Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat een discussie... gooi je afval in een kartonnen doos en zet het bij het oud papier.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Jablan »

Omdat alles perfect, perfect moet of omdat improviseren soms moeilijk is ?

Beste opmerking tot nu toe richting fabrikanten: formaat vermelden in plaats van liters. Dat scheelt de nodige miskopen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uhm, ik heb een vuilnisbak met 2x 25 liter. De ene kant is plastic, de andere kant restafval. Ik pak altijd de zakken van 30 liter, die passen altijd ietsje beter over de rand heen en scheuren minder makkelijk.

Het ideale is dat 2 van die zakken precies in de zakken voor het plastic van de gemeente passen. Die zijn 60 liter. En ja, wat betreft restafval, dat gaat de ondergrondse container in, dus de plastic zak eromheen in de vuilnisbak is vrij noodzakelijk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
16 dec 2021 19:16
Beste opmerking tot nu toe richting fabrikanten: formaat vermelden in plaats van liters. Dat scheelt de nodige miskopen.
Dat is al sinds jaar en dag de standaard.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, en juist bij die maten gaat het vaak ook mis. Een maat van 25 x 35 cm is een oppervlaktemaat. Feitelijk kun je daar niks mee als je de inhoud moet weten.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U gooit uw afval in het bos?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
17 dec 2021 16:18
U gooit uw afval in het bos?
Het bos heeft zijn eigen afval.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geip Suusje schreef:
17 dec 2021 16:21

Het bos heeft zijn eigen afval.

Tuinafval onderin een pedaalemmer in de keuken? Serieus, elke paar dagen opnieuw? Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan, vroeg u toch zelf? Is een pedaalemmerzak dan niet veel gemakkelijker?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

witte angora schreef:
17 dec 2021 15:59
Klopt, en juist bij die maten gaat het vaak ook mis. Een maat van 25 x 35 cm is een oppervlaktemaat. Feitelijk kun je daar niks mee als je de inhoud moet weten.
Het gaat er vooral om dat de randen van de afvalzak om de randen van de afvalbak passen, het lijkt me niet zo moeilijk voor een fabrikant om op de verpakking te vermelden dat de zakken geschikt zijn voor een afvalbakje van x bij y cm (en ongeveer z diep). Daarnaast kunnen gewoon de liters erop blijven staan, voor mij hoeft die maat er niet af.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Erthanax schreef:
17 dec 2021 16:35
Geip Suusje schreef:
17 dec 2021 16:21

Het bos heeft zijn eigen afval.

Tuinafval onderin een pedaalemmer in de keuken? Serieus, elke paar dagen opnieuw? Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan, vroeg u toch zelf? Is een pedaalemmerzak dan niet veel gemakkelijker?
Je laat een citaat weg: 15 dec 2021 22:08 "We willen minder plastic."
Jij prefereert gemak boven milieu. kDenk niet dat dat aangemoedigd moet worden.

Om je uit de droom te helpen: bioplastic zakken 'voor de afvalbak' zijn toegestaan, maar nauwelijks een oplossing. Want ze zijn alleen afbreekbaar in speciale processen.
https://www.binqer.nl/biozakken
Kan ik zo'n composteerbare zak met gft-afval dus ook op mijn eigen composthoop gooien?
Absoluut niet! Zo'n logo of EN-norm betekent alleen dat de zakken composteerbaar zijn onder de gecontroleerde omstandigheden van een composteerinstallatie. Op je composthoop of in de berm kan het jaren duren voordat ze zijn afgebroken.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik leef in een voortreffelijk milieu!

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Methusalah »

witte angora schreef:
17 dec 2021 15:59
Klopt, en juist bij die maten gaat het vaak ook mis. Een maat van 25 x 35 cm is een oppervlaktemaat. Feitelijk kun je daar niks mee als je de inhoud moet weten.

Feitelijk kan je dat gewoon uitrekenen. Volgens mij leer je in de bassischool al hoe je met die twee eenheden (een cilinder in dit geval), de inhoud kan berekenen :P

In het geval van deze zak is de omtrek 25x2=50. Vervolgens deel je 50 door Pi voor de diameter. En dan diameter x diameter x P1 gedeeld door 4 om de oppervlakte te vinden. En die uitkomst vermenigvuldig je met de hoogte. Tadaaa. En elke smartphone heeft een calculator. Deze zak heeft dus een inhoud van bijna 7 liter.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Erthanax schreef:
18 dec 2021 15:50
Ik leef in een voortreffelijk milieu!
Je bedoelt jouw milieu? Achter je voordeur? Fijn om te weten dan.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door witte angora »

Methusalah schreef:
18 dec 2021 16:47
witte angora schreef:
17 dec 2021 15:59
Klopt, en juist bij die maten gaat het vaak ook mis. Een maat van 25 x 35 cm is een oppervlaktemaat. Feitelijk kun je daar niks mee als je de inhoud moet weten.

Feitelijk kan je dat gewoon uitrekenen. Volgens mij leer je in de bassischool al hoe je met die twee eenheden (een cilinder in dit geval), de inhoud kan berekenen :P

In het geval van deze zak is de omtrek 25x2=50. Vervolgens deel je 50 door Pi voor de diameter. En dan diameter x diameter x P1 gedeeld door 4 om de oppervlakte te vinden. En die uitkomst vermenigvuldig je met de hoogte. Tadaaa. En elke smartphone heeft een calculator. Deze zak heeft dus een inhoud van bijna 7 liter.
Ik zal het onthouden als ik weer bij de Action sta. Moet ik alleen nog een smartphone kopen.

Maar volgens mij leer je op de basisschool niks over pi. Dat leerden we vroeger wel op de Mavo, maar of dat op de voorganger van de Mavo werd geleerd?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De oppervlakte van een cirkel is straal x straal x pi. Oftewel r2 x pi.

Maar ik heb een rechthoekige prullenbak in de keuken. Dus geen “moeilijke” sommen.

Volgens mij kreeg je op de lagere school wel die berekening voor een cirkel. En wat is de voorganger van de Mavo?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door moederslink »

ULO-MULO

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de lagere school was de oppervlakte van een cirkel wel onderdeel van de leerstof. Of dat ook gold voor de inhoud van een cilinder weet ik niet meer.

De methode-Methusalah is correct, maar kan nog vereenvoudigd worden (in wiskundige en praktische zin). Als je de maten in decimeters neemt en bedenkt dat 1/pi = 0,32, dan is de inhoud (in liters) van een rechthoekige pedaalemmerzak 0,32 x breedte x breedte x hoogte. Hoofdrekenend voor het zakkenschap is dat nog wel te doen, zeker als je 0,32 benadert met 1/3.

Nog eenvoudiger is op de verpakking kijken.

Overigens wordt mijn milieu in ruimte noch tijd begrensd door een deur, maar dit terzijde.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd dat ik het indertijd niet heb gehad. Ik kreeg het pas op de Mavo, tijdens wiskunde.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zal aan de lagere school gelegen hebben. Ik kreeg daar ook al Frans en Engels.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen geschikte zakken voor Curver pedaalemmer

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat kregen wij dus ook niet.

Gesloten