Fraude met KvK bestelling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

kuklos schreef:
02 dec 2021 20:29
Nijogeth schreef:
02 dec 2021 20:09
Maar die post om kwart voor drie gaf helemaal geen uitsluitsel.

Ik (en ik denk de meesten hier) ging er vanuit dat je KVK gegevens wilde weten van een bedrijf (bijvoorbeeld een webshop) die je niet kende en de gegevens die erbij stonden niet overeen kwamen met hetgeen er op de website stond.

Ik denk dat niemand er vanuit ging dat je gegevens ging opvragen die je al had en daar ook nog eens voor betaalde.
Dit dus.
En dan ook nog eens terechtkomt bij een website die ergens als nummer 10 in de zoekresultaten terug te vinden is.
Kennelijk gebruik jij een andere zoekmachine dan wij, en ik had al aangegeven dat het stom is.
Volgens mij maakt het niet uit of het een mij bekend bedrijf/vereniging is. Als er niet-kloppend A4-tje gestuurd wordt, zonder KvK-logo; er een mega-hoeveelheid handelsnamen onder hangt en de KvK laat weten dat ze een rechtszaak aan het voorbereiden zijn, dan verbaast het mij dat diverse mensen nog steeds denken dat het toch wel een bonafide bedrijf zal zijn.
Maar ik zal mijn best doen om heel duidelijk te formuleren en de termen die ik gebruik eerst opzoeken in de Dikke van Dale.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door arvandongen »

HandigeHarrie schreef:
01 dec 2021 13:06
RADAR, kunnen jullie iets doen aan dit nepbedrijf dat geen KvK uittreksel stuurt en er met het geld vandoor gaat ?
Een redelijke vraag want dit zaakje zou wel eens kunnen stinken.

Echter:
HandigeHarrie schreef:
01 dec 2021 13:06
Volgens hun website zijn ze gevestigd op Vismarkt 5-1; 9712 CA Groningen. Maar dat zal ook wel nep zijn.
Via Ideal betaald, kan RADAR via Ideal de naam achterhalen van degene die het geld ontvangt ?
Je hebt een adres, op de website staat een 06 telefoonnummer, voor een paar euro heb je een KVK-uittreksel , met de functionarissen van dit bedrijf. De ontvanger van het geld moet niet al te moeilijk te achterhalen zijn.
1) Heb je al gebeld?
2) Ben je langsgegaan en gezien dat het adres nep was?
3) Heb je de eigenaar via een andere manier bereikt? (gegevens via een officiëel KVK uittreksel op te vragen)

Waarschijnlijk is het netter als je eerst wat eigen onderzoek verricht. Eenvoudig via de bovenstaande kanalen. Als er geen contact mogelijk is. of als er na contact geen oplossing mogelijk is, dan pas de woorden als "oplichting" en "fraude" op een openbaar forum te gebruiken.

Het getuigt wel van bizarre humor dat dit bedrijf op de Vismarkt gevestigd is en dat google streetview een detaihandel genaamd "Sneakers" laat zien. Maar of dat voldoende is om een strafrechter te overtuigen dat er sluwe, stinkende, zaakjes zouden plaatsvinden...? Ik denk het niet.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door kuklos »

arvandongen schreef:
03 dec 2021 11:04
Het getuigt wel van bizarre humor dat dit bedrijf op de Vismarkt gevestigd is en dat google streetview een detaihandel genaamd "Sneakers" laat zien. Maar of dat voldoende is om een strafrechter te overtuigen dat er sluwe, stinkende, zaakjes zouden plaatsvinden...? Ik denk het niet.
Nee, want die detailhandel zit op nummer 5, en het bedrijf dat HandigeHarrie zoekt op 5-1, oftewel de eerste verdieping.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
Kennelijk gebruik jij een andere zoekmachine dan wij,
Er zijn al meer mensen die dit opmerkten in deze discussie. Mensen die dit opmerkten voordat ik het benoemde.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
dan verbaast het mij dat diverse mensen nog steeds denken dat het toch wel een bonafide bedrijf zal zijn.
Maar ik zal mijn best doen om heel duidelijk te formuleren en de termen die ik gebruik eerst opzoeken in de Dikke van Dale.
Opnieuw sla je hier de plank mis. Wij zeggen en denken niet dat het een betrouwbaar bedrijf is, maar wel dat je een hele grote broek aantrekt voor de woorden die je gebruikt en het bewijs dat je ervoor levert. Moneyman heeft je dit al gezegd en ik heb je ook al gezegd dat ze waarschijnlijk geen wet overtreden, waarschijnlijk, maar wel bepaalde grenzen opzoeken.
En ik heb je ook al gewezen op de contactgegevens van het bedrijf arvandongen heeft dat nu ook weer gedaan. Dan ook van mij de vraag, heb je al contact met ze opgenomen? Of ben je gelijk hier komen schreeuwen dat het oplichters zijn?
Het kan een fout van hun zijn dat jij verkeerde gegevens aangeleverd hebt gekregen, maar ook een bedrijfsmodel. Zolang jij geen contact opneemt weet je dat niet en kunnen ze hun fout, als het een fout is, deze niet herstellen.

