Ouderen met AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Erthanax schreef:
15 jan 2022 13:00
Toevallig deze dagen in het nieuws, de witte vlek op pensioengebied, dwz het aantal werknemers dat geen pensioen opbouwt. Het CBS-bericht geeft weinig toelichting, wel een download met de tabellen. De vakbond VCP geeft meer duiding: bijna een miljoen mensen zonder pensioen.
Op zich wel interessant, maar ik vraag me dan wel af wat die mensen doen. Ik ken bijvoorbeeld wel een aantal mensen waarbij de werkgever geen collectieve pensioen regeling heeft, maar die krijgen allemaal wel een flink hoger loon dan gebruikelijk, zodat ze zelf in pensioenopbouw kunnen voorzien.

Als er in zo'n situatie dan mensen zijn die dat geld gebruiken als besteedbaar inkomen en niet gebruiken voor de oude dag voorziening, dan is dat natuurlijk een keuze, maar naar mijn mening niet een waar dan achteraf over geklaagd zou moeten worden.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:
15 jan 2022 13:02
Het AOW inkomen is niet bijzonder hoog te noemen maar wordt weer gecompenseerd met allerlei toeslagen. Denk aan maximale huur en zorgtoeslag waar er eigen woning bezit geen huurtoeslag toegekend wordt maar eigen woning bezit is een keuze. De AOW is niet bedoeld om mensen een fijne oude dag te geven maar om in de eerste levensbehoefte te kunnen voldoen zonder dat er een tegenprestatie tegen over staat. Als er geen pensioen is opgebouwd moet het inkomen al die jaren al tegen het minimum inkomen of bijstandsnorm geweest zijn en het is wel zo dat er enkel pensioen wordt opgebouwd over de jaren dat mensen in loondienst hebben gewerkt en heel cru geschreven hun eigen pensioen hebben betaald. In een grijs verleden werden veel werknemers geloosd met een WAO indicatie want ze konden niet meer mee in het arbeidsproces het gevolg een uitkering die om en nabij de 70% van het laatst verdiende loon was en daar kon men van rondkomen. Een grote groep arbeidsongeschikt verklaarden loopt nu tegen de pensioen leeftijd aan en gaan er op inkomen achteruit. Het kleine opgebouwde pensioen compenseert het genoten inkomen niet maar is ook niet zo bijster laag dat men er niet van kan leven.

Maar in veel pensioenregelingen is en was het zo dat als men in de WAO kwam, de opbouw van het pensioen premievrij werd voortgezet.

Het schijnt dat men dat wel zelf moest melden. Werd nogal eens over het hoofd gezien of vergeten.

Ik weet dat nu bijvoorbeeld het pensioenfonds voor de horeca daarmee aan de slag is. Vriend al 8 jaar met pensioen, voordien WAO, krijgt deze maand herrekening over die acht jaar nabetaald.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Cro schreef:
15 jan 2022 13:29
Op zich wel interessant, maar ik vraag me dan wel af wat die mensen doen. (...)
In het artikel van de VCP staat dat het o.a. gaat om werknemers met een reeks uitzendbanen; zij kwamen niet toe aan de 26 weken waarna pensioen opgebouwd kon worden. Inmiddels is die termijn verkort tot 8 weken. In het artikel staat ook
VCP schreef: Uit het onderzoek blijkt dat met name mensen met een 1e migratieachtergrond vaker een pensioen missen net als mensen met een flexibel dienstverband en een laag huishoudinkomen. Kleine en jonge bedrijven hebben vaak geen pensioenregeling voor hun werknemers getroffen. Maar ook zijn er veel werkgevers die al 8 jaar of langer bestaan en geen pensioenregeling hebben voor hun werknemers (38%).

