Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
thedyke
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2022 12:26

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door thedyke »

Oproep: Ben jij klant (geweest) bij Stamcelbank Nederland?:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... nederland/

thedyke
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2022 12:26

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door thedyke »

Een update:

We zijn bezig om ons materiaal in ons bezit te krijgen. Ze hebben een formulier waarmee het materiaal vernietigd kan worden en het contract ontbonden kan worden. Echter, we willen ons lichaamsmateriaal in ons bezit krijgen. Sindsdien zijn ze stil. We schromen niet om nadere stappen te ondernemen.
thedyke schreef:
26 sep 2022 15:16
Beste mensen,

Volgens onze rechtsbijstand zijn er momenteel 2 opties:
  • 1. De betaling opschorten
    2. Het contract ontbinden
In geval van opschorten hoef je voorlopig niet meer te betalen. De dienstverlening zou door moeten gaan en in geval ze de zaak winnen betaal je de kosten met terugwerkende kracht.

Wij hebben gekozen voor het ontbinden van het contract. De incassant is inmiddels geblokkeerd en we hebben de Rode Kaart opgestuurd (officiële beëindiging van Automatische Incasso).

Dit is een passage uit een brief van onze rechtsbijstand richting Stamcelbank:
Op het moment van sluiten van de overeenkomsten had u de benodigde erkenning als weefselinrichting voor het verrichten van dergelijke dienstverlening. Onlangs is uit een onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd naar voren gekomen dat er sprake is van kritische tekortkomingen ten aanzien van de kwaliteit en veiligheid van de stamcellen. De inspectie heeft vastgesteld dat de stamcellen niet meer geschikt zijn voor toepassing bij de mens. Inmiddels is ook door de rechter bevestigd dat de tekortkomingen uit het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dermate ernstig zijn dat deze een significant risico zijn voor de gezondheid van de ontvanger van het door u opgeslagen materiaal. Gelet op de tekortkomingen was de minister bevoegd om de erkenning van uw organisatie als orgaanbank in te trekken.

Vast is komen te staan dat het opgeslagen materiaal als gevolg van de kritische tekortkomingen niet langer gebruikt kan worden voor toepassing op de mens. Het is voor cliënt dus niet meer mogelijk om van het opgeslagen materiaal gebruik te maken, terwijl dat wel de reden is geweest waarom hij u het materiaal heeft laten afnemen en opslaan. Cliënt heeft begrepen dat u in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de rechtbank.

Op dit moment geldt dat u de overeenkomst niet kunt nakomen en cliënt geen gebruik kan maken van het materiaal. U komt uw verplichtingen niet na. Cliënt komt derhalve het recht toe de overeenkomst te ontbinden en cliënt wenst hiertoe over te gaan. Cliënt zal geen enkel bedrag meer betalen en geeft geen toestemming meer om nog bedragen van zijn rekening af te schrijven. Ik verwijs u naar bijgevoegde rode kaart. Voorts geldt dat cliënt de stamcellen wenst terug te krijgen, dit is mogelijk vanwege persoonlijke redenen.

Bovendien hebt u door de tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst cliënt de kans ontnomen om in de toekomst gebruik te maken van de afgenomen stamcellen. Hierdoor loopt cliënt in de toekomst mogelijk schade. Cliënt stelt u reeds bij voorbaat hiervoor aansprakelijk. U dient deze aansprakelijkstelling te zien als een schriftelijke aanmaning c.q. mededeling in de zin van artikel 3:317 BW.
Mensen, doe hier je voordeel mee. Schakel juridische hulp in (rechtsbijstand) en maak er werk van!

merkens11
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2016 14:40

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door merkens11 »

Is er al bekend wanneer het hoger beroep is?

Het viel mij ook op dat op de website van Stamcelbank nu het volgende staat:

"Stamcelbank is de Nederlandse contactpersoon voor de Famicord Groep, een organisatie die zich bezig houdt met het bewerken en opslaan van navelstrengbloed en navelstrengweefsel. Stamcelbank zorgt ervoor dat het door u aangeboden navelstrengbloed veilig en snel wordt vervoerd bewerkt en opgeslagen. De langjarige opslag vindt plaats in Zwitserland bij Famicord Suisse."

