Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 sep 2022 00:00
Voortschrijdend inzicht. In beide kampen.
Dat is voor mij de belangrijkste reden om de discussie actueel te houden (maar dan liefst wél zonder een oeverloze herhaling van zetten, en een beetje feitelijk zou ook fijn zijn).

Voor mezelf sprekend: ik zie geen enkele reden waarom ik me nu nog zou laten inenten.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Dat nieuwe varianten van Omikron de kop opsteken ondanks of wellicht dankzij de boostervaccins is ook in The Lancet gepubliceerd. De Volkskrant baseerde hun artikel daarop o.a. https://www.thelancet.com/journals/lani ... 2/fulltext

En waar honderden wetenschappers al veel eerder voor waarschuwden lijkt te gebeuren in o a. India: een golf van infecties en ziek worden door andere virussen en bacterien wegens zwakker reagerend immuunsysteem.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
22 sep 2022 09:03
16again schreef:
22 sep 2022 00:00
Voortschrijdend inzicht. In beide kampen.
Dat is voor mij de belangrijkste reden om de discussie actueel te houden (maar dan liefst wél zonder een oeverloze herhaling van zetten, en een beetje feitelijk zou ook fijn zijn).

Voor mezelf sprekend: ik zie geen enkele reden waarom ik me nu nog zou laten inenten.
Het licht gezien MM?
Grapje hoor.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scharrelschipper schreef:
22 sep 2022 19:07
Moneyman schreef:
22 sep 2022 09:03
16again schreef:
22 sep 2022 00:00
Voortschrijdend inzicht. In beide kampen.
Dat is voor mij de belangrijkste reden om de discussie actueel te houden (maar dan liefst wél zonder een oeverloze herhaling van zetten, en een beetje feitelijk zou ook fijn zijn).

Voor mezelf sprekend: ik zie geen enkele reden waarom ik me nu nog zou laten inenten.
Het licht gezien MM?
Grapje hoor.
Sorry,was wat te snel met de verzend knop,,maar ben het met je eens,discussie is goed,kunnen we allemaal van leren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Bezorgdeburger schreef:
22 sep 2022 09:26
Dat nieuwe varianten van Omikron de kop opsteken ondanks of wellicht dankzij de boostervaccins is ook in The Lancet gepubliceerd. De Volkskrant baseerde hun artikel daarop o.a. https://www.thelancet.com/journals/lani ... 2/fulltext
Eigenlijk heeft dit weinig nieuwswaarde. Sars-CoV2 is een RNA-virus en dit type virus 'muteert' voortdurend. Niet alleen om aan het immuunsysteem van de gastheer te ontsnappen, vooral door kopieerfouten tijdens de reproductie.
Vanuit Wuhan zijn er twee varianten de wereld overgegaan. De ene variant dook op langs de westkust van de VS en is daar vrij snel uitgedoofd. De andere variant is in Europa terechtgekomen en heeft zich in licht gewijzigde vorm verder over de wereld verspreid.
Hetzelfde geldt voor de latere varianten, die ineens dominant werden en een naam kregen. Iedere keer ontstonden er nieuwe subvarianten, die vrij snel weer verdwenen.
Nu met Omikron, eigenlijk een gevolg van de eerdere varianten, wordt er wereldwijd veel meer getest op het type om de verspreiding beter te monitoren. Dat is de belangrijkste reden, waarom er zoveel officiële varianten zijn, die plaatselijk even dominant zijn en daarna weer uitdoven.
Bezorgdeburger schreef:
22 sep 2022 09:26
En waar honderden wetenschappers al veel eerder voor waarschuwden lijkt te gebeuren in o a. India: een golf van infecties en ziek worden door andere virussen en bacterien wegens zwakker reagerend immuunsysteem.
Dit zou wel eens een goede, tweede verklaring voor de oversterfte in een reeks Europese landen kunnen zijn, naast verborgen schade door het virus zelf.
Moneyman schreef:
22 sep 2022 09:03
Voor mezelf sprekend: ik zie geen enkele reden waarom ik me nu nog zou laten inenten.
Daarmee ben je in lijn met de helft van de bevolking, volgens I&O Research.
Onkruid71 schreef:
22 sep 2022 07:40
Ik zeg ook niet dat dat niet goed zou kunnen zijn, ik ben geen wetenschapper.
Je link geeft aan, dat de bivalente vaccins op twee punten afwijken van de voorgangers:
- lagere dosis mRNA, omdat ze bedoeld zijn voor mensen met antistoffen (officieel: die al eerder zijn gevaccineerd).
- twee soorten mRNA erin. De helft is zoals in de eerste versie van het vaccin, ongewijzigd. De andere helft is specifiek gericht op de laatste Omikron-varianten en licht gewijzigd.
(Ik pak het mee, omdat niet iedereen Engels kan lezen)

