Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
19 jan 2022 08:45

Ik hoorde van mijn zusje dezelfde geluiden zo rond de kerst al. Dat alle coronapatiënten werden geteld, maar een aanzienlijk deel niet vanwege corona bij haar in het ziekenhuis lag.

Het is natuurlijk een heel verschil als een deel van die coronapatiënten vallen onder de planbare zorg.
Die patiënten vallen sowieso niet onder de planbare zorg, zij moeten geïsoleerd worden verpleegd wat extra tijd en zorg kost. Bovendien kosten zij extra tijd omdat er bij complicaties van hun oorspronkelijke medische kwaal waarvoor zij opgenomen werden, eerder extra onderzoeken gedaan worden omdat zij ook corona hebben.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2022 07:53
16again schreef:
19 jan 2022 00:31
Al weken eerder meldde hij dat cijfers in ziekenhuizen een vertekend beeld geven, door het forse aandeel van patienten de in het ziekenhuis belanden met ipv door corona. Met bijv een gebroken been , zonder corona klachten toch positief testen
De vraag is of dat uberhaupt het geval is. Of er een fors deel patiënten is wat de cijfers zou vertekenen, is op zichzelf ook niet bekend. De conclusie van Maurice, als die is zoals jij 'm hier omschrijft, is dus niets meer dan een slag in de lucht.
Is die vraag van je gerechtvaardigd?
In de link van NOS site, die je niet meenam in je quote, lees ik dat een derde van de corona patienten in het UMCG Groningen daar belandde met ipv door corona.
En het is niet zozeer een conclusie van Maurice (dat is te veel eer), eerder van artsen in Pretoria.
Wat op 7 december al bij Maurice te lezen viel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jan 2022 09:00
Moneyman schreef:
19 jan 2022 07:53
16again schreef:
19 jan 2022 00:31
Al weken eerder meldde hij dat cijfers in ziekenhuizen een vertekend beeld geven, door het forse aandeel van patienten de in het ziekenhuis belanden met ipv door corona. Met bijv een gebroken been , zonder corona klachten toch positief testen
De vraag is of dat uberhaupt het geval is. Of er een fors deel patiënten is wat de cijfers zou vertekenen, is op zichzelf ook niet bekend. De conclusie van Maurice, als die is zoals jij 'm hier omschrijft, is dus niets meer dan een slag in de lucht.
Is die vraag van je gerechtvaardigd?
In de link van NOS site, die je niet meenam in je quote, lees ik dat een derde van de corona patienten in het UMCG Groningen daar belandde met ipv door corona.
Natuurlijk is die vraag gerechtvaardigd. De situatie van Groningen extrapoleren naar de landelijke situatie is evident onjuist. In de link van de NOS site, waar je zelf naar verwijst, staat immers:
Knoester zegt dat het voor het landelijke beeld "zeker van belang is" om te kijken of mensen echt ziek zijn of alleen besmet. "De meeste ziekenhuizen screenen niet zoals wij, dus de covidpatiënten die je in de cijfers ziet zijn vaak mensen die echt ziek zijn."
16again schreef:
19 jan 2022 09:00
En het is niet zozeer een conclusie van Maurice (dat is te veel eer), eerder van artsen in Pretoria. Wat op 7 december al bij Maurice te lezen viel.
Grappig dat je nu dit schrijft, terwijl je zélf degene bent die het in de discussie brengt als zijnde een melding van Maurice. Als dit Pretoriaanse gegevens blijken te zijn, waarom breng je ze dan in vredesnaam uberhaupt in de discussie over de Nederlandse situatie?