Voordat je weer gaan roepen dat we (of in dit geval ik) denk dat ze een betrouwbaar bedrijf zijn, met bovenstaand stuk zeg ik daar niks over. Wel zeg ik dat de conclusie dat het oplichters zijn nog onvoldoende gestaafd wordt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
...dan verbaast het mij dat diverse mensen nog steeds denken dat het toch wel een bonafide bedrijf zal zijn.
Zucht. Lezen blijft blijkbaar moeilijk. Niemand denkt of schrijft dat.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
Maar ik zal mijn best doen om heel duidelijk te formuleren en de termen die ik gebruik eerst opzoeken in de Dikke van Dale.
Dat eerste zou een hoop schelen, en maakt het tweede overbodig.

De meeste winst is echter al te halen in zorgvuldig lezen. Niet alleen ten aanzien van wat forumleden daadwerkelijk schrijven, maar vooral ook ten aanzien van wat je waar bestelt.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

arvandongen schreef:
03 dec 2021 11:04
HandigeHarrie schreef:
01 dec 2021 13:06
RADAR, kunnen jullie iets doen aan dit nepbedrijf dat geen KvK uittreksel stuurt en er met het geld vandoor gaat ?
Een redelijke vraag want dit zaakje zou wel eens kunnen stinken.

Echter:
HandigeHarrie schreef:
01 dec 2021 13:06
Volgens hun website zijn ze gevestigd op Vismarkt 5-1; 9712 CA Groningen. Maar dat zal ook wel nep zijn.
Via Ideal betaald, kan RADAR via Ideal de naam achterhalen van degene die het geld ontvangt ?
Je hebt een adres, op de website staat een 06 telefoonnummer, voor een paar euro heb je een KVK-uittreksel , met de functionarissen van dit bedrijf. De ontvanger van het geld moet niet al te moeilijk te achterhalen zijn.
1) Heb je al gebeld?
2) Ben je langsgegaan en gezien dat het adres nep was?
3) Heb je de eigenaar via een andere manier bereikt? (gegevens via een officiëel KVK uittreksel op te vragen)

Waarschijnlijk is het netter als je eerst wat eigen onderzoek verricht. Eenvoudig via de bovenstaande kanalen. Als er geen contact mogelijk is. of als er na contact geen oplossing mogelijk is, dan pas de woorden als "oplichting" en "fraude" op een openbaar forum te gebruiken.

Het getuigt wel van bizarre humor dat dit bedrijf op de Vismarkt gevestigd is en dat google streetview een detaihandel genaamd "Sneakers" laat zien. Maar of dat voldoende is om een strafrechter te overtuigen dat er sluwe, stinkende, zaakjes zouden plaatsvinden...? Ik denk het niet.
Goeie tips, hoewel ik denk dat het niet zo makkelijk is om als particulier de echte ontvanger te achterhalen (als in: de ontvanger is een bv, de eigenaar van die bv is een bv etc.) Ik heb er een melding van gemaakt bij de KvK (daar is een meldingsformulier voor), hopelijk doen meer mensen dat en kan de KvK een goed onderbouwde rechtszaak starten. Ik vrees wel dat dergelijke lieden gewoon opnieuw kunnen beginnen met een ander KvK-nummer ? Daarom is het goed als tv-programma's deze mensen voor het voetlicht brengt, dan zoeken ze mss echt werk.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door arvandongen »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:59
Goeie tips, hoewel ik denk dat het niet zo makkelijk is om als particulier de echte ontvanger te achterhalen (als in: de ontvanger is een bv, de eigenaar van die bv is een bv etc.) Ik heb er een melding van gemaakt bij de KvK (daar is een meldingsformulier voor), hopelijk doen meer mensen dat en kan de KvK een goed onderbouwde rechtszaak starten. Ik vrees wel dat dergelijke lieden gewoon opnieuw kunnen beginnen met een ander KvK-nummer ? Daarom is het goed als tv-programma's deze mensen voor het voetlicht brengt, dan zoeken ze mss echt werk.
Dank je.

