Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Auke077
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2021 12:15

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Auke077 »

Er staat nu, zo heb ik begrepen pas volgend jaar, een compensatie voor iedereen van 400 euro per jaar gepland in de vorm van belastingverlaging en nog eens 200 euro voor huishoudens met een klein budget; die je bij de gemeente waar je woont kunt verkrijgen. Dat is samen € 50,-/maand, waarvan €16,66 per maand dus compensatie is voor de mensen met een klein budget. .
Voor de huidige problemen is er niets geregeld.
Laatst gewijzigd door Auke077 op 17 dec 2021 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Cro »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 21:49

Hoe kunnen wij of energiemaatschappijen voorkomen dat we in de toekomst weer in zo'n spagaat terecht komen en wat kunnen wij, consumentenorganisaties of de regering er nu én achteraf nog aan doen, dat huishoudens met een klein budget beter gecompenseerd worden dan nu gepland staat.
Ik zou liever zien dat isoleren en besparen meer naar voren geschoven zouden worden. Nog meer compenseren zie ik niet als oplossing, enkel als een lapmiddel. Het verbruik zal omlaag moeten zodat de rekening permanent lager wordt. Dat lijkt me een stuk verstandiger dan met geld strooien.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 21:49
Beste forumleden, hartelijke dank voor uw reacties!
Maar, kunnen we nu na alle discussies over de hoogte van het bedrag, maandelijkse termijnen etc. weer even terug naar de kern van mijn vraag?
Hoe kunnen wij of energiemaatschappijen voorkomen dat we in de toekomst weer in zo'n spagaat terecht komen en wat kunnen wij, consumentenorganisaties of de regering er nu én achteraf nog aan doen, dat huishoudens met een klein budget beter gecompenseerd worden dan nu gepland staat.
Graag suggesties ;-)
Niet een contract afsluiten bij prijsvechters.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier staan wat duidelijker cijfers voor 2022.

https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... ting-2022/

Voor dit jaar geldt dus nog trui aan, gordijnen en deuren dicht, lamp alleen in de woonkamer en kachel ook. Het is niet anders.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 21:49
Beste forumleden, hartelijke dank voor uw reacties!
Maar, kunnen we nu na alle discussies over de hoogte van het bedrag, maandelijkse termijnen etc. weer even terug naar de kern van mijn vraag?
Hoe kunnen wij of energiemaatschappijen voorkomen dat we in de toekomst weer in zo'n spagaat terecht komen en wat kunnen wij, consumentenorganisaties of de regering er nu én achteraf nog aan doen, dat huishoudens met een klein budget beter gecompenseerd worden dan nu gepland staat.
Graag suggesties ;-)
Huishoudentjes compenseren, sigaar uit eigen doos. Kijk eens hoeveel energiebelasting je betaalt.
En vergelijk met de tarieven van bedrijfsmatige grootverbruikers
Hoe meer bedrijven verbruiken, dan daalt het percentage vrijwel naar nul.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:38
Het voorschot bereken je over de maanden die je gaat leveren. De mensen kregen een contract van 6 maanden. Die 6 maanden gebruikten ze om het voorschot te bepalen.
Ook @cro en @angel1978

Ik heb ook variabel tarief. Dus bij mij staan de tarieven ook steeds 6 maanden vast. Reken maar dat mijn voorschotten over zomer én winter zijn gerekend.
Laatst gewijzigd door k2p op 17 dec 2021 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:45
Waarom de zomer meenemen als het contract tot maart loopt?
Het contract loopt niet tot maart. Het contract loopt voor onbepaalde tijd en is maandelijks opzegbaar. Het tarief staat steeds 6 maanden vast.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:54
Mijn voorschot bepaal ik zelf (ze wilden me naar 30 euro per maand zetten) en heb ik naar 80 euro gezet, zoals ik vanaf 1 december afgelopen jaar tot 30 november jongstleden heb gehad.
Geen slecht idee om ook mijn voorschot te verhogen. Met 2000 per maand ontloopt ik mooi die negatieve rente op de bank. En alles wat over het jaar heen gaat hoeft ook niet op box3 ;)

