Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Is er in Nederland dan nog sprake van overbelasting in de ziekenhuizen door Covid of Omicron op dit moment? Ik dacht dat de zomergolf al lang voorbij was.
Of heb ik iets gemist?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jablan schreef:
17 aug 2022 08:06
Nijogeth schreef:
16 aug 2022 23:20
Alle andere zaken waren er wel al een jaar eerder, uitgestelde zorg, quarantaines, coronamaatregelen etc.. Het enige dat anders was, was dat vaccin. Logischerwijs is dat de reden voor de oversterfte. [...] Maar triest is het wel, dat je zonder nuance zegt dat het daar niet door kan komen.
Uitgestelde zorg kan een oorzaak zijn. In 2020 geen afspraak kunnen krijgen, pas in 2021 aan de beurt zijn en het oordeel 'terminaal' krijgen om in 2022 te overlijden.

Stress kan een oorzaak zijn. Lang niet kunnen leven zoals je gewend bent, genereert stress en dat verhoogt de kans op hartaanvallen of een hartstilstand.

Het virus zelf kan een oorzaak zijn. Met weinig symptomen besmet zijn, geen test doen, doorgaan en opeens omvallen.

Zonder nuance zeggen, dat de vaccins verantwoordelijk zijn voor de oversterfte is net zo triest als zonder nuance stellen, dat de oversterfte niet door de vaccins komt.

Ik verwacht eerder, dat er nooit een goede verklaring komt voor de oversterfte van dit jaar.
Dat been ik met je eens, maar voorheen zeiden ze ook, dat vaccins absoluut geen schade kon doen. En bij wetenschap moet je altijd je alles afvragen tot de echte feiten op tafel liggen. De laatste post met link die ik poste ging dat eigenlijk ook over, ik weet meer onderzoek is nodig.
Zoals eerder al aangegeven is cijfers worden ook niet echt goed bijgehouden.

Nee ik ben ook geen wappie,
Maar het spel moet eerlijk en open gespeeld worden.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
17 aug 2022 08:06
Nijogeth schreef:
16 aug 2022 23:20
Alle andere zaken waren er wel al een jaar eerder, uitgestelde zorg, quarantaines, coronamaatregelen etc.. Het enige dat anders was, was dat vaccin. Logischerwijs is dat de reden voor de oversterfte. [...] Maar triest is het wel, dat je zonder nuance zegt dat het daar niet door kan komen.
Uitgestelde zorg kan een oorzaak zijn. In 2020 geen afspraak kunnen krijgen, pas in 2021 aan de beurt zijn en het oordeel 'terminaal' krijgen om in 2022 te overlijden.

Stress kan een oorzaak zijn. Lang niet kunnen leven zoals je gewend bent, genereert stress en dat verhoogt de kans op hartaanvallen of een hartstilstand.

Het virus zelf kan een oorzaak zijn. Met weinig symptomen besmet zijn, geen test doen, doorgaan en opeens omvallen.
De perioden van oversterfte vallen wel redelijk samen met start boostercampagne.
Terwijl de mogelijke oorzaken die je noemt, veel meer verspreid over de tijd zouden zijn, en dus niet pieken bij boosteren.
Jablan schreef:
17 aug 2022 08:06
Zonder nuance zeggen, dat de vaccins verantwoordelijk zijn voor de oversterfte is net zo triest als zonder nuance stellen, dat de oversterfte niet door de vaccins komt.
Met als groot verschil dat officiele instanties, geen leken, stellen dat oversterfte niet door vaccinatie komt.
Mett als enige onderbouwing de uitkomsten van originele overlijdensrapport, en zonder verder onderzoek.
Wat mij sugggereert dat men het niet wil onderzoeken.

