Pagina 1 van 2

PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:02
door village
Ik bestel regelmatig LP's op Discogs. Sinds juli 2021 moet ik voor LP's van buiten de EU de BTW direct afrekenen bij discogs en dat wordt zodanig vermeld op het pakket met BTW ID en betaalde BTW. Als het pakket aankomt met DHL of FEDEX gaat dit perfect.

Maar iedere keer als het via PostNL wordt aangeboden krijg ik eerst een e-mail waar ik nogmaals de BTW moet betalen PLUS tevens inklaringskosten voor postNL (4 of 17 Euro of meer!). Ik krijg geen andere keus dan dit te betalen want anders wordt het pakket niet bezorgd.

Na het betalen maak ik steeds bezwaar bij postNL, via hun bezwaar formulier. Daar kan ik alle documenten uploaden zoals verzendlabel, factuur en VAT ID etc.

Helaas krijg ik daarna van postNL een stnadaard mailtje met afwijzing:
We vinden het erg vervelend dat u twee keer moet betalen. De afzender of vervoerder had ons moeten laten weten dat u al had betaald, maar heeft de digitale gegevens van uw pakket niet compleet ingevuld. Meestal komt dit doordat de afzender het Sender ID reference nummer niet goed invult.

Voor de dubbele inklaringskosten verwijzen we u door naar de afzender. Die moet de te veel betaalde kosten aan u terugbetalen. Wij kunnen dat helaas niet doen.
Naast het feit dat alle benodigde info gewoon op de pakketten aanwezig was geven ze nooit aan waarom de info niet zou kloppen. Daarnaast gaat het met dezelfde ID nummers bij DHL en Fedex wel goed.

Ik kan ook niet reageren op het antwoord van postNL want ze hebben het zo dichtgetimmerd met een no-reply email adres.

PostNL verwijst naar de afzender, maar die kan de BTW helemaal niet teruggeven want zij moesten deze BTW primair wettelijk in rekening brengen en stond zo vermeld op het pakket.

je staat zo machteloos bij dit bedrijf en het is een structureel probleem, want het gaat om alle pakketten tot nu toe van buiten de EU.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:10
door HandigeHarrie
Het lijkt erop dat er een formulier (volledig en correct) moet worden ingevuld en dat de afzender dat niet doet, c.q. net als u denkt "het staat op het pakket".
Dat andere postbezorgers zonder dit of een ander formulier werken kan zijn, maar dat verplicht PostNL niet om dat ook te doen. Mss kan u het bedrijf de volgende keer vragen om het formulier volledig en correct in te vullen, als ze het via PostNL verzenden? Nu weten ze daar niet beter dan dat ze het goed afhandelen (want u klaagt alleen bij de postbezorger).

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:21
door village
Er bestaat niet 1 formulier. Buitenlandse post bedrijven hebben ieder hun eigen custom form, die data staat dan samen op het verzendetiket vermeld. Die moeten dus wel goed gelezen worden door postNL. daar gaat het mis, het gaat nu standaard allemaal naar INNEN.

ik heb de pakketlabels waar de BTW, het betaalde bedrag, handtekening en het VAT ID nummer van de organisatie Discogs op vermeld staan.
PostNL weigert echter aan te geven wat er volgens hen niet aan klopt.

Ik heb discogs hier al mee geconfronteerd, maar die geven aan dat hun labels helemaal compliant zijn en ook zij willen graag weten waarom alleen PostNL vind dat er iets niet klopt.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:49
door juliomariner
Mischien moet u de belastingdienst eens vragen aangezien zij nu 2 keer BTW ontvangen over 1 zending.
Misschien kunnen zij PostNL op de vingers tikken en gaat dit wapperbedrijf eens als een echt bedrijf werken.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:50
door Nevyn
[quote=village post_id=2869616 time=1641392464 user_id=127254

Ik heb discogs hier al mee geconfronteerd, maar die geven aan dat hun labels helemaal compliant zijn en ook zij willen graag weten waarom alleen PostNL vind dat er iets niet klopt.
[/quote]

Mooi dat ze dat willen weten, misschien kunnen ze een post.nl vragen?