Los daarvan zou een linkje naar het artikel waar je het blijkbaar over hebt fijn zijn. Of verwacht je dat ik die hele site uit ga pluizen op zoek naar iets waar jij je op beroept?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2022 13:24
Natuurlijk is die vraag gerechtvaardigd. De situatie van Groningen extrapoleren naar de landelijke situatie is evident onjuist.
Hebben ze in groningen dan een andere variant? Is een van de grootste ziekenhuizen in Nederland te klein, om te concluderen dat een fors deel van de ziekenhuisopnames MET ipv DOOR corona is?
Als er iets onjuist is, dan is het wel dat andere ziekenhuizen dit niet apart registreren.
https://www.skipr.nl/nieuws/opgenomen-h ... napatient/
Moneyman schreef:
19 jan 2022 13:24
16again schreef:
19 jan 2022 09:00
En het is niet zozeer een conclusie van Maurice (dat is te veel eer), eerder van artsen in Pretoria. Wat op 7 december al bij Maurice te lezen viel.
Grappig dat je nu dit schrijft, terwijl je zélf degene bent die het in de discussie brengt als zijnde een melding van Maurice. Als dit Pretoriaanse gegevens blijken te zijn, waarom breng je ze dan in vredesnaam uberhaupt in de discussie over de Nederlandse situatie?
Ik neem aan dat je het verschil kent tussen een conclusie (connect the dots), en iets vermelden (copy/paste).
We hebben hier dezelfde variant als Pretoria, de Zuid-Afrikaanse. Niet naar die bevindingen aldaar kijken is de kop in het zand steken. Om er vervolgens faliekant naast te zitten in prognoses, zoals van Dissel.

Moneyman schreef:
19 jan 2022 13:24
Los daarvan zou een linkje naar het artikel waar je het blijkbaar over hebt fijn zijn. Of verwacht je dat ik die hele site uit ga pluizen op zoek naar iets waar jij je op beroept?
Link 7 dec
https://www.maurice.nl/2021/12/07/omicr ... -of-zegen/

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jan 2022 14:17
Moneyman schreef:
19 jan 2022 13:24
Natuurlijk is die vraag gerechtvaardigd. De situatie van Groningen extrapoleren naar de landelijke situatie is evident onjuist.
Hebben ze in groningen dan een andere variant? Is een van de grootste ziekenhuizen in Nederland te klein, om te concluderen dat een fors deel van de ziekenhuisopnames MET ipv DOOR corona is?
Als er iets onjuist is, dan is het wel dat andere ziekenhuizen dit niet apart registreren.
https://www.skipr.nl/nieuws/opgenomen-h ... napatient/
Je mist het punt.

In Groningen worden de patiënten gescreend en worden dus ook alle patiënten zonder klachten eruit gehaald en meegenomen in de cijfers. In veel andere ziekenhuizen gebeurt dat niet, zodat alle patiënten zonder klachten ook niet in de cijfers terecht komen. Extrapoleren van Groningen naar de rest van Nederland is dus onzinnig. En de getrokken conclusie ook.
16again schreef:
19 jan 2022 14:17
Moneyman schreef:
19 jan 2022 13:24
16again schreef:
19 jan 2022 09:00
En het is niet zozeer een conclusie van Maurice (dat is te veel eer), eerder van artsen in Pretoria. Wat op 7 december al bij Maurice te lezen viel.
Grappig dat je nu dit schrijft, terwijl je zélf degene bent die het in de discussie brengt als zijnde een melding van Maurice. Als dit Pretoriaanse gegevens blijken te zijn, waarom breng je ze dan in vredesnaam uberhaupt in de discussie over de Nederlandse situatie?
Ik neem aan dat je het verschil kent tussen een conclusie (connect the dots), en iets vermelden (copy/paste).
We hebben hier dezelfde variant als Pretoria, de Zuid-Afrikaanse. Niet naar die bevindingen aldaar kijken is de kop in het zand steken. Om er vervolgens faliekant naast te zitten in prognoses, zoals van Dissel.
Je kunt ruis toevoegen wat je wilt, maar als jij hier in de discussie schrijft "Maurice meldt dat...", ga dan niet zitten nuilen als men daarop doorgaat. Wees dan gelijk duidelijk, als je het zo belangrijk vindt.

