Boete door te veel sigaretten meenemen

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Corhanna hobbelen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2021 21:52

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Wat ik niet begrijp, is dat vele niet kijken wat wel en niet mag voor ze gaan reizen!! Verdiep je in de regels van land, bespaard je hoop geld en ellende..

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Corhanna hobbelen schreef:
14 dec 2021 00:38
Wat ik niet begrijp, is dat vele niet kijken wat wel en niet mag voor ze gaan reizen!! Verdiep je in de regels van land, bespaard je hoop geld en ellende..
ik ga er vanuit dat de meeste mensen heeeel goed weten wat wel en niet mag. Ze nemen met een flinke winst in het vooruitzich bewust een risico. Daarna is het altijd huilebalken dat ze het niet wisten en dat ze zo zielig zijn

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door kweenie »

Corhanna hobbelen schreef:
14 dec 2021 00:38
Wat ik niet begrijp, is dat vele niet kijken wat wel en niet mag voor ze gaan reizen!! Verdiep je in de regels van land, bespaard je hoop geld en ellende..
Ik denk dat een hoop mensen gewend zijn aan de open EU grenzen. En er niet bij stil staan dat het niet standaard is dat je 'gewoon' alles kunt kopen en mee terug nemen.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door smilie »

Ik heb vrijwel recent dergelijke fout ook gemaakt - door onwetendheid.

Je mag namelijk een slof per persoon meenemen als je per vliegtuig reist.

Ga je via weg, mag je maximaal twee pakjes meenemen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

smilie schreef:
14 dec 2021 09:19
Ik heb vrijwel recent dergelijke fout ook gemaakt - door onwetendheid.

Je mag namelijk een slof per persoon meenemen als je per vliegtuig reist.

Ga je via weg, mag je maximaal twee pakjes meenemen.
Daarin vergist u zich deerlijk. Leest u deze pagina van de Douane maar. Vanuit een EU-land mag u 800 sigaretten meenemen. Vanuit een niet-EU-land 200 sigaretten.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door smilie »

Erthanax schreef:
14 dec 2021 11:33
smilie schreef:
14 dec 2021 09:19
Ik heb vrijwel recent dergelijke fout ook gemaakt - door onwetendheid.

Je mag namelijk een slof per persoon meenemen als je per vliegtuig reist.

Ga je via weg, mag je maximaal twee pakjes meenemen.
Daarin vergist u zich deerlijk. Leest u deze pagina van de Douane maar. Vanuit een EU-land mag u 800 sigaretten meenemen. Vanuit een niet-EU-land 200 sigaretten.
Dacht ik ook totdat ik keihard boete kreeg van 95 euro:

https://www.google.com/amp/s/europa.eu/ ... amp_nl.htm

Zie hoofdstuk Tabaksproducten op bovenstaande link. Ik ging over land via Hongarije :(

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door newmikey »

smilie schreef:
14 dec 2021 12:14
Dacht ik ook totdat ik keihard boete kreeg van 95 euro:
https://www.google.com/amp/s/europa.eu/ ... amp_nl.htm
Zie hoofdstuk Tabaksproducten op bovenstaande link. Ik ging over land via Hongarije :(
Is het nu ècht zó moeilijk om een behoorlijke link te posten, de inhoud daarvan eerst te begrijpen en je antwoord on-topic te houden?

De link: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... acco-cash/

De algemene regel voor het reizen tussen EU landen, over de weg, via de lucht of met een boot is dat landen op z'n minst 800 sigaretten moeten toestaan, 4 sloffen dus.

De regel voor het reizen vanuit een niet-EU land naar de EU gelden andere hoeveelheden waarbij de algemene regel 200 sigaretten is (1 slof) maar er een aantal lidstaten lagere hoeveelheden hebben vastgelegd.

De TS meldde in zijn beginpost toch héél duidelijk dat het hier om Nederland ging en niet om Bulgarije, Griekenland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slovakije, Estland of Roemenie.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door smilie »

newmikey schreef:
14 dec 2021 12:32
Is het nu ècht zó moeilijk om een behoorlijke link te posten...
Vanaf mobiel best wel, ja.
newmikey schreef:
14 dec 2021 12:32
de inhoud daarvan eerst te begrijpen...
Wat heb ik volgens jou niet begrepen? Wel met in acht nemen dat ik op bericht van o.a. Corhanna hobbelen en Erthanax gereageerd heb, dat zelfs met inlezen van de regels soms fouten gemaakt worden.
newmikey schreef:
14 dec 2021 12:32
en je antwoord on-topic te houden?
Ik vond het behoorlijk warm on topic hoor. Mits we op een discussie forum niet meer mogen discussiëren met elkaar maar uitsluitend met TS :)

En het was zeer onnodig om nogmaals te benadrukken hoe veel sigaretten het mogen zijn, zoals reeds geschreven heb ik boete ervoor gekregen dus dat vergeet ik niet gauw.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kokka1 schreef:
14 dec 2021 08:28
ik ga er vanuit dat de meeste mensen heeeel goed weten wat wel en niet mag. Ze nemen met een flinke winst in het vooruitzich bewust een risico. Daarna is het altijd huilebalken dat ze het niet wisten en dat ze zo zielig zijn
Kan ook voor familie en vrienden zijn, dus dan valt die winst wel mee.