Betekent dit dat de stamcellen van mijn kinderen nu in Zwitserland zijn? Had Stamcelbank mij niet hierover moeten informeren? Ik heb überhaupt nooit iets van Stamcelbank vernomen. Ook niet over het intrekken van de vergunning. Dit weet ik alleen omdat ik dit per toeval op Radar zag staan. Ik maak mij toch wel zorgen. Ik heb het gevoel dat ik met een hele louche partij in zee ben gegaan.

Sebasss112
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2010 14:10

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Sebasss112 »

Weet iemand hoe het nu verder moet? Wij betalen nog steeds elk kwartaal moeten wij hier mee door blijven gaan? Wanneer kunnen we een uitspraak van de rechter verwachten?
Ik heb op 22-03-2022 een mail gehad en daarna nooit meer iets van ze gehoord.

Mchou
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2023 23:48

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Mchou »

thedyke schreef:
26 sep 2022 15:16
Beste mensen,

Volgens onze rechtsbijstand zijn er momenteel 2 opties:
  • 1. De betaling opschorten
    2. Het contract ontbinden
In geval van opschorten hoef je voorlopig niet meer te betalen. De dienstverlening zou door moeten gaan en in geval ze de zaak winnen betaal je de kosten met terugwerkende kracht.

Wij hebben gekozen voor het ontbinden van het contract. De incassant is inmiddels geblokkeerd en we hebben de Rode Kaart opgestuurd (officiële beëindiging van Automatische Incasso).

Dit is een passage uit een brief van onze rechtsbijstand richting Stamcelbank:
Op het moment van sluiten van de overeenkomsten had u de benodigde erkenning als weefselinrichting voor het verrichten van dergelijke dienstverlening. Onlangs is uit een onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd naar voren gekomen dat er sprake is van kritische tekortkomingen ten aanzien van de kwaliteit en veiligheid van de stamcellen. De inspectie heeft vastgesteld dat de stamcellen niet meer geschikt zijn voor toepassing bij de mens. Inmiddels is ook door de rechter bevestigd dat de tekortkomingen uit het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dermate ernstig zijn dat deze een significant risico zijn voor de gezondheid van de ontvanger van het door u opgeslagen materiaal. Gelet op de tekortkomingen was de minister bevoegd om de erkenning van uw organisatie als orgaanbank in te trekken.

Vast is komen te staan dat het opgeslagen materiaal als gevolg van de kritische tekortkomingen niet langer gebruikt kan worden voor toepassing op de mens. Het is voor cliënt dus niet meer mogelijk om van het opgeslagen materiaal gebruik te maken, terwijl dat wel de reden is geweest waarom hij u het materiaal heeft laten afnemen en opslaan. Cliënt heeft begrepen dat u in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de rechtbank.

Op dit moment geldt dat u de overeenkomst niet kunt nakomen en cliënt geen gebruik kan maken van het materiaal. U komt uw verplichtingen niet na. Cliënt komt derhalve het recht toe de overeenkomst te ontbinden en cliënt wenst hiertoe over te gaan. Cliënt zal geen enkel bedrag meer betalen en geeft geen toestemming meer om nog bedragen van zijn rekening af te schrijven. Ik verwijs u naar bijgevoegde rode kaart. Voorts geldt dat cliënt de stamcellen wenst terug te krijgen, dit is mogelijk vanwege persoonlijke redenen.

Bovendien hebt u door de tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst cliënt de kans ontnomen om in de toekomst gebruik te maken van de afgenomen stamcellen. Hierdoor loopt cliënt in de toekomst mogelijk schade. Cliënt stelt u reeds bij voorbaat hiervoor aansprakelijk. U dient deze aansprakelijkstelling te zien als een schriftelijke aanmaning c.q. mededeling in de zin van artikel 3:317 BW.
Mensen, doe hier je voordeel mee. Schakel juridische hulp in (rechtsbijstand) en maak er werk van!

@ thedyke hoe heeft dat voor jullie uitgepakt? Ik lees echt net pas over het intrekken van de vergunning. Weet niet zo goed waar ik moet beginnen…gr M.