En of de situatie te vergelijken is weet ik evenmin als jij, want in dat artikel van Maurice blijkt nergens hoe de Corona-patiënten aldaar gescreend en geregistreerd worden. Dat het dezelfde Corona-variant is, is heel leuk, maar slechts één van de relevante factoren voor deze discussie.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
19 jan 2022 15:57
Wat uit de studie uit Groningen is gevonden is eerder al bevestigd in eerdere studies in Amerika en Engeland en zoals 16again ook schreef in Zuid-Afrika.
In Amerika was bij bijna de helft van de patiënten die waren opgenomen om andere reden dan Omicron toch positief getest op omicron.
En al eerder schreef NBC over een studie die ik dacht eind december 2021 is gepubliceerd. https://www.nbcnews.com/health/health-n ... -rcna11247
Ja, leuk, maar totaal niet relevant voor het punt dat het niets zegt over de Nederlandse totaalcijfers.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door PGros »

Techneut71 schreef:
19 jan 2022 08:49
Het lijkt me dat een gebroken been geen planbare zorg is. ...
Een gebroken been is wel zeker planbare zorg.
Er wordt in een ziekenhuis rekening gehouden met de statistieken. Bijvoorbeeld iedere 3 dagen komt een gebroken been binnen en daarvoor wordt 1 bed voor 2 dagen gepland.
Dat geldt voor alle mogelijke dingen dus ook voor een hartinfarct en bijv een klaplong. Alles wordt gepland
Daarom was er vorig jaar ook heel veel planbare zorg die niet ingehaald hoeft te worden. Er waren veel thuiswerkers en dus minder ongelukken op de weg. Die ongelukken stonden wel gepland maar worden niet meer gedaan.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
19 jan 2022 16:41
Waarom zou het hier in Nederland anders zijn dan in andere landen en Groningen? Omicron heeft bij airbnb of booking.com UMCG uitgezocht om zich te vestigen?
Blijkbaar lees je niet eens de teksten die je zelf quote. Het antwoord op je vraag staat er al in namelijk. Voortaan eerst maar lezen voordat je slechte grappen gaat maken.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

PGros schreef:
19 jan 2022 16:12
Techneut71 schreef:
19 jan 2022 08:49
Het lijkt me dat een gebroken been geen planbare zorg is. ...
Een gebroken been is wel zeker planbare zorg.
Er wordt in een ziekenhuis rekening gehouden met de statistieken. Bijvoorbeeld iedere 3 dagen komt een gebroken been binnen en daarvoor wordt 1 bed voor 2 dagen gepland.
Dat geldt voor alle mogelijke dingen dus ook voor een hartinfarct en bijv een klaplong. Alles wordt gepland
Daarom was er vorig jaar ook heel veel planbare zorg die niet ingehaald hoeft te worden. Er waren veel thuiswerkers en dus minder ongelukken op de weg. Die ongelukken stonden wel gepland maar worden niet meer gedaan.

Kunnen ze die ongelukken dan niet beter helemaal uitstellen? 😁
En op hartinfarcten of klaplongen zit ook niemand te wachten.

Andere planning maar maken.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Interessant om te lezen allemaal.

De drugsregulator van de Europese Unie waarschuwt dat te veel doses COVID-19-vaccins uiteindelijk het immuunsysteem van het lichaam kunnen verzwakken, waardoor de extra injecties ondoeltreffend worden.
Bron:https://www.voanews.com/a/eu-drug-regul ... 174.html

https://www.who.int/news/item/11-01-202 ... omposition

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2173967 ... 0T%20cells

En wat uitleg hierover in het Engels weer.
https://youtu.be/7nhyhLVD-Hs

Dus puur voor de liefhebbers

Dus er is nog een hoop te onderzoeken.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Kernpunt in de artikelen: hou het bij de huidige volledige vaccinatie (prik twee 3 en prik drie 9 maanden na prik één).
Bij nog vaker of frequenter vaccineren dreigt het effect verloren te gaan.

Dit is alvast een positie bepalen met het oog op de komst van de aangepaste vaccins.

Zelf weet ik nog niet wat wijsheid hierin is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2022 14:38
16again schreef:
19 jan 2022 14:17
Moneyman schreef:
19 jan 2022 13:24
Natuurlijk is die vraag gerechtvaardigd. De situatie van Groningen extrapoleren naar de landelijke situatie is evident onjuist.
Hebben ze in groningen dan een andere variant? Is een van de grootste ziekenhuizen in Nederland te klein, om te concluderen dat een fors deel van de ziekenhuisopnames MET ipv DOOR corona is?
Als er iets onjuist is, dan is het wel dat andere ziekenhuizen dit niet apart registreren.
https://www.skipr.nl/nieuws/opgenomen-h ... napatient/
Je mist het punt.

