Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Paul van Haren
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2021 17:06

Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Paul van Haren »

De Rabobank heeft mijn betaalrekening geblokkeerd zonder mij hiervan in kennis te stellen.
Nadat ik een overboeking gedaan had kwam ik er achter dat deze wel afgeschreven was, maar niet overgemaakt was. Daags erna stond ik in de winkel en kon ik niet betalen met mijn pinpas.
Omstreeks 16.00 uur gebeld met de Rabobank nadat ik hoorde dat de overboeking nog niet was gedaan.
Ik zal het niet hebben over het geduld dat je moet opbrengen om in contact te komen.
Van de Rabobankmedewerker kreeg ik te horen dat mijn rekening geblokkeerd was omdat men fraude vermoedde. Leuk en aardig maar waarom wordt mij niets verteld, er was immers al meer dan een dag verstreken.
Antwoord van de medewerker was dat dit misschien nog ging gebeuren. Ik moest verklaren waar die boeking voor bestemd was, anders kon mijn rekening niet vrijgegeven worden. Verder geen excuus.
Kan dit zomaar. Eigenlijk heb je niets meer te zeggen over je eigen geld.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, je gaat natuurlijk niet aan de grote klok hangen dat je iemand onderzoekt voor fraude.

Maar wat gebeurde er nadat je had aangegeven waar de boeking voor was?

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op het moment dat je rekening niet geblokkeerd wordt bij fraude dan ga je ook klagen. Eigenlijk heb ik te weinig informatie om heel goed advies te geven.

Mijn advies is om naar een Rabobank kantoor te gaan. Hopelijk kunnen hun (en mogen hun) jou meer informatie geven. Mocht dat niet helpen, neem over een paar dagen nogmaals contact op met de bank.

Mocht er problemen blijven, neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl voor juridische advies. Ook kan je na een officiële klacht naar www.kifid.nl. Maar ik denk niet dat deze stappen nodig zijn.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Rabobank »

Goedemorgen Paul,

Ik kan me voorstellen dat dit geen prettige situatie is voor je. Wij zijn verplicht om controles uit te voeren en wanneer er een afwijkende of een verdachte transactie wordt gezien, dan kunnen wij de rekening blokkeren. We willen dan graag deze transactie met jou doornemen zodat we er zeker van zijn dat deze overboeking door jou is uitgevoerd. Dit doen we dus juist vanwege jouw eigen veiligheid.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je inhoudelijke vragen hebben, kun je het beste telefonisch contact opnemen of langskomen op één van onze kanoren met een geldig ID bewijs.

Met vriendelijke groet,

Lin - Team Webcare
Rabobank Nederland

DezeGene
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2017 14:53

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door DezeGene »

top dat iemand van de Rabo bank reageert.
echter is er zich wel een soort van scheefgroei van 'bewijslast' aan het opbouwen.
Voorbeeld is dat mensen die de luchtschietsport beoefenen, let op:GEEN vuurwapens, iets wat voor Nederland legaal is bestellen en dan ineens ook hun rekening compleet geblokkeerd zien en dat men dan maar even rapide aan moet tonen wat je gekocht hebt.
Er dan achter komende dat bewuste medewerker die het moet controleren de ballen verstand van de producten heeft en nog langer niet beschikken kan over zijn/haar geld.

de juiste manier zou zijn, deze betaalopdracht te blokkeren en verder de rekening vrij te laten.
onderzoek uitvoeren naar het product dat je had besteld en het zo afhandelen.

alles gaat natuurlijk onder het mom van terrorisme en criminaliteit bestrijding.
maar alcohol kan vrij besteld worden en er sterft menig burger aan gedrag van alcomobilisten.
betreffende autoos zijn ook vrij verkrijgbaar.
en zo kan ik nog wel even doorgaan.