Maar wat was het resultaat van je telefoongesprek met het bedrijf?
Heb je de naam van de eigenaar gevraagd?
Heb je een correctie van hun product gevraagd?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Erthanax »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
(...) Als er niet-kloppend A4-tje gestuurd wordt, zonder KvK-logo;
Waarom hecht u zo veel waarde aan het ontbreken van KVK-logo op de informatie die u kreeg? U koopt iets bij een bemiddelaar, die op zijn informatie haalt uit het KVK-register. De informatie die u koopt moet dan natuurlijk wel correct zijn, maar waarom zou het KVK-logo daar op moeten staan? Sterker nog, ik denk dat een "derde" zoals deze bemiddelaar, dat logo helemaal niet mag gebruiken; het is immers niet de KVK zelf. Een mededeling in de trant "gegevens uit het handelsregister van de KVK" lijkt mij voldoende. Maar, nogmaals, die informatie moet natuurlijk wel kloppen.

Dit soort bemiddelaars zoekt vaak bewust de randen op van de wet en van wat betamelijk is. Veel sympathie of waardering heb ik daar niet voor. Boven aan de pagina van dit bedrijf staat een duidelijke waarschuwing: "Het bedrijven uittreksel handelt niet voor of namens de Kamer van Koophandel maar dient als online intermediair voor het bestellen van KVK uittreksels."

Dat het bedrijf gevestigd is boven een winkel geeft op zich geen aanleiding om kwade trouw te veronderstellen. Veel meer dan wat computer- en netwerkcapaciteit is niet nodig. Uit de gegevens van de KVK blijkt dat er 17 handelsnamen op dit adres staan ingeschreven, zo te zien hoofdzakelijk "doorschuifwebsites". Vermoedelijk heeft deze ondernemer wat programmeerwerk gedaan dat hij eenvoudig kan aanpassen aan verschillende omstandigheden.

Dat de KVK een rechtszaak voorbereidt tegen ongeoorloofde praktijken waar de KVK last van heeft geloof ik wel. Maar weet u zeker dat daarbij ook bedrijven-uittreksel door de KVK op de korrel wordt genomen?

De informatie die u daar koopt moet natuurlijk wel correct zijn. Misschien is er gewoon iets fout gegaan. Heeft u contact opgenomen met het bedrijf? Er is immers een contactpagina: "Heeft u vragen over een aankoop of over onze diensten? Graag komen wij met u in contact. Stuur ons een bericht via het contactformulier hieronder." U kunt het allicht proberen.

Terzijde: Toen ik bij wijze van proef de term "kvk uittreksel" intypte, stond boven de zoekresultaten de vraag "Did you mean: kvk uitreksel". Nee, dat bedoelde ik niet, maar kennelijk wordt die typfout vaak gemaakt.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben ook wel benieuwd wat die rechtszaak van de KvK dan precies behelst, oftewel: welke vordering er tegen wie ingesteld zou worden. Het issue van Handige Harrie in dit topic is immers iets waar de KvK buiten staat. En als het gaat de de bescherming van hun positie hebben ze wel andere, lopende rechtszaken om zich druk over te maken.

