Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

BL2 schreef:
05 jul 2022 10:24
...... Corona, welke al zeker 6 maanden een gewone griep blijkt te zijn.....
Waar heb jij ook alweer je medische graad behaald?

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
05 jul 2022 10:37
BL2 schreef:
05 jul 2022 10:24
...... Corona, welke al zeker 6 maanden een gewone griep blijkt te zijn.....
Waar heb jij ook alweer je medische graad behaald?
Moet je een medische graad hebben, om de gevolgen van corona de laatste 6 maanden met de griepgolf van winter 2017-2018 te vergelijken?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niet alleen een medische..
Ook moet je een expert zijn in statistiek, economie om maar even wat te noemen.
Dat blijkt hier wel weer heel duidelijk.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
05 jul 2022 11:02
kuklos schreef:
05 jul 2022 10:37
BL2 schreef:
05 jul 2022 10:24
...... Corona, welke al zeker 6 maanden een gewone griep blijkt te zijn.....
Waar heb jij ook alweer je medische graad behaald?
Moet je een medische graad hebben, om de gevolgen van corona de laatste 6 maanden met de griepgolf van winter 2017-2018 te vergelijken?
Als BL2 het over de gevolgen heeft, dan moet hij/zij dat schrijven. Alleen is dat niet geschreven, dus gaat het om de ziekte zelf en dan is wel degelijk de vraag waar BL2 zijn/haar medische graad behaald heeft.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
05 jul 2022 11:05
Niet alleen een medische..
Ook moet je een expert zijn in statistiek, economie om maar even wat te noemen.
Dat blijkt hier wel weer heel duidelijk.
Waar blijkt dat dan duidelijk uit?
Oversterfte tijdens griep epidemie 2017-2018 > 9.000
Hoeveel coronadoden waren er de laatste 6 maanden?
Vergelijk ook eens de IC bezetting toen en de laatste 6 maanden.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
05 jul 2022 11:24
angel1978 schreef:
05 jul 2022 11:05
Niet alleen een medische..
Ook moet je een expert zijn in statistiek, economie om maar even wat te noemen.
Dat blijkt hier wel weer heel duidelijk.
Waar blijkt dat dan duidelijk uit?
Oversterfte tijdens griep epidemie 2017-2018 > 9.000
Hoeveel coronadoden waren er de laatste 6 maanden?
Vergelijk ook eens de IC bezetting toen en de laatste 6 maanden.
Precies hieruit

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar even de vraag weer herhalen, want daar heb ik nog geen antwoord op gezien:
witte angora schreef:
05 jul 2022 08:28
Al met al heeft de uitgestelde zorg 320.000 gezonde levensjaren gekost, volgens bijgaande link.

https://nos.nl/artikel/2435340-320-000- ... coronatijd

Maar wat hebben al die Corona-opnames aan gezonde levensjaren opgeleverd?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
05 jul 2022 10:24
Precies de reactie welke ik al verwachte. Dat er de afgelopen twee jaar veel meer mensen hart- en vaatziekten en Ka..... hebben gekregen (dan ernstig Corona), met vaak zeer ernstige gevolgen voor hun verdere leven, of gewoonweg zijn overleden, lees je hier niets over. Een klein groepje is compleet gefocust op Corona, welke al zeker 6 maanden een gewone griep blijkt te zijn.....
Gaat het nou over de laatste twee jaar of over de afgelopen 6 maanden?
En gaat het nou over, wat u beweert, dat veel meer mensen hart- en vaatziekten en kanker hebben gekregen dan corona of bedoelt u de gevolgen van het niet behandelen van die mensen tengevolge van de coronacrisis?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door BL2 »

Ken haast niemand welke de afgelopen 6 maanden geen Corona heeft gehad. Zelfs mensen tussen de 85 en 95.
Eén a twee dagen iets van slag, beetje niet lekker, weinig eetlust en wat hoofdpijn maar wel duidelijk positief getest. Na drie dagen weer allemaal de oude.
Bij een echte klassieke griep ben je zeker bedlegerig en meer dan een week uit de running......
Hup verder met het leven, genieten van het mooie weer, zon, festivals, strand en vakantie.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

