Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer je als alleenstaande enkel AOW hebt , dan heb je het best krap.
Niet iedere oudere heeft een eigen( afbetaald) huis.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door riddert »

moederslink schreef:
21 dec 2021 14:16
Wanneer je als alleenstaande enkel AOW hebt , dan heb je het best krap.
Niet iedere oudere heeft een eigen( afbetaald) huis.
Als je er vervolgens de zorgtoeslag, huurtoeslag en alle andere gemeentelijke voordelen bij optelt, dan is er prima van te leven.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
21 dec 2021 13:24
Volgens het CBS heeft 1 op de 20 aow'ers geen aanvullende inkomsten. Om daar nu de AOW voor omhoog te gooien, dat lijkt me niet echt het juiste idee. Dan kun je beter die 5% tegemoet komen.
Van die 19 overige AOW-ers hebben velen slechts een heel klein pensioentje.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Er is een relatie tussen laag inkomen en levensverwachting. Met alleen AOW heb je een laag inkomen. Dan leef je 3 jaar korter. Gemiddeld genieten we ~18 jaar AOW.
Maar met een laag inkomen dus maar 15 jaar.
Door de AOW te verlagen vergroot je dus de sterftekans.

Ze kunnen de lage inkomens onder de AOW'ers 20% erbij geven als ze toch eerder dood gaan. Leven ze er langer door dan kosten ze mogelijk weer meer dan het gemiddelde.
Het is dus een beetje schipperen tussen meer centen en langer leven als je het budgetneutraal wilt houden, maar er is ruimte.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 21 dec 2021 15:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Lowieze »

riddert schreef:
21 dec 2021 15:04

Als je er vervolgens de zorgtoeslag, huurtoeslag en alle andere gemeentelijke voordelen bij optelt, dan is er prima van te leven.
Ik denk dat er te gemakkelijk vanuit wordt gegaan dat mensen met een laag inkomen wel kwijtschelding zullen krijgen van de gemeentelijke belastingen.
De voorwaarden hiervoor zijn de laatste jaren steeds strenger geworden. In mijn gemeente kom je er alleen nog voor in aanmerking als je geen eigen vermogen hebt en geen betalingscapaciteit.
Heb je dus nog een klein bedrag op je spaarrekening staan, dan hoef je niet eens een aanvraag te doen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Door de AOW te verlagen vergroot je dus de sterftekans.
Dat is niet zoals het werkt ;)

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@angel78
Volgens mij werkt het wel zo. Anders had ik het niet aangehaald.
Maar hoe werkt het dan volgens jou?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@geip suusje

Ook dit stukje gelezen?

Nog een mogelijk nadeel van het gebruik van inkomen als indicator voor sociaaleconomische status is dat mensen met een beperking juist een laag inkomen (ziekte-, arbeids- ongeschiktheids- of bijstandsuitkering) kunnen hebben door die beperking of chronische aandoening, en door die aan- doening vroeger overlijden. Op deze manier kan er dus sprake zijn van een selectie-effect in plaats van een causaal verband tussen inkomen en gezondheid. Voor deze studie ontbreken de gegevens om een causaal verband tussen in- komen en gezondheid en/of sterfte aan te tonen (statistisch hard te maken). De omvang van een selectie-effect wordt voor meerpersoonshuishoudens waarschijnlijk enigszins gedempt door het gebruik van het gestandaardiseerde huis- houdensinkomen in plaats van het persoonlijke inkomen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
21 dec 2021 13:24
Volgens het CBS heeft 1 op de 20 aow'ers geen aanvullende inkomsten. Om daar nu de AOW voor omhoog te gooien, dat lijkt me niet echt het juiste idee. Dan kun je beter die 5% tegemoet komen.
Het is duidelijk dat je niet uit ervaring praat Nijogeth. Je gaat er vanuit dat die overige 19 dus geen problemen hebben. En dat is een onjuiste aanname. Het totale financiële plaatje is veel ingewikkelder. Kleine pensioentjes, een eigen huis (dus: vermogen én hoge kosten) waarin je vast zit, net buiten de boot vallen qua toeslagen en dergelijke: het is voor veel AOW-ers echt niet zo simpel om de eindjes altijd aan elkaar te knopen als jij doet voorkomen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie graag de cijfers tegemoet. Je hebt ze schijnbaar, ik moet het doen met de cijfers van het CBS.

Daarbij ken ik eigenlijk alleen maar ouderen die er geen problemen mee hebben. Oma's die genoeg te makken hebben en daar de broers en zussen ook van, net als die van mijn overleden opa's. En tot 2 jaar terug hadden die toch nog vaak een feestje ergens in een zaal als iemand 75,80,85 of 90 werd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u denkt dat grootouders, in het algemeen, hun eventuele financiële problemen gaan bespreken met hun kleinkinderen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
21 dec 2021 19:15
Ik zie graag de cijfers tegemoet. Je hebt ze schijnbaar, ik moet het doen met de cijfers van het CBS.
Je blijft hangen in je cijfers. Ik spreek uit mijn werkervaring. Ik schreef al dat cijfers maar een beperkt verhaal vertellen.