En die uitkomst is ook nog eens relevant voor dit topic, want onderdeel van die rechstzaak is het gratis openbaar maken van de KvK-registraties. Daarmee wordt het in dit topic veronderstelde (maar nog steeds niet bewezen) misbruik overbodig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
03 dec 2021 12:17
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
(...) Als er niet-kloppend A4-tje gestuurd wordt, zonder KvK-logo;
Waarom hecht u zo veel waarde aan het ontbreken van KVK-logo op de informatie die u kreeg? U koopt iets bij een bemiddelaar, die op zijn informatie haalt uit het KVK-register. De informatie die u koopt moet dan natuurlijk wel correct zijn, maar waarom zou het KVK-logo daar op moeten staan? Sterker nog, ik denk dat een "derde" zoals deze bemiddelaar, dat logo helemaal niet mag gebruiken; het is immers niet de KVK zelf. Een mededeling in de trant "gegevens uit het handelsregister van de KVK" lijkt mij voldoende. Maar, nogmaals, die informatie moet natuurlijk wel kloppen.
Terecht hoor, want dat er een KvK-logo op hoort te staan is ook een onjuiste aanname van Handige Harrie. Ik ben grootgebruiker van KvK-uittreksel, en krijg bij mijn standaard uittreksel ook gewoon een blanco A4-tje (als ik het zou printen).

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Erthanax schreef:
03 dec 2021 12:17
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
(...) Als er niet-kloppend A4-tje gestuurd wordt, zonder KvK-logo;
Waarom hecht u zo veel waarde aan het ontbreken van KVK-logo op de informatie die u kreeg? U koopt iets bij een bemiddelaar, die op zijn informatie haalt uit het KVK-register. De informatie die u koopt moet dan natuurlijk wel correct zijn, maar waarom zou het KVK-logo daar op moeten staan? Sterker nog, ik denk dat een "derde" zoals deze bemiddelaar, dat logo helemaal niet mag gebruiken; het is immers niet de KVK zelf. Een mededeling in de trant "gegevens uit het handelsregister van de KVK" lijkt mij voldoende. Maar, nogmaals, die informatie moet natuurlijk wel kloppen.

Dit soort bemiddelaars zoekt vaak bewust de randen op van de wet en van wat betamelijk is. Veel sympathie of waardering heb ik daar niet voor. Boven aan de pagina van dit bedrijf staat een duidelijke waarschuwing: "Het bedrijven uittreksel handelt niet voor of namens de Kamer van Koophandel maar dient als online intermediair voor het bestellen van KVK uittreksels."

Dat het bedrijf gevestigd is boven een winkel geeft op zich geen aanleiding om kwade trouw te veronderstellen. Veel meer dan wat computer- en netwerkcapaciteit is niet nodig. Uit de gegevens van de KVK blijkt dat er 17 handelsnamen op dit adres staan ingeschreven, zo te zien hoofdzakelijk "doorschuifwebsites". Vermoedelijk heeft deze ondernemer wat programmeerwerk gedaan dat hij eenvoudig kan aanpassen aan verschillende omstandigheden.

Dat de KVK een rechtszaak voorbereidt tegen ongeoorloofde praktijken waar de KVK last van heeft geloof ik wel. Maar weet u zeker dat daarbij ook bedrijven-uittreksel door de KVK op de korrel wordt genomen?

De informatie die u daar koopt moet natuurlijk wel correct zijn. Misschien is er gewoon iets fout gegaan. Heeft u contact opgenomen met het bedrijf? Er is immers een contactpagina: "Heeft u vragen over een aankoop of over onze diensten? Graag komen wij met u in contact. Stuur ons een bericht via het contactformulier hieronder." U kunt het allicht proberen.

Terzijde: Toen ik bij wijze van proef de term "kvk uittreksel" intypte, stond boven de zoekresultaten de vraag "Did you mean: kvk uitreksel". Nee, dat bedoelde ik niet, maar kennelijk wordt die typfout vaak gemaakt.
Interessante invalshoek, dat als ze beweren dat ze "gegevens uit het handelsregister" leveren, ze - terecht - geen KvK logo (mogen) gebruiken. Ik heb nogmaals de website bezocht: ze geven wel degelijk aan dat je bij hun een KvK uittreksel bestelt.
Ergens op de website (ik kan het nu niet zo snel meer vinden) zagen we gisteren de handelsnaam "veilig betalen" (sic). Die staat bij die 17 handelsnamen, valt dus onder dat KvK nummer waar de KvK mee bezig is. Of ze een rechtszaak (kunnen) doorzetten weet ik natuurlijk niet. Maar mss is niet te voorkomen dat die lieden gewoon opnieuw beginnen met een nieuwe KvK-inschrijving?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ter aanvulling: oplichting wordt gedefinieerd als misleiding .... door kunstgrepen ... etc :
https://www.wetrecht.nl/oplichting/#:~: ... 20inschuld.
De "kunstgreep" bestaat eruit dat men zegt een KvK uittreksel te leveren, maar dat niet doet.

