Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Eres »

Mijn ouders hebben ooit voor mij bij de AVVL een natura uitvaart lidmaatschap voor crematie afgesloten.
In die tijd was een crematie iets waarvoor enorme propaganda gemaakt moest worden om de mensen hiertoe over te halen.
Het hield in een lidmaatschap tegen een redelijke kosten en een betaling in dit geval van 10 jaar.
De hoogte van het betaalde bedrag is voor mij niet precies te achterhalen, hoeveel is het ingelegde bedrag vermeerderd met behaalde winsten en rentes in de loop der tientallen jaren.
Yaden is ergens rond 2005 ontstaan uit een fusie tussen een paar Uitvaart bedrijven en vanaf dat moment is het bergafwaarts gegaan met de contracten in stand te houden.
Volgens Yarden vertegenwoordigen de ingelegde bedragen anno 2019 ongeveer € 1800,00, zo luidt ook de huidige polis waarde verhoogd met ± €500,00 zgn goodwill.
Een vorm van een vereniging lidmaatschap is gaande weg gewijzigd naar een verzekering.
Dela heeft in 2021 wederom een bod gedaan op Yarden en in 2022 is de overname effectief geworden.
Het spelletje rondom Yarden in 2007 is hier ruim uitgemeten en Yarden heeft ook door mij, meerdere beschuldigingen verkregen.
Dela heeft de ex Yarden mensen geschreven, dat de oude Yarden regels de komende 10 jaar gestand blijven, wat de toekomst brengt mag je zelf invullen.
Dela zal zich echt niet onderscheiden van andere assurantie bedrijven, eentje waar ik op vertrouwen kan hebben, moet ik nog tegenkomen.
Betsy10 ik kan niet beoordelen, wat de materie bij jou inhoudt, maar als je je er niet in kan vinden, is de enige weg richting dit bij het Kifid voor te leggen, niet dat die zaligmakend is, dat heeft de Yarden affaire wel aangetoond.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Moneyman »

arvandongen schreef:
03 dec 2021 16:54
Moneyman schreef:
03 dec 2021 16:45
Betsy10 schreef:
03 dec 2021 16:35
Na 30 jaar premiebetaling, zo'n 80 euro per jaar zou de afkoopwaarde van mijn DELA-polis nu 239 euro zijn...
Dan heb je € 28.800,00 ingelegd... :shock: Geen idee waar de waardebepaling van 239 euro dan vandaan komt.
30 x 80 = € 2400
Geen idee waar die € 28.800 vandaan komt, maar zijn er ergens nog aandelen Dela te koop?
:roll: Als ik van een jaar een maand maak, gaat de wet van de grote getallen wel héél hard :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door kweenie »

Betsy10 schreef:
03 dec 2021 21:27
Uiteraard wil ik kosten betalen maar 239 euro afkoopwaarde voor 2400 euro betaalde premie is buiten proporties, zeker gezien de ervaring van Erthanax met Ardanta.
Maar die heeft een heel andere soort verzekering. Jij hebt een verzekering waarbij je alleen het risico op overlijden in dat jaar verzekert. Vergelijkbaar met een brandverzekering. Als je dat 30 jaar voor betaalt, dan heb je ook niets opgebouwd.

Daarnaast bestaat er een andere variant waarbij je een hogere premie per jaar hebt, maar waarbij je na 30 jaar premievrij bent. Dan wordt dus niet alleen het risico op overlijden in dat jaar verzekerd, maar bouw je ook in 30 jaar een spaarpot op.

Dat zijn dus appels en peren.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
05 dec 2021 20:41
Betsy10 schreef:
03 dec 2021 21:27
Uiteraard wil ik kosten betalen maar 239 euro afkoopwaarde voor 2400 euro betaalde premie is buiten proporties, zeker gezien de ervaring van Erthanax met Ardanta.
Maar die heeft een heel andere soort verzekering. Jij hebt een verzekering waarbij je alleen het risico op overlijden in dat jaar verzekert.
Denk je nu echt dat iemand van 80, die al 40 jaar betaalt aan zo'n soort verzekering, dezelfde premie betaalt als iemand van 80 die dit jaar begint met de verzekering?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
06 dec 2021 08:43
kweenie schreef:
05 dec 2021 20:41
Betsy10 schreef:
03 dec 2021 21:27
Uiteraard wil ik kosten betalen maar 239 euro afkoopwaarde voor 2400 euro betaalde premie is buiten proporties, zeker gezien de ervaring van Erthanax met Ardanta.
Maar die heeft een heel andere soort verzekering. Jij hebt een verzekering waarbij je alleen het risico op overlijden in dat jaar verzekert.
Denk je nu echt dat iemand van 80, die al 40 jaar betaalt aan zo'n soort verzekering, dezelfde premie betaalt als iemand van 80 die dit jaar begint met de verzekering?
Nee, uiteraard niet. Zeg ik dat dan ergens?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom keert mijn naturaverzekering dan wel een redelijk bedrag uit na premievrij maken, en Dela slechts een fooi?