Eerlijk........als iemand de kans krijgt om deze regels te overtreden doet iedereen dat wel hoor....niks bijzonders aan dat TS dit gedaan heeft.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
14 dec 2021 15:10
Eerlijk........als iemand de kans krijgt om deze regels te overtreden doet iedereen dat wel hoor....
Dat is niet "eerlijk", dat zegt vooral iets over jou en jouw perceptie. Hoe dan ook, niet piepen als je het risico neemt en gepakt wordt.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

reggie2 schreef:
14 dec 2021 15:10
Kan ook voor familie en vrienden zijn, dus dan valt die winst wel mee
Dat is dan toch ook winst?
Ik heb er geen moeite mee als mensen proberen de douane te slim af te zijn, en niet die enorme accijns af willen tikken, ik heb er ook geen moeite mee als ze vervolgens gepakt worden en daar dan voor gestraft worden. Wie met vuur speelt kan zn billen branden

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

smilie schreef:
14 dec 2021 12:14
Erthanax schreef:
14 dec 2021 11:33
smilie schreef:
14 dec 2021 09:19
Ik heb vrijwel recent dergelijke fout ook gemaakt - door onwetendheid.

Je mag namelijk een slof per persoon meenemen als je per vliegtuig reist.

Ga je via weg, mag je maximaal twee pakjes meenemen.
Daarin vergist u zich deerlijk. Leest u deze pagina van de Douane maar. Vanuit een EU-land mag u 800 sigaretten meenemen. Vanuit een niet-EU-land 200 sigaretten.
Dacht ik ook totdat ik keihard boete kreeg van 95 euro:

https://www.google.com/amp/s/europa.eu/ ... amp_nl.htm

Zie hoofdstuk Tabaksproducten op bovenstaande link. Ik ging over land via Hongarije :(
Helemaal duidelijk bent u nog niet. Kreeg u die boete nu in Nederland of in Hongarije?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kokka1 schreef:
14 dec 2021 16:00

Dat is dan toch ook winst?
Ik heb er geen moeite mee als mensen proberen de douane te slim af te zijn, en niet die enorme accijns af willen tikken, ik heb er ook geen moeite mee als ze vervolgens gepakt worden en daar dan voor gestraft worden. Wie met vuur speelt kan zn billen branden

Oke, daar ben ik het met je eens.:-)

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je de douane te slim af wil zijn, kun je maar beter je kofferbak niet vol leggen met contrabande.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door kweenie »

smilie schreef:
14 dec 2021 12:14
Erthanax schreef:
14 dec 2021 11:33
smilie schreef:
14 dec 2021 09:19
Ik heb vrijwel recent dergelijke fout ook gemaakt - door onwetendheid.

Je mag namelijk een slof per persoon meenemen als je per vliegtuig reist.

Ga je via weg, mag je maximaal twee pakjes meenemen.
Daarin vergist u zich deerlijk. Leest u deze pagina van de Douane maar. Vanuit een EU-land mag u 800 sigaretten meenemen. Vanuit een niet-EU-land 200 sigaretten.
Dacht ik ook totdat ik keihard boete kreeg van 95 euro:

https://www.google.com/amp/s/europa.eu/ ... amp_nl.htm

Zie hoofdstuk Tabaksproducten op bovenstaande link. Ik ging over land via Hongarije :(
Toen ging je dus niet de grens tussen twee EU landen over en kwam je ook niet Nederland binnen vanuit een niet-EU land. Lijkt me logisch dat je bij het binnentreden van een land je moet houden aan de regels van dat land. En niet aan de regels van een willekeurig ander EU land.

ParamaDeJong
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2022 12:34

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door ParamaDeJong »

Indien je met teveel sigaretten in je tas op Schiphol probeert door de poort 'niets aan te geven' te lopen en je door de douane eruit wordt gevist heb je een strafbare feit gepleegd (Algemene Douanewet, artikel 10.1 lid 1)

Dus als je buiten de EU (max 1 slof sigaretten) 4 sloffen meeneemt moet je het aangeven bij de douane.

Gevolgen voor niet aangeven:

'boete' 1: douanerecht, accijns en BTW betalen. Hoogte van het bedrag hangt ervan af hoeveel sloffen je teveel mee hebt. Op de website van de Belastingdienst kan je de percentages vinden.

Er wordt ter plekke een proces verbaal opgemaakt en je krijgt later een boete naar huis gestuurd.

Boete 2: Fiscale Strafbeschikking.
Zeer waarschijnlijk ten hoogte van 100% van wat je bij 'boete 1' hebt betaald.
Meer info over een fiscale strafbeschikking kan je vinden op de website van de Belastingdienst.

Strafblad? Nee, bij een fiscale strafbeschikking krijg je bij een 'overtreding' geen strafblad. Alleen bij een 'misdrijf' krijg je een strafblad.
Dus heb je een paar sloffen teveel en je nam de moeite niet om te checken of dit wel mag dan is het in alle waarschijnlijkheid een overtreding.
Kom je aan met een 20kg koffer vol met sloffen dan wordt het een lastig verhaal om de douane te overtuigen dat dit alleen voor jezelf is en kunnen er meer consequenties aan zitten.

Top tip: Check hoeveel je sloffen mag meenemen

Disclaimer: Dit bericht dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook.

J. Deltoer
Berichten: 3030
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bedankt voor deze update. Het was even wachten na 15 december 2021, maar het was het waard.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door cherokee »

Nevyn schreef:
13 dec 2021 07:37
Als dienstplichtig chauffeur in 1984/85 stouwden wij de Laro en 4 tonners vol met drank en sigaretten tijdens een oefening Duitsland.
Weet het is of topic.
Dat deden wij in 79 ook al. De hele takelbak volstouwen. Drank, sigaretten en Nina Ricci parfum.......... :D

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Boete door te veel sigaretten meenemen

Ongelezen bericht door Dirkie »

de auditu schreef:
13 dec 2021 18:06
Ik kijk af en toe met plezier naar Border Security Australië. Waarom moet ik daar nu ineens aan denken?
Geen flauw idee want dat heeft eigenlijk niets met dit onderwerp te maken :mrgreen:

Plaats reactie