Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
20 jan 2022 15:56
Bij mij werkt de link wel, dus zal wel aan jou dan liggen :-)
Wat fijn dat je er weer bent...

Los daarvan: zoals je zelf ook kunt zien is de link na mijn post aangepast in de werkende versie.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
20 jan 2022 16:10
reggie2 schreef:
20 jan 2022 15:56
Bij mij werkt de link wel, dus zal wel aan jou dan liggen :-)
Werkt ook bij mij.
Één vraagje : wat heeft het toch voor zin, José, om de boel zo op te naaien?
As dinsdag is er weer een persco! Wacht dat even af.


Reggie, welkom terug :D 👍👍

Dank je wel, merkte al dat ik niks gemist heb, nog steeds hetzelfde gezeur :D

Ik vind dat Jose ook haar ding mag doen hierzo..... niet alleen monyman en co. Maar goed....dat is mijn mening.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:
20 jan 2022 16:11
reggie2 schreef:
20 jan 2022 15:56
Bij mij werkt de link wel, dus zal wel aan jou dan liggen :-)
Wat fijn dat je er weer bent...
Vast :roll: dank je wel hoor.

scharrelschipper
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

reggie2 schreef:
20 jan 2022 15:56
Bij mij werkt de link wel, dus zal wel aan jou dan liggen :-)
Bij mij werkte het ook.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

https://nos.nl/liveblog/2413789-klm-sch ... n-garantie
KLM gaat vluchten schrappen vanwege ziekteverzuim
Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt tussen 7 februari en 13 maart een onbekend aantal vluchten. De reden daarvoor is het hoge ziekteverzuim onder personeel door corona, of verplichte quarantaine, schrijft vakbond VNC voor cabinepersoneel.
Weet men nu dan al, hoeveel personeel er over 2 weken in quarantaine zit?
Of roert KLM zich gewoon op de trom van quarantaine versoepelingen?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik moest wel lachen om van Dissel. De hele beslissing voor een lockdown afkraken, omdat ze niet hadden meegenomen in hun berekeningen dat Omikron mogelijk minder ziek maakt. En vervolgens zeggen dat het zeker de helft minder is dan wat er in hun voorspellingen was meegenomen. Maar volgens mij zou de piek van deze lockdown een ziekenhuisbezetting hebben van ongeveer 4000. Het gunstige scenario was 3000 en het slechtste scenario was 5000. Juist, constante afname van ziekenhuisbezetting is de helft van een dikke toename.

Volgens mij zit de gemiddelde weerman vaker goed met het weer voorspellen dan het RIVM met hun voorspellingen. En we weten allemaal dat weermannen het bijna nooit goed hebben. Maar, ach, het is toch ook een prestatie om er iedere keer langs te zitten.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nijogeth schreef:
20 jan 2022 20:28
Ik moest wel lachen om van Dissel. De hele beslissing voor een lockdown afkraken, omdat ze niet hadden meegenomen in hun berekeningen dat Omikron mogelijk minder ziek maakt. En vervolgens zeggen dat het zeker de helft minder is dan wat er in hun voorspellingen was meegenomen. Maar volgens mij zou de piek van deze lockdown een ziekenhuisbezetting hebben van ongeveer 4000. Het gunstige scenario was 3000 en het slechtste scenario was 5000. Juist, constante afname van ziekenhuisbezetting is de helft van een dikke toename.

Volgens mij zit de gemiddelde weerman vaker goed met het weer voorspellen dan het RIVM met hun voorspellingen. En we weten allemaal dat weermannen het bijna nooit goed hebben. Maar, ach, het is toch ook een prestatie om er iedere keer langs te zitten.
We hebben inderdaad rekenwonders en data wonders in Nederland. 😁

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 jan 2022 19:51
Weet men nu dan al, hoeveel personeel er over 2 weken in quarantaine zit?
Of roert KLM zich gewoon op de trom van quarantaine versoepelingen?
Om vliegtuigen in de lucht te houden is veel meer nodig dan alleen de crew die het vliegtuig op dat moment bemant. Ik kan me prima voorstellen dat een nu (en dus volgende week) spelend probleem bij het grondpersoneel leidt tot het later niet in de lucht kunnen hebben van vliegtuigen.