Eigenlijk verklaart dit al de voorlopige toelating op basis van dierproeven. Het is bijna het originele vaccin, alleen de opdracht voor het immuunsysteem is deels gewijzigd. Van het origineel is genoeg data bekend, dan is het laatste stukje 'nieuw' de gok waard.
Beeldspraak: Als mRNA tekst is, dan is nu de helft gewijzigd van normaal naar cursief schrift. Niet meer mRNA, maar mRNA.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Goed nieuws voor Post covid patiënten met PEM in ieder geval, WHO zegt "geen exercise therapy voor post covid patiënten met PEM" in de nieuwe richtlijnen. Nu hopen dat alle landen dat snel overnemen ipv eerst nog een keer te onderzoeken want dat is al genoeg onderzocht.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

@Onkruid71, uiteraard heb je voor ons de link waarin dit advies staat.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

kuklos schreef:
24 sep 2022 01:01
@Onkruid71, uiteraard heb je voor ons de link waarin dit advies staat.
Hier is de link.
https://www.who.int/publications/i/item ... cal-2022.2

https://threadreaderapp.com/thread/1573 ... .html?s=09

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scontra »

Zo, de prik is weer gezet, nu afwachten of er nog volgende prikronde nodig zal zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb ook de uitnodiging alweer binnen, maar ik twijfel nog wel wat.
Heb in maart j.l ook Covid 19 gehad. Méér dan 6 maanden geleden, maar toch.....

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door riddert »

Bij twijfel niet doen. Als je die regel toepast word het nemen van beslissingen een stuk eenvoudiger.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door G7 »

riddert schreef:
24 sep 2022 13:11
Bij twijfel niet doen. Als je die regel toepast word het nemen van beslissingen een stuk eenvoudiger.
Precies.
Hier de uitnodiging ook weer binnen, maar hier geen enkele twijfel. Gaan weer netjes voor de volgende ronde. Maar ja, wellicht heb ik makkelijk praten. Ik en mijn partner, beide met onderliggende kwalen, zijn (gelukkig) ook niet ziek geweest. Geen griep, geen Corona gehad en geen last van de vorige 4 spuiten. Maar zoals altijd.....mag iedereen dat weer zelf weten, wel of niet. Respect voor hen die het niet willen/doen. Was dat andersom ook maar eens zo. :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
24 sep 2022 10:58
Ik heb ook de uitnodiging alweer binnen, maar ik twijfel nog wel wat.
Heb in maart j.l ook Covid 19 gehad. Méér dan 6 maanden geleden, maar toch.....
Hadden geen enkele twijfel. Gisteren samen de uitnodiging vandaag samen op de afspraak.
Hebben al zoveel spuiten gehad in de decennia dat we hier rondhuppelen, hoewel dat rondhuppelen wel wat minder soepel begint te gaan en allemaal ter voorkoming van ziektes en al zo meer welke her en der aan het rondwaren is/waren.
Maar we zijn niet allen gelijk, zeker niet in dit soort zaken en een ieder moet vooral doen wat haar/hem het beste past.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb ook de uitnodiging binnen. Even zoeken naar een prikpost een beetje in de buurt.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog geen uitnodiging, maar zodra die komt zal ik geen moment aarzelen een afspraak te maken.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
24 sep 2022 10:58
Ik heb ook de uitnodiging alweer binnen, maar ik twijfel nog wel wat.
Heb in maart j.l ook Covid 19 gehad. Méér dan 6 maanden geleden, maar toch.....
Je hoeft niet gelijk een afspraak te maken, je mag en je hebt alle tijd van de wereld daarvoor, als je 'm wilt.

Overleg met je huisarts over je twijfels.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scontra »

Jablan schreef:
24 sep 2022 16:27
moederslink schreef:
24 sep 2022 10:58
Ik heb ook de uitnodiging alweer binnen, maar ik twijfel nog wel wat.
Heb in maart j.l ook Covid 19 gehad. Méér dan 6 maanden geleden, maar toch.....
Je hoeft niet gelijk een afspraak te maken, je mag en je hebt alle tijd van de wereld daarvoor, als je 'm wilt.

