Ouderen met AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 11:46
U heeft het tegoed, beetje bijklussen met belastingformulietjes invullen en wie weet wat voor pensioen.
Het gaat erom wat je met het geld kan doen wat je overhoud elke maand, niet iedereen klust erbij bijv. Je moet maar veel medicijnen gebruiken bijv.

Ik klaag niet hoor, integendeel zelfs. En Nederland vond ik leuk in de gulden tijd, het echte oerdegelijke vertrouwde Holland achter de duinen.


Ik klus niet bij. De aangiften die ik verzorg voor familie, vrienden en kennissen zijn uiteraard gratis en het is mijn hobby. Ik heb een heel matig pensioen, verre van het bedrag wat @nijogeth noemt. En ik kan mij niet heugen wanneer dat verhoogd is. Medicijnen worden vergoed door de zorgverzekeraar.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 12:28
De eerste kamer pikt en slikt het niet, begon bijna te geloven dat ik de enige was.
Mooi hoe je hier de -onterechte- suggestie wekt dat jij en de Eerste Kamer hetzelfde zeggen :D

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Grappig bericht. De coalitie heeft geen meerderheid in de 1e kamer en de senatoren van vvd en d66 vinden dat men daar geen 2e kamertje moet spelen (lees: ja knikken en alles wat de 1e kamer voorgekookt krijgt slikken).

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tuurlijk, tuurlijk ...gratis !

Inderdaad.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 12:45
Tuurlijk, tuurlijk ...gratis !
Wie ben jij om andermans woorden in twijfel te trekken?

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
17 feb 2022 12:00
Dit topic doet me hoe langer hoe meer hieraan denken :D
Ik moet eerder denken aan een kleuter die, tijdens de enge scène van Sneeuwwitje in het bos, zenuwachtig lachend heel hard roept: "Ik ben helemaal niet bang hoor!"

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door scontra »

Monteiro.E schreef:
13 jan 2022 12:41
https://www.telegraaf.nl/c/1345436426/

Wat is er aan de hand om vele ouderen in de steek te laten, aow pensioen wordt losgekoppeld van het minimum loon.
Is dit eigenlijk wel rechtvaardig? Ouderen die hard en lang hebben gewerkt, om die nu niet te laten profiteren van stijging minimum loon.
Het voorstel moet nog worden goed gekeurd, gaat dat lukken?
Even terug naar waar het in dit topic om gaat.

Het voorstel van de loskoppeling is nog in behandeling, het merendeel van de volksvertegenwoordigers schijnt tegen het voorstel te zijn en de A.O.W. gerechtigden zullen gedwee moeten afwachten of de koppeling aan het minimumloon zal blijven of niet.

Al het andere gekrakeel dat hier plaatsheeft is eigenlijk gelijk aan 'te veel zout in te weinig pap'. :wink:

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gedwee hoeft natuurlijk niet, ze kunnen met hun rollators en scootmobielen ook het Malieveld bezetten. 😁😁

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scontra schreef:
17 feb 2022 14:54
Monteiro.E schreef:
13 jan 2022 12:41
https://www.telegraaf.nl/c/1345436426/

Wat is er aan de hand om vele ouderen in de steek te laten, aow pensioen wordt losgekoppeld van het minimum loon.
Is dit eigenlijk wel rechtvaardig? Ouderen die hard en lang hebben gewerkt, om die nu niet te laten profiteren van stijging minimum loon.
Het voorstel moet nog worden goed gekeurd, gaat dat lukken?
Even terug naar waar het in dit topic om gaat.

Het voorstel van de loskoppeling is nog in behandeling, het merendeel van de volksvertegenwoordigers schijnt tegen het voorstel te zijn en de A.O.W. gerechtigden zullen gedwee moeten afwachten of de koppeling aan het minimumloon zal blijven of niet.

Al het andere gekrakeel dat hier plaatsheeft is eigenlijk gelijk aan 'te veel zout in te weinig pap'. :wink:
Het gaat maar om een eenmalige loskoppeling en zelfs dat schijnt niet door de EK te komen. Hoop heisa om vrijwel niets.

(Leuk dat je er iedere keer wordt uitgegooid als je iets met een quote wilt plaatsen.)

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
17 feb 2022 15:03
Gedwee hoeft natuurlijk niet, ze kunnen met hun rollators en scootmobielen ook het Malieveld bezetten. 😁😁
Gelukkig hebben de meeste ouderen daar helemaal geen zin in, ben die demonstraties hier meer dan zat.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 16:50
Ik ben E. Monteiro, en wie ben jij om mij tegen te houden om vrij te spreken. Herinner je nog dat je hetzelfde schreef...tuurlijk,tuurlijk @reggie
1) ik houd je niet tegen, ik vraag je iets.
2) dat herinner ik me. Daarom weet ik dat dat -hoewel dezelfde woorden- een totaal andere context was. En dat weet jij ook.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
17 feb 2022 10:03
witte angora schreef:
17 feb 2022 00:16
Die 16.000 is zeker bruto? Het verschil is dat je, doordat een AOW-er veel minder belasting betaalt, netto meer overhoudt. Ik ben even uitgegaan van wat je netto in handen krijgt. Als ik ga plussen en minnen heb ik nu minder te besteden dan een bijstander. Dat wordt straks min of meer gelijkgetrokken. Maar ik ga dan wel een stuk meer huurtoeslag krijgen.