maar de rigide reacties en acties van de banken is overkill en zou meer maatwerk moeten zijn.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door piet44m »

dat de bank de overboeking blokkeert bij vermoeden fraude ok ,maar dan de hele klant blokkeren is overkill

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Moneyman »

piet44m schreef:
10 dec 2021 12:37
dat de bank de overboeking blokkeert bij vermoeden fraude ok ,maar dan de hele klant blokkeren is overkill
Natuurlijk niet. Als iemand fraudeert, wil je juist dat hij niets meer kan. Anders wordt de rekening aan de achterkant alsnog leeggetrokken.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daarom wordt er ook altijd geadviseerd twee betaalmogelijkheden mee te nemen op vakantie.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door angel1978 »

Monteiro.E schreef:
10 dec 2021 14:08
piet44m schreef:
10 dec 2021 12:37
dat de bank de overboeking blokkeert bij vermoeden fraude ok ,maar dan de hele klant blokkeren is overkill
Ze hadden de klant ook kunnen vragen naar de vermoedende fraudulent actie, dat doen ze bij mijn bank tenminste. Alles in app. Omgeving. Dan kan de klant kiezen, yes of no.
Dus een gevalletje: We vermoeden dat u slachtoffer bent van fraude of zelf fraude pleegt.
Wilt u hiermee doorgaan? Ja/Nee?

Zoiets?

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
10 dec 2021 14:08
piet44m schreef:
10 dec 2021 12:37
dat de bank de overboeking blokkeert bij vermoeden fraude ok ,maar dan de hele klant blokkeren is overkill
Ze hadden de klant ook kunnen vragen naar de vermoedende fraudulent actie, dat doen ze bij mijn bank tenminste. Alles in app. Omgeving. Dan kan de klant kiezen, yes of no.
Je begrijpt hopelijk dat dat nogal afhangt van wat er speelt? Als er een vermoeden is dat je geld naar een fraudeur overmaakt, is die vraag logisch. Als er een vermoeden is dat je zelf fraudeert, natuurlijk niet.

Niet te snel conclusies trekken. Soms is het leven niet zo simpel als je denkt.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
10 dec 2021 14:26
Soms is het leven niet zo simpel als je denkt.
Maar even gemeld. Dit soort opmerkingen is nergens voor nodig.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Moneyman »

Misschien moet je 'm gewoon niet lostrekken van de rest van wat ik schreef :roll:

De situatie is immers letterlijk niet zo simpel als Monteiro.E voor doet komen, alsof een vraag van de bank aan de van fraude verdachte persoon logisch is. Dát is wat ik in z'n totaliteit schreef.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Monteiro.E schreef:
10 dec 2021 14:27
De klant of TS weet hier het beste antwoord op te geven. In mijn geval heb ik eens een keer voor nee gekozen voor het vermoeden van..Moest daarna wel een andere kaart bestellen maar het zij zo. Wat ik op vakantie zou kiezen...? Gelukkig nooit overkomen .
Maar uw rekening was geblokkeerd, toch niet uw kaart? Waarom dan een nieuwe?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Toch lijkt heter op dat de bank net zo machtig is als de belastingdienst en zonder duidelijke argumenten je flink schade kan berokkenen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door marnix »

kuklos schreef:
10 dec 2021 14:31
Moneyman schreef:
10 dec 2021 14:26
Soms is het leven niet zo simpel als je denkt.
Maar even gemeld. Dit soort opmerkingen is nergens voor nodig.
Zat iets van gisteren je nog dwars?
"Maar even gemeld"

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door besseldekker »

"Ik moest verklaren waar die boeking voor bestemd was, anders kon mijn rekening niet vrijgegeven worden."