In Groningen worden de patiënten gescreend en worden dus ook alle patiënten zonder klachten eruit gehaald en meegenomen in de cijfers. In veel andere ziekenhuizen gebeurt dat niet, zodat alle patiënten zonder klachten ook niet in de cijfers terecht komen. Extrapoleren van Groningen naar de rest van Nederland is dus onzinnig. En de getrokken conclusie ook.
Uit eerdere link:
https://www.skipr.nl/nieuws/opgenomen-h ... napatient/
Diverse grote ziekenhuizen bevestigen dat ze alleen de totale aantallen doorgeven van patiënten die zijn opgenomen en besmet zijn met het coronavirus.
Oftewel, gooi met/door maar op een grote hoop.
Uit die link:
“Voor de druk op de zorg maakt het namelijk niet uit of iemand is opgenomen vanwege covid, of pas na de opname positief test”, zegt een woordvoerder van UMC Utrecht.
In deze onzinnige denktrant verder gaand, hoeven we ook geen overlijdensgevallen te tellen , dat maakt voor de druk op de zorg ook niet uit.

Moneyman schreef:
19 jan 2022 14:38
En of de situatie te vergelijken is weet ik evenmin als jij, want in dat artikel van Maurice blijkt nergens hoe de Corona-patiënten aldaar gescreend en geregistreerd worden. Dat het dezelfde Corona-variant is, is heel leuk, maar slechts één van de relevante factoren voor deze discussie.
Daar registreert men tenminst door/met corona apart.
Moneyman schreef:
19 jan 2022 16:00
Jose2501 schreef:
19 jan 2022 15:57
Wat uit de studie uit Groningen is gevonden is eerder al bevestigd in eerdere studies in Amerika en Engeland en zoals 16again ook schreef in Zuid-Afrika.
In Amerika was bij bijna de helft van de patiënten die waren opgenomen om andere reden dan Omicron toch positief getest op omicron.
En al eerder schreef NBC over een studie die ik dacht eind december 2021 is gepubliceerd. https://www.nbcnews.com/health/health-n ... -rcna11247
Ja, leuk, maar totaal niet relevant voor het punt dat het niets zegt over de Nederlandse totaalcijfers.
Als onze ziekenhuizen met/door corona niet apart registreren is een educated guess vanuit cijfers elders of extrapoleren vanuit Groningen toch echt het beste wat we kunnen doen.
En dat levert geen 3 cijfers achter de komma nauwkeurigheid, maar als je dat wil dan moeten ziekenhuizen dat simpelweg gaan registreren.
En rondlezend bij Maurice kon je 6 weken terug al voorzien dat dat nodig zou kunnen worden.
Het zijn gewoon belangrijke cijfers, maar als je die niet verzamelt, kun je er ook niet op sturen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
19 jan 2022 14:38

Je mist het punt.

In Groningen worden de patiënten gescreend en worden dus ook alle patiënten zonder klachten eruit gehaald en meegenomen in de cijfers. In veel andere ziekenhuizen gebeurt dat niet, zodat alle patiënten zonder klachten ook niet in de cijfers terecht komen. Extrapoleren van Groningen naar de rest van Nederland is dus onzinnig. En de getrokken conclusie ook.
In theorie kun je gelijk hebben. Maar in de tekst staat niet aangegeven hoe andere ziekenhuizen het doen, wel dat die man van UMCG aangeeft dat niet zeker is of andere ziekenhuizen ook iedereen testen.

