afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door koters »

Picture1.jpg
(64.14 KiB) 11288 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Wij zijn bezig met de overgang van gasverwarmen naar elektrisch verwarmen.
Dit doen we gebruikmakend van de meest efficiente manier van verwarmen nml. elektrisch.
Geen warmtepompen maar infra rood.
Daarnaast zijn alle kamers nu overal geisoleerd, vloer, muren en plafond en elke ruimte kan individueel verwarmd worden met elk een eigen (slimme) thermostaat. Hierdoor verwarmen we alleen ruimtes waar we daadwerkelijk verwarming nodig hebben.
Warm water komt van een elektrische boiler die wordt voorverwarmd door een zonneboiler. Hierdoor hebben we in de zomer nagenoeg geen elektriciteit nodig voor warm water. Verder hebben we 12 PV zonnepanelen om de gebruikte elektra te compenseren. Nu na een jaar het verbruik en opbrengst te hebben gemeten, ben ik eens aan het rekenen gegaan wat de kosten zijn als de saldering wordt opgeheven, puur op basis van wat we zullen gaan betalen aan verbruik en wat we terugkrijgen voor wat we terugleveren en wat blijkt?
We gaan meer dan het dubbele betalen voor onze elektra doordat we veel minder terugkrijgen voor elke kWh die we terugleveren.
Dankzij het salderen nu kunnen we in de zomer een buffer opbouwen voor wat we afnemen in de winter als de temperatuur lager is en er minder zon is.
Het argument van meneer Wiebes die de afschaffing heeft voorgesteld zijn o.a.:
- dat zonnepanelen goedkoper worden,
- Thuisbatterijen goedkoper worden om aan te schaffen.

Helaas heb ik al zonnepanelen dus dat voordeel hebben we niet, die investering is al gedaan
V.w.b. de thuisbatterijen; we zouden dan een thuisbatterij moeten hebben die de buffer van de zomer kan opslaan om in de winter te gebruiken. Die batterij zou dan een capaciteit moeten hebben van zo'n 3000kWh.
De beste thuisbatterij nu kan zo'n 17kWh opslaan maar kost dan ook zo'n 6500 euro. Daar zouden we dan zo'n 175 stuks van moeten hebben.. Kosten? 1,1 miljoen euro.. om op hetzelfde niveau te komen qua kosten met saldering.
Laat staan waar we die 40 voet container met accus moeten plaatsen.

Ik zou het prima vinden als er voor het overschot aan elektra een lagere prijs gerekend zou worden maar door het afschaffen van de saldering worden huishoudens die willen vergroenen straks extra zwaar belast terwijl huishoudens zonder groene investeringen goedkoper uit zijn???
Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Dan ga ik weer terug naar gasverwarmen en ben ik goedkoper uit zelfs met een stijgende gasprijs.
Zie ook mijn bijlage met daarin gemeten data en gerekende kosten op basis van de huidige elektraprijs en voorspelling volgens de voorstellen van de heer Wiebes.
Ik vermoed dat meneer Wiebes iig geen zonnepanelen heeft of ook maar iets begrijpt wat een energietransitie voor de particulier inhoud.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Hommer »

U heeft een punt, echter zijn er nog wel wat opmerkingen mbt uw verhaal.

U neemt meer af dan u verbruikt, dus per saldo moet u al betalen.
Infrarood verwarming is niet de meest efficiënte manier van elektrisch verwarmen. Dat is namelijk een warmtepomp of airco. De energieprestatiecoëfficiënt van deze items is >1 en van IR verwarming nooit hoger dan 1.

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Tja zo werkt de politiek.

Eerst lokken en daarna dokken...............

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Kokka1 »

een batterij is niet om je hele jaarverbruik in op te slaan, maar om de energie die je overdag hebt opgewekt in de donkere uren te kunnen gebruiken.

koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door koters »

Beste Kokka1, In de winter is de opbrengst voor een accu per dag niet voldoende zoals je kunt zien in de gemeten data. We hebben nu al een week bijna geen zonneopbrengst. In de winter kan deze optie dus niet gebruikt worden. Als je bekijkt wat je nodig hebt om je huis minimaal te verwarmen in de winter t.o.v.gas dan is dat veel hoger dan een accu per dag kan opslaan. In de zomer heb je die accu helemaal niet nodig en is ie nutteloos. Onder aan de streep is zo'n thuis accu op basis van dagelijks gebruik nutteloos op een enkele maand in het jaar na. Helaas.. Ik wil graag investeren in een zo groen mogelijk alternatief maar de oplossingen die er nu zijn werken niet. Ook de warmtepompen niet zoals ik al hoor van mensen die ze grbuiken. Het zou anders zijn als ik de energie van de zomer zou kunnen opslaan in de vorm van waterstofgas bijvoorbeeld, die zou ik dan in de winter kunnen gebruiken met een brandstofcel maar die technologie is er nog niet voor particulieren, laat staan dat die betaalbaar is. De saldering moet blijven om particulieren te blijven interesseren in groene investeringen

koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door koters »

