Werkgever niet gevaccineerd

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alle reden voor een goed gesprek met een hoger geplaatste, zou ik denken. Maar dat gaat wel een beetje buiten het doel van dit topic :wink:

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 16:08
Alle reden voor een goed gesprek met een hoger geplaatste, zou ik denken. Maar dat gaat wel een beetje buiten het doel van dit topic :wink:
Oeps sorry🙈 mijn ADHD ging er weer met me vandoor 😅
On topic dan: onder welke noemer valt zo'n hulpverlener?
In andere gevallen lijkt het me trouwens heel vreemd als een ongevaccineerde werkgever zijn werknemers zou verplichten tot vaccinatie. Zou je daar als werknemer dan (juridisch) iets van mogen zeggen?
En zouden mensen dat dan durven, aangezien je als werknemer een ondergeschikte positie hebt ten opzichte van je werkgever.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door kuklos »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 16:19
On topic dan: onder welke noemer valt zo'n hulpverlener?
Zorgverlener. Maar niet elke zorgverlener is medisch geschoold. En daar zit het probleem. Medisch geschoolden snappen (meestal) het nut van vaccinatie wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 15:39
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 15:35
Het gaat mij er vooral om dat ze in mijn huis komt, en daar wil ik mij graag veilig voelen. Dat is nu niet het geval.
Heb je dat al met haar besproken? Ik vind het een terecht zorg en logische reden voor een gesprek.
Ik vind dat ook. Het ligt er ook aan wat ze bij je doet, staat ze dichtbij, dan kun je verzoeken om afstand te houden. Zet een flacon desinfectiespul klaar en draag zelf in ieder geval een mondkapje, dat kun je ook wél aan haar vragen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door scontra »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 14:18

Mag ik vragen/eisen dat er alleen gevaccineerde hulpverleners over de vloer komen? En op welke grond zou dat dan wel of niet mogen?
Als het teveel off topic is dan hoor ik het wel.
Wat u wel kunt vragen is het dragen van een mondkapje zodra ze uw woning betreden.
Bij ons komt er geen hulpverlener (of wie dan ook) over de drempel zonder een mondkapje te dragen, of iemand wel of niet gevaccineerd is speelt daarbij geen enkele rol.
Dat vragen wij al vanaf het begin van de pandemie en tot heden is dat nog nimmer een probleem geweest.
Laatst gewijzigd door scontra op 03 dec 2021 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

kuklos schreef:
03 dec 2021 16:21
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 16:19
On topic dan: onder welke noemer valt zo'n hulpverlener?
Zorgverlener. Maar niet elke zorgverlener is medisch geschoold. En daar zit het probleem. Medisch geschoolden snappen (meestal) het nut van vaccinatie wel.
De persoon in kwestie had nog nooit van ECG gehoord dus zeker niet medisch geschoold😅
Als ik PGB zou hebben zou ze bij mij in dienst zijn gok ik, dat is nu helaas niet het geval.
moederslink schreef:
03 dec 2021 16:23
Moneyman schreef:
03 dec 2021 15:39
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 15:35
Het gaat mij er vooral om dat ze in mijn huis komt, en daar wil ik mij graag veilig voelen. Dat is nu niet het geval.
Heb je dat al met haar besproken? Ik vind het een terecht zorg en logische reden voor een gesprek.
Ik vind dat ook. Het ligt er ook aan wat ze bij je doet, staat ze dichtbij, dan kun je verzoeken om afstand te houden. Zet een flacon desinfectiespul klaar en draag zelf in ieder geval een mondkapje, dat kun je ook wél aan haar vragen.
Bij zaken als afwassen enzo staat ze wel dichtbij, zo groot is mijn keuken niet. Zal iig volgende keer vragen om een mondkapje te dragen en dat zelf ook doen. Als ze daar moeilijk over doet heeft ze wel een echt probleem.
@scontra je hebt gelijk, gek genoeg denk ik daar in eigen huis niet zo snel aan. Het is eigenlijk wel gek dat ze daar zelf niet mee komt.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Nevyn »

kuklos schreef:
03 dec 2021 16:21
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 16:19
On topic dan: onder welke noemer valt zo'n hulpverlener?
Zorgverlener. Maar niet elke zorgverlener is medisch geschoold. En daar zit het probleem. Medisch geschoolden snappen (meestal) het nut van vaccinatie wel.
Het zal je verbazen hoeveel professionele hulpverleners de vaccinatie weigeren