En dat jij het niet ziet, verbaast me niet: ik noemde het eerder al niet voor niets “stille armoede”.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is idd ' stille' armoe , er zullen vast geen exacte cijfers over zijn.
Deze ouderen zijn trots , een compleet andere generatie is/was dat.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
21 dec 2021 19:15
Ik zie graag de cijfers tegemoet. Je hebt ze schijnbaar, ik moet het doen met de cijfers van het CBS. (...)
En wat zeggen die cijfers van het CBS over de inkomensverdeling van 65+'ers? Wat is het gemiddelde inkomen? Wat is de mediaan? Die laatste is bij een scheve verdeling immers heel belangrijk.

Als u dat weet, dan zijn we al een heel eind. Is er soms ook nog een verdeling in inkomensklassen? En gaat het om persoonlijk inkomen of per inkomen per huishouden? Is het inclusief de AOW? Zijn er belangrijke verschillen tussen mannen en vrouwen? Is er een verdeling naar leeftijd? Een 85-jarige weduwe met een nabestaandenpensioentje (van haar overleden man die in het slachthuis werkte) dat al 12 jaar niet is geïndexeerd staat er allicht minder slecht voor dan een gepensioneerde productmanager, ik noem maar wat.

Ik ben er wel benieuwd naar.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Veel van mijn kennissen en vrienden waar ik de aangifte voor doe, zijn uiteraard bejaard en tussen hun financiële zaken zitten grote verschillen. Sommigen hebben piepkleine pensioentjes, anderen juist zeer redelijke. Hangt ook, grotendeels, samen met de inkomens vóór pensionering. Maar bijna allen zijn blij met wat ze nog kunnen doen, ook door de toeslagen en de restituties inkomstenbelasting enz.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
21 dec 2021 22:38
Nijogeth schreef:
21 dec 2021 19:15
Ik zie graag de cijfers tegemoet. Je hebt ze schijnbaar, ik moet het doen met de cijfers van het CBS. (...)
En wat zeggen die cijfers van het CBS over de inkomensverdeling van 65+'ers? Wat is het gemiddelde inkomen? Wat is de mediaan? Die laatste is bij een scheve verdeling immers heel belangrijk.

Als u dat weet, dan zijn we al een heel eind. Is er soms ook nog een verdeling in inkomensklassen? En gaat het om persoonlijk inkomen of per inkomen per huishouden? Is het inclusief de AOW? Zijn er belangrijke verschillen tussen mannen en vrouwen? Is er een verdeling naar leeftijd? Een 85-jarige weduwe met een nabestaandenpensioentje (van haar overleden man die in het slachthuis werkte) dat al 12 jaar niet is geïndexeerd staat er allicht minder slecht voor dan een gepensioneerde productmanager, ik noem maar wat.

Ik ben er wel benieuwd naar.
Een vraag per keer.
https://longreads.cbs.nl/materiele-welv ... ishoudens/

Vanaf het kopje 2.1.4 krijg je een paar duidelijke beelden. Een gemiddelde alleenstaande vrouw in de AOW verdient 2370 euro bruto per maand. Een gemiddelde man 2820 euro per maand. Een koppel met beiden AOW 4230 euro.

Vanaf 2.1.5 zien je daar dat van de huishouden met AOW er door 5% maximaal 250 per maand extra wordt binnengehaald, dit zijn vooral alleenstaanden. 95% van de huishoudens met AOW krijgt dus al meer dan 250 euro per maand binnen bovenop de AOW. Van de groep alleenstaande vrouwen (de groep die het qua cijfers het slechtste doet, mogelijk doordat deze vroeger geen of minder pensioen op heeft gebouwd) verdient ongeveer 70% 500 of meer per maand bovenop de AOW. Bij alleenstaande mannen is die groep bijna 80% en bij stellen rond de 95%.

De mediaan kon ik helaas zo niet vinden.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Nijogeth

Ik vind het bezwaarlijk dat je uit gaat van gemiddelden.
Mijns inziens hoort de AOW een gegarandeerde basisvoorziening te zijn, waarvan je moet kunnen rondkomen. Dus niet onder het bestaansminimum wat vastgesteld is (was) op 70% van het minimumloon.

Dat er mensen zijn die iets extra's hebben kunnen regelen is geen reden om 5% van de bejaarden onder het bestaansminimum te brengen.
(Bij Covid slooft men zich heel wat harder uit om een veel kleiner gedeelte van het volk te redden)

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, je wilt lezen of niet.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb het gelezen.
"Een gemiddelde alleenstaande vrouw in de AOW verdient 2370 euro bruto per maand."
Dat is AOW+extra's uit pensioen, vermogen, etc. Dus niet de kale AOW waar 5% van de AOW'ers het mee moeten doen.

Ik zal wat concrete cijfers geven.
Ik ontvang als alleenstaande AOW 1275 BRUTO + 26 inkomensondersteuningAOW = 1301
De SVB houdt 75 ZFW in. Ik krijg 1226 uitbetaald.
Er is geen loonheffing ingehouden. Bij het invullen van mijn belastingbriefje moet ik nog belasting betalen voorzover die boven de vrijstellingen komt.

1275 is dus een heel ander bedrag dan die 2370 van jou.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe regering verhoogt minimumloon, niet AOW.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gelukkig hoeft u daar geen belasting over te betalen.

Gesloten