Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo apart vind ik dat niet. Uit eigen ervaring weet ik dat niet alle gezinsleden dezelfde mening hebben over dezelfde huisarts. Daarbij komt nog dat sommige mensen (niet alleen patiënten!) alleen tevreden zijn als een deskundige (niet alleen artsen!) hun eigen mening bevestigen.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:25
Lady1234 schreef:
05 okt 2022 12:17
Ik ben geen arts en zal dus ook geen medisch advies geven, maar ik kan mij niet voorstellen dat er een ziekte is, waarbij het aanbevelenswaardig is 24 uur per dag op bed te liggen en verder maar af te wachten.
Dat komt omdat je bij zwaardere patiënten ook nooit zou kunnen begrijpen wat PEM inhoud, en dat is ook logisch, want zoiets is ook niet normaal.
Dus 24 uur in bed liggen is wel de oplossing? Als dat de oplossing is voor het niet energieloos worden, dan zou ik ergens toch lak hebben aan het geen energie hebben. Dan maar doorbijten of zo'n pil, maar ik zou niet constant, mijn hele leven lang, in bed willen liggen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nijogeth schreef:
05 okt 2022 13:51
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 12:25
Lady1234 schreef:
05 okt 2022 12:17
Ik ben geen arts en zal dus ook geen medisch advies geven, maar ik kan mij niet voorstellen dat er een ziekte is, waarbij het aanbevelenswaardig is 24 uur per dag op bed te liggen en verder maar af te wachten.
Dat komt omdat je bij zwaardere patiënten ook nooit zou kunnen begrijpen wat PEM inhoud, en dat is ook logisch, want zoiets is ook niet normaal.
Dus 24 uur in bed liggen is wel de oplossing? Als dat de oplossing is voor het niet energieloos worden, dan zou ik ergens toch lak hebben aan het geen energie hebben. Dan maar doorbijten of zo'n pil, maar ik zou niet constant, mijn hele leven lang, in bed willen liggen.
Tja, dat heb je nou eenmaal als je zware ME hebt en een lage threshold, en dus snel PEM hebt, dan heb je niks te willen. Hoe je het ook draait en keert. Doorbijten kan niet, is geen energie voor dan.

Edit, en dat zal het zelfde zijn met zware long covid met PEM.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 05 okt 2022 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ging toch over longcovid?

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 14:07


Tja, dat heb je nou eenmaal als je zware ME hebt en een lage threshold, en dus snel PEM hebt, dan heb je niks te willen. Hoe je het ook draait en keert. Doorbijten kan niet, is geen energie voor dan.
Het is wel zo dat, als je hele dagen in bed blijft liggen, je ontzettend snel spiermassa verliest. Hoe ouder je bent, hoe sneller dat gebeurt.
En juist door dat verlies van spiermassa, kun je op den duur niets meer. Dus eigenlijk blijf je zo in een cirkeltje rond draaien. Juist af en toe in beweging blijven, en dat betekent echt niet intensief sporten, is veel beter voor je lichaam.
Maar ja, ik (en de professionals), zullen het wel weer niet begrijpen, hoewel ik zelf wel ervaring heb met het snel verliezen van spiermassa en de gevolgen daarvan.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
05 okt 2022 14:36
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 14:07


Tja, dat heb je nou eenmaal als je zware ME hebt en een lage threshold, en dus snel PEM hebt, dan heb je niks te willen. Hoe je het ook draait en keert. Doorbijten kan niet, is geen energie voor dan.
Het is wel zo dat, als je hele dagen in bed blijft liggen, je ontzettend snel spiermassa verliest. Hoe ouder je bent, hoe sneller dat gebeurt.
En juist door dat verlies van spiermassa, kun je op den duur niets meer. Dus eigenlijk blijf je zo in een cirkeltje rond draaien. Juist af en toe in beweging blijven, en dat betekent echt niet intensief sporten, is veel beter voor je lichaam.
Maar ja, ik (en de professionals), zullen het wel weer niet begrijpen, hoewel ik zelf wel ervaring heb met het snel verliezen van spiermassa en de gevolgen daarvan.
Het is niet dat je wil bewegen, maar meer bewegen put je dan zo gigantisch uit, dat soms zelfs eten te zwaar wordt, of drinken. En dat zijn dan niet de enigste problemen die je dan krijgt, tijdens zware PEM.
Daarom moet dat ook goed onderzocht worden
En ja dat is voor velen moeilijk voor te stellen.

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 14:42

Het is niet dat je wil bewegen, maar meer bewegen put je dan zo gigantisch uit, dat soms zelfs eten te zwaar wordt, of drinken. En dat zijn dan niet de enigste problemen die je dan krijgt, tijdens zware PEM.
Daarom moet dat ook goed onderzocht worden
En ja dat is voor velen moeilijk voor te stellen.
Het is toch logisch dat dat je uitput, je spieren zijn niets meer gewend. Dat moet langzaam weer opgebouwd worden.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
05 okt 2022 14:49
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 14:42

Het is niet dat je wil bewegen, maar meer bewegen put je dan zo gigantisch uit, dat soms zelfs eten te zwaar wordt, of drinken. En dat zijn dan niet de enigste problemen die je dan krijgt, tijdens zware PEM.
Daarom moet dat ook goed onderzocht worden
En ja dat is voor velen moeilijk voor te stellen.
Het is toch logisch dat dat je uitput, je spieren zijn niets meer gewend. Dat moet langzaam weer opgebouwd worden.
En die PEM dan? Hoe wil je dat dan opbouwen?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus blijkbaar bij voorbaat helemaal niets meer doen, anders krijg je PEM.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 14:29
Het ging toch over longcovid?
Dit topic gaat al heel lang niet meer over (long) covid. Het gaat vooral over Onkruid.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 14:55
Dus blijkbaar bij voorbaat helemaal niets meer doen, anders krijg je PEM.
Niks doen kan niet, maar niet veel, als je een lage threshold hebt, inderdaad.
Ook al heb je zoveel wilskracht, want hoe verder je er over heen gaat en hoe vaker, hoe erger het wordt, en de threshold alleen maar lager wordt.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me afof de hele dag reageren en artikelen lezen dan niet te zwaar is.

