Werkgever niet gevaccineerd

Wheresmymoney
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2021 21:32

Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Wheresmymoney »

Beste,

Met de huidige discussie over een eventuele vaccinatieplicht vraag ik mij het volgende af, mocht deze plicht er komen: is de werkgever zelf ook verplicht zich te laten vaccineren? Ik werk in een kleinschalig familiebedrijf waarbij er twee van de vijf medewerkers niet gevaccineerd zijn, waaronder de baas zelf. Ik ben wel een groot voorstander van vaccinatie maar vind het ook storend dat mijn baas dit niet is. Zou hij zich in een dergelijk situatie zichzelf ook beperkende werkzaamheden moeten laten doen? Misschien een beetje speculatief allemaal maar ik vroeg het mij gewoon af..

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Als er een vaccinatieplicht komt voor werknemers dan zal dit ook gelden voor de werkgever, die is immers ook werknemer van het bedrijf.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door scontra »

Wheresmymoney schreef:
03 dec 2021 12:57
Beste,

Met de huidige discussie over een eventuele vaccinatieplicht vraag ik mij het volgende af, mocht deze plicht er komen: is de werkgever zelf ook verplicht zich te laten vaccineren?
Een eventuele vaccinatieplicht zal dan voor ieder individu gaan gelden.

Uiteraard zullen er wel uitzonderingen op de regel zijn, zoals bijv. vanwege een geloofsovertuiging en zeker voor hen die niet gevaccineerd mogen worden om een medische reden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
03 dec 2021 13:04
Als er een vaccinatieplicht komt voor werknemers dan zal dit ook gelden voor de werkgever, die is immers ook werknemer van het bedrijf.
Deze argumentatie is onjuist, want: alleen waar als de werkgever in loondienst is. Juist bij bedrijfseigenaren is dat zelden het geval.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 13:32
kuklos schreef:
03 dec 2021 13:04
Als er een vaccinatieplicht komt voor werknemers dan zal dit ook gelden voor de werkgever, die is immers ook werknemer van het bedrijf.
Deze argumentatie is onjuist, want: alleen waar als de werkgever in loondienst is. Juist bij bedrijfseigenaren is dat zelden het geval.
Fiscaal gezien. maar het gaat hier niet over belastingrecht. En als de wetgever een vaccinatieplicht wil invoeren voor werknemers dan zullen ze niet de fiscale definitie gaan hanteren. Een hele hoge pet heb ik niet op van onze regering en de ambtenaren die de wetten schrijven, maar zo slim acht ik ze nog wel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
03 dec 2021 13:41
Fiscaal gezien. maar het gaat hier niet over belastingrecht.
Ik heb het helemaal niet over fiscaal recht, maar over zoiets basaals als arbeids- en ondernemingsrecht.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 13:46
kuklos schreef:
03 dec 2021 13:41
Fiscaal gezien. maar het gaat hier niet over belastingrecht.
Ik heb het helemaal niet over fiscaal recht, maar over zoiets basaals als arbeids- en ondernemingsrecht.
Goed hoor, als je daarover de discussie wil gaan voeren.
Komt er straks vaccinatieplicht, vervolgens controle. Men komt een pand binnen, er werken 5 mensen. 4 zijn er gevaccineerd niet, maar hij hoeft niet hoor, want hij is de baas en volgens arbeids- en ondernemingsrecht geen werknemer. Werkt gewoon wel in dezelfde ruimte, maar we gaan de discussie voeren over of we het hebben over fiscaal recht of arbeids- en ondernemingsrecht. Want dat is van belang bij het bestrijden van de pandemie. :roll:

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

scontra schreef:
03 dec 2021 13:11
Wheresmymoney schreef:
03 dec 2021 12:57
Beste,

Met de huidige discussie over een eventuele vaccinatieplicht vraag ik mij het volgende af, mocht deze plicht er komen: is de werkgever zelf ook verplicht zich te laten vaccineren?
Een eventuele vaccinatieplicht zal dan voor ieder individu gaan gelden.