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 21:49
Hoe kunnen wij of energiemaatschappijen voorkomen dat we in de toekomst weer in zo'n spagaat terecht komen
Graag suggesties ;-)
Simpel. Betere regelgeving, controles en handhaving. Onbegrijpelijk dat zo een vitale markt niet beter gereguleerd wordt. Als je een vast tarief biedt, moet je die dekken met een inkoopcontract of futures of hoe dan ook. Alleen cashen als het meezit, en beun de haas spelen als het tegen zit (met alle ellende van dien) moet strafbaar zijn.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is de vrije markt hè. Als het fout gaat, moet het ineens beter gecontroleerd worden.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

k2p schreef:
17 dec 2021 23:11
Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:54
Mijn voorschot bepaal ik zelf (ze wilden me naar 30 euro per maand zetten) en heb ik naar 80 euro gezet, zoals ik vanaf 1 december afgelopen jaar tot 30 november jongstleden heb gehad.
Geen slecht idee om ook mijn voorschot te verhogen. Met 2000 per maand ontloopt ik mooi die negatieve rente op de bank. En alles wat over het jaar heen gaat hoeft ook niet op box3 ;)
Erg goed idee. Dan ben je wanneer de energiemaatschappij omvalt al je teveel betaalde voorschotbedragen zo goed als zeker kwijt.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

k2p schreef:
17 dec 2021 23:11
Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:54
Mijn voorschot bepaal ik zelf (ze wilden me naar 30 euro per maand zetten) en heb ik naar 80 euro gezet, zoals ik vanaf 1 december afgelopen jaar tot 30 november jongstleden heb gehad.
Geen slecht idee om ook mijn voorschot te verhogen. Met 2000 per maand ontloopt ik mooi die negatieve rente op de bank. En alles wat over het jaar heen gaat hoeft ook niet op box3 ;)
Domme bedoening. Open een rekening bij een andere bank,

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:38
Het voorschot bereken je over de maanden die je gaat leveren. De mensen kregen een contract van 6 maanden. Die 6 maanden gebruikten ze om het voorschot te bepalen.
De mensen kregen een contract voor onbepaalde tijd.

Het voorschot wordt bepaald door het standaardjaarverbruik* van de aansluiting te delen door 12 maanden en dat vervolgens te vermenigvuldigen met de tarieven per kwh en m3. Daar worden vervolgens de vaste maandelijkse kosten bij opgeteld en dat is dan het voorschot.
De tarieven inclusief energiebelasting en btw zijn tenopzichte van een halfjaar tot een jaar terug nu (meer dan) verdubbeld. Daarmee is een dubbel zo hoog maandelijks voorschotbedrag heel goed te verklaren.

In november wordt in een gemiddeld huishouden echter veel meer gas verbruikt dan waarvoor het voorschot dekkend is. Immers stookt in november de kachel er al aardig op los. Bovendien doen in het geval van de TS zijn zonnepanelen nagenoeg niets in november. Maar als de zonnepanelen er al een tijdje liggen, dan is de opbrengst van de zonnepanelen al wel meegenomen in de berekening van het standaardjaarverbruik, dus ook bij de bepaling van het elektra gedeelte, gaat het hier mis. Over het hele jaar bezien zal TS niet of nauwelijks stroom gebruiken, maar in november is zal er wel degelijk aardig wat verbruikt zijn. Misschien was het stroomverbruik in november zelfs wel hoger dan het volledige netto jaarverbruik.

*het standaardjaarverbruik wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van het adres in de afgelopen jaren.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
17 dec 2021 22:38
Huishoudentjes compenseren, sigaar uit eigen doos. Kijk eens hoeveel energiebelasting je betaalt.
En vergelijk met de tarieven van bedrijfsmatige grootverbruikers
Hoe meer bedrijven verbruiken, dan daalt het percentage vrijwel naar nul.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110
Kijk, dat is nog eens informatie waar je wat aan hebt. Het is wel slecht voor mijn bloeddruk (geen zorgen, die is aan de lage kant).
Dat tarieven en belastingen lager zijn voor grootverbruikers wist ik wel, maar wat een merkwaardige sprong zit er tussen schijf 1 en 2:
Verbruikt je bedrijf 170.000 m³, dan betaal je €59.255,20.
Verbruik je 170.001 m³, dan betaal je €11.129,97.
De logica daarvan ontgaat me volledig.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
17 dec 2021 23:32
Domme bedoening. Open een rekening bij een andere bank,
Alsof er nog banken zijn zonder negatieve spaarrente. Maar Ivo heeft wel een punt met dat de energiemaatschappij kan omvallen en ik mijn voorschot kwijt ben. Nee, ik weet het. Ik zet het op die Icesave bank, want banken zijn te vertrouwen ;)

Nee, even serieus, al is het maar vanwege de voorschotten die tot duizenden euros per jaar per klant kunnen oplopen. Die bende moet echt goed gereguleerd worden. Net zoals financiële instellingen dat worden.
Laatst gewijzigd door k2p op 18 dec 2021 00:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 18:01
Ik heb wel degelijk op mijn energieverbruik gelet! Ik woon in een goed geïsoleerd huis en verwarm alleen woonkamer en open keuken.
De badkamer heb ik waar nodig voor tijdelijk gebruik electrisch bij verwarmd.
Ik heb ook 14 zonnepanelen op mijn dak en ben heel energie bewust bezig.
De temperatuur in de woonkamer had ik al uit voorzorg in november op 18 gezet, in plaats van de gebruikelijke 20 graden.
....