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:55
door village
Ik heb de douane ook even gesproken en die geven aan dat bezwaar ingediend kan worden bij de postbezorger en die sturen het dan door.

maar postNL stuurt niks door, want die wijzen standaard af zonder motivatie wat er onjuist zou zijn.
en er is geen bezwaar mogelijk op het oordeel van PostNL the Almighty

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 15:59
door juliomariner
Dan maar rechtstreeks bezwaar maken bij de Douane of Belastingdienst met vermelding dat PostNL uw bezwaar niet doorstuurt en dat dit ookm niet de eerste keer is dat PostNL er een potje van maakt bij de BTW aangifte.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 16:08
door Cro
village schreef:
05 jan 2022 15:21
Er bestaat niet 1 formulier. Buitenlandse post bedrijven hebben ieder hun eigen custom form, die data staat dan samen op het verzendetiket vermeld. Die moeten dus wel goed gelezen worden door postNL. daar gaat het mis, het gaat nu standaard allemaal naar INNEN.

ik heb de pakketlabels waar de BTW, het betaalde bedrag, handtekening en het VAT ID nummer van de organisatie Discogs op vermeld staan.
PostNL weigert echter aan te geven wat er volgens hen niet aan klopt.

Ik heb discogs hier al mee geconfronteerd, maar die geven aan dat hun labels helemaal compliant zijn en ook zij willen graag weten waarom alleen PostNL vind dat er iets niet klopt.
Dat is een misvatting volgens mij, voor zover mij bekend na uitleg van Newmikey hier op het forum moet die data vooraf aangemeld worden bij PostNL door de verzender of buitenlandse vervoerder die de overdracht doet aan PostNL. PostNL gaat dus niet op die etiketten kijken en gegevens overnemen. De barcodes worden gescanned en als de data niet correct aangeleverd is bij PostNL zal er een 'Computer says No' reactie komen en zal er BTW / invoerrechten betaald moeten worden.

Dat PostNL met een afwijzing komt aangaande terugbetaling is ook niet vreemd, immers zal jouw factuur alleen aantonen dat er BTW is ingehouden, niet dat deze ook correct is afgedragen door Discogs. Dat is iets dat Discogs in orde kan maken en kan restitueren aan jou.

Bij DHL / Fedex / UPS zal dit vaker goedgaan, omdat zij het hele traject doen van inname tot bezorging en er dus niet halverwege een overdracht is van bijvoorbeeld Royal Mail naar PostNL, waarbij die gegevens correct uitgewisseld dienen te worden.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 16:36
door HandigeHarrie
Cro schreef:
05 jan 2022 16:08
village schreef:
05 jan 2022 15:21
Er bestaat niet 1 formulier. Buitenlandse post bedrijven hebben ieder hun eigen custom form, die data staat dan samen op het verzendetiket vermeld. Die moeten dus wel goed gelezen worden door postNL. daar gaat het mis, het gaat nu standaard allemaal naar INNEN.

ik heb de pakketlabels waar de BTW, het betaalde bedrag, handtekening en het VAT ID nummer van de organisatie Discogs op vermeld staan.
PostNL weigert echter aan te geven wat er volgens hen niet aan klopt.

Ik heb discogs hier al mee geconfronteerd, maar die geven aan dat hun labels helemaal compliant zijn en ook zij willen graag weten waarom alleen PostNL vind dat er iets niet klopt.
Dat is een misvatting volgens mij, voor zover mij bekend na uitleg van Newmikey hier op het forum moet die data vooraf aangemeld worden bij PostNL door de verzender of buitenlandse vervoerder die de overdracht doet aan PostNL. PostNL gaat dus niet op die etiketten kijken en gegevens overnemen. De barcodes worden gescanned en als de data niet correct aangeleverd is bij PostNL zal er een 'Computer says No' reactie komen en zal er BTW / invoerrechten betaald moeten worden.

Dat PostNL met een afwijzing komt aangaande terugbetaling is ook niet vreemd, immers zal jouw factuur alleen aantonen dat er BTW is ingehouden, niet dat deze ook correct is afgedragen door Discogs. Dat is iets dat Discogs in orde kan maken en kan restitueren aan jou.