Uiteraard zullen er wel uitzonderingen op de regel zijn, zoals bijv. vanwege een geloofsovertuiging en zeker voor hen die niet gevaccineerd mogen worden om een medische reden.
Als degene met een geloofsovertuiging uitgesloten worden van de vaccinatieplicht dan hoeft deze niet eens ingevoerd te worden. Dan zal er nagenoeg niet veel veranderen ten opzichte van de huidige situatie.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Niet helemaal hetzelfde maar wel iets waar ik nu tegenaan loop: hoe zit het met een hulpverlener die in mijn huis komt voor begeleiding ed.?
Geen idee onder welke noemer zo iemand valt. Alleen is degene die nu wekelijks komt niet gevaccineerd. Dan heb ik het nog niet over haar onprofessionele houding (privé telefoontjes, bijvoorbeeld welke tafel er aangeschaft dient te worden...)
Als het goed is komt er binnenkort een andere hulpverlener. In 1e instantie zou deze alle zorg overnemen, maar nu wordt erover gesproken dat de zorg verdeeld wordt over 2 personen. Ik ben zelf wel gevaccineerd, al 7 maanden geleden. Vanwege mijn astma val ik in de risicogroep, ik voel me hier totaal niet prettig bij.
Mag ik vragen/eisen dat er alleen gevaccineerde hulpverleners over de vloer komen? En op welke grond zou dat dan wel of niet mogen?
Als het teveel off topic is dan hoor ik het wel.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 14:18
Mag ik vragen/eisen dat er alleen gevaccineerde hulpverleners over de vloer komen?
Vragen mag altijd. Eisen weet ik niet. Je zorgen snap ik volledig. Ik zou het altijd vragen, aan de moederorganisatie.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vragen kan sowieso.. Echter de werkgever heeft geen mogelijkheden om dit dwingend te controleren of eisen en dus dan ben je nog afhankelijk van de medewerking van de personen die het betreft of je krijgt geen begeleiding omdat men niets kan garanderen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

angel1978 schreef:
03 dec 2021 14:26
Vragen kan sowieso.. Echter de werkgever heeft geen mogelijkheden om dit dwingend te controleren of eisen en dus dan ben je nog afhankelijk van de medewerking van de personen die het betreft of je krijgt geen begeleiding omdat men niets kan garanderen.
Dat is deels ook het probleem, zonder begeleiding is het zeer waarschijnlijk dat er weer een opname volgt. Een andere zorgorganisatie is helaas ook lastig aangezien er maar een handvol organisaties deze (intensieve) zorg aanbieden. Ze hebben allemaal langere wachtlijsten dan de organisatie die nu hulp levert. Ze leveren momenteel zelfs nog niet het aantal uren dat moet wegens gebrek aan mankracht....
Het voelt gewoon alsof ik met mijn rug tegen de muur sta. Ik had gehoopt dat haar collega de zorg volledig zou overnemen maar zoals het nu verteld werd kom ik niet van de huidige hulpverlener af. Ik ben geen fan van hulpverleners die meer op hun telefoon kijken dan naar mij en mij dan ook nog uitlachen om de zaken die momenteel niet lukken. Er iets van zeggen leidt tot nog toe niet tot verandering.
kuklos schreef:
03 dec 2021 14:24
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 14:18
Mag ik vragen/eisen dat er alleen gevaccineerde hulpverleners over de vloer komen?
Vragen mag altijd. Eisen weet ik niet. Je zorgen snap ik volledig. Ik zou het altijd vragen, aan de moederorganisatie.
Dank je. Ik heb helaas geen nummer van het team waaronder de bewuste hulpverlener valt. Haar teamleider zit thuis met corona dus dat schiet ook niet op. Dankzij jouw aanmoediging heb ik het aangedurfd om een cliënt vertrouwenspersoon te bellen. Helaas voicemail, maar wel iemand bij wie ik hopelijk een aantal punten kan navragen. Ik heb bij de hulpverlener in kwestie al verschillende zaken aangegeven, maar heb niet het idee dat de boodschap echt aankomt. Dat ze zich niet zal vaccineren heeft ze wel al vrij duidelijk gemaakt en dat heeft niets met geloofsovertuiging te maken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lisa

Hebt u dan met die hulpverlener besproken of die al dan niet gevaccineerd is? En is er aan u gevraagd of u gevaccineerd bent?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door mahadma »

Wheresmymoney , ik vraag mij af, mede omdat gebleken is dat gevaccineerden nog steeds besmet kun nen worden en besmetten of die niet gevaccineerden ook gevaar lopen om daat gevaccineerden besmet kunnen worden.

Wheresmymoney
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 apr 2021 21:32

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Wheresmymoney »

Sorry mahadma, ik snap niet helemaal wat je bedoelt...