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door de auditu »

Nevyn schreef:
14 jan 2022 11:28
uitzonderingen bevestigen de regel, maar in het algemeen zit het geld bij de ouderen, met afbetaalde hypotheken, vaak een goed pensioen erbij.
Mijn moeder van 82 heeft meer inkomen dat mijn zus en ik bij elkaar en mijn vader was gewoon bouwvakker.
Ze krijgt ook geen huurtoeslag of andere toeslagen, maar dat is terecht.
Ook mijn schoonouders hebben het mooi voor elkaar en ook mijn schoonvader komt uit de bouw. Beide moeders hebben hard gewerkt maar nooit betaald .
Best mogelijk dat deze "ouderen" in hun jonge jaren spaarzamer waren dan de huidige generatie. En misschien vonden zij aflossen van de hypotheek belangrijker dan dure vakanties. waarom zouden zij hiervoor gestraft moeten worden?

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door xflorisx »

Nijogeth schreef:
15 jan 2022 13:23
Erthanax schreef:
15 jan 2022 13:00
Toevallig deze dagen in het nieuws, de witte vlek op pensioengebied, dwz het aantal werknemers dat geen pensioen opbouwt. Het CBS-bericht geeft weinig toelichting, wel een download met de tabellen. De vakbond VCP geeft meer duiding: bijna een miljoen mensen zonder pensioen.
Tja, het geld dat mijn werkgever aan pensioen uitgeeft, dat zou ik ook liever zelf investeren. Dat schijnt de laatste tijd nogal in te zijn, geen pensioenfonds, maar zelf voor het pensioen sparen.
Er zijn veel jongeren die graag dat geld zelf willen beleggen. Een deel kan daar helaas niet mee omgaan en zullen later dan alleen met AOW rond moeten komen. Toen ik jong was vond ik het ook zonde geld. Nu ben ik blij met het goede lonkende pensioen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, ik investeer nu ook (crypto, maar ook gewone aandelen), dat gaat wel ok. Niet dat ik er mijn werk van zou willen maken, daar is het me niet leuk genoeg voor.

Maar mijn pensioenfondsen korten maar en korten maar. Ik heb in de afgelopen 15 jaar meer ingelegd dan ik er nu uit zou krijgen en dat is toch best storend.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
15 jan 2022 13:31
snuffel1 schreef:
15 jan 2022 13:02
Het AOW inkomen is niet bijzonder hoog te noemen maar wordt weer gecompenseerd met allerlei toeslagen. Denk aan maximale huur en zorgtoeslag waar er eigen woning bezit geen huurtoeslag toegekend wordt maar eigen woning bezit is een keuze. De AOW is niet bedoeld om mensen een fijne oude dag te geven maar om in de eerste levensbehoefte te kunnen voldoen zonder dat er een tegenprestatie tegen over staat. Als er geen pensioen is opgebouwd moet het inkomen al die jaren al tegen het minimum inkomen of bijstandsnorm geweest zijn en het is wel zo dat er enkel pensioen wordt opgebouwd over de jaren dat mensen in loondienst hebben gewerkt en heel cru geschreven hun eigen pensioen hebben betaald. In een grijs verleden werden veel werknemers geloosd met een WAO indicatie want ze konden niet meer mee in het arbeidsproces het gevolg een uitkering die om en nabij de 70% van het laatst verdiende loon was en daar kon men van rondkomen. Een grote groep arbeidsongeschikt verklaarden loopt nu tegen de pensioen leeftijd aan en gaan er op inkomen achteruit. Het kleine opgebouwde pensioen compenseert het genoten inkomen niet maar is ook niet zo bijster laag dat men er niet van kan leven.

Maar in veel pensioenregelingen is en was het zo dat als men in de WAO kwam, de opbouw van het pensioen premievrij werd voortgezet.

Het schijnt dat men dat wel zelf moest melden. Werd nogal eens over het hoofd gezien of vergeten.