De vraag aan het eind van mijn bericht was dan ook, hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen en wát kunnen we er achteraf nog aan doen?
Achteraf er iets aan doen gaat waarschijnlijk niet lukken. U kunt de door u gebruikte energie immers niet teruggeven aan Eneco.

Voor de toekomst kunt u vooral verduurzamen. U schrijft dat u een goed geïsoleerd huis hebt en daarbij ook nog 14 zonnepanelen. Echter: dat blijkt niet uit uw (oude) maandelijkse voorschot en ook niet uit hetgeen u in november aan energie verbruikt heeft. Voor een huis met 14 zonnepanelen is uw energierekening echt hoog te noemen. Een huishouden wat bewust met energie om gaat, heeft met zoveel zonnepanelen een elektriciteitsrekening die 0 of negatief is. Uw volledige voorschot zou daarmee bedoeld zijn om uw kosten voor het jaarlijkse gasverbruik af te dekken. Daarmee zou u volgens mijn berekeningen op een jaarlijks gasverbruik van zo'n 1400m³ komen. Dat is iets boven het gemiddelde voor een rijtjeshuis en zo'n gasverbruik past daarmee niet bij een daadwerkelijk energie bewust huishouden wat in een goed geïsoleerde woning woont. Pas bij een gasverbruik wat structureel ruim onder de 1000m³ per jaar ligt kunt u van een duurzame woning spreken.

Ter illustratie: mijn ouders hebben een huis met energielabel C, dus gemiddeld. Zij verwarmen ook alleen de woonkamer en keuken tot 20 graden en zitten op een jaarverbruik van 900 m3. Toen ze nog thuiswonende pubers hadden die op de slaapkamers huiswerk maakten werd er boven ook verwarmd en lag het verbruik rond 1400m3. Wat precies past bij een gemiddeld geïsoleerde tussenwoning met energielabel C.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Erthanax schreef:
17 dec 2021 23:37

Kijk, dat is nog eens informatie waar je wat aan hebt. Het is wel slecht voor mijn bloeddruk (geen zorgen, die is aan de lage kant).
Dat tarieven en belastingen lager zijn voor grootverbruikers wist ik wel, maar wat een merkwaardige sprong zit er tussen schijf 1 en 2:
Verbruikt je bedrijf 170.000 m³, dan betaal je €59.255,20.
Verbruik je 170.001 m³, dan betaal je €11.129,97.
De logica daarvan ontgaat me volledig.
Uw berekening klopt niet. De energiebelasting op gas en elektra is net als de inkomstenbelasting een schijvenstelsel.

Gebruik je 170000m³ betaal je dus €59.255,20.
Gebruik je 1m³ meer dan dat, dan betaal je alléén over die ene m³ het lage tarief.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

k2p schreef:
17 dec 2021 23:39
Lady1234 schreef:
17 dec 2021 23:32
Domme bedoening. Open een rekening bij een andere bank,
Alsof er nog banken zijn zonder negatieve spaarrente. Maar Ivo heeft wel een punt met dat de energiemaatschappij kan omvallen en ik mijn voorschot kwijt ben. Nee, ik weet het. Ik zet het op die Icesave bank, want banken zijn te vertrouwen ;)

Nee, even serieus, al is het maar vanwege de voorschotten die tot duizenden euros per jaar per klant kunnen oplopen. Die bende moet echt goed gereguleerd worden. Net zoals financiële instellingen dat worden.
Bijvoorbeeld Leaseplanbank, heeft zelfs nog een minimale positieve spaarrente.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, Auke wil zijn verbruiken niet vermelden. Moet wel een flinke gasbel geweest zijn.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Auke077 schreef:
17 dec 2021 21:49
Beste forumleden, hartelijke dank voor uw reacties!
Maar, kunnen we nu na alle discussies over de hoogte van het bedrag, maandelijkse termijnen etc. weer even terug naar de kern van mijn vraag?
Hoe kunnen wij of energiemaatschappijen voorkomen dat we in de toekomst weer in zo'n spagaat terecht komen en wat kunnen wij, consumentenorganisaties of de regering er nu én achteraf nog aan doen, dat huishoudens met een klein budget beter gecompenseerd worden dan nu gepland staat.
Graag suggesties ;-)
Deel 1 van je vraag: dat kun je niet voorkomen.
Deel 2 van je vraag: het leven kent nu eenmaal risico's, ook financiële. Soms heb je geluk, soms heb je pech. We kunnen niet aan de gang blijven met continue compenseren. Vergeet ook niet dat als je gaat plussen en minnen, de huishoudens met een zogenaamd klein budget (bijstandsontvangers) vaak beter af zijn dan degenen met een iets groter budget. Juist door alle toeslagen, compensaties en allerhande regelingen die er voor hen in het leven zijn geroepen.

Gesloten