[vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is volgens mij heel simpel: je naw-gegevens staan toch op de doos? De BOA mag daarmee de BRP (de GBA bestaat al 8 jaar niet meer) raadplegen, maar mag geen zoektocht houden. Alleen staat iedereen in de BRP op zijn of haar geboortenaam geregistreerd. Als hij dus op jouw naam zocht, komt automatisch je meisjesnaam eruit rollen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als de NAW-gegevens op de doos staan, waarom moet hij dan nog in de BRP zoeken?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simpelweg om de juiste en actuele gegevens te hebben. Heet jij W.A., Witte A., W. Angora of gewoon Witte Angora? Of heette je misschien nog wel anders toen je geboren werd?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vast de laatste mogelijkheid. 😁

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door kiz »

Moneyman schreef:
20 dec 2021 13:26
Het is volgens mij heel simpel: je naw-gegevens staan toch op de doos? De BOA mag daarmee de BRP (de GBA bestaat al 8 jaar niet meer) raadplegen, maar mag geen zoektocht houden. Alleen staat iedereen in de BRP op zijn of haar geboortenaam geregistreerd. Als hij dus op jouw naam zocht, komt automatisch je meisjesnaam eruit rollen.
Helder. Dank.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door kiz »

Op 6 januari bezwaar ingediend, dit is op 13 januari door de gemeente bevestigd en voorzien van een zaaknummer. De beslistermijn (voor de gemeente, zoals op hun website vermeld) van 6 weken gaat in op het moment dat de bezwaartermijn afloopt. Dit is 6 weken ná 12 januari, dat was gisteren.
Na de bevestiging ("Uw ontvangt binnenkort bericht van de behandelaar die uw bezwaarschrift inhoudelijk beoordeeld" <- dit is copy/paste van de letterlijke tekst) taal noch teken, ook geen bericht dat er meer tijd nodig is.
Ik ga ze nu maar een ingebrekestelling sturen, waarmee ze 2 extra weken krijgen om een beslissing te nemen.
En zo niet, kost het ze € 23 per dag. Heb ik binnen 'n dag of 5 m'n boete er uit.
Lullig doen kan ik ook.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat mij betreft kan die woke gemeente Amsterdam niet zwaar genoeg aangepakt worden. Succes.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik vind het niet lullig doen maar gebruik maken van je recht.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
24 feb 2022 19:22
Ik vind het niet lullig doen
Zo ben ik de discussie aangegaan met de politie België na een verkeersboete. Thuisgestuurd gekregen, op de dag van ontvangst nog 3 dagen (inclusief de dag van ontvangst) om te betalen. Overgemaakt met het nummer van het proces verbaal, gevolgd door de opmerking dat 3 dagen wel heel kort is.

Een paar weken later krijg ik warempel dat geld terug over gemaakt, nergens geen melding, helemaal niets. Weer een paar weken verder krijg ik een aanmaning, exact dezelfde informatie, hetzelfde nummer van het proces verbaal, maar nu moest ik de dag later al betaald hebben. Toen heb ik maar besloten beroep aan te tekenen. Net gedaan of mijn neus bloedt en gezegd dat ik 2 maanden eerder onder exact hetzelfde pv-nummer heb betaald, mijn rekeningnummer erbij gezet en nogmaals gezegd dat het wel echt belachelijk is dat ik nu ineens niet 3 maar 2 dagen heb om te betalen.

Het is nu ondertussen al 2 maanden stil. Volgens mij weten ze het zelf ook allemaal niet. Ik vind het helemaal niet erg om te betalen, maar als ze besluiten het allemaal moeilijk te gaan doen, dan doe ik dat ook maar.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door kiz »