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zelfs sommige IC verpleegkundigen zijn, volgens enkele tv programma’s, niet gevaccineerd.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door criticus2 »

kuklos schreef:
03 dec 2021 13:57
Moneyman schreef:
03 dec 2021 13:46
kuklos schreef:
03 dec 2021 13:41
Fiscaal gezien. maar het gaat hier niet over belastingrecht.
Ik heb het helemaal niet over fiscaal recht, maar over zoiets basaals als arbeids- en ondernemingsrecht.
Goed hoor, als je daarover de discussie wil gaan voeren.
Komt er straks vaccinatieplicht, vervolgens controle. Men komt een pand binnen, er werken 5 mensen. 4 zijn er gevaccineerd niet, maar hij hoeft niet hoor, want hij is de baas en volgens arbeids- en ondernemingsrecht geen werknemer. Werkt gewoon wel in dezelfde ruimte, maar we gaan de discussie voeren over of we het hebben over fiscaal recht of arbeids- en ondernemingsrecht. Want dat is van belang bij het bestrijden van de pandemie. :roll:
ik krijg de indruk dat je verplichting QR code op werkvloer en vaccinatieplicht door elkaar aan het halen bent. Het eerste is naar ik begrepen heb vrij in te vullen door werkgever, tenzij werknemer (en dus ook hijzlef) zich begeeft op plaatsen waar bezoekers een QR code moeten laten zien om binnen te komen. De vaccinatieplicht, mocht die er komen (hopelijk niet want dan is het echt hellend vlak en er zijn zeker na intrede nieuwe variant niet voldoende argumenten voor) is op individueel niveau, ongeacht wat je activiteiten en status mbt werk zijn.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lisa29 schreef:
03 dec 2021 14:18
Niet helemaal hetzelfde maar wel iets waar ik nu tegenaan loop: hoe zit het met een hulpverlener die in mijn huis komt voor begeleiding ed.?
Geen idee onder welke noemer zo iemand valt. Alleen is degene die nu wekelijks komt niet gevaccineerd. Dan heb ik het nog niet over haar onprofessionele houding (privé telefoontjes, bijvoorbeeld welke tafel er aangeschaft dient te worden...)
Als het goed is komt er binnenkort een andere hulpverlener. In 1e instantie zou deze alle zorg overnemen, maar nu wordt erover gesproken dat de zorg verdeeld wordt over 2 personen. Ik ben zelf wel gevaccineerd, al 7 maanden geleden. Vanwege mijn astma val ik in de risicogroep, ik voel me hier totaal niet prettig bij.
Mag ik vragen/eisen dat er alleen gevaccineerde hulpverleners over de vloer komen? En op welke grond zou dat dan wel of niet mogen?
Als het teveel off topic is dan hoor ik het wel.
even beperken tot het vaccineren:
een wel gevaccineerde kan net zo besmettelijk zijn als een niet gevaccineerde (alleen een kortere periode) . Die niet gevaccineerde is eigenlijk voor jou lager risico want die zal wanneer besmet heftiger klachten hebben en daarmee dan wel of sneller gaan testen en ook mits regels worden nageleefd eerder in een situatie zitten dat ze thuis moet blijven . Dus wil je zekerheid zou je voor G1 moeten gaan mbt wat over de vloer komt. Dus iedereen getest.

Algemeen: mensen moeten echt af van de gedachte dat wel gevaccineerden veiliger zijn voor hun omgeving. Kijkend naar cijfers is het denk ik juist andersom (wordt ook een leuke met de nieuwe variant: van de positief getesten van die 2 vluchten uit ZA was 90% gevaccineerd, en dus ook besmettelijk (geweest).

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Jablan »

Zullen we het bij de niet-gevaccineerde werkgever houden?