Catwiezel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:00

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Catwiezel »

Dankjewel voor je voorbeeldbrief. Hoe is het afgelopen ? Wat is het antwoord geweest van Stamcel Nederland ?

Catwiezel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:00

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Catwiezel »

Na weer contact opgenomen te hebben over status van het proces kregen we deze reactie :

Beste familie ,

Allereerst excuses voor de ontstane situatie, ook voor uw als grootouders.
Ik begrijp jullie reactie en zorgen. Als je de uitspraken leest dan word je zeer teleurgesteld.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat er ook een andere kant aan het verhaal zit.

Wij werken al ruim 15 jaar in Nederland en hebben ruim 10 jaar een erkenning om dit te mogen doen. In de eerste 5 jaar bestond de mogelijkheid van een erkenning namelijk nog niet. In die jaren zijn wij altijd gecontroleerd en geïnspecteerd door de inspectie en goedgekeurd. Uiteraard hebben zij altijd op- en aanmerkingen en die moesten dan worden aangepast. Het materiaal is in de afgelopen 10 jaar ook altijd uitgegeven mogen worden.
De inspectie heeft al langer te kennen gegeven dat zij de mogelijkheden van het privaat bewaren van navelstrengbloed niet nodig vindt en wil ontmoedigen, dit overigens tegen de wens van de Tweede kamer. Bij de laatste inspectie in 2020 hanteerden zij opeens "nieuwe inzichten", welke dat zijn weten wij tot op de dag van vandaag nog steeds niet, en hebben ons hierlangs beoordeeld. Deze "nieuwe inzichten" zijn niet gebaseerd op veranderende wetgeving of verandering in internationale protocollen. Hoe is het mogelijk dat materiaal wat altijd goed bewerkt en opgeslagen is geweest en door de inspectie ook altijd zo beoordeeld en is en mocht worden uitgegeven, ineens met terugwerkende kracht toch niet goed zou zijn? Dat is te ridicuul voor woorden. Vandaar ons beroep. Stamcelbank heeft in het verleden materiaal uitgegeven en is succesvol toegepast.
Het materiaal ligt nog steeds opgeslagen bij ons zoals het altijd was en dat blijft ook zo. Er zal nooit iets met het materiaal gebeuren zonder dat de ouders daar zeggenschap over hebben. Zeker niet omdat het bij uw kleindochter over veel stamcellen van zeer goede kwaliteit gaat.

Wij zijn momenteel in afwachting van een reactie en een datum voor het beroep om deze bizarre uitspraak ongedaan te krijgen. Wij hebben onze stukken al op 27 juni vorig jaar ingediend. Wij wachten nog steeds op een reactie en een datum. Het is ongelooflijk hoe lang zij zowel ons als de ouders kunnen en mogen laten wachten.

In het zeer ongelooflijke geval dat wij het hoger beroep toch zouden verliezen dan is het nog steeds aan de ouders wat er met het materiaal moet gebeuren. Dat kan zijn laten bewaren in Zwitserland waar het wel bewaard en wereldwijd toegepast kan worden of uiteindelijk het laten vernietigen maar dat is onomkeerbaar.

Sinds mei 2021 werken we al met een groot Internationaal laboratorium in Zwitserland vanwege de situatie in Nederland. Zij verwerken vanaf die datum het materiaal en slaan het daar op. Deze stamcellen staan dan ook buiten de zaak die momenteel loopt en de uitspraak van het beroep heeft hier gelukkig ook geen betrekking op.

Mochten het vertrouwen bij de ouders toch helemaal weg zijn en zij het materiaal uit de definitieve opslag willen laten verwijderen dan kunnen wij hen hiervoor de formulieren toesturen. Dan is het wel onherroepelijk en kan materiaal daarna niet meer worden opgevraagd of ingezet, ook niet meer als het beroep anders zou uitvallen.
Wij zouden dat zeer betreuren omdat wij momenteel keihard vechten om deze belachelijke en onterechte beslissing ongedaan te krijgen. Het is zo niet te rijmen met waarom wij de stamcelbank 17 jaar geleden hebben opgericht en ook niet de reden waarom de ouders het materiaal van hun kindje hebben laten bewaren.