Los daarvan staat er in dat artikel waarnaar je linkte nog wel ander interessant nieuws:

- een stukje over de wijze van registratie van Corona-patiënten in de ziekenhuizen (denk aan de discussie hierover in dit topic van de afgelopen dagen);
- een stukje over een zangeres uit Tsjechië die zich opzettelijk heeft laten besmetten om te kunnen doen wat ze wil, en vervolgens acuut aan Corona overlijdt. Triest…

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
20 jan 2022 19:51
Weet men nu dan al, hoeveel personeel er over 2 weken in quarantaine zit?
Of roert KLM zich gewoon op de trom van quarantaine versoepelingen?
De vliegmaatschappijen hebben 3 problemen:

Bij het passeren van grenzen gelden voor bemanningen dezelfde regels als voor anderen, dat betekent dat een crew in een quarantainehotel moet worden ondergebracht of het vliegtuig niet kan verlaten en direct terug mee moet als passagier. Dat vreet aan de inzetbaarheid vanwege de werk- en rusttijden.

Momenteel zijn er veel spookvluchten, die alleen worden gevlogen om de slots te behouden. Bezetting minder dan 25%.

Tenslotte kennen de maatschappijen het verzuim onder het personeel tijdens eerdere golven en aangezien we weer terug bij af zijn met Omikron, kun je een redelijke inschatting van de uitval maken - want iedereen raakt een keer besmet met deze variant.

Alles bij elkaar is het aangekondigd schrappen van vluchten de meest economische oplossing en dit gebeurt in de verwachting, dat de Europese Commissie de slots-richtlijn weer tijdelijk inactief verklaart. Lufthansa en dochters hebben vorige week al hetzelfde aangekondigd, KLM-AirFrance volgt de trend.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

We zij niet zozeer terug bij af.
De omicron heeft minder ernstige gevolgen wat betreft ziekenhuis opnames
In feite kan alles weer open en of je wel of niet gevaccineerd bent, schijnt dat we het allemaal een keer krijgen.

Dus open die boel.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
20 jan 2022 20:52
We zij niet zozeer terug bij af.
De omicron heeft minder ernstige gevolgen wat betreft ziekenhuis opnames
In feite kan alles weer open en of je wel of niet gevaccineerd bent, schijnt dat we het allemaal een keer krijgen.

Dus open die boel.
Terug bij af slaat op de viruseigenschappen. Vaccinatie maakt wel verschil voor het ziekteverloop en daarmee voor de ziekenhuizen. In erkende weigerregio's zoals Sachsen of Oostenrijk blijven de ziekenhuizen vol tot overvol.

Alles weer open kan ... maar ...

Testen voor toegang of 1G? Capaciteit is te klein, kosten zijn te hoog en efficiënt is anders, want tussen test en uitslag kun je alweer besmet raken.

Daarmee val je terug op de basisregels. Afstand houden is en blijft lastig, daarom verwacht ik een verdere uitbreiding van de mondkapjesplicht tot in de lente. Voor die twee andere regels is aanvullende wetgeving of aangepaste norm nodig.

Ventilatie is meer dan een raampje open of stootluchten (Stoßluften). Op alle plekken met teveel mensen (kleine mensjes) in een te kleine ruimte, bewijzen luchtzuiveraars en ventilatiesystemen hun nut. Tot nu toe heeft de Rijksoverheid hier nul beleid op gemaakt - huidige wetgeving is echt te weinig, huidige subsidies worden niet gebruikt omdat er een te hoge eigen bijdrage van de aanvrager wordt geëist. Afgezien van praktische problemen zoals asbest in gebouwen of afgesloten liftschachten.
(Als je al moeilijk doet over het vaccineren van kinderen tot 18 jaar, dan ben je moreel verplicht om voor deze leeftijdsgroep de omgeving zo veilig mogelijk te maken en dat is iets anders dan de kinderen thuis houden)

Hygiëne hetzelfde verhaal. Hier is meer nodig dan een desinfectiestation bij de ingang. Structureel beter schoonmaken maakt verschil. Als een instelling of organisatie geen btw-aftrek heeft, dan is het goedkoper om de schoonmaker in eigen dienst te hebben. Die kan tegen dezelfde kosten 20% meer uren poetsen.
Op andere plekken wordt het minder wegwerpmateriaal en meer zelf desinfecteren voor hergebruik of in de retail ook het schoonmaken van de schappen en stellingen meenemen in het takenpakket van de verkoopmedewerkers.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het aantal besmettingen in Oostenrijk loopt wel op, maar de ziekenhuisopnames lopen, net als in Nederland al snel terug. In december waren de ziekenhuizen daar nog vrij vol, maar dat is nu niet meer zo.
https://ourworldindata.org/grapher/curr ... ountry=AUT

