Pagina 1 van 3

Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 14:02
door PJ 66
Niet voor de eerste keer overkomt dit mij. Ook Amazon kent het probleem. DHL scant gewoon pakketjes eerder dan ze bezorgen. Dan krijg je doodleuk een app van DHL bezorgd op vrijdagavond 19.53 maar er ligt niks in de bus!

Nu zegt zowel Amazon als DHL dat de bezorgers gewoon eerder scannen maar nog niet hebben geleverd. Pakket is ook nog niet binnen. Amazon kent het probleem en gaat er wat aan doen zeggen ze. Van DHL is het natuurlijk bijzonder kwalijk als ze zelf zeggen dat bezorgers gewoon eerder scannen. Misschien nog nog net geen oplichting wel vind ik dit frauduleuze praktijken!

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 14:07
door Lady1234
Ik heb die ervaring met DHL en andere bezorgdiensten niet. Meestentijds worden de zaken geleverd binnen het afgesproken tijdvak en pas na bezorging afgevinkt.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 14:12
door PJ 66
Dat kan natuurlijk. Ik heb het nu al een paar keer gehad. Feit is ook dat DHL zelf zegt dat dit ook gebeurt. Eerder scannen dan geleverd hebben. Dat kan natuurlijk echt niet.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 14:51
door 150747
Lady1234 schreef:
04 dec 2021 14:07
Ik heb die ervaring met DHL en andere bezorgdiensten niet. Meestentijds worden de zaken geleverd binnen het afgesproken tijdvak en pas na bezorging afgevinkt.
Ik ken deze praktijken wel. Gisteren is er en aflevering geweest volgens de leverancier waar ik iets besteld had ( kan ik zien in mijn account) en vandaag krijg ik bericht van DHL dat de bezorging enkele dagen is vertraagd. Rijm dat maar eens in Sinterklaastijd.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 15:00
door kuklos
PJ 66 schreef:
04 dec 2021 14:02
DHL scant gewoon pakketjes eerder dan ze bezorgen.
......................
Misschien nog nog net geen oplichting wel vind ik dit frauduleuze praktijken!
Het is pas frauduleus te noemen als dit echt uren of dagen verschilt. Als de bezorger het trappenhuis inloopt en alvast scant, dan niet.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 15:08
door PJ 66
kuklos schreef:
04 dec 2021 15:00
PJ 66 schreef:
04 dec 2021 14:02
DHL scant gewoon pakketjes eerder dan ze bezorgen.
......................
Misschien nog nog net geen oplichting wel vind ik dit frauduleuze praktijken!
Het is pas frauduleus te noemen als dit echt uren of dagen verschilt. Als de bezorger het trappenhuis inloopt en alvast scant, dan niet.
Gaat niet om de dag zelf. Hij zou gisteren bij mij gewoon rijtjeshuis om 19.53 uur hebben geleverd. Staat zwart op wit. Na een dag nog niks ontvangen. Dat noem ik wel degelijk fraude. Je hoort zoiets pas te doen als je geleverd hebt. Niet van te voren en dan pas dagen daarna leveren. Zelfs een dag later kan niet.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 15:20
door PJ 66
Onder fraude wordt bedoeld een opzettelijke misleiding door het aanbieden van valse of misleidende informatie, Dat is wat er in de wet staat.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 15:23
door kuklos
PJ 66 schreef:
04 dec 2021 15:08
kuklos schreef:
04 dec 2021 15:00
PJ 66 schreef:
04 dec 2021 14:02
DHL scant gewoon pakketjes eerder dan ze bezorgen.
......................
Misschien nog nog net geen oplichting wel vind ik dit frauduleuze praktijken!
Het is pas frauduleus te noemen als dit echt uren of dagen verschilt. Als de bezorger het trappenhuis inloopt en alvast scant, dan niet.
Gaat niet om de dag zelf. Hij zou gisteren bij mij gewoon rijtjeshuis om 19.53 uur hebben geleverd. Staat zwart op wit. Na een dag nog niks ontvangen. Dat noem ik wel degelijk fraude. Je hoort zoiets pas te doen als je geleverd hebt. Niet van te voren en dan pas dagen daarna leveren. Zelfs een dag later kan niet.
En zoals ik al zei, het hangt van de omstandigheden af. Het trappenhuis oplopen en alvast scannen is geen probleem. Van het distributiecentrum vertrekken en alvast inscannen, dat noem ik wel een probleem. Maar de omstandigheden bepalen het.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 15:25
door DeZevendeHenk
Even los van de vraag of het fraude is, en ik vind dat inderdaad, kan men daarna geen waarde meer toekennen aan de uitspraak, DHL geeft aan dat het is bezorgd. Dus leverancier zegt DHL heeft het bezorgt zegt dus letterlijk niets.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 17:38
door Bob Schurkjens
Fraude, (net geen) oplichting....

Wat een grote woorden weer. Ik moet er gewoon van gapen.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 17:47
door Seinhuis
De afzender (in dit geval Amazon) blijft verantwoordelijk voor de levering van jouw pakketje.

Informeer bij de buren of het pakketje daar is gekomen, misschien heb je een niet thuis briefje gekregen?