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door riddert »

Het is voor de niet gevaccineerde gevaarlijker op de werkvloer dan voor jou, als gevaccineerde. Als jij je niet gevaccineerde collega besmet, zal deze er wellicht meer last van hebben dan andersom.
Ik zou me er niet druk om maken of iemand nu wel of niet gevaccineerd is. Het brengt meer om twee keer in de week iedereen een zelftest te laten doen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
03 dec 2021 13:57
Moneyman schreef:
03 dec 2021 13:46
kuklos schreef:
03 dec 2021 13:41
Fiscaal gezien. maar het gaat hier niet over belastingrecht.
Ik heb het helemaal niet over fiscaal recht, maar over zoiets basaals als arbeids- en ondernemingsrecht.
Goed hoor, als je daarover de discussie wil gaan voeren.
Komt er straks vaccinatieplicht, vervolgens controle. Men komt een pand binnen, er werken 5 mensen. 4 zijn er gevaccineerd niet, maar hij hoeft niet hoor, want hij is de baas en volgens arbeids- en ondernemingsrecht geen werknemer. Werkt gewoon wel in dezelfde ruimte, maar we gaan de discussie voeren over of we het hebben over fiscaal recht of arbeids- en ondernemingsrecht. Want dat is van belang bij het bestrijden van de pandemie. :roll:
Tsja, jij bent zelf degene die als enige argument geeft "die is immers ook werknemer van het bedrijf.". En dat is gewoon onjuist. En dat is relevant, omdat het van de toekomstige formulering van dat vaccinatiegebod af zal hangen wie wel en niet gevaccineerd moet zijn.

Als je dan toch graag badinerend wil doen, begin dat bij het begin: je eigen bijdrage.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lady1234 schreef:
03 dec 2021 14:56
@lisa

Hebt u dan met die hulpverlener besproken of die al dan niet gevaccineerd is? En is er aan u gevraagd of u gevaccineerd bent?
Het kwam eigenlijk toevallig ter sprake, toen bleek dus dat zij niet gevaccineerd is. En daar schrok ik eerlijk gezegd wel van, ook omdat het niet altijd lukt om 1,5 meter afstand te houden. En ze deed er heel luchtig over. Voor zover ik me kan herinneren is mij niet specifiek gevraagd of ik gevaccineerd ben, ze weet echter van mij wel dat dat het geval is.
Het gaat mij er vooral om dat ze in mijn huis komt, en daar wil ik mij graag veilig voelen. Dat is nu niet het geval.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 15:35
Het gaat mij er vooral om dat ze in mijn huis komt, en daar wil ik mij graag veilig voelen. Dat is nu niet het geval.
Heb je dat al met haar besproken? Ik vind het een terecht zorg en logische reden voor een gesprek.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 15:39
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 15:35
Het gaat mij er vooral om dat ze in mijn huis komt, en daar wil ik mij graag veilig voelen. Dat is nu niet het geval.
Heb je dat al met haar besproken? Ik vind het een terecht zorg en logische reden voor een gesprek.
Gezien enkele van haar uitspraken (wappie stijl) durf ik dat niet zo goed. Ooj vanuit mijn idee dat ik anderen niet kan dwingen tot vaccinatie (en die dwang dan ook niet van mij uit mag gaan). Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik kan vragen om een hulpverlener die wel gevaccineerd is.

Andere dingen waar ik wel mijn grenzen heb aangegeven zijn bijvoorbeeld telefoneren en mij uitlachen. Voor het 1e heeft ze als smoes dat dat niet anders gaat. Terwijl ik denk dat als je een tafel wilt kopen dit onder privé valt, dat gaat van mijn tijd af. En leidt bij mij tot irritatie en stress. Dat helpt niet echt als 1 van je problemen is dat je denkt dat anderen niks om je geven...
Het uitlachen wuift ze weg, vandaar dat ik de voicemail heb ingesproken van vertrouwenspersoon. Met name omdat alles wat ik tot nog toe met haar heb proberen te bespreken niet leidt tot enige vorm van bewustwording of verandering. 2 weken geleden gaf ze aan dat een andere hulpverlener de zorg gaat overnemen. Toen dacht ik "nog even volhouden en zonder gedoe de boel overdragen." Afgelopen week zei ze ineens dat ze de zorg gaan verdelen. Ik heb volgens mij wel gezegd dat ik wil dat die ander het volledig overneemt. Alleen heb ik het idee dat wat ik zeg totaal niet bij haar aankomt. Dat versterkt het onveilige gevoel.

Gesloten