Persoonlijk lijkt me het echter best logisch als mensen die binnenkomen ook even snel getest worden. Je wilt natuurlijk niet een sluimerende infectiehaard hebben in een ziekenhuis waar veel kwetsbare personen komen. Ik weet dat ze dat bij mijn zusje in het ziekenhuis ook doen. Maar die hebben ook een soort eigen OMT, dat heeft rond de jaarwisseling ook besloten dat de normale zorg door kan gaan.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik weet niet hoe het momenteel is. Maar tijdens beide ziekenhuisopnames vorig jaar (voorjaar en najaar 2021) werd er bij opname niet eens gevraagd naar coronasymptomen. Testen werd op 'onze' afdeling pas gedaan bij klachten. Wat op zich ook weer extra stress gaf voor ons omdat je vaak samen aan tafel had gezeten. Plus het gedoe met beschermingsmiddelen en isolatie etc. In alle gevallen bleek het overigens geen corona te zijn.
Ik kan me voorstellen dat omikron het beleid veranderd heeft. Ik zie zo snel niet staan sinds wanneer UMCG iedereen test, kan ik over het hoofd gezien hebben.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
19 jan 2022 18:19
Als onze ziekenhuizen met/door corona niet apart registreren is een educated guess vanuit cijfers elders of extrapoleren vanuit Groningen toch echt het beste wat we kunnen doen.
En dat levert geen 3 cijfers achter de komma nauwkeurigheid, maar als je dat wil dan moeten ziekenhuizen dat simpelweg gaan registreren.
En rondlezend bij Maurice kon je 6 weken terug al voorzien dat dat nodig zou kunnen worden.
Het zijn gewoon belangrijke cijfers, maar als je die niet verzamelt, kun je er ook niet op sturen.
Waarop zou je dan willen sturen? Wat is de meerwaarde in jouw ogen?

Met of door is binnen de Nederlandse context niet zo belangrijk. Coronagevallen moeten hoe dan ook worden gemeld bij het RIVM (wetgeving).

We hebben dit eerder bij de hand gehad over de vraag of iemand met of door Corona is overleden om het sterftecijfer te bepalen. Niet relevant, want dood is dood. Bij de één zal het Sars-CoV2-virus het laatste duwtje hebben gegeven, bij de ander was het de andere aandoening en is het terminale proces hooguit versneld. Voor de uitkomst is er geen verschil.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
19 jan 2022 19:18
16again schreef:
19 jan 2022 18:19
Als onze ziekenhuizen met/door corona niet apart registreren is een educated guess vanuit cijfers elders of extrapoleren vanuit Groningen toch echt het beste wat we kunnen doen.
En dat levert geen 3 cijfers achter de komma nauwkeurigheid, maar als je dat wil dan moeten ziekenhuizen dat simpelweg gaan registreren.
En rondlezend bij Maurice kon je 6 weken terug al voorzien dat dat nodig zou kunnen worden.
Het zijn gewoon belangrijke cijfers, maar als je die niet verzamelt, kun je er ook niet op sturen.
Waarop zou je dan willen sturen? Wat is de meerwaarde in jouw ogen?

Met of door is binnen de Nederlandse context niet zo belangrijk. Coronagevallen moeten hoe dan ook worden gemeld bij het RIVM (wetgeving).
Het lijkt me sowieso een belangrijk getal, daaraan kun je afleiden welk percentage van de bevolking asymptomisch besmet is, en dus hoever het virus verspreid is.
Aan de hand daarvan kun je de samenleving meer of minder opengooien.
En als blijkt dat een groot deel van de bevolking Omikron heeft gehad, kun je je afvragen hoe zinvol quarantaine is , voor asymptomische positieve test gevallen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik kan me niet meer herinneren in welke uitzending het was. Maar bij Even tot Hier zei Miguel Wiels dat de Belgen beter zijn in tellen. Zij rekenen alle sterfgevallen aan als corona gerelateerd, terwijl dat in Nederland pas mag bij een positieve coronatest. Uiteraard krijg je hierdoor hele andere cijfers. Of dat echt uitmaakt weet ik niet. Het ging toch steeds om de druk op de zorg en de overvolle ic? Dacht dat die nu eindelijk licht aan het dalen was. Ik kan er natuurlijk naast zitten...

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
19 jan 2022 19:18
Waarop zou je dan willen sturen? Wat is de meerwaarde in jouw ogen?

Met of door is binnen de Nederlandse context niet zo belangrijk. Coronagevallen moeten hoe dan ook worden gemeld bij het RIVM (wetgeving).

We hebben dit eerder bij de hand gehad over de vraag of iemand met of door Corona is overleden om het sterftecijfer te bepalen. Niet relevant, want dood is dood. Bij de één zal het Sars-CoV2-virus het laatste duwtje hebben gegeven, bij de ander was het de andere aandoening en is het terminale proces hooguit versneld. Voor de uitkomst is er geen verschil.
De maatregelen zijn er voornamelijk om ervoor te zorgen dat de ziekenhuizen niet vol liggen met coronapatiënten en gewone zorg doorgang kan hebben.