Ik weet dat nu bijvoorbeeld het pensioenfonds voor de horeca daarmee aan de slag is. Vriend al 8 jaar met pensioen, voordien WAO, krijgt deze maand herrekening over die acht jaar nabetaald.
Als er inderdaad een pensioenregeling was. Maar als je bij een uitzendbureau werkte had je geen pensioenregeling. En dus kreeg je ook geen premievrije voortzetting. Een hiaatverzekering was er ook niet. Dus daar sta je dan.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Of je wordt op jonge leeftijd zwaar chronisch ziek, dan heb je straks ook een probleem. De meeste chronisch zieken zijn ook goedgekeurd om te werken door onkunde van het UWV.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vanaf 1 januari 2022 is de opbouw van pensioen voor uitzendkrachten veranderd:

https://www.stippensioen.nl/werknemer/n ... anaf-2022/

Aygulf
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Aygulf »

Monteiro.E schreef:
14 jan 2022 09:27
Maar dat is het juist, door inflatie, hoge huren, gasprijzen etc. komen deze oudjes in het gedrang.
Er zijn natuurlijk ook ouderen die er wel warmpjes bij zitten, en dat mag na 50 jaar werken.
Vetpot? het is maar net wat voor werk je hebt gedaan, en hoe hoog op de ladder. Een kameraad die ik al 40 jaar ken, woont in Spanje als ex gezagvoerder van een bekend vliegtuigmaatschappij, ik hoor hem niet klagen vanachter zijn golf stick.

En er zijn ook oudjes die nooit of weinig hebben gewerkt, maar dat is verleden tijd toch? Moeten ze daar nu voor boeten dan. Er zit zat in die grote kist, klotst tegen de plinten aan.

Ik ga ook over 8 maanden met aow, gelukkig ook nog pensioen en dan is het aardig vol te houden in een relatief goedkoop land waar veel zonuren is per jaar. Nederland moet eens goedkoop worden, zodat je met een aow pensioen ook nog eens een leuke hobby kan hebben.
Laten we eens beginnen met op te houden te spreken over "oudjes". Alsof dat zielige onmondige wezentjes zijn. Val je tegenwoordig als zestiger onder "oudjes"? En van hoge prijzen, inflatie en alles wat u opnoemt heeft iedereen last, ook "jonkies" zoals studenten, jonge gezinnen, minimumloners enz. Bovendien is de AOW voor iedereen gelijk, hoe "hoog" je ook op de ladder gestaan hebt. Ook hoef je er niet voor, wel of niet hard, gewerkt te hebben. Je hoeft alleen maar in Nederland gewoond te hebben. De hoogte van de premie die je betaalt is afhankelijk van je inkomen. Dus als je in je werkzame leven een laag inkomen had heb je ook een lagere premie betaald voor je AOW terwijl iedereen hetzelfde AOW bedrag krijgt uitgekeerd. De AOW is bedoeld als een basis (!) verzekering waar je in de voorafgaande jaren door middel van een pensioenopbouw of geregeld wat geld opzij te zetten voor een aanvulling kunt zorgen. Wel zou het beter zijn als het systeem op de schop zou gaan. Niet iedereen heeft het nodig, voor miljonairs bijv. is het natuurlijk absurd en zij zitten daar ook totaal niet op te wachten. Weigeren is echter niet mogelijk. Je zou er dus een inkomensafhankelijke uitkering van kunnen maken net zoals dat bij kinderbijslag ook wenselijk zou zijn. Verder raad ik u aan niet afgunstig te kijken naar mensen die het volgens u beter hebben.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Monteiro.E schreef:
16 jan 2022 10:02
Amen, het probleem blijft van oudjes zonder pensioen. Ze kunnen moeilijk of niet rondkomen.
Het system op de schop, ja...laten we dat eens bekijken door de armoedminister.
Maar waarom hebben die 'oudjes' dan zelf geen actie ondernomen de 50 jaar voordat ze AOW gerechtigd werden.
Daarnaast kan je, zoals al meerdere malen aangegeven, normaal gesproken gewoon rondkomen van alleen AOW.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door PGros »

snuffel1 schreef:
16 jan 2022 11:51
,,, Daarbij is er ook een angst omdat toeslagen ook kunnen leiden tot onzekerheid want pas achteraf word de hoogte vastgesteld en er misschien een deel terugbetaald moet worden.
Bijvoorbeeld huurtoeslag kun je ook achteraf aanvragen. Dan heb je opeens juist een leuk potje wat je zo krijgt. Ze kunnen ook meer inkomsten opgeven als je het vooraf aan vraagt. Dan heb je wel iedere maand toeslag en krijg je na een jaar nog wat extra's ipv terugbetalen.