Overleg met je huisarts over je twijfels.
Zeker waar, maar let wel dat deze vaccinatieronde bedoeld is voor de herfst/winterperiode waarbij de kans op besmetting naar de verwachtingen weer zal toenemen.

Je kunt uiteraard alles uitstellen tot morgen en dat elke keer, als morgen vandaag is geworden, weer opnieuw doen. :wink:

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

G7 schreef:
24 sep 2022 13:29
riddert schreef:
24 sep 2022 13:11
Bij twijfel niet doen. Als je die regel toepast word het nemen van beslissingen een stuk eenvoudiger.
Precies.
Hier de uitnodiging ook weer binnen, maar hier geen enkele twijfel. Gaan weer netjes voor de volgende ronde. Maar ja, wellicht heb ik makkelijk praten. Ik en mijn partner, beide met onderliggende kwalen, zijn (gelukkig) ook niet ziek geweest. Geen griep, geen Corona gehad en geen last van de vorige 4 spuiten. Maar zoals altijd.....mag iedereen dat weer zelf weten, wel of niet. Respect voor hen die het niet willen/doen. Was dat andersom ook maar eens zo. :wink:
Wat mij betreft is dat ook zo.
ik erger me aan de drammers die roepen "je moet om anderen,kwetsbaren enz.te beschermen"en ik erger me aan de complot verhalen van ingespoten chips enz.
Beide kanten zouden zich tenminste wat kunnen matigen in hun uitspraken.
Heb wel de indruk dat het wat minder wordt met die "tweedeling"
Maar ik leef dan ook grotendeels in een wereld waar die tweedeling/discussie nauwelijks speelt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

scontra schreef:
24 sep 2022 17:43
Zeker waar, maar let wel dat deze vaccinatieronde bedoeld is voor de herfst/winterperiode waarbij de kans op besmetting naar de verwachtingen weer zal toenemen.

Je kunt uiteraard alles uitstellen tot morgen en dat elke keer, als morgen vandaag is geworden, weer opnieuw doen. :wink:
Ik heb bij alles mijn twijfels of vraagtekens.

Omikron is al waanzinnig besmettelijk. Bij gebrek aan goede cijfers voor Nederland wijk ik uit naar Kroatië of Duitsland. Beide kaarten geven een hoog aantal besmettingen en dat is eigenlijk het beeld van dit hele jaar. (De kaart van Kroatië geeft ook de actuele gevallen in de buurlanden.)
Vrijwel overal zijn de beperkingen eraf en dan vraag ik mij af, of het aantal besmettingen nog veel hoger kan met deze variant, want in de winter wordt minder gereisd en Omikron heeft de droge, hete zomer prima overleefd. Is deze variant wel bestand tegen de winter met lage temperaturen?

Tegelijk vraag ik mij af of deze vaccinatieronde niet te snel komt. Het aantal actieve antistoffen is niet zo belangrijk, het gaat erom dat je immuunsysteem aanslaat bij contact met het virus en niet constant in alarmtoestand blijft. Een immuunsysteem in relatieve rust is het eigenlijke normaal voor gezonde mensen. Wie dit jaar Covid heeft gehad, heeft zo goed als zeker antistoffen tegen Omikron opgebouwd.

Iedereen kan deze vraag naar het eigen immuunsysteem voor zichzelf beantwoorden. Hint: Als griep rondgaat en jij bent altijd aan de beurt daarmee, dan is je immuunsysteem minder sterk dan van iemand, die nooit griep krijgt. In dat geval is een herhalingsprik misschien nuttig. Maar als je net Covid hebt gehad, is een herhalingsprik misschien veel te vroeg.

Daarnaast komen nieuwe vragen boven drijven. Als je een afspraak maakt, wat krijg je? Het origineel, de versie op basis van Omikron-BA1 of de allernieuwste versie op basis van Omikron-BA4/5?

Je ziet het - ik ben heel voorzichtig in mijn taal, ik probeer de twijfels van Moederslink in te kleuren zonder pro of contra te gaan.

Lady1234
Berichten: 26915
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je net covid hebt gehad, word je ook geadviseerd te wachten.

Persoonlijk houd ik mij vast aan het advies van viroloog mw. Koopmans.

Gesloten