Een uitvaartverzekering heeft volgens mij een iets ander karakter dan andere verzekeringen. Ten eerste lopen ze levenslang (letterlijk), ook als de premiebetaling 30 jaar is. Ten tweede zal de verzekerde gebeurtenis binnen die looptijd altijd optreden. Dat is een principieel verschil met bv een opstalverzekering of een overlijdensrisicoverzekering.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb in een map een aantal begrafenispolissen zitten. De oudste, afgesloten door mijn ouders net na mijn geboorte, kent een uitkering van 50 gulden, na mijn overlijden. De premiebetaling was, geloof ik, 20 jaar. Dus allang “vol” betaald.

Als ik die zou willen afkopen, levert die natuurlijk niets op.

Ook de andere, die ik ooit zelf afgesloten heb, zijn “vol” betaald, maar zijn bij afkoop nauwelijks iets waard door de kosten.

Dus als de Ts een “kleine” sommenverzekering heeft, die weliswaar geindexeerd is, is het logisch dat die bij afkoop nauwelijks iets waard is. En is daar beslist geen € 2.400 op ingelegd.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
06 dec 2021 08:52
16again schreef:
06 dec 2021 08:43
kweenie schreef:
05 dec 2021 20:41


Maar die heeft een heel andere soort verzekering. Jij hebt een verzekering waarbij je alleen het risico op overlijden in dat jaar verzekert.
Denk je nu echt dat iemand van 80, die al 40 jaar betaalt aan zo'n soort verzekering, dezelfde premie betaalt als iemand van 80 die dit jaar begint met de verzekering?
Nee, uiteraard niet. Zeg ik dat dan ergens?
Dat is wel het verschil met een brandverzekering, waar je mee vergelijkt.
Dat premieverschil is wel ergens op gebaseerd, namelijk de eerder betaalde premies aan de uitvaartverzekering.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
06 dec 2021 10:15
Dat is wel het verschil met een brandverzekering, waar je mee vergelijkt.
Dat premieverschil is wel ergens op gebaseerd, namelijk de eerder betaalde premies aan de uitvaartverzekering.
Je hebt twee varianten van uitvaartverzekeringen. Bij ene variant verzeker je alleen het risico op overlijden, bij de andere verzekering bouw je daarnaast i (meestal) 30 jaar een potje op en is de verzekering daarna premievrij. Bij de tweede variant heb je dus logischerwijs een veel hogere afkoopwaarde dan bij de eerste variant.

Als je de afkoopwaarde van beide varianten met elkaar vergelijkt, dan vergelijk je dus appels met peren.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij een uitvaartverzekering verzeker je volgens mij geen risico, maar (de kosten van) een gebeurtenis (de uitvaart) en niet het risico dat de kosten misschien wel of niet gemaakt moeten worden. Juist bij een uitvaartverzekering met levenslange premiebetaling is dat het geval. Bij het aangaan van de verzekering staat dan immers vast dat de gebeurtenis gaat plaatsvinden (als de verzekering niet wordt opgezegd, afgekocht of premievrij gemaakt).

Bij een overlijdensrisicoverzekering is dat principieel anders. Die sluit je af voor een vaste looptijd. Overlijdt de verzekerde niet tijdens de looptijd, dan is er geen uitkering (in de goedkoopste vorm). In duurdere vormen wordt er aan het eind wél een bedrag uitgekeerd, maar dan is er sprake van een "gemengde verzekering".

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een begrafenispolis snoept zeker de eerste vijf jaar de premie helemaal op aan kosten, provisie en de risicodekking.

Daarna komt er (steeds een beetje meer) waarde in die polis. Of het nu met een levenslange premiebetaling is, of een vastgestelde periode.

Maar veronderstellen dat de waarde € 2.400 is omdat je 30 jaar € 80 per jaar hebt betaald, is onzin.

Betsy10
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2015 18:51

Re: Afkoopwaarde uitvaartverzekeringq nihil

Ongelezen bericht door Betsy10 »

Toch ook even een compliment voor DELA na mijn kritiek:
De nabestaanden van iemand die zich ter beschikking van de wetenschap heeft gesteld en daarnaast een uitvaartpolis heeft krijgen na overlijden een heel behoorlijk bedrag uitgekeerd als er geen gebruik van de diensten van DELA hoeft te worden gemaakt.
Als het lichaam door de Faculteit Anatomie wordt geaccepteerd draagt die de kosten van overbrenging van het lichaam namelijk en heeft DELA dus geen kosten.
Minpuntje: je moet er wel zelf achter komen; het wordt niet aan de grote klok gehangen, ook niet als de terbeschikkingstelling in het Laatste Wensen codicil van DELA is opgenomen.....

Gesloten