Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
16 jan 2022 14:56
Moneyman schreef:
16 jan 2022 14:18
PGros schreef:
16 jan 2022 13:37
Is een kans heel klein en te overzien dan doe je een verzekering niet en natuurlijk kun je altijd pech hebben dat het jou toch overkomt.
Nijogeth schreef:
16 jan 2022 13:43
Maar als de kans extreem klein is, valt ook het nut weg om die kans kleiner te maken.
Jullie doen beiden hetzelfde als wat 16again eerder al deed: uitsluitend focussen op de kans, zonder de impact mee te nemen. En toch zijn dat samen de twee factoren die het risico bepalen - en dát is wat je af zou moeten wegen.
De redenatie van deze 2 volgend zou een WA verzekering bij een auto ook niet nodig zijn. De kans dat ik bij een auto-ongeluk betrokken ben waarbij ik zoveel schade veroorzaak bij de ander dat ik deze niet zelf kan betalen is heel erg klein:
* Ik rijd weinig auto op hoge snelheid
* Ik drink geen alcolhol
* Ben gezond
* Rijd nooit hard

Daarnaast ken ik ook niemand ( niet in kleine maar ook niet in grote sociale kring ) die deze verzekering ooit nodig heeft gehad ( argument Scharrelschipper: ik ken niemand met Corona ).

De kans is dus heeeeeel erg klein.
En toch is deze verzekering verplicht ( er zijn consequenties aan deelname aan het verkeer met een auto ) en dat is maar goed ook want de impact is heel groot als het toch ( hoe klein de kans ook ) een keer misgaat.
Ik zeg nergens dat je een kleine kans niet moet verzekeren, dus dat moet je maar even aanpassen. Ik heb namelijk ook een zorgverzekering en autoverzekering (overigens zelf nooit van gebruik hoeven maken, wel anderen bij mij met werkvoertuigen en ik ken veel mensen die hier ook gebruik van hebben gemaakt).

Maar hoe je het vaccin kunt vergelijken met een verzekering dat vind ik raar.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zeg nergens dat je een kleine kans niet moet verzekeren, dus dat moet je maar even aanpassen.
Ik zeg nergens dat je dat zegt, dus ik pas niets aan.
Maar hoe je het vaccin kunt vergelijken met een verzekering dat vind ik raar.
Samen met bovenstaande geeft dit vooral aan dat je het eigenlijk gewoon niet begrepen hebt..

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

angel1978 schreef:
16 jan 2022 14:56
Moneyman schreef:
16 jan 2022 14:18
PGros schreef:
16 jan 2022 13:37
Is een kans heel klein en te overzien dan doe je een verzekering niet en natuurlijk kun je altijd pech hebben dat het jou toch overkomt.
Nijogeth schreef:
16 jan 2022 13:43
Maar als de kans extreem klein is, valt ook het nut weg om die kans kleiner te maken.
Jullie doen beiden hetzelfde als wat 16again eerder al deed: uitsluitend focussen op de kans, zonder de impact mee te nemen. En toch zijn dat samen de twee factoren die het risico bepalen - en dát is wat je af zou moeten wegen.
De redenatie van deze 2 volgend zou een WA verzekering bij een auto ook niet nodig zijn. De kans dat ik bij een auto-ongeluk betrokken ben waarbij ik zoveel schade veroorzaak bij de ander dat ik deze niet zelf kan betalen is heel erg klein:
* Ik rijd weinig auto op hoge snelheid
* Ik drink geen alcolhol
* Ben gezond
* Rijd nooit hard

Daarnaast ken ik ook niemand ( niet in kleine maar ook niet in grote sociale kring ) die deze verzekering ooit nodig heeft gehad ( argument Scharrelschipper: ik ken niemand met Corona ).

De kans is dus heeeeeel erg klein.
En toch is deze verzekering verplicht ( er zijn consequenties aan deelname aan het verkeer met een auto ) en dat is maar goed ook want de impact is heel groot als het toch ( hoe klein de kans ook ) een keer misgaat.
Apart dat mij een argument toegedicht wordt.
overigens heb ik dat nooit als argument gebruikt,alleen als mededeling maanden geleden.
En ondertussen is dat achterhaalt;ik ken er nu drie ,en via-via gehoord van nog 5 mensen die ik ook ken.
Gelukkig geen van allen echt ziek.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
16 jan 2022 14:18
Jullie doen beiden hetzelfde als wat 16again eerder al deed: uitsluitend focussen op de kans, zonder de impact mee te nemen. En toch zijn dat samen de twee factoren die het risico bepalen - en dát is wat je af zou moeten wegen.
Doet niet vrijwel iedereen dat?
We moeten altijd aanhoren hoeveel kleiner de kans op ziekenhuisopname/IC-opname wordt door vaacinatie.
De gevolgen die vergeleken worden zijn dan identiek: ziekenhuis- dan wel IC-opname

