Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Cro »

k2p schreef:
17 dec 2021 17:20
Cro schreef:
17 dec 2021 17:09
Eneco heeft een WE klanten een direct opzegbaar contract aangeboden waarbij de tarieven voor de komende 6 maand vaststaan, het voorschot is dan dus ook gebaseerd op het te verwachten verbruik in de periode 1 november tot en met 30 april.
Nee het maandbedrag was 763,86 , met daarin een voorschot van 200,00.
Ja en wat wil je nu zeggen?

Dat klopt toch met wat ik aangeef, €200 is een vrij hoog voorschoot, immers zit je dan op €1200 in 6 maand, en het is meer dan een verdubbeling met het vorige voorschotbedrag van TS, hij gaf immers zelf aan dat zijn vorige voorschotbedrag €91 was.

Echter doordat TS zijn werkelijke verbruik niet aangepast heeft op zijn nieuwe tarieven is zijn werkelijke verbruik in die periode €763,86, dat is natuurlijk waanzinnig veel geld, zeker wanneer je een uitkering hebt. Maar dit is wel iets dat TS zelf had kunnen voorkomen, bijvoorbeeld door zijn verbruik in de gaten te houden door bijvoorbeeld naar de meterstanden te bekijken en daarop te sturen.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

Cro schreef:
17 dec 2021 17:26
Ja en wat wil je nu zeggen?
Het gaat er om wat je zelf zei. Je zei dat het voorschot gebaseerd was op 6 maanden. Maar je bedoelt dat het tarief is bepaald voor de komende 6 maanden. Ik dacht eerst dat je bedoelde dat het voorschot werd bepaald nav gebruik in het verleden. Eneco kan niet even het voorschot bepalen voor enkel de wintermaanden, maar moet dit over een heel jaar middelen. Met natuurlijk de optie om na een halfjaar het voorschot het hereiken aan het nieuwe tarief.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het voorschotbedrag wordt bepaald n.a.v. het jaarverbruik in het verleden ( opgevraagd bij de netbeheerder ).
Op basis van het verbruik in het verleden en de tarieven van het contract ( hier gerekend met 6 maanden ) krijg je dus een voorschotbedrag per maand voor de komende 6 maanden. En omdat het hier de duurste 6 maanden zijn is dat bijna het verbruik over een heel jaar.

Voor een heel jaar is het bedrag te hoog ( dan tellen immers de zomermaanden mee ). Voor een maand is het te laag.

Auke077
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2021 12:15

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Auke077 »

Ik heb wel degelijk op mijn energieverbruik gelet! Ik woon in een goed geïsoleerd huis en verwarm alleen woonkamer en open keuken.
De badkamer heb ik waar nodig voor tijdelijk gebruik electrisch bij verwarmd.
Ik heb ook 14 zonnepanelen op mijn dak en ben heel energie bewust bezig.
De temperatuur in de woonkamer had ik al uit voorzorg in november op 18 gezet, in plaats van de gebruikelijke 20 graden.

Zonder verder op details in te gaan wat mijn meterstanden nu precies waren, kan ik wel zeggen dat mijn verbruik lager was dan vorig jaar, en het jaar daarvoor.

Het gaat mij ook niet over (de hoogte van) voorschotten, en of dat er in zat of niet (antwoord is ja, dat zat erin).
Maar mij gaat het om het principe dat je noodgedwongen bij een andere leverancier werd ondergebracht, die torenhoge tarieven in rekening bracht, zonder dat je zelf daarover iets te zeggen had!
Begin november, direct nadat ik gehoord had dat Eneco mijn nieuwe leverancier zou worden, wou ik Eneco direct opzeggen, maar ik werd wél gehouden aan de 30 dagen opzegtermijn en 14 dagen bedenktijd.
Dat er achteraf toch mogelijkheden waren is niet gecommuniceerd, ook niet door Eneco zelf. Dat is ronduit a-sociaal te noemen!
Dat er sluwe vosjes onder ons zijn die daar wel onderuit konden komen is geweldig voor hen, maar voor het overgrote deel niet!
Én dat er mensen zijn die het nog beter weten, door te zeggen dat je het zelf in de hand hebt en de gaskraan maar helemaal dicht te draaien, sla ik maar even over...

De vraag aan het eind van mijn bericht was dan ook, hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen en wát kunnen we er achteraf nog aan doen?