Edit: (foutje) Minder aangepast naar meer
Laatst gewijzigd door PGros op 16 jan 2022 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik dus maar wat MEER inkomsten aangeven.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat wilt u met dat lijstje nou zeggen? Dat is toch voor iedereen van toepassing?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door PGros »

Heb ze even opgeteld en komt op zo'n 1360. Dus eerlijk het kan net.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
15 jan 2022 13:29
Erthanax schreef:
15 jan 2022 13:00
Toevallig deze dagen in het nieuws, de witte vlek op pensioengebied, dwz het aantal werknemers dat geen pensioen opbouwt. Het CBS-bericht geeft weinig toelichting, wel een download met de tabellen. De vakbond VCP geeft meer duiding: bijna een miljoen mensen zonder pensioen.
Op zich wel interessant, maar ik vraag me dan wel af wat die mensen doen. Ik ken bijvoorbeeld wel een aantal mensen waarbij de werkgever geen collectieve pensioen regeling heeft, maar die krijgen allemaal wel een flink hoger loon dan gebruikelijk, zodat ze zelf in pensioenopbouw kunnen voorzien.
De volgende keer als er iemand aanbelt bij je met een pakketje, vraag eens naar zijn pensioen.
Er is een heel leger ZZP-ers aan de onderkant die geen enkel pensioen opbouwt. En als we hun AOW ook nog eens gaan uithollen...

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
16 jan 2022 08:48
Vanaf 1 januari 2022 is de opbouw van pensioen voor uitzendkrachten veranderd:

https://www.stippensioen.nl/werknemer/n ... anaf-2022/
Kan zijn, maar daar heb ik toch niks meer aan?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
16 jan 2022 13:17
Lowieze schreef:
16 jan 2022 08:48
Vanaf 1 januari 2022 is de opbouw van pensioen voor uitzendkrachten veranderd:

https://www.stippensioen.nl/werknemer/n ... anaf-2022/
Kan zijn, maar daar heb ik toch niks meer aan?
Lijkt me ook niet, maar dit is een consumentenforum hè. Dus er zijn vast wel lezers die er wel wat aan hebben.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Monteiro.E schreef:
16 jan 2022 18:11
De ouderen hebben er in ieder geval ook geen ruk aan dat stippenpensioen. Wie werkt er trouwens op zijn 66e jaar nog voor een uitzendbureau?
Dat is helemaal niet zo vreemd hoor. Er zijn veel mensen die bijvoorbeeld bij Defensie lang voor hun pensioengerechtigde leeftijd moeten stoppen met werken. Zij gaan dan via een uitzendbureau weer werken bij een burgerbedrijf.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Monteiro.E schreef:
17 jan 2022 11:14
Ik weet dat bij de koninklijke marine de mensen met 50 jaar met pensioen gaan, ik zie uitzendbureaus 50 plussers niet snel aan de bak helpen. Maar ik kan mij vergissen natuurlijk.

Tijden veranderen en de pensioen wet zou dan ook aangepast kunnen worden. Waarom niet?

Ik vind werken tot aan je 50e verjaardag, en zie zelf maar hoe je pensioen hebt opgebouwd. Werken om te leven of is het leven om te werken.
Dat kan toch ook prima, mensen kunnen prima zelf bepalen wanneer ze willen stoppen met werken, echter kunnen er wel consequenties zijn. Wil je voor de AOW leeftijd stoppen, bijvoorbeeld op je 50ste, dan zal je zelf moeten voorzien in je financiële onderhoud. Wil je ondanks dat je AOW krijgt doorwerken, zou dat mijn inziens ook moeten kunnen, wanneer verantwoord uiteraard.

Gesloten