Als blijkt dat een deel van die coronapatiënten juist die gewone zorg krijgen, dan snijdt een deel van het aantal coronapatiënten niet meer in de gewone zorg, dus is er meer mogelijk qua versoepelen. Die mensen nemen namelijk geen bedden in van gewone zorg, omdat ze onder gewone zorg vallen.

Met andere woorden, de ziekenhuisbezetting door corona kan dan naar beneden bijgesteld worden en dan zou er dus versoepeld kunnen worden. Want we sturen toch op ziekenhuisbezetting?

En voordat iemand zegt dat we nu erop sturen dat bedrijven niet zonder personeel komen, dat is natuurlijk onzin. Daar moet je gewoon de test en quarantaineregels aan aanpassen. Je test pas als je klachten hebt en gaat dan pas in quarantaine. Aangezien velen geen klachten krijgen, kunnen ze gewoon doorwerken. In theorie zou je het dan zelfs zo kunnen doen als wanneer mensen voorheen een beetje grieperig waren, toen kwamen velen ook gewoon werken met een snotneus.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees: “de noodzaak van (vaccineren van kinderen) is minder groot”.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik doe even een Mauriceje:
Jablan schreef:
18 jan 2022 21:43
Aflevering 108 van de NDR-Podcast [...] Preprint, Engelstalig: Vergelijking uit California tussen Omikron en Delta op basis van de ziekenhuiscijfers. => Volgende aanwijzing naar een milder verloop. En 'mild' bij Corona betekent volgens de WHO een verloop zonder ziekenhuis. Dat is iets anders dan 'mild' in de spreektaal. [...]
En wie linkt naar dezelfde preprint? Juist.
Jose2501 schreef:
19 jan 2022 20:20
[...] In Californië bleek van alle patiënten met omicron niemand mechanische ventilatie nodig te hebben. Dat waren er totaal 52.000 in deze studie: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 22269045v1
Mechanische ventilatie = respirator = aan de beademingsmachine op de IC. En het is geen studie, maar een vergelijking.
Als iemand mij quote, dan ziet José ook eens wat ze hier heeft gemist of de vertaalrobot niet goed doet.
Jose2501 schreef:
19 jan 2022 20:33
Om nog even terug te komen op vaccineren van kinderen raad ik aan dit interview met kinderarts en epidemiologe Patricia Bruijning eens te luisteren. Zij wordt geïnterviewd door Sven Kockelman en spreekt zich uit tegen vaccineren van gezonde kinderen en tieners: https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... ockdown-af
Alweer een weergave uit de categorie 'alleen horen wat je wilt horen'. Gelukkig hebben we Lady1234:
Lady1234 schreef:
19 jan 2022 20:41
Ik lees: “de noodzaak van (vaccineren van kinderen) is minder groot”.
En bij het terugluisteren van het fragment is dit precies de boodschap van deze mevrouw, die volgens deze pagina momenteel hoofddocent Infectieziekten en epidemiologie is, al was haar eerste carrièrestap de specialisatie tot kinderarts.

Met de vaccinatie van jongeren en kinderen gaat het net zo als met de volwassen: eerst moet je als ouder naast zo'n ziek kind zitten en je afvragen of het nog zieker kan om overtuigd te zijn van de voordelen van zo'n vaccin.

Nu naar de meer interessante en leukere discussie-partner
16again schreef:
19 jan 2022 19:43
Het lijkt me sowieso een belangrijk getal, daaraan kun je afleiden welk percentage van de bevolking asymptomisch besmet is, en dus hoever het virus verspreid is.
Aan de hand daarvan kun je de samenleving meer of minder opengooien.
En als blijkt dat een groot deel van de bevolking Omikron heeft gehad, kun je je afvragen hoe zinvol quarantaine is , voor asymptomische positieve test gevallen.
Oostenrijk en Zweden hebben dit sinds het begin van de pandemie beter opgelost: er worden representatieve steekproeven onder de bevolking gehouden om de verspreiding van het virus te monitoren.

Gesloten