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Burgemeesters willen ook dat de boel open gaat. Iedereen wil dat , het is een feit dat de besmettingen toch wel doorgaan. Dus ook de horeca en theaters en dergelijke open gooien.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
21 jan 2022 12:48
Burgemeesters willen ook dat de boel open gaat. Iedereen wil dat , het is een feit dat de besmettingen toch wel doorgaan. Dus ook de horeca en theaters en dergelijke open gooien.
Bruls wil zelfs dat er vandaag nog dat besluit genomen wordt https://www.telegraaf.nl/nieuws/3734388 ... en-en-snel
Volkomen mee eens, geen enkele reden om daar nog mee te wachten tot dinsdag.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door xflorisx »

Jose2501 schreef:
21 jan 2022 12:27
GGD directeuren stellen quarantaine beleid voor de scholen en schoolgaande kinderen en jeugd ter discussie in een open brief. Volgens deze directeuren doet het quarantaine beleid meer kwaad dan goed.
Na de burgemeesters dus tweede grote organisatie die openlijk coronabeleid van Rutte IV bekritiseerd en in feite afwijst: https://ggdghor.nl/actueel-bericht/brie ... gezondheid
Ik vraag mij wel even af in welke branche jij werkzaam bent. Een ding weet ik al wel. Het is niet in het onderwijs. Ondanks alle mogelijke maatregelen zijn het besmettingsfabrieken. Mondkapjesgebruik kan gewoon niet nageleefd worden. Afstand tot docenten lukt veelal ook niet. Omdat ik mijn prikjes wel gehad heb, hoef ik niet meer in quarantaine. Enkele anti vaxxer collega's zitten al thuis.
Opengooien wil iedereen. Maatschappij weer laten opengaan wil ook iedereen. Maar er zijn genoeg (oudere werkende) die nog graag gezond blijven.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Je kunt toch niet ten kosten van alles de maatschappij in een greep houden.
Beter kan er geïnvesteerd worden in hoe we het kunnen genezen, COVID en long covid. En alle andere schade die we hebben opgelopen.
Ikzelf ben dus nog steeds niet gevaccineerd, maar ben wel een risico geval. Dus ik vind dat het open moet. En laten we een les leren, allemaal van wat er gebeurd is.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Toch weer een interessant stuk in de Volkskrant, dat er meer speelt als dood een ziekenhuisopname.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bae245a4/

Er wordt maar steeds gezegd dat er genoeg aandacht aan besteden wordt, maar volgens mij denken de patiënten er anders over. Ook in de politiek wordt er weinig aandacht aan besteed.

Wanneer dringt dat gedeelte nu eens door in Den Haag?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door PGros »

xflorisx schreef:
21 jan 2022 14:03
Opengooien wil iedereen. Maatschappij weer laten opengaan wil ook iedereen. Maar er zijn genoeg (oudere werkende) die nog graag gezond blijven.
Dat laatste heeft totaal niets te maken met open gooien of gesloten houden. Iedereen krijgt het virus een keer in milde vorm zonder dat je het merkt of wat erger. Maar ontkomen doe je er niet aan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
21 jan 2022 14:30
Toch weer een interessant stuk in de Volkskrant, dat er meer speelt als dood een ziekenhuisopname.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bae245a4/

Er wordt maar steeds gezegd dat er genoeg aandacht aan besteden wordt, maar volgens mij denken de patiënten er anders over. Ook in de politiek wordt er weinig aandacht aan besteed.

Wanneer dringt dat gedeelte nu eens door in Den Haag?

Nou is het beleid van de overheid ineens weer roekeloos? Volgens mij is iedereen die zich niet asn de regels houdt, of wil houden roekeloos.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Uit het volkskrant artikel:
Er blijft een grote groep zieken over die hun toestand rechtstreeks te wijten heeft aan de keuzes van Rutte & co. Hun roekeloze beleid schept een dure plicht.
Welke angsthaas schrijft zoiets? Nederland was de afgelopen maanden het land met de strengste lockdown.
Leg de schuld tenminste bij (de makers van???) het virus.

Gesloten