Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Daar win je de oorlog mee!
https://nos.nl/artikel/2428485-minister ... iding-ic-s
In een pennestreek miljarden naar Schiphol, maar geen geld om aantal IC bedjes uitbreiden

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Bedden kosten geld, verder als dat wordt niet gekeken, zoals ze al jaren niet verder hebben gekeken, zonder lange termijn visies. Dat blijkt nu wel op diverse vlakken, maar ja dat heeft niks te maken met Corona.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Vanavond bij Umberto gaat het over long COVID. Ik ben benieuwd.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Precies wat ik al zei, dus, weinig tot geen onderzoek naar long COVID, en weinig tot geen geld voor de onderzoeken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

En dat " pokke" apenpokkenvirus komt er nu ook nog bij :D
Dat wordt weer inënten? Geen huidcontact? Geen handen geven dus? :oops:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
22 mei 2022 22:54
De apenpokken vallen wel mee.
Zo lang we ons niet als bonobo's gedragen.
Je bedoelt dat mensen elkaar niet ongevraagd gaan lopen vlooien?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Wat ik begrepen heb heeft, die arts die bij Umberto zat, die hebben in ieder geval subsidie aangevraagd bij Zonmw. Horen dat ze dat krijgen. Want volgens mij snapt Ernst ernst er niet van.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat gaat nog wat weiden voor Long covid patiënten, volgens mij heeft de regering totaal geen idee hoe het UWV met zieke mensen om gaat. Of ze willen he het bewust zo houden, want sommige mensen hebben het gevecht tegen het UWV wel op, en dan kost het ze geen geld. Ik hoop dat dat nog een hoop gaat veranderen.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D20912

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is ook lastig. Long-Covid is de verzamelnaam, er zijn ongeveer 200 symptomen.

Belangrijkste afkeurredenen zijn de chronische vermoeidheid, het concentratieverlies of een algehele achteruitgang van de conditie.

Het probleem nu: UWV moet vanuit de wet mensen gaan keuren, terwijl nog onduidelijk is wat de hersteltijd is van de meest kenmerkende symptomen.

Ik voel steeds meer voor een beleid met nu volledig afkeuren (geeft duidelijkheid en rust) en daarna elk jaar opnieuw checken hoe het gaat. Mede afhankelijk van wat er aan komt aan therapieën, medicijnen, inzichten, onderzoek. Dat onderzoek hoeft niet per se Nederlands te zijn, opnieuw zijn de Britten en Denen een paar stappen verder.

Met Amerikaans onderzoek zou ik voorzichtig zijn om dat naar Nederland te vertalen. PIMS, de ontstekingsreactie bij jongens enkele weken na Covid, is in de VS een flink aantal keren fataal geweest en in Europa niet. Dat is een nuchtere constatering, maar waarom het in de VS wel een dodelijke afloop en in Europa niet, is nauwelijks te verklaren.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nou ik weet niet of dat keuren volgens een wet gaat, want als je de keuringen tegenwoordig lijkt, het gaat er om wat ze nog kunnen, ikzelf 24/7 bedlegerig, kon volgens het UWV met kleine beperking gewoon 42,5 uur werken, dat was gebaseerd op hun kennis. Ze lopen ver achter met kennis wat dat betreft, want er zijn genoeg onderzoeken in het buitenland wat wel en niet kan. Nu zitten we in Nederland ook dat gebrek aan kennis en geld, er weinig tot geen onderzoeken zijn. Ze zijn er pas sinds kort achter dat PEM en van de symptomen zijn, die een grote rol spelen. Ernst moet zich schamen dat hij er de ernst er niet van in ziet.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

42,5 uur werken? Niemand hoeft zo lang te werken. En bent u dan in een ambulance naar die keuring gegaan?