Maar stap eens over die drempel heen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bij langdurige afwezigheid komt vanzelf de arbo-arts in beeld; tegelijk de huisarts bij long covid klachten.
[/quote]

Moet de werkgever wel verzekerd zijn .

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
05 okt 2022 15:21
Ik vraag me afof de hele dag reageren en artikelen lezen dan niet te zwaar is.

Maar stap eens over die drempel heen.
Ik zie wel weer, je geloofd we weinig van. Maar is ook niet belangrijk.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 15:41
Maar is ook niet belangrijk.
Mooi. Erover ophouden dan maar (en niet opnieuw beginnen).

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 15:41
Lady1234 schreef:
05 okt 2022 15:21
Ik vraag me afof de hele dag reageren en artikelen lezen dan niet te zwaar is.

Maar stap eens over die drempel heen.
Ik zie wel weer, je geloofd we weinig van. Maar is ook niet belangrijk.
Het is niet dat je niet geloofd wordt. Het is dat je een drempel over moet. De hele dag in bed liggen omdat je anders jezelf uitput, dat is natuurlijk onzin. Put jezelf dan uit en ga dan je bed in.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

gosewijn schreef:
05 okt 2022 15:41
Bij langdurige afwezigheid komt vanzelf de arbo-arts in beeld; tegelijk de huisarts bij long covid klachten.
Moet de werkgever wel verzekerd zijn .
En er moet wel een dienstverband zijn...
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 14:07
Tja, dat heb je nou eenmaal als je zware ME hebt en een lage threshold, en dus snel PEM hebt, dan heb je niks te willen. Hoe je het ook draait en keert. Doorbijten kan niet, is geen energie voor dan.

Edit, en dat zal het zelfde zijn met zware long covid met PEM.
Bij ME is chronische vermoeidheid het ziektebeeld; bij Long Covid is vermoeidheid een van de vele symptomen.

Erthanax heeft C-Support aangehaald. Daar staat vermoeidheid wel op de eerste plaats, maar bedenk hierbij, dat dit een zelfdiagnose is en bij het overgrote deel ook weer overgaat na verloop van tijd.

Kijk ik alleen naar de gevallen via mijn werk, dan is de mindset het meest bepalend voor herstel van Long Covid klachten, bij de Duitsers direct gevolgd door een verblijf in een Reha. Zo'n Reha haalt mensen uit hun vertrouwde omgeving, waardoor ze zich meer en beter op hun herstel kunnen focussen.

Een ander verschil heb je zelf heel vaak benoemd. Bij ME/CVS is bewegingstherapie verkeerd; bij Long Covid wordt het wel ingezet om een aantal symptomen te verminderen. Lowieze heeft de spierafbouw al benoemd, dat is eigenlijk de hoofdreden waarom mensen met Long Covid klachten met een fysiotherapeut te maken krijgen.

Het grootste gevaar bij (chronische) vermoeidheid is de lethargie. Als de wil de weg kwijt is, wordt het een erg lang verhaal.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

PEM: voor diegene die denken dat het een psychisch probleem is hebben het fout. Op het moment dat je steeds over je threshold gaat, krijg je steeds meer problemen. Verergering van symptomen na inspanning kan worden veroorzaakt door fysieke, cognitieve, mentale, sociale of emotionele inspanningen, en verschilt van persoon tot persoon. De verergering van de symptomen door inspanning kan onmiddellijk gebeuren, of kan 24-72 uur na inspanning gebeuren. Dit kan het voorspellen of beheren bemoeilijken. Het kan dagen, weken of zelfs maanden duren om te herstellen van de verergering van de symptomen na inspanning. De uitputting veroorzaakt door inspanning kan zeer invaliderend zijn, omdat het verschillende symptomen of delen van het lichaam kan beïnvloeden. Verergering van symptomen na inspanning is een kenmerk van het onvermogen om voldoende energie op verzoek te produceren en is kenmerkend voor mensen met myalgische encefalomyelitis en long covid.

https://youtu.be/D75Tf7r92oY

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus dan maar blijven liggen en vegeteren. Word je volgens mij ook niet wijzer of beter van.

Maar de hele dag discussiëren over die ziekte veroorzaakt bij iemand dus geen uitputting met cognitieve of emotionele enz….problemen?

En volgens mij is behalve fysiek, de rest psychisch.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 21:22
PEM: voor diegene die denken dat het een psychisch probleem is hebben het fout.
Dat wordt dus niet gezegd door de mensen hier.
Wat mensen wel zeggen is dat hoe je zelf psychisch met zaken omgaat invloed heeft op het herstelproces. De ziekte/klachten zijn echt, dat wordt niet ontkend.
Onkruid71 schreef:
05 okt 2022 21:22
Op het moment dat je steeds over je threshold gaat, krijg je steeds meer problemen.
En als je helemaal niets meer doet en 24/7 op bed ligt krijg je fysieke problemen, met je spieren die afnemen, je conditie die ook nog verder afneemt.

Gesloten