Bij DHL / Fedex / UPS zal dit vaker goedgaan, omdat zij het hele traject doen van inname tot bezorging en er dus niet halverwege een overdracht is van bijvoorbeeld Royal Mail naar PostNL, waarbij die gegevens correct uitgewisseld dienen te worden.
Als in: het digitale formulier van PostNL moet worden ingevuld - zo lees ik het.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 16:47
door Cro
HandigeHarrie schreef:
05 jan 2022 16:36


Als in: het digitale formulier van PostNL moet worden ingevuld - zo lees ik het.
Heel erg versimpeld ja, in de praktijk verwacht ik dat het een digitale uitwisseling is in bulk via een API waardoor er geen formulier aan te pas komt.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 17:37
door village
hoe komen jullie erbij dat een buitenlandse verzender bij postNL een formulier moet invullen, die hebben geen weet van PostNL. Verzenders moeten de formulieren van de lokale post aanbieder gebruiken en het lokale douane formulier.

Als je bijvoorbeeld vanuit Zwitserland met Swiss post verstuurd wordt het niet per see aangeboden hier met PostNL. Met USPS vanuit de VS komt het ook niet altijd met postNL.

Als ik vanuit Nederland met PostNL een pakket stuur naar Zwitserland hoef ik toch ook niet zelf een formulier te zoeken op de site van Swiss post, dan vul ik bij het postbedrijf in Nederland het formulier in.

Het probleem is dat PostNL al die verschillende formulieren wel even moet lezen, maar dat gebeurt niet (goed) blijkbaar.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 18:25
door Seinhuis
De vraag is of de afzender inklaring kosten netjes heeft betaald.

Neem contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies, hun kunnen uitleggen hoe dit wettelijk in elkaar zit.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 18:27
door Cro
village schreef:
05 jan 2022 17:37
hoe komen jullie erbij dat een buitenlandse verzender bij postNL een formulier moet invullen, die hebben geen weet van PostNL. Verzenders moeten de formulieren van de lokale post aanbieder gebruiken en het lokale douane formulier.
Dat zegt dan ook niemand, zoals ik al aangaf verwacht ik dat daar geen formulier aan te pas komt. De verzender vult inderdaad het lokale formulier in, maar de lokale postaanbieder moet de data ingevuld op die formulieren in een digitale gegevens overdracht correct aanbieden bij PostNL (in bulk), althans zo zou het moeten gaan volgens de experts. En dat lijkt inderdaad vaak fout te gaan, waardoor PostNL niet beschikt over de correcte data en dus kosten gaat rekenen en BTW gaat vorderen.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 22:02
door village
Ik kan me voorstellen dat bij overdracht van data ergens iets fout kan gaan, maar daar is een bezwaar toch voor om dat te corrigeren.

je mag verwachten dat als je bezwaar aantekent tegen dubbel betaalde BTW, dat daar inhoudelijk naar gekeken wordt en tot teruggaaf overgegaan wordt als dat blijkt of minstens een gemotiveerde reactie waarom het afgewezen wordt.

Discogs heeft een Nederlands BTW nummer: NL855284213B01, de betaalde btw staat gewoon vermeld op het pakket. wat kan daar niet aan kloppen. het gaat bij fedex en DHL wel goed??

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 22:17
door newmikey
Cro schreef:
05 jan 2022 16:08
village schreef:
05 jan 2022 15:21
...De barcodes worden gescanned en als de data niet correct aangeleverd is bij PostNL zal er een 'Computer says No' reactie komen en zal er BTW / invoerrechten betaald moeten worden.

Dat PostNL met een afwijzing komt aangaande terugbetaling is ook niet vreemd, immers zal jouw factuur alleen aantonen dat er BTW is ingehouden, niet dat deze ook correct is afgedragen door Discogs. Dat is iets dat Discogs in orde kan maken en kan restitueren aan jou.

Bij DHL / Fedex / UPS zal dit vaker goedgaan, omdat zij het hele traject doen van inname tot bezorging en er dus niet halverwege een overdracht is van bijvoorbeeld Royal Mail naar PostNL, waarbij die gegevens correct uitgewisseld dienen te worden.
Spijker op de kop. Gebeurt steeds vaker dat de API van de buitenlandse verzender niet goed aansluit op die van PostNL. Dat kan aan de exacte definitie van het dataveld liggen (meestal binnen een XML struktuur hoewel ik niet echt een datacommunicatie specialist ben). Het is al genoeg als de afzender het 12-cijferige IOSS nummer indeelt in 3 groepen van 4 cijfers met een spatie er tussen (beetje als een IBAN) om de overdracht te laten mislukken. De afzender had wel een IOSS nummer doorgegeven maar technisch niet op de juiste manier. Het resultaat is dat de IOSS validatie negatief is binnen het door PostNL gebruikte systeem of aan de kant van DECO (het systeem van de Nederlandse Douane).