BL2 schreef:
05 jul 2022 12:08
Ken haast niemand welke de afgelopen 6 maanden geen Corona heeft gehad. Zelfs mensen tussen de 85 en 95.
Eén a twee dagen iets van slag, beetje niet lekker, weinig eetlust en wat hoofdpijn maar wel duidelijk positief getest. Na drie dagen weer allemaal de oude.
Bij een echte klassieke griep ben je zeker bedlegerig en meer dan een week uit de running......
Hup verder met het leven, genieten van het mooie weer, zon, festivals, strand en vakantie.
Allemaal leuk en aardig, maar daarmee is het nog steeds géén gewone griep.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ken er 2 die 10 dagen flink uitgeschakeld zijn geweest, terwijl die al 20 jaar geen echte griep meer hebben gehad..
Nietszeggend nogal dit..
Al twee jaren lang weten jullie het topic bovenaan te houden op dit forum.
tja, wie doet daar nu het hardst aan mee :roll:

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
05 jul 2022 11:37
Maar even de vraag weer herhalen, want daar heb ik nog geen antwoord op gezien:
witte angora schreef:
05 jul 2022 08:28
Al met al heeft de uitgestelde zorg 320.000 gezonde levensjaren gekost, volgens bijgaande link.

https://nos.nl/artikel/2435340-320-000- ... coronatijd

Maar wat hebben al die Corona-opnames aan gezonde levensjaren opgeleverd?
Begin eens met het aantal patienten welke IC opname overleefd hebben. En hun gemiddelde leeftijd, En gemiddelde levensverwachting. Dan kom je al een heel eind om orde grootte in te schatten.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
05 jul 2022 12:35
Al twee jaren lang weten jullie het topic bovenaan te houden op dit forum.
tja, wie doet daar nu het hardst aan mee :roll:
Wat een complete onzin weer, in 4 Corona topics, samen goed voor +10000 (!) Corona berichten, zijn er zo'n 10 van BL2..........

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Even snel tellen en ben bij 17 gestopt en was er nog ( lang ) niet. Flink behekst dus..

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
05 jul 2022 12:26
[
Allemaal leuk en aardig, maar daarmee is het nog steeds géén gewone griep.
Het is inderdaad geen gewone griep , ken zat mensen die er goed ziek van geweest zijn.

Ik snap wel waar @BL 2 op doelt er zijn veel operaties uitgesteld.

@BL2 was jij niet erg bang in het begin , zover ik mij dat kan herinneren??

Voor de rest vind ik dat hij een punt heeft.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Erthanax »

De huidige golf valt genoeg mee wat betreft de ziekmakendheid. Op dit moment zijn er dan ook geen beperkte maatregelen van kracht.
Ik hoop dat de virologen gelijk krijgen die verwachtten en verwachten dat het virus na een aantal golven niet meer pandemisch is maar endemisch en beheersbaar. In die zin zou het dan vergelijkbaar worden met de griep. De Spaanse griep kostte wereldwijd 17 tot 100 miljoen levens in een aantal golven. Tegenwoordig kost de griep 650.000 levens per jaar. Ernstig genoeg, daar niet van, maar toch vinden "we" dat het bij het leven hoort.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

kuklos schreef:
05 jul 2022 12:26
BL2 schreef:
05 jul 2022 12:08
Ken haast niemand welke de afgelopen 6 maanden geen Corona heeft gehad. Zelfs mensen tussen de 85 en 95.
Eén a twee dagen iets van slag , beetje niet lekker , weinig eetlust en wat hoofdpijn maar wel duidelijk positief getest . Na drie dagen weer allemaal de oude .
Bij een echte klassieke griep ben je zeker bedlegerig en meer dan een week uit de running......
Hup verder met het leven, genieten van het mooie weer, zon, festivals, strand en vakantie.
Allemaal leuk en aardig, maar daarmee is het nog steeds géén gewone griep.
Toen ik half februari zo ziek werd van de nierellende en opgenomen werd en ook Corona bleek te hebben , was dit niet met 3 dagen weer opgelost.
Ik kwam op een afdeling met Corona patiënten , in isolatie dus.
Twee kamergenoten werden na zo.n 3 dagen met spoed weggehaald en naar de IC gebracht, doodziek geworden!
De nierellende was eind maart zo goed als 100 % genezen en tot op de dag van vandaag ondervind ik nog wél de gevolgen vd Coronabesmetting.
Heel snel moe, kortademigheid, hoofdpijn , geheugenproblemen, concentratie stoornis .
Misschien zijn dit wel Long-Covid klachten.
Een beetje lastig te duiden : het een en ander kan ook het gevolg zijn van het zo ziek zijn geweest door de bijna uitgevallen nieren.