Wij houden jullie op de hoogte via de website maar ook per mail.
Uiteraard altijd bereid voor extra overleg of uitleg.

Vriendelijke groet,

STAMCELBANK NEDERLAND


Op de website staat niets over de ingetrokken erkenning en de juridische procedures die lopen.
Ook hebben wij geen inzicht gekregen in de status van het en wat Drs. J. Kartman nu doet om deze procedure te versnellen .

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Har45 »

Catwiezel schreef:
19 jun 2023 18:26



Op de website staat niets over de ingetrokken erkenning en de juridische procedures die lopen.
Ook hebben wij geen inzicht gekregen in de status van het en wat Drs. J. Kartman nu doet om deze procedure te versnellen .
Drs J Kartman "vergeet " weleens vaker wat te communiceren naar patiënten.
Link: https://www.ad.nl/utrecht/maarnse-stamc ... ~a1884896/

durker
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2023 08:29

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door durker »

Ondertussen al weer bijna een half jaar verder. Met Google kom ik geen updates tegen... Iemand weet wat er op dit moment speelt? Wachten op het hoger beroep?
Is er ondertussen al aandacht gekomen vanuit Radar?

Catwiezel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:00

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Catwiezel »

We wachten nog steeds op hoger beroep. Maar zie er geen heil meer in. Dus overweeg om contract op te zeggen. Maar ja wat/hoe met het materiaal dat is opgeslagen

Catwiezel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:00

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Catwiezel »

In oktober 2023 nog contact gehad. Zie reactie hieronder

Nogmaals excuses voor de ontstane situatie.
Ik begrijp jullie reactie en zorgen. Als je de uitspraken leest dan word je zeer teleurgesteld.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat er ook een andere kant aan het verhaal zit.

Wij werken al ruim 15 jaar in Nederland en hebben ruim 10 jaar een erkenning om dit te mogen doen. In de eerste 5 jaar bestond de mogelijkheid van een erkenning namelijk nog niet. In die jaren zijn wij altijd gecontroleerd en geïnspecteerd door de inspectie en goedgekeurd. Uiteraard hebben zij altijd op- en aanmerkingen en die moeten dan worden aangepast. Het materiaal is in de afgelopen 10 jaar ook altijd uitgegeven mogen worden.
De inspectie heeft al langer te kennen gegeven dat zij de mogelijkheden van het privaat bewaren van navelstrengbloed niet nodig vindt en wil ontmoedigen, dit overigens tegen de wens van de Tweede Kamer. Bij de laatste inspectie in 2020 hanteerden zij opeens "nieuwe inzichten", welke dat zijn weten wij tot op de dag van vandaag nog steeds niet, en hebben ons hierlangs beoordeeld. Deze "nieuwe inzichten" zijn niet gebaseerd op veranderende wetgeving of verandering in internationale protocollen. Hoe is het mogelijk dat materiaal wat altijd goed bewerkt en opgeslagen is geweest en door de inspectie ook altijd zo beoordeeld en is en mocht worden uitgegeven, ineens met terugwerkende kracht toch niet goed zou zijn? Dat is te ridicuul voor woorden. Vandaar ons beroep. Stamcelbank heeft in het verleden materiaal uitgegeven en is succesvol toegepast.
Het materiaal ligt nog steeds opgeslagen bij ons zoals het altijd was en dat blijft ook zo. Er zal nooit iets met het materiaal gebeuren zonder dat jullie daar zeggenschap over hebben. Zeker niet omdat het bij jullie kindje over veel stamcellen van zeer goede kwaliteit gaat.

Wij zijn momenteel in afwachting van een reactie en een datum voor het beroep om deze bizarre uitspraak ongedaan te krijgen. Wij hebben onze stukken al op 27 juni vorig jaar ingediend. Wij wachten nog steeds op een reactie en een datum. Het is ongelooflijk hoe lang zij zowel ons als de ouders kunnen en mogen laten wachten.