...en kom svp nu niet met opmerkingen dat we zelf in de achtertuin ook naar gas kunnen gaan boren! 😉

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niet bij een onzekere prijsvechter gaan zitten en proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

ZeerPrivé schreef:
17 dec 2021 17:23
@moederslink: begrijp ik het goed dat je toch een vast jaarcontract hebt afgesloten en niet een variabel (per maand opzegbaar)?
Klopt! Helaas, variabel was niet mogelijk.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

angel1978 schreef:
17 dec 2021 17:42
Het voorschotbedrag wordt bepaald n.a.v. het jaarverbruik in het verleden ( opgevraagd bij de netbeheerder ).
Op basis van het verbruik in het verleden en de tarieven van het contract ( hier gerekend met 6 maanden ) krijg je dus een voorschotbedrag per maand voor de komende 6 maanden. En omdat het hier de duurste 6 maanden zijn is dat bijna het verbruik over een heel jaar.

Voor een heel jaar is het bedrag te hoog ( dan tellen immers de zomermaanden mee ). Voor een maand is het te laag.
Dat kan dus niet. Ze moeten in de voorschot rekening houden met een jaar. Het voorschot mag uiteraard wel na 6 maanden worden aangepast om het nieuwe tarief mee te nemen. Maar ze kunnen niet alleen de winter meenemen, zonder de zomer ook mee te nemen. Want in de zomer wordt 6 tot 8x minder verbruikt.

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door k2p »

angel1978 schreef:
17 dec 2021 18:03
Niet bij een onzekere prijsvechter gaan zitten en proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden?
Dat slaat weer nergens op. TS kon niet weten dat WE een onzekere partij was.

Ik snap sowieso niet dat er een paar zijn op dit forum die willen volharden in dat het maar de schuld van de consument is. WE is een door de overheid toegelaten energiemaatschappij dat zijn zaken niet op orde had. TS is een normale consument met normaal verbruik. Het is NIET verkeerd om bij een prijsvechter te willen zitten, en er op te vertrouwen dat deze door de overheid toegelaten partij te vertrouwen is.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

k2p schreef:
17 dec 2021 17:20
Cro schreef:
17 dec 2021 17:09
Eneco heeft een WE klanten een direct opzegbaar contract aangeboden waarbij de tarieven voor de komende 6 maand vaststaan, het voorschot is dan dus ook gebaseerd op het te verwachten verbruik in de periode 1 november tot en met 30 april.
Nee het maandbedrag was 763,86 , met daarin een voorschot van 200,00.

Ook is een voorschot over maar 6 toekomstige maanden berekenen idioot. Dat doe je over een jaar. Of je geeft een vast tarief over 6 maanden, maar dan vast en niet voorschot.
Het voorschot bereken je over de maanden die je gaat leveren. De mensen kregen een contract van 6 maanden. Die 6 maanden gebruikten ze om het voorschot te bepalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
17 dec 2021 18:24
ZeerPrivé schreef:
17 dec 2021 17:23
@moederslink: begrijp ik het goed dat je toch een vast jaarcontract hebt afgesloten en niet een variabel (per maand opzegbaar)?
Klopt! Helaas, variabel was niet mogelijk.

O, dat is inderdaad erg jammer.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Cro »

k2p schreef:
17 dec 2021 18:31
angel1978 schreef:
17 dec 2021 17:42
Het voorschotbedrag wordt bepaald n.a.v. het jaarverbruik in het verleden ( opgevraagd bij de netbeheerder ).
Op basis van het verbruik in het verleden en de tarieven van het contract ( hier gerekend met 6 maanden ) krijg je dus een voorschotbedrag per maand voor de komende 6 maanden. En omdat het hier de duurste 6 maanden zijn is dat bijna het verbruik over een heel jaar.