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door xflorisx »

PGros schreef:
16 jan 2022 12:11
Niet vaccineren mag geen uitsluiting in de maatschappij betekenen.
Als je vaccineert heb je een heel kleine kans op iets ergs. Als je niet vaccineert als jongere heb je een heel kleine kans om ernstig ziek te worden.
Vaccineren heeft dan dus geen voordeel voor je en dan kies je voor niet vaccineren.
Het heeft dan bijna geen voordeel voor je, maar vind je dat niet wat egoïstisch.
Je laat je ook toch vaccineren voor je omgeving, familie, etc.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Stel dat iemand op de IC komt die elke dag bier drinkt, rookt en behoorlijk overgewicht heeft. Maar daarnaast volledig gevaccineerd en geboosterd. Had diegene dan opname kunnen voorkomen door gezonder te leven?

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Volgens mij geeft een gezonde leefstijl geen garantie op gezond einde van besmetting. Voor IC weet ik niet, maar long covid niet in ieder geval, dat is iets anders aan de hand.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

xflorisx schreef:
16 jan 2022 17:52
PGros schreef:
16 jan 2022 12:11
Niet vaccineren mag geen uitsluiting in de maatschappij betekenen.
Als je vaccineert heb je een heel kleine kans op iets ergs. Als je niet vaccineert als jongere heb je een heel kleine kans om ernstig ziek te worden.
Vaccineren heeft dan dus geen voordeel voor je en dan kies je voor niet vaccineren.
Het heeft dan bijna geen voordeel voor je, maar vind je dat niet wat egoïstisch.
Je laat je ook toch vaccineren voor je omgeving, familie, etc.
Je laat je vaccineren voor jezelf.
Argumenten als "doe het voor je omgeving" zie ik als niet meer dan een methode om vaccins aan de man te brengen.
Een van de methodes. Waarvan dit wel de minst verwerpelijke is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Argumenten als "doe het voor je omgeving" zie ik als niet meer dan een methode om vaccins aan de man te brengen.
Zonder enige twijfel een complot van Big Pharma

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
16 jan 2022 18:37
Argumenten als "doe het voor je omgeving" zie ik als niet meer dan een methode om vaccins aan de man te brengen.
Zonder enige twijfel een complot van Big Pharma
Dat maak jij er van. Zomaar een voorbeeld van een andere methode
https://www.nu.nl/coronavirus/6170592/g ... oeten.html

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door xflorisx »

16again schreef:
16 jan 2022 18:06
xflorisx schreef:
16 jan 2022 17:52
PGros schreef:
16 jan 2022 12:11
Niet vaccineren mag geen uitsluiting in de maatschappij betekenen.
Als je vaccineert heb je een heel kleine kans op iets ergs. Als je niet vaccineert als jongere heb je een heel kleine kans om ernstig ziek te worden.
Vaccineren heeft dan dus geen voordeel voor je en dan kies je voor niet vaccineren.
Het heeft dan bijna geen voordeel voor je, maar vind je dat niet wat egoïstisch.
Je laat je ook toch vaccineren voor je omgeving, familie, etc.
Je laat je vaccineren voor jezelf.
Argumenten als "doe het voor je omgeving" zie ik als niet meer dan een methode om vaccins aan de man te brengen.
Een van de methodes. Waarvan dit wel de minst verwerpelijke is.
Zo mag jij er over denken. Je bent niet de enige. De Nederlandse maatschappij wordt steeds meer ikke, ikke en ikke en de rest.....
Zo gaan we met z'n allen naar de afgrond.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

We worden nog steeds gegijzeld door de antivaxers.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door alfatrion »