In het zeer ongelooflijke geval dat wij het hoger beroep toch zouden verliezen dan is het nog steeds aan jullie wat er met het materiaal moet gebeuren. Dat kan zijn laten bewaren in Zwitserland waar het wel bewaard en wereldwijd toegepast kan worden of uiteindelijk het laten vernietigen maar dat is onomkeerbaar.

Sinds mei 2021 werken we al met een groot Internationaal laboratorium in Zwitserland vanwege de situatie in Nederland. Zij verwerken vanaf die datum het materiaal en slaan het daar op. Deze stamcellen staan dan ook buiten de zaak die momenteel loopt en de uitspraak van het beroep heeft hier gelukkig ook geen betrekking op.

Mochten het vertrouwen bij jullie toch helemaal weg zijn en jullie het materiaal uit de definitieve opslag willen laten verwijderen, dan kunnen wij jullie hiervoor de formulieren toesturen. Dan is het wel onherroepelijk en kan materiaal daarna niet meer worden opgevraagd of ingezet, ook niet meer als het beroep anders zou uitvallen.
De materialen zijn altijd goedgekeurd geweest en tevens opvraagbaar en inzetbaar. Stamcelbank heeft in het verleden ook materialen uitgegeven en zeer succesvol toegepast. Dat maakt de huidige beslissing ook nog onacceptabeler en sterkt ons in de beroepszaak.
Wij zitten echter nog steeds te wachten op een datum hetgeen al zeer lang duurt.

Wij zouden dat zeer betreuren omdat wij momenteel keihard vechten om deze belachelijke en onterechte beslissing ongedaan te krijgen. Het is zo niet te rijmen met waarom wij de stamcelbank 17 jaar geleden hebben opgericht en ook niet de reden waarom jullie het materiaal van jullie kindje hebben laten bewaren.


Wij houden jullie op de hoogte via de website maar ook per mail.
Uiteraard altijd bereid voor extra overleg of uitleg.

Vriendelijke groet,

STAMCELBANK NEDERLAND

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Catwiezel schreef:
22 nov 2023 10:59
In oktober 2023 nog contact gehad. Zie reactie hieronder
Waarom nog een keer? Eén keer is wel genoeg. Bovendien haal je de namen niet weg.

durker
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2023 08:29

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door durker »

Dat is toch dezelfde reactie als in juni?

Timon Robert
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2024 15:40

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Timon Robert »

Goedemiddag, Ik zie deze berichten nu pas en ben best geschrokken. Heeft iemand al resultaat? Wij zijn waarschijnlijk ook de dupe gezien de automatische incasso nog steeds doorloopt en vorig jaar hebben wij een soortgelijk bericht gehad a.d.h.v de email. Na wat onderzoek zie ik trouwens dat de holding famicord ook die andere partij heeft overgenomen in Zutphen en het materiaal niet meer in Zwitserland is maar naar Polen en straks naar Dubai. Wellicht kunnen wij als collectief ergens aankloppen en elkaar helpen. Ik heb hier ook een slecht gevoel over. Ik hoor graag van anderen. Groet

thedyke
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2022 12:26

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door thedyke »

Catwiezel schreef:
22 nov 2023 10:58
We wachten nog steeds op hoger beroep. Maar zie er geen heil meer in. Dus overweeg om contract op te zeggen. Maar ja wat/hoe met het materiaal dat is opgeslagen
Je hebt recht op je materiaal, zelfs als het contract wordt ontbonden. Ze moeten het dus aan je verstrekken. Echter, zolang de rechtszaak loopt, mogen ze dat niet doen. De vraag is dan wel of het nog gekoeld bewaard wordt; dat betwijfel ik. Dat maakt me echter niet uit. Ik wil het in bezit krijgen zodat ik het zelf kan laten vernietigen. Het zou me namelijk niet verbazen als ze het helemaal niet kunnen aanleveren. Ik blijf dit nauwlettend volgen met de hulp van mijn rechtsbijstand.

Catwiezel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:00

Re: Stamcelbank Nederland erkenning ingetrokken

Ongelezen bericht door Catwiezel »

Dank voor je info. Ook wij blijven het nauwlettend in de gaten houden , maar rechtszaak duurt wel erg lang

Plaats reactie