Als uw WAO uitkering lager is dan een bijstandsuitkering, kunt u van het UWV een toeslag krijgen.
Nee, die is juist hoger dan de bijstand. Met als gevolg dat ik aanzienlijk minder huurtoeslag krijg, en nog wat voordeeltjes 'mis' die bijstandstrekkers wél hebben. Ik schreef ook: 'als ik ga plussen en minnen heb ik minder te besteden dan een bijstander'.

En inderdaad, straks met de AOW gaat het een heel ander verhaal worden. Dan krijg ik netto ongeveer hetzelfde als nu, maar omdat het bruto het minimum is, krijg ik in tegenstelling tot nu de volledige mep aan huurtoeslag. En dat is iedere maand best wel een bedrag.

Ach, kan ik straks lekker sparen voor een luxe rollator.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
17 feb 2022 17:00
Lady1234 schreef:
17 feb 2022 10:03
witte angora schreef:
17 feb 2022 00:16
Die 16.000 is zeker bruto? Het verschil is dat je, doordat een AOW-er veel minder belasting betaalt, netto meer overhoudt. Ik ben even uitgegaan van wat je netto in handen krijgt. Als ik ga plussen en minnen heb ik nu minder te besteden dan een bijstander. Dat wordt straks min of meer gelijkgetrokken. Maar ik ga dan wel een stuk meer huurtoeslag krijgen.

Als uw WAO uitkering lager is dan een bijstandsuitkering, kunt u van het UWV een toeslag krijgen.
Nee, die is juist hoger dan de bijstand. Met als gevolg dat ik aanzienlijk minder huurtoeslag krijg, en nog wat voordeeltjes 'mis' die bijstandstrekkers wél hebben. Ik schreef ook: 'als ik ga plussen en minnen heb ik minder te besteden dan een bijstander'.

En inderdaad, straks met de AOW gaat het een heel ander verhaal worden. Dan krijg ik netto ongeveer hetzelfde als nu, maar omdat het bruto het minimum is, krijg ik in tegenstelling tot nu de volledige mep aan huurtoeslag. En dat is iedere maand best wel een bedrag.

Ach, kan ik straks lekker sparen voor een luxe rollator.
U zit nu te rekenen met de cijfers van 2 à 3 jaar geleden en u bent nog geen 60 jaar?
Dan zou ik me nog niet direct rijk zitten rekenen :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Krantewijkje erbij of nog een ander klein bijbaantje en je kunt gewoon in betrekkelijke luxe leven.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witte angora

U schrijft dat als u AOW hebben u € 200 meer huurtoeslag zou hebben dan nu.

Maar om € 200 minder huurtoeslag te hebben dan die AOW-er moet u wel ca. € 8.500 bruto meer inkomen hebben. En dat bedrag betaalt u niet extra aan belasting.

Als ik u was zou ik maar eens een proefberekening maken. De cijfers zijn flink gewijzigd tov drie jaar geleden.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zal ik het dan maar eens over mijn eigen situatie hebben. Als ik mijn AOW leeftijd bereikt heb dan zal ik zo'n 55 jaar hebben gewerkt. Ik heb er pas 17 op zitten nu.

Het gekke is dat ik dan geen huur of hypotheek meer zal hebben, een auto met minder verbruik zal rijden en minder uitgaven zal hebben aan vermaak en dergelijke. Hele weekenden feesten bijvoorbeeld zal er dan vast niet meer inzitten.

Ik denk dat ik zelfs met alleen AOW voldoende zal hebben tegen die tijd en dat mijn pensioen er niet echt toe zal doen.

Daar staat tegenover dat ik niet eens weet of ik echt tot mijn 70e door wil werken en of ik echt wel zo oud ga worden. Ik zal er in ieder geval niet mijn best voor doen zo oud te worden, ik zal vooral nu plezier maken en dan zien we wel. Liever een vol leven dan een lang leven, zeg maar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
17 feb 2022 18:19
Zal ik het dan maar eens over mijn eigen situatie hebben. Als ik mijn AOW leeftijd bereikt heb dan zal ik zo'n 55 jaar hebben gewerkt. Ik heb er pas 17 op zitten nu.
Men hoeft niet gewerkt te hebben om A.O.W. gerechtigd te zijn.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat weet ik, maar ik ben voorlopig nog niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. Vooral omdat ik geen fan ben van geraniums.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
17 feb 2022 20:15
Dat weet ik, maar ik ben voorlopig nog niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. Vooral omdat ik geen fan ben van geraniums.
Heel verstandig en vergeet niet om nu te leven en stel niets uit tot later, want later is dichterbij dan je denkt !

Gesloten