Bezorgdeburger
Berichten: 599
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

In juli 2022 was er sprake van nog meer oversterfte dan Juni 2022. Dat zal toch een reden hebben? https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/31 ... alle-weken

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Hitte zorgt vaak ook voor oversterfte.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Techneut71 schreef:
17 aug 2022 10:45
Hitte zorgt vaak ook voor oversterfte.
Dan zullen die vaccins wel de oorzaak zijn van die hitte.. Gevolg van logisch denken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door moederslink »

Eerlijk gezegd hou ik zelf geen tabellen van oversterfte bij.
Dat méér mensen overlijden of zijn overleden door Corona, het vaccin of de hitte of uitgestelde zorg is een feit en triest genoeg , het is natuur!
En in de meeste gevallen ligt daar toch een heftig onderliggend lijden aan ten grondslag.
Daar hebben we de wetenschappers voor, zij zoeken het maar uit , ik kan er niets mee en hoop door de crises te komen. Daar heb ik m'n handen al méér dan aan vol.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
17 aug 2022 09:06
De perioden van oversterfte vallen wel redelijk samen met start boostercampagne.
Terwijl de mogelijke oorzaken die je noemt, veel meer verspreid over de tijd zouden zijn, en dus niet pieken bij boosteren.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-

De oversterfte valt vooral samen met de Corona pieken. Je ziet duidelijk dat wanneer de boostercampange in November 2021 start (midden in de piek) dat het aantal overlijdens juist daarna daalt. In januari 2022 kwam de groep (65-) aan de beurt en je ziet dat de oversterfte dan enkel is gezakt, dit is ook het moment dat de Corona piek ging dalen. Dit zelfde zie je bij de oorspronkelijke vaccinatie campagne.

De laatste boostercampange is nu begonnen en je ziet geen trend in de oversterfte, deze is al de gehele periode hoger dan verwacht. Zoals het CBS al eerder concludeerde is er geen aantoonbaar verband met het vaccineren en de oversterfte. De oversterfte is vooral zichtbaar in de groep 80+ een groep die zich ook veel zorgen maakt over een Corona besmetting en door overbelaste zorg misschien ook een groep die minder snel naar de dokter gaat. Onder de groep 80- was de oversterfte iets hoger (3%) dan in 2019.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
17 aug 2022 11:09
16again schreef:
17 aug 2022 09:06
De perioden van oversterfte vallen wel redelijk samen met start boostercampagne.
Terwijl de mogelijke oorzaken die je noemt, veel meer verspreid over de tijd zouden zijn, en dus niet pieken bij boosteren.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/med ... -per-week-

De oversterfte valt vooral samen met de Corona pieken.
Essentie: We hebben het juist over de oversterfte, die niet toe te schrijven is aan corona doden.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... menvatting
Tijdens de derde oversterftegolf was de oversterfte juist hoger dan het aantal mensen dat aan COVID-19 overleed. Dit was vooral zichtbaar bij de leeftijdsgroep 65- tot 80-jarigen. Mogelijk droegen in deze periode andere doodsoorzaken bij aan de oversterfte.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243951 ... egang-data

Het ging om 3400 mensen in totaal. En het blijkt dus dat de conclusie dat de vaccins niet de oorzaak waren volgens de leden van de onderzoeksgroep al te stellig.

Maar zoals ik al zei. De aanname dat het wel eens aan de vaccins kan liggen is een vrij logisch startpunt. Dat was namelijk de enige bekende differentie met het jaar ervoor. Je kan je wel eerst focussen op hele andere dingen, maar dan moet je continue om die olifant die midden in de kamer staat heenwerken.

Dit zal wel weer door sommigen als een wappiepost benoemd worden, maar zelf komen ze dan met helemaal niets. Volgens mij is een wappie iemand die iets roept zonder nuance.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
17 aug 2022 13:03
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243951 ... egang-data

Het ging om 3400 mensen in totaal. En het blijkt dus dat de conclusie dat de vaccins niet de oorzaak waren volgens de leden van de onderzoeksgroep al te stellig.

Maar zoals ik al zei. De aanname dat het wel eens aan de vaccins kan liggen is een vrij logisch startpunt. Dat was namelijk de enige bekende differentie met het jaar ervoor. Je kan je wel eerst focussen op hele andere dingen, maar dan moet je continue om die olifant die midden in de kamer staat heenwerken.