Bij de zogenaamde "integrators" - expressvervoerders die zowel aan de verzendende als ontvangende kant hetzelfde systeem gebruiken zal dat niet voorkomen.

Ik heb zelf veel te maken met chinese webshops en Chinese express vervoerders en je wilt niet weten hoe die gegevens aangeleverd worden - niet alleen het IOSS nummer maar ook goederenomschrijvingen, tariefcodes en zelfs de gegevens van de geadresseerde zijn soms volledig onherkenbaar door elkaar gehusseld. De bedrijven op Schiphol waar zo'n luchtvracht containertje met 10000 pakketjes binnenkomen, gaan echt niet één voor één op labeltjes kijken. De API data is leidend.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 22:23
door Bob Schurkjens
Ik kreeg vorige week onverwachts inklaringskosten + BTW teruggestort van PostNL van een eBay UK aankoop. Zonder uitleg. Ik had destijds een klacht geplaatst op Klachtenkompas en die werd afgewezen omdat de verzender het fout zou hebben gedaan. Betaald begin oktober.

Ik heb niet de indruk dat PostNL dit bedrijfsproces op orde heeft.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 05 jan 2022 22:40
door village
Ok stel het gaat fout met de API data, dat kan om wat voor rede dan ook. Dat is nog geen rede om dan alles zonder motivatie af te wijzen.

Waarom zou postNL twijfelen aan of Discogs wel de BTW afdraagd? dat is niet hun taak, dat doen ze ook niet als het wel juist overkomt in de API.

Discogs kan de BTW ook niet zomaar teruggeven, want zij moeten primair net als een winkel btw afdragen over de aankoop. Je kan toch ook niet naar een winkel stappen met een postNL factuur dat je de BTW terug wil. Ik zie geen enkele fout van Discogs hierin tot nu toe. En het zijn echt al heel wat pakketten.

de webwinkel is primair betaalde btw
secundair is de BTW betaald aan postNL,

als dat aantoonbaar klopt moet de 2e btw terug betaald worden. al helemaal omdat PostNL nog extra kosten rekent als inklaringskosten waardoor btw betalen aan PostNL altijd veel duurder is.

Het gaat hier dus om de afhandeling van het bezwaar bij postNL met een standaard SALESFORCE algemeen mailtje zonder inhoudelijke motivatie. dat kan toch gewoon niet

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 12:51
door village
zijn er meer mensen die aanlopen tegen de dichtgetimmerde klantenservice van PostNL?

Het grote probleem nu is de afhandeling van het bezwaar bij postNL, want het is steeds een standaard SALESFORCE algemeen mailtje zonder inhoudelijke motivatie.

PostNL zegt
Meestal komt dit doordat de afzender het Sender ID reference nummer niet goed invult.
.

HOEZO meestal, het gaat om mijn geval. wat gaat hier dan mis. Het ID nummer heb ik gecontroleerd bij de betalstingdienst en die klopt.

PostNL zegt eigenlijk: zoek het maar uit en hoepel op. dat is postNL in een notendop ik zit nu al mer 4 pakketten! aan dubbele BTW.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 13:32
door newmikey
village schreef:
06 jan 2022 12:51
HOEZO meestal, het gaat om mijn geval. wat gaat hier dan mis. Het ID nummer heb ik gecontroleerd bij de betalstingdienst en die klopt.
Dat lijkt me sterk. De Belastingdienst zegt namelijk zelf:

"43. Kan een consument nagaan of een platform gebruik maakt van de invoerregeling?
Er is geen openbaar toegankelijk register beschikbaar. Een consument kan wel op website van een platform zien of de iOSS gefaciliteerd wordt.
"

https://download.belastingdienst.nl/dou ... 51z1fd.pdf

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 13:41
door village
@newmikey: het lijkt jou sterk? misschien omdat je het niet weet? wat is dit voor non-informatie

BTW nummers (= VAT ID) kan iedere zzp'er verfieren (en dat ben ik). Dat moet ook in verband met bijvoorbeeld intra-communautaire wervingen (buitenland aankopen).