Fraude is het bedriegen van personen, bedrijven of de overheid. Zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn om een voordeel te behalen ten koste van anderen. Wat "anders voorgesteld" wordt is dat ze beweren een KvK uittreksel te sturen maar dat niet doen.
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Fraude
Zoals hierin vermeld staat: oplichting is een vorm van fraude.
Het zou zomaar kunnen dat deze terminologie wel van toepassing is. Maar goed, dat had ik allemaal nog niet opgezocht voordat ik mijn OP stuurde.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:34
Interessante invalshoek, dat als ze beweren dat ze "gegevens uit het handelsregister" leveren, ze - terecht - geen KvK logo (mogen) gebruiken. Ik heb nogmaals de website bezocht: ze geven wel degelijk aan dat je bij hun een KvK uittreksel bestelt.
Ook als ze aangeven een KvK-uittreksel te leveren, hoeft er geen KvK-logo op te staan (zie mijn eerdere bericht). De gebruikte formulering is daarvoor, anders dan jij blijkbaar begreep, niet relevant.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:36
Ter aanvulling: oplichting wordt gedefinieerd als misleiding .... door kunstgrepen ... etc :
https://www.wetrecht.nl/oplichting/#:~: ... 20inschuld.
De "kunstgreep" bestaat eruit dat men zegt een KvK uittreksel te leveren, maar dat niet doet.
En je gaat wéér te kort door de bocht :D

Allereerst: waaruit blijkt dat er sprake is van misleiding? En als dat al zo zou zijn, waaruit blijkt dan de kunstgreep? In ieder geval niet alleen uit hetgeen je als argument aandraagt, namelijk het niet aanleveren van het juiste uittreksel. Dat kan immers ook, zoals al meermaals gezegd, een simpele fout zijn. Dat levert dan hooguit civielrechtelijke wanprestatie op, maar is uiteraard onvoldoende voor een strafrechtelijke kwalificatie.

Wat me ook opvalt, is dat je de vragen van A.R. van Dongen -die de kern van de discussie raken- stelselmatig ontwijkt. En dat brengt mij weer terug bij mijn eerder post...:
Moneyman schreef:
02 dec 2021 17:16
... En zoals jij als regelmatige forumganger ook weet, betekent het achterhouden van informatie meestal dat het verhaal anders is dan voorgesteld. Dus: dat levert je vragen op. Zeker als je bedenkt dat juist de posts waarin het verhaal niet klopt, meestal óók de posts zijn waarin direct hard "oplichting!" en "fraude!" wordt geroepen, liggen de vragen voor de hand.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 12:23
Erthanax schreef:
03 dec 2021 12:17
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 11:03
(...) Als er niet-kloppend A4-tje gestuurd wordt, zonder KvK-logo;
Waarom hecht u zo veel waarde aan het ontbreken van KVK-logo op de informatie die u kreeg? U koopt iets bij een bemiddelaar, die op zijn informatie haalt uit het KVK-register. De informatie die u koopt moet dan natuurlijk wel correct zijn, maar waarom zou het KVK-logo daar op moeten staan? Sterker nog, ik denk dat een "derde" zoals deze bemiddelaar, dat logo helemaal niet mag gebruiken; het is immers niet de KVK zelf. Een mededeling in de trant "gegevens uit het handelsregister van de KVK" lijkt mij voldoende. Maar, nogmaals, die informatie moet natuurlijk wel kloppen.
Terecht hoor, want dat er een KvK-logo op hoort te staan is ook een onjuiste aanname van Handige Harrie. Ik ben grootgebruiker van KvK-uittreksel, en krijg bij mijn standaard uittreksel ook gewoon een blanco A4-tje (als ik het zou printen).
Dit verbaast mij, want als je een officieel bewijs van inschrijving KvK nodig hebt m.b.t. je eigen inschrijving, dan kan je erg makkelijk zelf een A4-tje typen met de benodigde gegevens ?
In de tijd dat ikzelf ingeschreven stond bij de KvK stond er een KvK-logo op het uittreksel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:45
Dit verbaast mij, want als je een officieel bewijs van inschrijving KvK nodig hebt m.b.t. je eigen inschrijving, dan kan je erg makkelijk zelf een A4-tje typen met de benodigde gegevens ?
In de tijd dat ikzelf ingeschreven stond bij de KvK stond er een KvK-logo op het uittreksel.
Waar je het dan over hebt, is een zogenaamd gewaarmerkt uittreksel. Een gewoon uittreksel is inderdaad niets meer dan een "gewoon" A4-tje. Uit jouw posts blijkt niet dat er een gewaarmerkt uittreksel zou zijn beloofd of overeengekomen.