Dit zal wel weer door sommigen als een wappiepost benoemd worden, maar zelf komen ze dan met helemaal niets. Volgens mij is een wappie iemand die iets roept zonder nuance.
En dat is dus onderzocht en er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin de veroorzaker is. Deze stelling wordt gedaan omdat er wereldwijd is gevaccineerd is en niet elk land te kampen heeft met oversterfte als het vaccin de oorzaak was zou dit waarneembaar zijn in alle landen. De cijfers uit andere landen laten juist zien dat gevaccineerde minder vaak overlijden dan ongevaccineerde en dit staat los van Corona.

Het probleem is echter dat we in NL erg op onze privacy zijn en dat is een groot goed, maar voor dit soort onderzoeken heb je alle data nodig en dat maakt het lastig. Echter in andere landen zijn de privacy regels minder streng en de situatie rond vaccinatie is daar niets anders dan bij ons.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
17 aug 2022 14:05
En dat is dus onderzocht en er zijn geen aanwijzingen dat het vaccin de veroorzaker is.
Linkje??
Van een deugdelijk onderzoek verwacht ik overigens dat het dan met een andere oorzaak op de proppen komt
sylvesterb schreef:
17 aug 2022 14:05
De cijfers uit andere landen laten juist zien dat gevaccineerde minder vaak overlijden dan ongevaccineerde en dit staat los van Corona.
Dat zou erg mooi zijn. Dan werkt de Corona vaccinatie blijkbaar ook tegen andere kwalen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
17 aug 2022 14:12
Van een deugdelijk onderzoek verwacht ik overigens dat het dan met een andere oorzaak op de proppen komt
??????????????

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik doelde op het volgende deel:
Na publicatie van het CBS/RIVM-onderzoek waren twee leden van klankbordgroep, hoogleraar waarschijnlijkheidsberekening Ronald Meester en gezondheidseconoom Eline van den Broek-Altenburg, kritisch op de conclusies in het rapport van CBS en RIVM, wegens een gebrek aan toegang tot (medische) data. "Die conclusies zijn te stevig opgeschreven", zegt Van den Broek-Altenburg.

Daarnaast zouden de bezwaren van de klankbordgroep tegen die conclusies niet volgens afspraak zijn vermeld in het rapport. Van den Broek-Altenburg is net als Van der Velden en Verheij wel van mening dat de oversterfte waarschijnlijk verklaard kan worden door de hogere druk op de zorg.

Maar volgens Verheij en Van der Velden spreken de twee niet namens de klankbordgroep. "Het verbaasde ons dat ze op eigen houtje de publiciteit opzochten. Volgens hen hebben het CBS en het RIVM "naar eer en geweten een consistent beeld geschetst van de oversterfte" en waren "nuances goed verwoord".
Dat al 2 leden van de klankbordgroep dat vrijwel direct zeggen, geeft toch wel aan dat die conclusie wat voorbarig is. Wat we na de coronaperiode overigens moeten weten is dat de cijfers uit andere landen met een korreltje zout genomen moeten worden. Als namelijk door tegenstanders van de maatregelen (waaronder ik) werd aangedragen dat er in andere landen met minder maatregelen vrijwel identieke cijfers qua besmettingen kwamen, dan konden we nooit zomaar van de cijfers uitgaan en moest daar uitgebreid onderzoek naar komen, volgens velen hier. Dan stel ik nu voor dat we dit hier ook doen. Vooralsnog ga ik uit van de meest logische beredenering, dat de vaccins mogelijk verantwoordelijk zijn voor de oversterfte. Mijn eigen beleving dat ik 2x zieker werd van het vaccin dan ik ziek werd van het virus (wat ik ondertussen alweer 3x heb gehad zonder al teveel klachten) geeft mij al aan dat het vaccin niet altijd iets goeds is.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
17 aug 2022 14:19
16again schreef:
17 aug 2022 14:12
Van een deugdelijk onderzoek verwacht ik overigens dat het dan met een andere oorzaak op de proppen komt
??????????????
Er wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door vaccinatie, zonder een andere oorzaak te geven.
https://nos.nl/artikel/2433702-opvallen ... nverklaard