Het ei is gelegd... ik hoef de boete niet te betalen.
De ingebrekestelling heeft ze denk ik wakker geschud, want die wordt in de beslissing ook meegenomen: het besluit moest vóór 11 maart genomen zijn en dat is dus gelukt.
Op 1 december 2021 hebt u een boete ontvangen van € 100,-, omdat u het verbod op
afvaltoerisme hebt overtreden. U hebt bezwaar gemaakt tegen deze boete. In deze brief leest u
welke beslissing wij hebben genomen en leggen wij u uit waarom.
Beslissing
Wij vinden uw bezwaren kennelijk gegrond en herroepen het besluit van 1 december 2021. Dit
betekent dat u de boete van € 100,- niet hoeft te betalen. Indien u al betaald hebt, zal het bedrag
aan u worden teruggestort.
Uw bezwaren
Samengevat voert u aan dat u er een tot u herleidbare doos is aangetroffen. U geeft aan dat u
snapt dat er voor de grondslag van afvaltoerisme is gekozen, maar dat u niet snapt waarom de
persoon, met dezelfde achternaam, die in de buurt van de plaats van constatering woont, niet de
boete opgelegd heeft gekregen in plaats van u. Om aannemelijk te maken dat u de overtreding
niet hebt begaan hebt u bijlagen toegevoegd, van Google Maps, waaruit blijkt dat u voor het laatst
op 12 oktober 2021 in Amsterdam bent geweest. Daarnaast hebt u aangegeven dat uit de foto’s
van het proces-verbaal blijkt dat de doos niet langer dan vier weken buiten heeft gelegen.
Bovendien hebt u aangegeven dat u vier dagen per week thuiswerkt in verband met uw
gezondheidssituatie. Tot slot geeft u aan dat er rond de periode van constatering een
bouwcontainer bij u voor de deur stond. U geeft ook aan dat u een papiercontainer in uw eigen
tuin heeft, en dat het niet logisch zou zijn dat u anderhalf uur heen en weer zou rijden, aangezien
de nodige energie daarvoor ontbreekt in verband met uw gezondheidssituatie.
Telefonisch horen
Omdat uw bezwaarschrift kennelijk gegrond is en voldoende duidelijk is, hebben wij besloten om van het horen af te zien.
De regels
Het is verboden voor degenen die niet in de stad Amsterdam wonen, huishoudelijk afval ter
inzameling aan te bieden binnen de grenzen van de stad Amsterdam. Houdt u zich niet aan de
regels voor het aanbieden van afval? Dan riskeert u een boete van € 100, -. Voor meer informatie
over het aanbieden van afval kunt u kijken op: www.amsterdam.nl/afval-en-hergebruik/.
Onze uitleg
Op 8 november 2021 op of omstreeks 10:43 heeft een buitengewoon opsporingsambtenaar
geconstateerd dat een kartonnen doos op onjuiste wijze ter inzameling stond aangeboden naast
de daartoe bestemde containers ter hoogte van de *adres* te Amsterdam. Op de
kartonnen doos is een label met uw naam- en adresgegevens aangetroffen, waardoor de doos tot
u herleidbaar was. Hiervan is een rapport opgemaakt. Volgens vaste rechtspraak mag worden
aangenomen dat de persoon tot wie een aangetroffen afvalstof herleid kan worden ook de
overtreder is. Dit is slechts anders indien de betrokkene aannemelijk maakt dat hij of zij niet
degene is geweest die het te handhaven voorschrift heeft overtreden.
Kort samengevat voert u aan dat u niet snapt waarom de boete aan u is opgelegd. U geeft aan dat
u een papiercontainer in uw tuin hebt, en dat het niet logisch is dat u uw afval in Amsterdam zou
deponeren. Daarnaast geeft u aan dat u voor het laatst op 12 oktober in Amsterdam bent geweest.
Ter onderbouwing van uw standpunt hebt u foto’s van uw Google Maps reizen toegestuurd.
Hiertoe wordt als volgt overwogen.
Gelet op de door u aangevoerde bezwaren en overlegde stukken, overwegen wij dat in dit
specifieke geval voldoende aannemelijk is gemaakt dat u de overtreding niet hebt begaan, of dat
deze u althans niet kan worden toegerekend. Vorenstaande maakt dat wij in dit specifieke geval
uw bezwaren gegrond verklaren.
Wij herroepen het besluit en u hoeft de boete van € 100,- niet te betalen. Indien u de boete al hebt
betaald, zal de boete aan u worden teruggestort.
Ingebrekestelling
Ten aanzien van uw ingebrekestelling wordt opgemerkt dat uw verzoek is afgehandeld met deze
brief. Uw ingebrekestelling hebben wij op 25 februari 2022 ontvangen. Op grond van artikel 4:17
lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij na ontvangst van de ingebrekestelling nog
veertien dagen de tijd om een beslissing te nemen. Dit betekent dat wij tot uiterlijk 11 maart 2022
de tijd hebben om een beslissing te nemen. Met het onderhavige besluit hebben wij binnen de
daartoe gestelde termijn een besluit genomen en zijn wij u geen dwangsom verschuldigd.
Afgelopen weekend was ik oo hetzelfde adres in Amsterdam. Met een doos. Dit keer netjes het adreslabel verwijderd.
T.a.v mijn gezondheidssituatie: ik heb die benoemd omdat de behandeling zeer intensief is geweest en een lang herstel vergt. Niet om zielig te doen. De aard van mijn ziekte en behandeling heb ik daarom niet vermeld.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Netjes. Wat een bureaucratisch herhalingen van zaken overigens. Dat had ook met twee regels afgedaan kunnen worden.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi resultaat, en terecht. Had ook niets anders verwacht.

Fijn dat sommige tropische ook goed aflopen :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door witte angora »

Netjes, en terecht. Maarreh...
Het is verboden voor degenen die niet in de stad Amsterdam wonen, huishoudelijk afval ter
inzameling aan te bieden binnen de grenzen van de stad Amsterdam. Houdt u zich niet aan de
regels voor het aanbieden van afval? Dan riskeert u een boete van € 100, -.
Als ik als niet inwoner nou een banaan op eet, wat moet ik in Amsterdam dan met die schil doen? :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: [vervolg] Wie is de 'eigenaar' van afval?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gefeliciteerd met de goede afloop!

Gesloten