Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
18 jan 2022 14:59
Ja. Als een evenement geannuleerd wordt, dan heb je recht op een tegoedbon. Echter, als het evenement niet binnen drie jaar opnieuw wordt gehouden of je je verhinderd bent op het moment dat het evenement opnieuw wordt gehouden, dan heb je recht op je geld terug.
Dit is weer typisch theoretisch gemierenneuk op de vierkante millimeter. De coronapandemie is nog geen 2 jaar aan de gang, dus die 3 jaar is nog helemaal niet van toepassing.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
18 jan 2022 17:37
Klopt. En de genoemde termijn is nog niet verstreken. Waarom zou je volgens jou dan toch kunnen ontbinden?
Dat standpunt heb ik niet ingenomen. Ik ga uit van de volgende feiten;
1. Er is geannuleerd;
2. Er is een nieuwe evenement op een nieuwe datum binnen de drie jaar;
3. TS is op die datum niet verhinderd.

Daarmee is er naar Belgisch recht geen recht op geld terug. De enige optie op geld terug is als Europese regels van toepassing zijn, maar dat is volgens mij niet zo.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 jan 2022 20:20
Moneyman schreef:
18 jan 2022 17:37
Klopt. En de genoemde termijn is nog niet verstreken. Waarom zou je volgens jou dan toch kunnen ontbinden?
Dat standpunt heb ik niet ingenomen.
OK. Ik kan jouw bericht (zie hieronder) niet anders uitleggen dan dat je daar betoogt:
- dat er naar Nederlands recht ontbonden zou kunnen worden;
- dat dat in België mogelijk ook zo zou zijn;
- en dat het in strijd met de geest van de regeling zou zijn om te beargumenteren dat dat niet het geval zou zijn.

Dat is toch een duidelijk betoog vóór kunnen ontbinden? Vandaar mijn verwijzing naar de regelgeving, waaruit duidelijk blijkt dat dat recht er (nog) niet is.
alfatrion schreef:
18 jan 2022 12:54
Het evenement zou op een bepaalde datum georganiseerd worden. De organisator doet dat niet en schiet daarmee blijvend tekort. Dit geeft de klant naar Nederlands recht het recht om de overeenkomst te ontbinden en naar Belgisch recht mogelijk ook. Je kan natuurlijk beargumenteren dat de organisator het evenement niet heeft geannuleerd en dus geen beroep kan doen op deze wetgeving, maar dat lijkt mij in strijd met de geest van de regeling.

Evenementen zijn datum gebonden. Het lijkt mij redelijk om het begrip annuleren zo uit te leggen dat het evenement niet op de genoemde datum doorgaat.
alfatrion schreef:
18 jan 2022 20:20
Ik ga uit van de volgende feiten;
1. Er is geannuleerd;
2. Er is een nieuwe evenement op een nieuwe datum binnen de drie jaar;
3. TS is op die datum niet verhinderd.

Daarmee is er naar Belgisch recht geen recht op geld terug. De enige optie op geld terug is als Europese regels van toepassing zijn, maar dat is volgens mij niet zo.
Gelukkig blijken we het hier dan tóch eens te zijn :wink:

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat er anders is dat er een algemene maatregel van bestuur van kracht is die bepaald dat je genoegen moet nemen met een tegoedbon en later alsnog moet gaan. Dat is gedwongen winkelnering en daar vind ik van alles van, maar dat is wel hoe het is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Concertkaartjes voor België gekocht vóór corona en nu is ineens een CST vereist. Wat nu ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
18 jan 2022 20:34
Wat er anders is dat er een algemene maatregel van bestuur van kracht is die bepaald dat je genoegen moet nemen met een tegoedbon en later alsnog moet gaan. Dat is gedwongen winkelnering en daar vind ik van alles van, maar dat is wel hoe het is.
Eens. Maar die AMVB was er ook al ten tijde van je eerste bericht waarop ik reageerde. Daarom begreep ik niet waarop je je betoog dat er ontbinding mogelijk is of zou moeten zijn, baseerde.

Gesloten