Als het pakketje maandag niet is aangekomen neem nogmaals contact op met Amazon. Indien Amazon geen oplossing aan bied, neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 18:16
door Lady1234
Het bericht is van de leverancier. Niet van DHL.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 19:43
door Ik_weet_niet_alles
Ik heb het vorige zelf meegemaakt op het werk. Er zou door DHL een pakketje op kantoor zijn afgeleverd waarbij geen enkele van de medewerkers ook maar een bel hebben hoor gaan. DHL beweert keihard dat zij het pakket hebben afgeleverd en liefst 3 personen kunnen getuigen dat er niets is afgeleverd.
Dit is dan wel een probleem voor de verzender maar DHL komt dus weg met een grote leugen.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 19:46
door Ik_weet_niet_alles
kuklos schreef:
04 dec 2021 15:00
PJ 66 schreef:
04 dec 2021 14:02
DHL scant gewoon pakketjes eerder dan ze bezorgen.
......................
Misschien nog nog net geen oplichting wel vind ik dit frauduleuze praktijken!
Het is pas frauduleus te noemen als dit echt uren of dagen verschilt. Als de bezorger het trappenhuis inloopt en alvast scant, dan niet.
Volgens mij is het fraude als DHL scant, niet bezorgd en liegt dat er wel bezorgd is. Op zijn minst is dat simpelweg diefstal

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 19:55
door NeoDutchio
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 dec 2021 19:43
Ik heb het vorige zelf meegemaakt op het werk. Er zou door DHL een pakketje op kantoor zijn afgeleverd waarbij geen enkele van de medewerkers ook maar een bel hebben hoor gaan. DHL beweert keihard dat zij het pakket hebben afgeleverd en liefst 3 personen kunnen getuigen dat er niets is afgeleverd.
Dit is dan wel een probleem voor de verzender maar DHL komt dus weg met een grote leugen.
Gelukkig dan maar dat u nooit fouten maakt? De kans is groter dat ze bij een verkeerd adres stonden dan dat ze liegen hoor. Maar ja, met de vinger wijzen is nog altijd makkelijker als de waarheid willen horen.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 19:57
door PeterPeters1966
Toch best wel gek dat DHL allemaal busjes laat rondrijden met pakketten die dan blijkbaar allemaal weer terug gaan naar een magazijn of zo. Als het niet wordt bezorgd moet er toch iets gebeuren met alle die pakketten.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 20:10
door Erthanax
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 dec 2021 19:46
(...) Volgens mij is het fraude als DHL scant, niet bezorgd en liegt dat er wel bezorgd is. Op zijn minst is dat simpelweg diefstal
Diefstal? Heeft de bezorger dan een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort weggenomen, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen?

Het is natuurlijk niet in de haak is dat een bezorgdienst ten onrechte beweert dat een pakket is afgeleverd, maar dat maakt het nog geen diefstal (art. 310 Sr).

Valsheid in geschrift (zonder -e!) lijkt me dan meer voor de hand liggen. Er lijkt mij meer kans op bewijs dat de bezorger een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk heeft opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken (art. 225 Sr).

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 20:40
door Nijogeth
PJ 66 schreef:
04 dec 2021 14:12
Dat kan natuurlijk. Ik heb het nu al een paar keer gehad. Feit is ook dat DHL zelf zegt dat dit ook gebeurt. Eerder scannen dan geleverd hebben. Dat kan natuurlijk echt niet.
Maar wat is de oplossing? Ze hebben al te weinig bezorgers, de bezorger eruit gooien is ook geen optie, want dan ben je bijna de helft van de bezorgers kwijt.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 20:53
door Lisa29
Tja, in de zorg gebeurt dit ook wel door alvast medicatie af te tekenen voordat die gegeven wordt. Dat is ook niet goed omdat het vaak mis gaat. Dan blijkt bijvoorbeeld uit het overzicht dat iemand al dagen ingesmeerd is met een bepaalde zalf. Maar een collega die de bewuste zalf wil gaan smeren komt er achter dat de verpakking nog dicht zit....
Enige wat helpt is mensen erop aanspreken en aanleren om pas te scannen NA aflevering.

Re: Frauduleuze praktijken DHL

Geplaatst: 04 dec 2021 22:06
door Ik_weet_niet_alles
NeoDutchio schreef:
04 dec 2021 19:55
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 dec 2021 19:43
Ik heb het vorige zelf meegemaakt op het werk. Er zou door DHL een pakketje op kantoor zijn afgeleverd waarbij geen enkele van de medewerkers ook maar een bel hebben hoor gaan. DHL beweert keihard dat zij het pakket hebben afgeleverd en liefst 3 personen kunnen getuigen dat er niets is afgeleverd.
Dit is dan wel een probleem voor de verzender maar DHL komt dus weg met een grote leugen.
Gelukkig dan maar dat u nooit fouten maakt? De kans is groter dat ze bij een verkeerd adres stonden dan dat ze liegen hoor. Maar ja, met de vinger wijzen is nog altijd makkelijker als de waarheid willen horen.
Bent u weer bezig met uw oude stokpaardje? Het ligt weer niet aan de bedrijven die de zaak flessen maar aan anderen. Wordt u dat nooit eens zelf moe?.
DHL heeft zelf aan de verzender verklaart dat het pakket is afgeleverd. Uw reactie is dus weer, zoals vaker bij u, nietszeggend.
U wijst met de vinger zonder dat u weet wat er speelt.