Voor een heel jaar is het bedrag te hoog ( dan tellen immers de zomermaanden mee ). Voor een maand is het te laag.
Dat kan dus niet. Ze moeten in de voorschot rekening houden met een jaar. Het voorschot mag uiteraard wel na 6 maanden worden aangepast om het nieuwe tarief mee te nemen. Maar ze kunnen niet alleen de winter meenemen, zonder de zomer ook mee te nemen. Want in de zomer wordt 6 tot 8x minder verbruikt.
Voor zover mij bekend bestaat deze verplichting niet, op welke wetgeving baseer je deze verplichting dat dit over een periode van 12 maand moet zijn? Bij een contract met een looptijd van 6 maand is het nogal vreemd om een voorschot te berekenen over 12 maand.

bij langere contracten is het berekenen van het voorschot over een periode wel gebruikelijk aangezien dat ook de periode is tussen de eindafrekeningen, maar een verplichting zie ik zo niet direct.
Laatst gewijzigd door Cro op 17 dec 2021 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

k2p schreef:
17 dec 2021 18:31
angel1978 schreef:
17 dec 2021 17:42
Het voorschotbedrag wordt bepaald n.a.v. het jaarverbruik in het verleden ( opgevraagd bij de netbeheerder ).
Op basis van het verbruik in het verleden en de tarieven van het contract ( hier gerekend met 6 maanden ) krijg je dus een voorschotbedrag per maand voor de komende 6 maanden. En omdat het hier de duurste 6 maanden zijn is dat bijna het verbruik over een heel jaar.

Voor een heel jaar is het bedrag te hoog ( dan tellen immers de zomermaanden mee ). Voor een maand is het te laag.
Dat kan dus niet. Ze moeten in de voorschot rekening houden met een jaar. Het voorschot mag uiteraard wel na 6 maanden worden aangepast om het nieuwe tarief mee te nemen. Maar ze kunnen niet alleen de winter meenemen, zonder de zomer ook mee te nemen. Want in de zomer wordt 6 tot 8x minder verbruikt.
Waarom de zomer meenemen als het contract tot maart loopt?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

k2p schreef:
17 dec 2021 18:35
angel1978 schreef:
17 dec 2021 18:03
Niet bij een onzekere prijsvechter gaan zitten en proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden?
Dat slaat weer nergens op. TS kon niet weten dat WE een onzekere partij was.

Ik snap sowieso niet dat er een paar zijn op dit forum die willen volharden in dat het maar de schuld van de consument is. WE is een door de overheid toegelaten energiemaatschappij dat zijn zaken niet op orde had. TS is een normale consument met normaal verbruik. Het is NIET verkeerd om bij een prijsvechter te willen zitten, en er op te vertrouwen dat deze door de overheid toegelaten partij te vertrouwen is.
Nergens wordt gezegd dat het de schuld van de consument is. Maar om nu te doen alsof Eneco iedereen gena**d heeft is gewoon onzin. De prijzen waren niet zo idioot hoog, maar mensen snappen dat niet.

De prijzen die ik nu (vanaf 1 januari gaan ze omhoog) bij Vattenfall ga betalen liggen er ietsje onder, maar de prijzen zijn dan ook lager dan eind oktober/begin november. Mijn voorschot bepaal ik zelf (ze wilden me naar 30 euro per maand zetten) en heb ik naar 80 euro gezet, zoals ik vanaf 1 december afgelopen jaar tot 30 november jongstleden heb gehad. Ik kreeg 500+ euro terug over afgelopen jaar, maar weet nu wel dat ik de duurste maanden met hele dure prijzen ga zitten, dus ik ben maar op het dubbele gaan zitten dan het gemiddelde van afgelopen jaar, zeker voor de komende maanden als ik meer verbruik en dus meer zou moeten betalen achteraf. Als de prijzen gaan zakken, dan ga ik het weer vast leggen voor langere tijd, dus dat kan best in April zijn en dan krijg ik dus de afrekening over december-april, de duurste maanden.

Voor de mensen die hier mee te maken hebben is het vervelend, maar ook bij een andere leverancier was men op dat moment niet veel goedkoper uit geweest en bij sommigen zelfs duurder.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

k2p schreef:
17 dec 2021 18:31
angel1978 schreef:
17 dec 2021 17:42
Het voorschotbedrag wordt bepaald n.a.v. het jaarverbruik in het verleden ( opgevraagd bij de netbeheerder ).
Op basis van het verbruik in het verleden en de tarieven van het contract ( hier gerekend met 6 maanden ) krijg je dus een voorschotbedrag per maand voor de komende 6 maanden. En omdat het hier de duurste 6 maanden zijn is dat bijna het verbruik over een heel jaar.