Een Corona besmetting kan verschillend uitpakken dus. En is er méér onderliggend lijden ( geweest)?
De één is de ander niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
05 jul 2022 08:28
Al met al heeft de uitgestelde zorg 320.000 gezonde levensjaren gekost, volgens bijgaande link.
https://nos.nl/artikel/2435340-320-000- ... coronatijd
Maar wat hebben al die Corona-opnames aan gezonde levensjaren opgeleverd?
Naar mijn idee niet zo veel, omdat alleen de ernstige Covid-gevallen in het ziekenhuis worden opgenomen en die zijn of overleden of nog aan het herstellen of inmiddels verhuisd naar een woonzorgcentrum.
Uitgestelde zorg lees ik als 'te krappe capaciteit in de zorg' met een behoorlijk prijskaartje. Het artikel laat het voor een 73-jarige zien, in mijn werk kom ik mensen tegen, die door het uitstel ook langer afwezig zijn of aangepast werk moeten doen. Daar zitten een paar tussen, die echt met voorrang behandeld zouden moeten worden, omdat ze anders ontslagen worden na 2 jaar afwezigheid.
BL2 schreef:
05 jul 2022 08:53
Jullie [...] zijn echt behekst door dat Corona. Al twee jaren lang weten jullie het topic bovenaan te houden op dit forum. Terwijl heel Nederland verder is gegaan met hun leven, hun werk, hun vrije tijd en hun vakanties en festivals blijven jullie 1000den berichten lang in een cirkeltje draaien. Voor psychologen zou het prachtig zijn om de persoon hierachter eens flink tegen het licht te houden. Hoe kan zo iets als een wat uit de hand gelopen griep, je leven en denken zo beheersen dat je er echt elke dag mee bezig bent en over moet schrijven, jaren lang..............
Sars-CoV2 gaat nog steeds rond, de laatste weken met meer ziekmeldingen dan in april. Wie niet gevaccineerd is, is er goed ziek van. Gelukkig heeft een grote meerderheid wel een vaccin gehaald en dat dempt het ziekteverloop, zorgt voor een kortere hersteltijd.
Rusland heeft Corona uit het nieuws geblazen, maar Sars-CoV2 en Covid zijn nog steeds onderwerpen, die mensen bezighouden.

Overigens beheerst Corona mijn denken noch mijn leven. De echte focus ligt op dingen, die geen plek op dit forum verdienen.
BL2 schreef:
05 jul 2022 12:08
Ken haast niemand welke de afgelopen 6 maanden geen Corona heeft gehad. Zelfs mensen tussen de 85 en 95. Eén a twee dagen iets van slag, beetje niet lekker, weinig eetlust en wat hoofdpijn maar wel duidelijk positief getest. Na drie dagen weer allemaal de oude. Bij een echte klassieke griep ben je zeker bedlegerig en meer dan een week uit de running...... Hup verder met het leven, genieten van het mooie weer, zon, festivals, strand en vakantie.
Ach, jouw omgeving zal nog wel een keer besmet raken. Dat valt mij tenminste op: bij een verloop met weinig tot geen symptomen is er een goede kans om nog een keer besmet te raken en/of komen weken later de klachten uit het niets boven drijven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
05 jul 2022 13:27
Ik hoop dat de virologen gelijk krijgen die verwachtten en verwachten dat het virus na een aantal golven niet meer pandemisch is maar endemisch en beheersbaar. In die zin zou het dan vergelijkbaar worden met de griep.
En dat is inderdaad het sleutelwoord: vergelijkbaar met griep. Dat is iets heel anders dan "een gewone/uit de hand gelopen griep", zoals BL2 ten onrechte stelt.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
05 jul 2022 14:17



Een Corona besmetting kan verschillend uitpakken dus. En is er méér onderliggend lijden ( geweest)?
De één is de ander niet.

De ene heeft er meer last van dan de ander.
Dat heftige gedoe van alles dicht hoeft nu niet meer nodig te zijn. Kan ook niet want ik denk dat sowieso weinig mensen zich er nog aan zouden houden, maar bij sluiting gaan er velen failliet en dat moet je ook niet willen.

Gesloten