Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
09 jan 2022 23:04
Neen, dat is onjuist. De wettelijke garantie is in beginsel ook van toepassing op een verkoop tussen particulieren. De omgekeerde bewijslast is niet van toepassing, de omstandigheden spelen een grote rol in de beoordeling, en de wettelijke garantie is van regelend recht, maar het is er wel.
Moneyman schreef:
10 jan 2022 10:17
Lady1234 schreef:
09 jan 2022 23:21
Wettelijke garantie? Het moet echt niet gekker worden.
Uiteraard is er gewoon sprake van wettelijke garantie. en dat is niet zo gek als jij blijkbaar denkt. Als dat niet zo zou zijn, zou je straffeloos rotzooi kunnen verkopen en dan zeggen "ja maar, geen garantie". Zo werkt het natuurlijk niet.

Je reactie geeft er vooral blijk van dat je niet weet wat wettelijke garantie inhoudt. Want het betekent, anders dan jouw reactie suggereert, niet dat een particuliere koper vrij spel heeft.

Leuk hoor deze twee antwoorden, maar hier heeft niemand iets aan. Leg dan uit wat die wettelijke garantie wél inhoudt en in hoeverre het op TS van toepassing is.
Dat TS niet mag liegen in de advertentie zal duidelijk zijn. En dat TS geen product mag verkopen dat defect is, tenzij het vooraf nadrukkelijk wordt aangegeven, dat is ook duidelijk. Maar buiten die twee overduidelijke zaken, hoever reikt de wettelijke garantie dan wel?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
10 jan 2022 12:43
Leuk hoor deze twee antwoorden, maar hier heeft niemand iets aan. Leg dan uit wat die wettelijke garantie wél inhoudt en in hoeverre het op TS van toepassing is.
:roll:

"hier heeft niemand iets aan". :lol:

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
10 jan 2022 10:17
Lady1234 schreef:
09 jan 2022 23:21
Wettelijke garantie? Het moet echt niet gekker worden.
Uiteraard is er gewoon sprake van wettelijke garantie. en dat is niet zo gek als jij blijkbaar denkt. Als dat niet zo zou zijn, zou je straffeloos rotzooi kunnen verkopen en dan zeggen "ja maar, geen garantie". Zo werkt het natuurlijk niet.
Bij twee particulieren is er geen wettelijke garantie. Je mag ook alles verkopen wat je wilt. Er is een onderzoeksplicht dus als je iets komt halen moet je kijken of het voldoet aan wat je verwacht.
Laat je het opsturen moet je inderdaad maar afwachten wat je krijgt. Je kan dan wel gaan klagen en zelfs een rechtszaak beginnen maar dan moet het wel heel raar omschreven staan wil je gelijk krijgen.
Als er staat dat er een nieuwe iphone voor 400 euro te koop is met mooie foto's en je krijgt een baksteen dan lukt het wel maar het heet sowieso geen wettelijke garantie.
Koop je de iphone en krijg je hem inderdaad zoals op de foto kan hij na twee weken stuk gaan. Dat heb je met tweedehands spullen maar dan is er geen wettelijke garantie en heeft de koper gewoon pech. Je hoeft als particuliere verkoper dan niets te doen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
10 jan 2022 15:48
Moneyman schreef:
10 jan 2022 10:17
Lady1234 schreef:
09 jan 2022 23:21
Wettelijke garantie? Het moet echt niet gekker worden.
Uiteraard is er gewoon sprake van wettelijke garantie. en dat is niet zo gek als jij blijkbaar denkt. Als dat niet zo zou zijn, zou je straffeloos rotzooi kunnen verkopen en dan zeggen "ja maar, geen garantie". Zo werkt het natuurlijk niet.
Bij twee particulieren is er geen wettelijke garantie.
Dat is simpelweg onwaar. Wettelijke garantie houdt in dat het product conform moet zijn (= aan de koop moet beantwoorden). Dat geldt evenzo bij een koop tussen twee particulieren als bij een consumentenkoop.

De wet zegt het onderstaande (en dat geldt voor alle koopovereenkomsten):
Artikel 7:17 BW
1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door PGros »

