocht ik een nieuwe Seat Mii.
De knipperlichten van deze auto waren zo geprogrammeerd dat ze meerdere keren knipperden. Was ook niet uit te schakelen volgens de garage
In er begin even vervelend maar het went .
Ik had een VW UP! en die knipperde net te weinig (2x) en heb ik via de boorcomputer laten instellen naar 4 keer. Was makkelijker bij inhalen. Het kom zelfs ingesteld worden op 1x knipperen volgens VAG. Kon zelfs de dagrijverlichting aanpassen om achter te laten branden en nog veel meer dingen.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Inmiddels hardware vervangen, software vernieuwd en stuurhoek ingeleerd. Nog altijd hetzelfde probleem. Nu zeggen ze, het is een product gerelateerd probleem. Heb inmiddels bij de RDW een klacht ingediend, ik vindt het onveilig.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door riddert »

Goed te lezen dat Fiat er toch alles aan doet om de wagen te laten functioneren zoals het zou horen.

Uw klacht bij de RDW zal niet veel uithalen, de wagen heeft een typegoedkeuring voor de NLse markt, of u dit onveilig vind doet niet zoveel ter zake.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door cherokee »

Het 4 of 5 keer "naknipperen" van de richtingaanwijzer is volkomen normaal en af fabriek zo ingeprogrammeerd. Dit is tegenwoordig bij veel nieuwe auto's zo, als je bijvoorbeeld een tikje op de hendel geeft om van rijbaan te verwisselen dan doet dat ding dat, dit is gedaan voor de duidelijkheid en veiligheid. Dat is dus inderdaad een produkteigenschap en daar hoef je bij de RDW niet mee aan te komen, Het maakt ook gewoon deel uit van de typegoedkeuring.
De rest van de klachten kan ik geen oordeel over geven.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Inmiddels wederom een nieuwe 500e gekocht. Ook deze knippert 5x na (alleen rechts) nadat het stuur terug komt. Zonder dashcam erin. De “oude” 500e had heel veel problemen, maandag morgen product.

Plaats reactie