En hébt u dat verklaard? Wat was de reactie daarop? Het is me niet helemaal duidelijk of uw rekening daarmee weer was gedeblokkeerd of niet.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Rabobank schreef:
08 dec 2021 09:49
Goedemorgen Paul,

Ik kan me voorstellen dat dit geen prettige situatie is voor je. Wij zijn verplicht om controles uit te voeren en wanneer er een afwijkende of een verdachte transactie wordt gezien, dan kunnen wij de rekening blokkeren. We willen dan graag deze transactie met jou doornemen zodat we er zeker van zijn dat deze overboeking door jou is uitgevoerd.
Ook al is dit een wat ouder topic, dit soort praktijken is onderhand gemeengoed in de bankenwereld. De vraag die de Rabobank hier eens zou moeten beantwoorden is wanneer een transactie als 'verdacht' of 'afwijkend' wordt gezien. Welke criteria worden hierbij gehanteerd? Is het aanmerken van een transactie als 'verdacht' of 'afwijkend' bijvoorbeeld afhankelijk van postcode, leeftijd, achternaam, regio of woonplaats? Is deze controle een (deels) geautomatiseerd proces op basis van een algoritme? Welke bronnen gebruikt of hanteert de bank? Dezelfde vragen zouden ook gesteld moeten worden aan andere (groot)banken.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ze gaan de fraudeurs vast bij voorbaat inlichten. Heel logisch.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wim2007 schreef:
08 sep 2022 12:26
Rabobank schreef:
08 dec 2021 09:49
Goedemorgen Paul,

Ik kan me voorstellen dat dit geen prettige situatie is voor je. Wij zijn verplicht om controles uit te voeren en wanneer er een afwijkende of een verdachte transactie wordt gezien, dan kunnen wij de rekening blokkeren. We willen dan graag deze transactie met jou doornemen zodat we er zeker van zijn dat deze overboeking door jou is uitgevoerd.
Ook al is dit een wat ouder topic, dit soort praktijken is onderhand gemeengoed in de bankenwereld. De vraag die de Rabobank hier eens zou moeten beantwoorden is wanneer een transactie als 'verdacht' of 'afwijkend' wordt gezien. Welke criteria worden hierbij gehanteerd? Is het aanmerken van een transactie als 'verdacht' of 'afwijkend' bijvoorbeeld afhankelijk van postcode, leeftijd, achternaam, regio of woonplaats? Is deze controle een (deels) geautomatiseerd proces op basis van een algoritme? Welke bronnen gebruikt of hanteert de bank? Dezelfde vragen zouden ook gesteld moeten worden aan andere (groot)banken.
Vraag is
Is deze controle een (deels) geautomatiseerd proces op basis van een algoritme?
Het antwoord daarop kan alleen maar Ja zijn want het zou heel veel persoonkracht vergen om alle transacties te beoordelen. Maar een algoritme kan fouten maken. Maar als ze je rekening blokkeren dan moeten ze ook een reden geven neem ik aan. Het meest voorkomend is afwijkend gedrag want mensen zijn nu eenmaal gewoonte dieren. Dus bij banken (een combinatie van) afwijkende bedragen, rekeningnummers enz enz. En aangezien je postcode, achternaam, regio en woonplaats over het algemeen niet wijzigen spelen die criteria waarschijnlijk niet of minder mee. Maar dit zijn allemaal aannames van mijn kant.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geblokkeerde bankrekening na vermoeden van fraude

Ongelezen bericht door JozJan »

Veel belangrijker nog: de transacties die de banken controleren zijn niet 'verdacht' of 'afwijkend'. Ze zijn MOGELJIK verdacht of afwijkend. Daarom worden er gegevens opgevraagd. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt met die gegevens duidelijk dat er geen sprake is van een verdachte of adfwijkende transactie. En dan stopt het proces ook. Pas als er nog onduidelijkheden zijn wordt er doorgevraagd. En pas daarna kan dd bank tot de conclusie komen dat een transactie verdacht/afwijkend is, En dan wordt hij gemeld. Eerder niet.

Banken doen deze controles overigens omdat ze door de Overheid verplicht worden, nie tomdat dat hun eigen idee is. Maar dat terzijde.

Plaats reactie