PGros schreef:
16 jan 2022 12:11
Niet vaccineren mag geen uitsluiting in de maatschappij betekenen.
Mag het wel betekenen dat we deze mensen uitsluiten van zorg als ze Corona krijgen?
Nijogeth schreef:
16 jan 2022 13:43
Maar als de kans extreem klein is, valt ook het nut weg om die kans kleiner te maken.
Risico bestaat uit meer dan alleen de kans dat iets gebeurt, ook de impact die iets heeft speelt mee. Ook als de kans extreem klein is dan nog kan de impact steeds extreem groot zijn. Het is die impact die je wilt voorkomen en het vaccin draagt daaraan bij.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lowieze schreef:
15 jan 2022 12:19
Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet. Volgens mij is dat om de contactmomenten te beperken, maar ik zou denken dat je juist de contactmomenten verspreid door kappers de gelegenheid te geven ook ‘s avonds open te gaan.
Je houdt nu alleen geen rekening met gedrag. Als je de mogelijkheid hebt om s'avonds ook open te zijn, dan gaat iedereen s'avonds en heb je alsnog niet dat de momenten verspreid zijn over de dag.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Onkruid71 schreef:
16 jan 2022 18:05
Volgens mij geeft een gezonde leefstijl geen garantie op gezond einde van besmetting. Voor IC weet ik niet, maar long covid niet in ieder geval, dat is iets anders aan de hand.
Naast de vaccinatiegraad heb ik ook gehoord dat er vooral obese mannen van boven de 50 op de IC liggen. Kans op besmetting lijkt voor die groep dus hoger. Hoe een besmetting afloopt is dan weer een ander verhaal denk ik.
De nadruk ligt nu heel erg op vaccinatie, waarbij volgens mij andere factoren naar de achtergrond verdwijnen. Terwijl je daar mogelijk ook winst zou kunnen behalen.
Voor mij is het momenteel vooral moeilijk te verkroppen dat de winkels en kappers etc. wel open gaan maar dat theaters en bioscopen en musea dicht moeten blijven. Daarom vind ik de actie van Diederik Ebbinge en Sanne Wallis de Vries interessant, om je haren te laten knippen in het theater aanstaande woensdag. Er doen al 18 theaters mee.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
16 jan 2022 19:27
Risico bestaat uit meer dan alleen de kans dat iets gebeurt, ook de impact die iets heeft speelt mee. Ook als de kans extreem klein is dan nog kan de impact steeds extreem groot zijn. Het is die impact die je wilt voorkomen en het vaccin draagt daaraan bij.
Nu wordt het vaccin vooral aan de man gebracht, als zou het de kans verkleinen op die impact.
Door te suggereren dat ook de impact verkleind wordt, tel je zaken dubbel.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Lisa29 schreef:
16 jan 2022 19:35
Daarom vind ik de actie van Diederik Ebbinge en Sanne Wallis de Vries interessant, om je haren te laten knippen in het theater aanstaande woensdag. Er doen al 18 theaters mee.
Ik vraag me af, wat een compleet kale toeschouwer er te zoeken heeft.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

16again schreef:
16 jan 2022 20:04
Lisa29 schreef:
16 jan 2022 19:35
Daarom vind ik de actie van Diederik Ebbinge en Sanne Wallis de Vries interessant, om je haren te laten knippen in het theater aanstaande woensdag. Er doen al 18 theaters mee.
Ik vraag me af, wat een compleet kale toeschouwer er te zoeken heeft.
Heb je het over jezelf? Bij mij valt er genoeg te knippen😉
Zag wel een kaal iemand die zei dat ie tot woensdag de tijd had zijn haar te laten groeien😅

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 jan 2022 19:55
Nu wordt het vaccin vooral aan de man gebracht, als zou het de kans verkleinen op die impact.
Door te suggereren dat ook de impact verkleind wordt, tel je zaken dubbel.
Risico = kans x impact

De vaccinatie verkleint de impact van Corona. Dat is een feit.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
16 jan 2022 19:34
Lowieze schreef:
15 jan 2022 12:19
Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet. Volgens mij is dat om de contactmomenten te beperken, maar ik zou denken dat je juist de contactmomenten verspreid door kappers de gelegenheid te geven ook ‘s avonds open te gaan.
Je houdt nu alleen geen rekening met gedrag. Als je de mogelijkheid hebt om s'avonds ook open te zijn, dan gaat iedereen s'avonds en heb je alsnog niet dat de momenten verspreid zijn over de dag.
Tja, hier ging iedereen die normaal savonds gaat (zeker na 22.00 zijn er nog maar een man of 5,6 verdeeld over 3 zalen en 2 verdiepingen) nu overdag, de mensen die niet overdag konden sporten die waren er op de extreem drukke zaterdag, er was geen plekje meer vrij. De logica erachter begrijp ik nog steeds niet.

Gesloten