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Het keuren bij de UWV gaat niet zozeer om wat je wel of niet kan maar om het loonverlies. Dus het verschil tussen wat je verdiende voordat je ziek werd en het salaris wat je theoretisch zou kunnen verdienen met 1 van de 3 functies die zij geduid hebben. Als je een hoog salaris had voordat je ziek werd en door ziekte een stuk minder kunt verdienen word je eerder afgekeurd dan wanneer er maar een klein verschil zit tussen die 2.
Ik had zelf een relatief laag salaris voor ik ziek werd en zak theoretisch net niet genoeg om WIA te ontvangen. Er komt nog een hoorzitting dus even afwachten wat daar uit komt. For the record: ik heb geen long covid maar door verschillende oorzaken wel veel last van vermoeidheid en verlies van overzicht etc. Als ik voordat ik ziek werd net iets meer verdiend zou hebben zou ik nu wel in de WIA zitten.
Moet wel zeggen dat de keuring echt anders is dan de contacten met medewerkers van UWV. Tot nog toe ervaar ik begrip en steun van de medewerkers. Ik heb het idee dat ze me wel willen helpen maar zij kunnen de keuring en de regels ook niet veranderen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Laatst was er toch iemand met de ambulance naar een rechtzaak geweest, over WIA. Dus dat gaf al aan gebrek van kennis van het UWV, ze hebben niet voor niks eeen functioneringslijst, het gaat niet om wat je niet kan doen maar wat je nog wel kan doen. En gebrek aan kennis was ik zelf al achter toen ze tegen mij zeiden meer bewegen is goed voor je, toen zag ik al uit eigen ervaring dat ze geen kennis hadden.
En zo zijn er echt vele gevallen en met long covid zal het alleen maar meer worden. We zullen wel weer zien wat het UWV er van gaat maken.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Ik ben het wel met je eens dat het triest is dat iemand met de ambulance naar een rechtszaak moet. Neemt niet weg dat het nog steeds gaat om het loonverlies. Op mijn FML staan behoorlijk wat beperkingen maar omdat ik een laagbetaalde baan had was het net niet genoeg om WIA te krijgen. Als ze bij het UWV doorhebben dat je iets echt niet kunt zullen ze dat ook niet verwachten. Dat is tenminste mijn ervaring, er zullen altijd wel gevallen blijven waarbij iets niet goed begrepen wordt. En die komen dan nogal eens in de media. Tenzij je harde cijfers hebt om hoeveel mensen het gaat. En dan bedoel ik niet long covid zelf maar de beoordeling van het UWV.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Geen idee, maar als ik kijk hoeveel ME patiënten, all veel problemen hebben met het UWV en als ik dan kijk naar de functionerings lijst geld deze voor die mensen niet. Dat krijg je ook met Long covid patiënten. Omdat er over deze ziekten ook weinig bekend is en ze denken dat je nog kunt genezen zolang je maar inzet toont om jezelf beter te maken.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom geldt de functioneringslijst niet voor ME patiënten?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
26 mei 2022 13:54
En waarom geldt de functioneringslijst niet voor ME patiënten?
Die werkt niet, en die werkt niet omdat wat men werkelijk kan er niet op staat.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 14:13
Lady1234 schreef:
26 mei 2022 13:54
En waarom geldt de functioneringslijst niet voor ME patiënten?
Die werkt niet, en die werkt niet omdat wat men werkelijk kan er niet op staat.
De ene ME patiënt is de andere niet. Per individu een functioneringslijst opstellen is onmogelijk.

scharrelschipper
Berichten: 1807
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

ZeerPrivé schreef:
26 mei 2022 14:16
Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 14:13
Lady1234 schreef:
26 mei 2022 13:54
En waarom geldt de functioneringslijst niet voor ME patiënten?
Die werkt niet, en die werkt niet omdat wat men werkelijk kan er niet op staat.
De ene ME patiënt is de andere niet. Per individu een functioneringslijst opstellen is onmogelijk.
Dan lijkt het me ook niet mogelijk om een "generale" lijst op te stellen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

ZeerPrivé schreef:
26 mei 2022 14:16
Onkruid71 schreef:
26 mei 2022 14:13
Lady1234 schreef:
26 mei 2022 13:54
En waarom geldt de functioneringslijst niet voor ME patiënten?
Die werkt niet, en die werkt niet omdat wat men werkelijk kan er niet op staat.
De ene ME patiënt is de andere niet. Per individu een functioneringslijst opstellen is onmogelijk.
Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat als je het laagste van het laagste invult, dat je dan nog kan werken, wat ik kon bijvoorbeeld stond niet op de lijst, dus ik kon gewoon werken. Zo bedoel ik dat. Dus dat gaat nog wat worden.

Gesloten