Beste Hommer, Ik had al een reactie geschreven maar die is niet geplaatst zie ik,
Bij de berekening van de meest efficiente manier hou ik rekening met de totale kosten. Bij een warmtepomp wordt niet vermeld dat er onderhoudskosten mee spelen die je niet hebt bij elektrisch verwarmen, immers, je hebt daar geen bewegende delen die slijten of stuk kunnen gaan. Verder moet een warmtepomp altijd aan staan omdat de opwarmtijd te lang is om snel een ruimte kunnen verwarmen. In de praktijk verwarmd een warmtepomp daarom ook ruimtes waar men niet altijd is. Bij elektrisch verwarmen is dat anders, de opwarmtijd is vele malen sneller en daarom hoeven aaleen ruimtes verwarmd te worden waar men op dat moment is. Daarnaast hebben de meeste mensen een lucht/warmtepomp maar die heeft geen >1 opbrengst meer als de buitentemperatuur onder 7 graden is. En dat is toch een groot deel van het jaar zo terwijl in de zomer over het algemeen geen verwarming nodig is. Daarom is onderaan de streep, rekening houdend met de investeringskosten, onderhoud en door slimme verwarming van ruimtes, elektrisch verwarmen toch de meest efficiente oplossing om te vergroenen. Zeker als de gebruikte stroom ook nog eens van groene bron is.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door ErnieG »

koters schreef:
02 dec 2021 09:47
Dankzij het salderen nu kunnen we in de zomer een buffer opbouwen voor wat we afnemen in de winter als de temperatuur lager is en er minder zon is.
Met andere woorden: u gebruikt het stroomnet als gratis accu. Bij toepassing op grote schaal is zoiets natuurlijk niet houdbaar.


koters
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 nov 2007 11:38

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door koters »

Beste ErnieG, Klopt maar dat kan anders. In omliggende landen en met name in Engeland heeft men daar een oplossing voor nml gecentraliseerde accustations die pieken van zonnepanelen overdag opvangen en 's avonds aan het net leveren met een capaciteit van 100MW:
https://www.wartsila.com/energy/learn-m ... ivot-power

Dit is een oplossing die hier ook ingevoerd kan worden waardoor je saldering kan behouden en particulieren daarmee blijft interesseren om te investeren in de transitie van gas naar elektrisch verwarmen.
De afschaffing die men nu van plan is treft "ons vergroeners" onevenredig zwaarder dan iemand die met gas blijft verwarmen. Voor mezelf investeer ik omdat dit bijdraagt in een groenere toekomst, ik ben nog steeds duurder uit dan met gas maar dat heb ik er voor over,.
Alleen tot een bepaalde grens en die grens ligt wanneer het niet meer te betalen is en onredelijk is t.o.v. iemand die niet investeerd. Ik verdien er dus niets aan, ik geef juist iets meer uit maar voor een groenere toekomst.
En dat wordt zo vakkundig de nek omgedraaid.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ja dat klopt. In 2022 kan men nog 1 jaar volop van salderen profiteren, daarna wordt het sappelen. Mensen die voor de besparing nu nog zonnepanelen willen aanschaffen moeten rekening houden met een terugverdientijd van minstens 8 jaar, En dat gaat natuurlijk oplopen tot 50 jaar of langer vanaf 2031. Maar zegt men dan, je moet het niet voor de besparing doen, maar voor het klimaat....
Overigens die 18ct voor kWh waar u mee rekent, zou toch minstens 25 cent of meer moeten zijn. Hierdoor worden de absolute verschillen natuurlijk groter.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door 16again »

koters schreef:
02 dec 2021 11:18
Beste ErnieG, Klopt maar dat kan anders. In omliggende landen en met name in Engeland heeft men daar een oplossing voor nml gecentraliseerde accustations die pieken van zonnepanelen overdag opvangen en 's avonds aan het net leveren met een capaciteit van 100MW:
Het gaat hier niet om de energie van een dag op te slaan, om 's avonds te gebruiken, het gaat om opslaan van de energie van de hele zomer voor de hele winter.
Wat een honderd keer grotere capaciteit vereist

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Vraag me af wat de werkelijke millieuwinst is als iedereen massaal accu's gaat gebruiken. De productie van accu's is behoorlijk vervuilend. Bovendien is de terugverdientijd van opslag systemen nog veel te lang