Ok dan is het misschien wat onduidelijk dat je over wettelijke "garantie" praat terwijl dat wetsgedeelte eigenlijk alleen over het moment van overdracht gaat. Het item moet voldoen aan de omschrijving en verwachting.
Als we als consument over garantie praten hebben we het over klachten na een bepaalde tijd en het laten repareren of geld terug krijgen. Maar dat gaat toch echt niet op bij tweedehands artikelen verkocht door een particulier. Je hebt geen twee jaar garantie als je een tweedehands koelkast koopt van een particulier.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
10 jan 2022 16:54
Ok dan is het misschien wat onduidelijk dat je over wettelijke "garantie" praat terwijl dat wetsgedeelte eigenlijk alleen over het moment van overdracht gaat. Het item moet voldoen aan de omschrijving en verwachting. Als we als consument over garantie praten hebben we het over klachten na een bepaalde tijd en het laten repareren of geld terug krijgen. Maar dat gaat toch echt niet op bij tweedehands artikelen verkocht door een particulier.
Het gaat bij nonconformiteit altijd over het moment van levering. En als product niet aan de koop voldoet en dus non-conform is, heb je (direct of later) recht op reparatie of gedeeltelijke of volledige ontbinding. Ook bij tweedehandse, particuliere koop.
PGros schreef:
10 jan 2022 16:54
Je hebt geen twee jaar garantie als je een tweedehands koelkast koopt van een particulier.
De wettelijke garantie kent geen termijn van twee jaar. Niet bij een consumentenkoop en evenmin bij een koop tussen particulieren.

Het enige grote verschil tussen een koop bij een zakelijke verkoper of een partculier is dat het eerste een consumentenkoop is, en het tweede niet. Een consumentenkoop levert je als koper extra voordelen op (zoals de eerste zes maanden omgekeerde bewijslast), die je als particuliere koper niet hebt.

Veel mensen hebben een totaal verkeerde perceptie bij het woord "garantie" en halen daarbij zaken als wettelijke garantie en fabrieks- of verkopersgarantie door elkaar. Feitelijk is het heel simpel: het garandeert dat je koopt wat je beoogt te kopen. En dat geldt, zoals ik je al heb laten zien, óók bij particuliere koopovereenkomsten.

Lees je hier eens in, kan heel verhelderend zijn.

Een paar citaten:
Hoelang heb ik garantie?
Hoelang u garantie hebt, ligt aan het soort garantie. Hebt u extra garantie gekregen of gekocht in de winkel? Dan staat in de voorwaarden hoe lang deze verkopersgarantie of fabrieksgarantie duurt. Maar u hebt ook wettelijke garantie. Daarbij gaat het om wat u mag verwachten van het product.

Duur van verkopersgarantie of fabrieksgarantie
Van de verkoper of de fabrikant krijgt u meestal een garantie voor een bepaald aantal jaar. De verkoper of fabrikant belooft daarmee dat het product voor die tijd goed werkt. En dat hij het oplost als het product eerder stuk gaat. Hoe lang deze garantie van de verkoper of fabrikant duurt kiest hij zelf. Dit kunt u lezen in zijn garantievoorwaarden.
Duur van wettelijke garantie
De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.

Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door PGros »

Maar goed deze teksten gaan toch eigenlijk over winkels die verkopen en niet particulieren.
Lees hier zeg je en daar lees ik onder andere:
De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt doordat het is doorverkocht. Want de nieuwe eigenaar heeft dezelfde rechten als de eerste eigenaar van een product. De rechten gaan volgens de wet mee met het product.
De verkoper mag vragen om bewijs dat het product bij hem is gekocht. Dit kan u bijvoorbeeld doen met de kassabon van de eerste eigenaar.
Om te bepalen hoe lang het product nog moet meegaan, moet u tellen vanaf de eerste eigenaar. Mocht de eerste eigenaar ervan uitgaan dat het product 3 jaar meegaat? En neemt u het product na 2 jaar over? Dan hebt u nog 1 jaar recht op wettelijke garantie.
Dus tweedehands kan er garantie zijn maar dat gaat wel bij de originele verkoper, de winkel. De particulier die het artikel tweedehands verkocht heeft niets met die garantie te maken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het gaat om verkopers- of fabrieksgarantie, dan gaat die (tenzij dat uitgesloten is) voor de resterende looptijd over op de volgende koper. Maar voor wettelijke garantie moet je altijd bij jouw verkoper zijn, ongeacht of je nieuw of tweedehands koopt. Jouw verkoper is immers degene met wie jij een contractuele relatie hebt.

Ik zie overigens niet waar op de dor mij gegeven pagina het stuk staat wat jij citeert. ik denk dat je nog hebt zitten doorklikken naar andere pagina's ofzo. Wél lees ik op de door mij gegeven pagina:
Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant bepaalt namelijk zelf zijn garantievoorwaarden. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is. Alleen de eerste koper krijgt dan verkopersgarantie of fabrieksgarantie.

Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product.
Die laatste tekst is wat onduidelijk, maar betekent dat een nieuwe eigenaar (dus: de tweedehands koper) weer dezelfde wettelijke garantie krijgt. Precies zoals ik al schreef.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door PGros »

Nee. Voor de garantie moet je dus bij de winkel zijn en niet bij de particulier. Een particulier die verkoopt geeft geen garantie.
Ik was inderdaad een stukje doorgeklikt zie hier En dan: kan ik de garantie overdragen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
11 jan 2022 08:49
Nee. Voor de garantie moet je dus bij de winkel zijn en niet bij de particulier. Een particulier die verkoopt geeft geen garantie.
Dat dit onjuist is, heb ik je al aangetoond. De wettekst is duidelijk, toch?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door alfatrion »

Los van de vraag of de wettelijke garantie overgedragen wordt of kan worden heeft de tweede particulier wettelijke garantie van de eerste particulier.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik moet zeggen dat de tekst van Consuwijzer ook niet heel helder is. De door PGros aangehaalde tekst lijkt de wettelijke en de verkopergarantie door elkaar te halen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door alfatrion »

Product X wordt door verkoper A aan koper B verkocht op tijdstip t1. Persoon B heeft het recht op A om op tijdstip t1 een product te krijgen dat over de eigenschappen bezit die hij mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B. Product X wordt door B doorverkocht aan C op tijdstip t2.

Heeft persoon C nu het recht om op tijdstip t1 een product te krijgen dat over de eigenschappen bezit die hij mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B? Nee, op tijdstip t1 heeft C geen recht op het product. Waarom niet? Omdat C geen partij is in de overeenkomst tussen A en B.

Heeft persoon C nu het recht om op tijdstip t2 een product te krijgen dat over de eigenschappen bezit die hij mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B? Ook niet. C is nog steeds geen partij in de overeenkomst tussen A en B. Bovendien kan B iets gedaan hebben met het product, zoals de spiegel er af rijden. Of het product laten vallen zodat er een barst in zit.

De conclusie is: de wettelijke garantie is niet overdraagbaar.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. En daarin is de wettelijke garantie anders dan de fabrieksgarantie (die, afhankelijk van de toepasselijke voorwaarden, wél overgedragen kan worden).

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door PGros »

Nou prima dan.
Als jij ooit je laptop verkoopt dan koop ik hem wel want als hij dan na een half jaar stuk gaat weet ik dat jij hem kosteloos repareert of geld terug geeft. Want nog een half jaar zou hij zeker moeten werken. Toch?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door JozJan »

Consuwijzer: Wettelijke garantie gaat wel altijd mee over op een nieuwe eigenaar. Het gaat volgens de wet vanzelf mee met het product. De nieuwe eigenaar heeft dus dezelfde wettelijke rechten als de eerste eigenaar van een product

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door JozJan »

alfatrion schreef:
11 jan 2022 11:44
Bovendien kan B iets gedaan hebben met het product, zoals de spiegel er af rijden. Of het product laten vallen zodat er een barst in zit.
Dat is natuurlijk maar een half verhaal. Wat als B niets gedaan heeft met het product? Dan zou C zich ook niet kunnen beroepen op de wettelijke garantie? Volgens Consuwijzer dus wel. Vraag is wie er aangesproken moet worden in dat geval. B of A.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
11 jan 2022 13:30
Dat is natuurlijk maar een half verhaal. Wat als B niets gedaan heeft met het product? Dan zou C zich ook niet kunnen beroepen op de wettelijke garantie?
Jawel, maar wel jegens B. Bij een auto leidt niets doen in schade, zakken de assen van door. Wel iets doen lijdt tot slijtage schade.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door JozJan »

Wederom Consuwijzer:
Kan ik garantie overdragen aan iemand anders?
De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt doordat het is doorverkocht. Want de nieuwe eigenaar heeft dezelfde rechten als de eerste eigenaar van een product. De rechten gaan volgens de wet mee met het product.

De verkoper mag vragen om bewijs dat het product bij hem is gekocht. Dit kan u bijvoorbeeld doen met de kassabon van de eerste eigenaar.

Om te bepalen hoe lang het product nog moet meegaan, moet u tellen vanaf de eerste eigenaar. Mocht de eerste eigenaar ervan uitgaan dat het product 3 jaar meegaat? En neemt u het product na 2 jaar over? Dan hebt u nog 1 jaar recht op wettelijke garantie.

Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. Die mag de verkoper of fabrikant namelijk zelf kiezen. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is.
<end quote>
Gevonden op https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten

Dit lijkt toch te zeggen dat je bij A kunt aankloppen in je voorbeeld.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag: geschil na tweedehandsverkoop spa

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
11 jan 2022 14:14
Dit lijkt toch te zeggen dat je bij A kunt aankloppen in je voorbeeld.
B heeft er recht op om op tijdstip t1 een product te krijgen dat beschikt over de eigenschappen die hij mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B. Zeg je dat C door de verkoop van B naar C ook recht heeft om op tijdstip t1 een product te krijgen dat beschikt over de eigenschappen die B mocht verwachten op basis van de overeenkomst tussen A en B?

Gesloten