Zie hier voor meer info.
Vervolgens kiest u wat voor uittreksel u nodig heeft, de keuzes zijn; digitaal gewaarmerkt KvK uittreksel, papieren gewaarmerkt KvK uittreksel en inzien van uw bedrijfsgegevens (deze is niet gewaarmerkt).

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 12:41
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:36
Ter aanvulling: oplichting wordt gedefinieerd als misleiding .... door kunstgrepen ... etc :
https://www.wetrecht.nl/oplichting/#:~: ... 20inschuld.
De "kunstgreep" bestaat eruit dat men zegt een KvK uittreksel te leveren, maar dat niet doet.
En je gaat wéér te kort door de bocht :D

Allereerst: waaruit blijkt dat er sprake is van misleiding? En als dat al zo zou zijn, waaruit blijkt dan de kunstgreep? In ieder geval niet alleen uit hetgeen je als argument aandraagt, namelijk het niet aanleveren van het juiste uittreksel. Dat kan immers ook, zoals al meermaals gezegd, een simpele fout zijn. Dat levert dan hooguit civielrechtelijke wanprestatie op, maar is uiteraard onvoldoende voor een strafrechtelijke kwalificatie.

Wat me ook opvalt, is dat je de vragen van A.R. van Dongen -die de kern van de discussie raken- stelselmatig ontwijkt. En dat brengt mij weer terug bij mijn eerder post...:
Moneyman schreef:
02 dec 2021 17:16
... En zoals jij als regelmatige forumganger ook weet, betekent het achterhouden van informatie meestal dat het verhaal anders is dan voorgesteld. Dus: dat levert je vragen op. Zeker als je bedenkt dat juist de posts waarin het verhaal niet klopt, meestal óók de posts zijn waarin direct hard "oplichting!" en "fraude!" wordt geroepen, liggen de vragen voor de hand.
Er is geen informatie achtergehouden, welke informatie zou dat moeten zijn?
We hebben stom genoeg een website gekozen die niet van de KvK is, dan zou je een KvK-uittreksel kunnen krijgen waar je te veel voor betaalt, voor de "bemiddeling". In ons geval kregen we een A4-tje dat niet klopte, op de KvK website staat dat officiële uittreksels niet aangevraagd kunnen worden via externe websites, d.w.z. dat bedrijf kan - volgens de KvK zelf - niet eens leveren (het is geen fout die ze kunnen herstellen).
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... itsfraude/
Zakendoen met KVK
Wees alert op facturen die je van KVK ontvangt. Er zijn oplichters die nepfacturen uit naam van KVK versturen. Heb je een factuur van KVK ontvangen? Controleer dan of deze klopt. Ook zijn er oplichters die zogenaamd online ‘Handelsregister uittreksels’ aanbieden. Trap hier niet in. Officiële uittreksels uit het Handelsregister zijn alleen aan te vragen via KVK.nl, nooit via externe websites.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door kuklos »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:57
In ons geval kregen we een A4-tje dat niet klopte,
En er is al meerdere keren tegen je gezegd: neem contact op met de leverancier. Dat is ALTIJD de eerste stap. Nergens blijkt dat je dit gedaan hebt.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:57
op de KvK website staat dat officiële uittreksels niet aangevraagd kunnen worden via externe websites, d.w.z. dat bedrijf kan - volgens de KvK zelf - niet eens leveren (het is geen fout die ze kunnen herstellen).
Dat pretenderen ze dan ook niet, want wat staat er op de website zelf:
Uittreksel KVK
- Wat ontvangt u?
Een KVK uittreksel is het document met de bedrijfsgegevens van een bedrijf uit Nederland. U ontvangt een volledig overzicht met de KVK gegevens.
Met andere woorden, ze beweren nergens officiële KvK uittreksels te leveren.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door grun »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:57
In ons geval kregen we een A4-tje dat niet klopte, op de KvK website staat dat officiële uittreksels niet aangevraagd kunnen worden via externe websites, d.w.z. dat bedrijf kan - volgens de KvK zelf - niet eens leveren (het is geen fout die ze kunnen herstellen).
KvK kan verschillende uittreksels leveren, zie de link hieronder. Ik gok erop dat je de goedkoopste versie ontvangen hebt maar voor de duurste versie betaald hebt. De middelste, de digitaal gewaarmerkte versie, is alleen maar gewaarmerkt zolang hij niet uitgeprint wordt. Die is het dus niet want je hebt een papieren versie ontvangen.
Waarom KvK zegt dat uittreksels niet doorgestuurd kunnen worden snap ik niet. Als secretaris van een vereniging stuur ik regelmatig uittreksels naar fondsen om subsidie aan te vragen voor onze activiteiten. Een KvK uittreksel is dan onderdeel van het aanvraagproces.
https://www.kvk.nl/producten-bestellen/ ... sregister/