Moneyman heeft het al verwoord: het komt op de exacte formulering aan, als er een verplichting komt.

Bij een thuiszorg-setting kan sprake zijn van huispersoneel of in loondienst. Als cliënt heb je daar weinig in te brengen, tenzij je het als harde eis formuleert.

Zelf heb ik de werkgevers, mijn klanten, op hun voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheidsgevoel aangesproken. Dat was bij vrijwel iedereen voldoende.

Dat is een nadeel van de huidige situatie, je moet het hebben van overtuigingskracht.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

criticus2 schreef:
03 dec 2021 19:05
Lisa29 schreef:
03 dec 2021 14:18
Niet helemaal hetzelfde maar wel iets waar ik nu tegenaan loop: hoe zit het met een hulpverlener die in mijn huis komt voor begeleiding ed.?
Geen idee onder welke noemer zo iemand valt. Alleen is degene die nu wekelijks komt niet gevaccineerd. Dan heb ik het nog niet over haar onprofessionele houding (privé telefoontjes, bijvoorbeeld welke tafel er aangeschaft dient te worden...)
Als het goed is komt er binnenkort een andere hulpverlener. In 1e instantie zou deze alle zorg overnemen, maar nu wordt erover gesproken dat de zorg verdeeld wordt over 2 personen. Ik ben zelf wel gevaccineerd, al 7 maanden geleden. Vanwege mijn astma val ik in de risicogroep, ik voel me hier totaal niet prettig bij.
Mag ik vragen/eisen dat er alleen gevaccineerde hulpverleners over de vloer komen? En op welke grond zou dat dan wel of niet mogen?
Als het teveel off topic is dan hoor ik het wel.
even beperken tot het vaccineren:
een wel gevaccineerde kan net zo besmettelijk zijn als een niet gevaccineerde (alleen een kortere periode) . Die niet gevaccineerde is eigenlijk voor jou lager risico want die zal wanneer besmet heftiger klachten hebben en daarmee dan wel of sneller gaan testen en ook mits regels worden nageleefd eerder in een situatie zitten dat ze thuis moet blijven . Dus wil je zekerheid zou je voor G1 moeten gaan mbt wat over de vloer komt. Dus iedereen getest.

Algemeen: mensen moeten echt af van de gedachte dat wel gevaccineerden veiliger zijn voor hun omgeving. Kijkend naar cijfers is het denk ik juist andersom (wordt ook een leuke met de nieuwe variant: van de positief getesten van die 2 vluchten uit ZA was 90% gevaccineerd, en dus ook besmettelijk (geweest).
Dat kan allemaal best waar zijn. Alleen heb ik dus persoonlijk voorkeur voor iemand die wel gevaccineerd is en die geen wappie instelling heeft. Er spelen ook andere zaken waarover ik net de cliënt vertrouwenspersoon aan de lijn heb gehad. Ik mag volgens hem dus vragen om een gevaccineerd iemand. Er spelen ook nog een aantal andere zaken die net zo zwaar wegen maar niks met dit topic te maken hebben. Het was wel geruststellend om te horen dat ik me niet aanstel. De acties van deze wappie zorgverlener kunnen gewoon niet door de beugel. Maar goed dat gaat dus hogerop en komt vast wel op zijn pootjes terecht.

Ik las ergens (sorry, vergeten waar) dat de corona cijfers hun piek bereikt hebben. Laten we hopen dat het echt zo is en er geen vaccinatie plicht hoeft te komen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Jablan schreef:
03 dec 2021 20:10


Zelf heb ik de werkgevers, mijn klanten, op hun voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheidsgevoel aangesproken. Dat was bij vrijwel iedereen voldoende.

Dat is een nadeel van de huidige situatie, je moet het hebben van overtuigingskracht.
Dat vind ik knap van je, helaas heeft niet iedereen jouw overtuigingskracht.
Wat heb je gedaan bij de mensen bij wie het niet voldoende was?

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werkgever niet gevaccineerd

Ongelezen bericht door Jablan »

Overgedragen aan een collega met nog meer overtuigingskracht 😉

Gesloten