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kokka1 schreef:
02 dec 2021 12:16
Vraag me af wat de werkelijke millieuwinst is als iedereen massaal accu's gaat gebruiken. De productie van accu's is behoorlijk vervuilend. Bovendien is de terugverdientijd van opslag systemen nog veel te lang
Het is idd grote onzin om erop aan te sturen dat iedereen individueel accu's zou moeten installeren, lijkt me heel slecht gezien het afval dat die met zich meebrengen als ze versleten zijn.
Waarom zouden we niet het elektranet gebruiken als accu? Het net is overbelast ja, maar daar moet dan wat aan gebeuren.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

HandigeHarrie schreef:
02 dec 2021 13:36
Kokka1 schreef:
02 dec 2021 12:16
Vraag me af wat de werkelijke millieuwinst is als iedereen massaal accu's gaat gebruiken. De productie van accu's is behoorlijk vervuilend. Bovendien is de terugverdientijd van opslag systemen nog veel te lang
Het is idd grote onzin om erop aan te sturen dat iedereen individueel accu's zou moeten installeren, lijkt me heel slecht gezien het afval dat die met zich meebrengen als ze versleten zijn.
Waarom zouden we niet het elektranet gebruiken als accu? Het net is overbelast ja, maar daar moet dan wat aan gebeuren.
Nou bijvoorbeeld omdat het elektranet geen accu IS en dus ook niet zo gebruikt kan worden. Je kunt in het elektranet geen stroom opslaan in de zomer voor de winter.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

angel1978 schreef:
02 dec 2021 13:38
HandigeHarrie schreef:
02 dec 2021 13:36
Kokka1 schreef:
02 dec 2021 12:16
Vraag me af wat de werkelijke millieuwinst is als iedereen massaal accu's gaat gebruiken. De productie van accu's is behoorlijk vervuilend. Bovendien is de terugverdientijd van opslag systemen nog veel te lang
Het is idd grote onzin om erop aan te sturen dat iedereen individueel accu's zou moeten installeren, lijkt me heel slecht gezien het afval dat die met zich meebrengen als ze versleten zijn.
Waarom zouden we niet het elektranet gebruiken als accu? Het net is overbelast ja, maar daar moet dan wat aan gebeuren.
Nou bijvoorbeeld omdat het elektranet geen accu IS en dus ook niet zo gebruikt kan worden. Je kunt in het elektranet geen stroom opslaan in de zomer voor de winter.
De terminologie zal niet kloppen, maar de bedoeling lijkt me duidelijk: de productie van energie kan in de zomer afgeschaald worden, en in de winter opgeschaald. De overheid stelt doelen en die moeten particulieren dan maar gaan halen, met veel accu-afval tot gevolg.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

De terminologie zal niet kloppen, maar de bedoeling lijkt me duidelijk: de productie van energie kan in de zomer afgeschaald worden, en in de winter opgeschaald.
Dat doen we nu dus en dat doen we met gas- en kolencentrales.
Daar wil me nu juist vanaf.

Daarnaast betalen niet eigenaren van zonnepanelen op dit moment de salderingsregeling van de eigenaren van deze panelen.
TS heeft iets aangeschaft en een ander mag hiervoor betalen.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door PGros »

Hoe kom je daar bij? Salderingsregeling wordt niet door andere gebruikers betaald. Die betalen gewoon de kosten aan de leverancier en niets extra. Alleen de leverancier zal misschien minder winst maken

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door angel1978 »

PGros schreef:
02 dec 2021 14:18
Hoe kom je daar bij? Salderingsregeling wordt niet door andere gebruikers betaald. Die betalen gewoon de kosten aan de leverancier en niets extra. Alleen de leverancier zal misschien minder winst maken
Je denkt serieus dat de extra kosten die gemaakt worden, betaald worden door de energieleverancier?
Nee toch hoop ik.. Die worden door onze overheid betaald van onze belastingcenten.

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën heeft de vaste Kamercommissie voor Financiën medegedeeld dat de kosten voor de salderingsregeling in 2020 naar verwachting 307 miljoen euro zullen bedragen.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... 20bedragen.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 02 dec 2021 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
02 dec 2021 14:18
Hoe kom je daar bij? Salderingsregeling wordt niet door andere gebruikers betaald.
Feitelijk is het een subsidie met overheidsgeld. Ons geld dus.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: afschaffing salderen belast zonnepaneelhuishoudens extra

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

De Opslag Duurzame Energie die je betaalt op je energierekening heeft niks met opslag van energie te maken, maar opslag moet hier gelezen worden als toeslag, extra belasting dus. Om de kosten van duurzame energie (zoals gemiste energiebelasting) bij zonnepanelen te financieren.. Dus ja, de niet bezitters betalen voor de bezitters. Maar dat is logisch hè, om iedereen over te halen zonnepanelen te installeren.

Plaats reactie