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er spelen hier drie zaken, die Handige Harrie steeds weer door elkaar laat lopen. Dat vertroebelt de discussie nogal. De drie zaken zijn:

1) de vraag of de aanbieder het beloofde product kan en mag leveren;
2) of dat ook gebeurd is;
3) welke juridische kwalificatie daarbij hoort.

Kort door de bocht is het antwoord: 1: ja, 2: nee, 3: wanprestatie.

Ad 1: De aanbieder belooft helemaal geen gewaarmerkt uittreksel oid. Als het bewuste A4-tje de juiste bedrijfsgegevens had bevat, zónder KvK-waarmerking of logo, zou Handige Harrie precies gekregen hebben wat hij besteld heeft. Dan was er zelfs niet eens sprake van wanprestatie. Dat Handige Harrie een andere verwachting had, maar stomweg niet goed gekeken heeft, verandert daar niets aan.

ad 2: Nu heeft het de aanbieder een onjuist uittreksel geleverd. Dat is in beginsel wanprestatie - maar staat los van het voorgaande punt. Wat iedereen normaal gesproken doet, is dan datgene wat A.R. van Dongen onder meer al aangaf: bel! Stel vragen. En kom dan tot conclusies of acties.

Maar juist dat waar dit topic écht verder mee zou komen, wordt door Handige Harrie consequent doodgezwegen. Tsja. Dan lijkt het er wel erg op dat men in de ingenomen posities wil blijven hangen. Maar dat maakt dit topic niet bepaald zinvoller. Net als argumenten over een beweerdelijke rechtszaak van de KvK. Als daar al sprake van zou zijn, staat het los van de casus van TS.

ad 3: Over alle juridische kwalificatie van Handige Harrie is al genoeg geschreven: die zijn tot nu toe nergens door onderbouwd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door arvandongen »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 13:30
Ad 1: De aanbieder belooft helemaal geen gewaarmerkt uittreksel oid. Als het bewuste A4-tje de juiste bedrijfsgegevens had bevat, zónder KvK-waarmerking of logo, zou Handige Harrie precies gekregen hebben wat hij besteld heeft. Dan was er zelfs niet eens sprake van wanprestatie. Dat Handige Harrie een andere verwachting had, maar stomweg niet goed gekeken heeft, verandert daar niets aan.
De aanbieder kan zelfs met niet al te veel moeite een gewaarmerkt KVK-uittreksel leveren. Ze loggen in bij de KVK. Kopen het gewaarmerkte uittreksel met KVK logo en verkopen het door aan hun klant.

Ofwel: Dit bedrijf kan eenvoudig alle oplossingen bieden die aan de verwachting van HandigeHarrie voldoen. Maar ja, dan moet je als "gedupeerde" wel even contact opnemen. Trouwens, dat ben je volgens het BW verplicht als je een probleem ervaart met een wederpartij. En terecht.

Plaats reactie