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 aug 2022 15:36
kuklos schreef:
17 aug 2022 14:19
16again schreef:
17 aug 2022 14:12
Van een deugdelijk onderzoek verwacht ik overigens dat het dan met een andere oorzaak op de proppen komt
??????????????
Er wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door vaccinatie, zonder een andere oorzaak te geven.
https://nos.nl/artikel/2433702-opvallen ... nverklaard
Als de onderzoeksopdracht was "zoek uit of vaccinatie de oorzaak is van oversterfte", dan is het antwoord "ja" of "nee" of "misschien", maar komt er uiteraard geen andere oorzaak. Doen alsof je alleen een oorzaak uit kunt sluiten door een andere oorzaak te benoemen is natuurlijk onzin.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
17 aug 2022 15:36
kuklos schreef:
17 aug 2022 14:19
16again schreef:
17 aug 2022 14:12
Van een deugdelijk onderzoek verwacht ik overigens dat het dan met een andere oorzaak op de proppen komt
??????????????
Er wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door vaccinatie, zonder een andere oorzaak te geven.
https://nos.nl/artikel/2433702-opvallen ... nverklaard
Ja, en? Ik zit nog steeds te wachten op je gedachtegang aangaande het wetenschappelijke stuk. Een onderzoek kan heel prima in staat zijn een bepaalde oorzaak uit te sluiten, zonder een andere oorzaak te kunnen benoemen en vinden. Doch als jij van mening bent dat het een altijd het ander in moet houden, leg het goed uit en help de wetenschap een stuk verder.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
17 aug 2022 15:39
16again schreef:
17 aug 2022 15:36
kuklos schreef:
17 aug 2022 14:19

??????????????
Er wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door vaccinatie, zonder een andere oorzaak te geven.
https://nos.nl/artikel/2433702-opvallen ... nverklaard
Als de onderzoeksopdracht was "zoek uit of vaccinatie de oorzaak is van oversterfte", dan is het antwoord "ja" of "nee" of "misschien", maar komt er uiteraard geen andere oorzaak. Doen alsof je alleen een oorzaak uit kunt sluiten door een andere oorzaak te benoemen is natuurlijk onzin.
En zelfs al zou dat de opdracht zijn en komt er geen eenduidig antwoord uit, dan nog is dat de uitkomst en niet een verzonnen antwoord.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
17 aug 2022 15:39
16again schreef:
17 aug 2022 15:36
Er wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door vaccinatie, zonder een andere oorzaak te geven.
https://nos.nl/artikel/2433702-opvallen ... nverklaard
Als de onderzoeksopdracht was "zoek uit of vaccinatie de oorzaak is van oversterfte", dan is het antwoord "ja" of "nee" of "misschien", maar komt er uiteraard geen andere oorzaak.
Een echte onderzoeker stopt natuurlijk niet bij "nee" of "misschien" want dat verklaart niets.
Moneyman schreef:
17 aug 2022 15:39
Doen alsof je alleen een oorzaak uit kunt sluiten door een andere oorzaak te benoemen is natuurlijk onzin.
Wat is er dan wel gedaan om de oorzaak vaccin uit te sluiten?
Dit onderzoek ging niet verder dan kijken naar de doodsoorzaak , zoals opgegeven door de dienstdoende arts destijds. En verstoppertje spelen achter de AVG.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
17 aug 2022 15:39
16again schreef:
17 aug 2022 15:36
kuklos schreef:
17 aug 2022 14:19

??????????????
Er wordt beweerd dat de oversterfte niet wordt veroorzaakt door vaccinatie, zonder een andere oorzaak te geven.
https://nos.nl/artikel/2433702-opvallen ... nverklaard
Als de onderzoeksopdracht was "zoek uit of vaccinatie de oorzaak is van oversterfte", dan is het antwoord "ja" of "nee" of "misschien", maar komt er uiteraard geen andere oorzaak. Doen alsof je alleen een oorzaak uit kunt sluiten door een andere oorzaak te benoemen is natuurlijk onzin.
Nou, het uitsluiten van vaccins als oorzaak wordt gedaan op deze basis:
"Volgens de onderzoekers zijn er geen aanwijzingen dat in de Nederlandse bevolking een verhoogde kans op overlijden bestaat in de weken volgend op covid-19-vaccinatie."

Gesloten