PGros schreef: ↑10 jan 2022 16:54
Ok dan is het misschien wat onduidelijk dat je over wettelijke "garantie" praat terwijl dat wetsgedeelte eigenlijk alleen over het moment van overdracht gaat. Het item moet voldoen aan de omschrijving en verwachting. Als we als consument over garantie praten hebben we het over klachten na een bepaalde tijd en het laten repareren of geld terug krijgen. Maar dat gaat toch echt niet op bij tweedehands artikelen verkocht door een particulier.
Het gaat bij nonconformiteit
altijd over het moment van levering. En als product niet aan de koop voldoet en dus non-conform is, heb je (direct of later) recht op reparatie of gedeeltelijke of volledige ontbinding. Ook bij tweedehandse, particuliere koop.
PGros schreef: ↑10 jan 2022 16:54
Je hebt geen twee jaar garantie als je een tweedehands koelkast koopt van een particulier.
De wettelijke garantie kent geen termijn van twee jaar. Niet bij een consumentenkoop en evenmin bij een koop tussen particulieren.
Het enige grote verschil tussen een koop bij een zakelijke verkoper of een partculier is dat het eerste een consumentenkoop is, en het tweede niet. Een consumentenkoop levert je als koper extra voordelen op (zoals de eerste zes maanden omgekeerde bewijslast), die je als particuliere koper niet hebt.
Veel mensen hebben een totaal verkeerde perceptie bij het woord "garantie" en halen daarbij zaken als wettelijke garantie en fabrieks- of verkopersgarantie door elkaar. Feitelijk is het heel simpel: het garandeert dat je koopt wat je beoogt te kopen. En dat geldt, zoals ik je al heb laten zien, óók bij particuliere koopovereenkomsten.
Lees je
hier eens in, kan heel verhelderend zijn.
Een paar citaten:
Hoelang heb ik garantie?
Hoelang u garantie hebt, ligt aan het soort garantie. Hebt u extra garantie gekregen of gekocht in de winkel? Dan staat in de voorwaarden hoe lang deze verkopersgarantie of fabrieksgarantie duurt. Maar u hebt ook wettelijke garantie. Daarbij gaat het om wat u mag verwachten van het product.
Duur van verkopersgarantie of fabrieksgarantie
Van de verkoper of de fabrikant krijgt u meestal een garantie voor een bepaald aantal jaar. De verkoper of fabrikant belooft daarmee dat het product voor die tijd goed werkt. En dat hij het oplost als het product eerder stuk gaat. Hoe lang deze garantie van de verkoper of fabrikant duurt kiest hij zelf. Dit kunt u lezen in zijn garantievoorwaarden.
Duur van wettelijke garantie
De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet.
Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.