Voor een heel jaar is het bedrag te hoog ( dan tellen immers de zomermaanden mee ). Voor een maand is het te laag.
Dat kan dus niet. Ze moeten in de voorschot rekening houden met een jaar. Het voorschot mag uiteraard wel na 6 maanden worden aangepast om het nieuwe tarief mee te nemen. Maar ze kunnen niet alleen de winter meenemen, zonder de zomer ook mee te nemen. Want in de zomer wordt 6 tot 8x minder verbruikt.
Onzin. Waarom neem je de maanden mee die niet in het contract zitten? Waarschijnlijk zijn de tarieven in de zomer flink gezakt en is die klant al lang weg. Je rekent het voorschot over de termijn die de klant bij je blijft. Zou het hele jaar gerekend worden en na 6 maanden gaat de klant weg, dan is er veel te weinig berekend en krijg je een heel flinke eindafrekening. Dat wil niemand uiteindelijk.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:54
Nergens wordt gezegd dat het de schuld van de consument is. Maar om nu te doen alsof Eneco iedereen gena**d heeft is gewoon onzin. De prijzen waren niet zo idioot hoog, maar mensen snappen dat niet.
Eneco betaalde zo'n 200,- per klant, dat moet toch worden terugverdiend.
Daar had de consument niet om gevraagd. Als geen enkele energieboer geld had geboden, zouden de klanten evengoed verdeeld worden over aanbieders. En dan zonder valse start van 200,-

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, dan waren diezelfde klanten boos geworden op de idiote prijzen bij de andere aanbieders. Want hoe je het ook draait, de prijzen van Eneco stonden ongeveer in het midden van de markt op dat moment. Een week later was het alweer anders, toen waren de inkoopprijzen weer flink gezakt.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
17 dec 2021 19:43
Nijogeth schreef:
17 dec 2021 18:54
Nergens wordt gezegd dat het de schuld van de consument is. Maar om nu te doen alsof Eneco iedereen gena**d heeft is gewoon onzin. De prijzen waren niet zo idioot hoog, maar mensen snappen dat niet.
Eneco betaalde zo'n 200,- per klant, dat moet toch worden terugverdiend.
Daar had de consument niet om gevraagd. Als geen enkele energieboer geld had geboden, zouden de klanten evengoed verdeeld worden over aanbieders. En dan zonder valse start van 200,-
Eneco betaalde helemaal geen 200 euro per klant, Eneco heeft 1.750.000 excl. B.T.W. betaald voor 90000 klanten. Dat staat gewoon in het verslag van de curator. Dat is zo'n €19.50 per klant. Ben benieuwd waar die €200 vandaan komt, want dat klopt echt van geen kant.
Daarnaast zou het mij verbazen wanneer 90000 klanten verdelen onder mogelijk tientallen verschillende aanbieders administratief veel minder kost dan deze €19.50 per klant, die administratieve last was immers bij andere aanbieders ook gewoon doorgerekend.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@auke077

Ik heb wel degelijk op mijn energieverbruik gelet! Ik woon in een goed geïsoleerd huis en verwarm alleen woonkamer en open keuken.
De badkamer heb ik waar nodig voor tijdelijk gebruik electrisch bij verwarmd.
Ik heb ook 14 zonnepanelen op mijn dak en ben heel energie bewust bezig.
De temperatuur in de woonkamer had ik al uit voorzorg in november op 18 gezet, in plaats van de gebruikelijke 20 graden.

Zonder verder op details in te gaan wat mijn meterstanden nu precies waren, kan ik wel zeggen dat mijn verbruik lager was dan vorig jaar, en het jaar daarvoor


Maar u moet dat wel uitzonderlijk veel verbruikt hebben, als u zoveel moet betalen. En als u dan eerder nog meer gebruikt, kan het eerdere bedrag helemaal niet kloppen.

Auke077
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2021 12:15

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Auke077 »

Beste forumleden, hartelijke dank voor uw reacties!
Maar, kunnen we nu na alle discussies over de hoogte van het bedrag, maandelijkse termijnen etc. weer even terug naar de kern van mijn vraag?
Hoe kunnen wij of energiemaatschappijen voorkomen dat we in de toekomst weer in zo'n spagaat terecht komen en wat kunnen wij, consumentenorganisaties of de regering er nu én achteraf nog aan doen, dat huishoudens met een klein budget beter gecompenseerd worden dan nu gepland staat.
Graag suggesties ;-)

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na failliete Welkom Energie nu de rekening van Eneco voor november, wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Truien en plaids met subsidie misschien? En waarom zou er (beter) gecompenseerd moeten worden?

Gesloten