Ouderen met AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Monteiro.E schreef:
14 jan 2022 09:27

En er zijn ook oudjes die nooit of weinig hebben gewerkt, maar dat is verleden tijd toch? Moeten ze daar nu voor boeten dan. Er zit zat in die grote kist, klotst tegen de plinten aan.
Hoe bedoel je boeten?

Ouderen die nooit gewerkt hebben en de AOW gerechtigde leeftijd bereiken gaan er juist op vooruit, zo lijkt het. AOW is immers, in ieder geval voor zover ik kan zien, hoger dan de bijstand die ze anders zullen hebben gehad.

Daarnaast is de AOW toch geen stelsel met een pot? Welke kist bedoel je precies?

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door marnix »

Cro, zoek eens op wat een samenwonende WAO-er krijgt maandelijks,
is om te huilen hoor.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Monteiro.E schreef:
15 jan 2022 10:56
Het gaat erom wat de toekomst biedt, niet wat er allemaal gebeurd is. De jongeren willen ook oud worden toch, met een goed aow. Of moeten we aow afschaffen voor degene die 0,0 hebben gewerkt.
Zoals ik al aangaf, een AOWér moet kunnen leven van alleen AOW (en toeslagen) in Nederland, en dat moeten we ook in stand houden, wat volgens mij ook moet kunnen, immers als je van bijstand naar AOW gaat, ga je er, voor zover ik kan zien in ieder geval, op vooruit als oudere. Dus als je van bijstand kan leven, zou dat van AOW ook moeten kunnen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door scontra »

Cro schreef:
14 jan 2022 08:46

Ik ben uiteraard van mening dat een oudere moet kunnen leven van de AOW, maar het hoeft van mij geen vetpot te zijn als je alleen maar AOW hebt.
Gepensioneerden die alleen een AOW-uitkering hebben of t.z.t. krijgen (want dat zijn er ook in de toekomst ook nog velen) kunnen misschien wel een beroep doen op het Tv-programma van Omroep Max, nl. "Max maakt mogelijk".
Maar de voedselbank en/of andere charitatieve instellingen zullen mogelijk ook wel een beetje 'jus" bij het aardappeltje willen schenken.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

marnix schreef:
15 jan 2022 10:57
Cro, zoek eens op wat een samenwonende WAO-er krijgt maandelijks,
is om te huilen hoor.
Een WAOér is dan natuurlijk wel wat anders dan een AOWér. WAOér krijgt toch een uitkering afhankelijk van zijn laatst verdiende loon?

Samenwonende AOWérs hebben, als ze beide geen aanvullend pensioen hebben, voor zover ik kan zien ongeveer €1700 netto per maand aan alleen AOW.

Terwijl samenwonenden die bijstand ontvangen voor zover ik kan zien ongeveer €1550 netto ontvangen per maand kijkende naar alleen de bijstand.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

marnix schreef:
15 jan 2022 10:57
Cro, zoek eens op wat een samenwonende WAO-er krijgt maandelijks,
is om te huilen hoor.

Wat een WAO-er krijgt, hangt af van zijn inkomen toen hij nog werkte. Samenwonen is niet van belang.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

scontra schreef:
15 jan 2022 11:12
Cro schreef:
14 jan 2022 08:46

Ik ben uiteraard van mening dat een oudere moet kunnen leven van de AOW, maar het hoeft van mij geen vetpot te zijn als je alleen maar AOW hebt.
Gepensioneerden die alleen een AOW-uitkering hebben of t.z.t. krijgen (want dat zijn er ook in de toekomst ook nog velen) kunnen misschien wel een beroep doen op het Tv-programma van Omroep Max, nl. "Max maakt mogelijk".
Maar de voedselbank en/of andere charitatieve instellingen zullen mogelijk ook wel een beetje 'jus" bij het aardappeltje willen schenken.
Dat zou m.i, niet nodig hoeven te zijn, er even van uitgaande dat er geen andere schulden problematiek in het spel is. AOW zou m.i. voldoende moeten zijn om niet bij een voedselbank e.d. aan te hoeven moeten kloppen, zolang er geen andere problemen zijn natuurlijk.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door marnix »

Cro en lady, jullie hebt natuurlijk gelijk,
ik bedoel AOW, stom!

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bijstand voor een stel, nog niet AOW gerechtigd, is € 1.480 netto pm.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
15 jan 2022 11:25
Bijstand voor een stel, nog niet AOW gerechtigd, is € 1.480 netto pm.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... nuari-2022
Dat is exclusief vakantiegeld, inclusief zit je op €1559

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u vergelijkt met de AOW, en dat is ook zonder vakantiegeld.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

De AOW-bedragen per "woonsituatie" staan op de website van de SVB. Een vetpot is het bepaald niet. Als je weet dat de AOW je enige inkomstenbron gaat worden, moet je je uitgaven en leven daar tijdig op instellen.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:
15 jan 2022 11:34
Maar u vergelijkt met de AOW, en dat is ook zonder vakantiegeld.
Het gaat erom wat je per maand krijgt, dat daar bij AOW geen component 'vakantiegeld' in zit klopt, maar dat maakt niet dat je dan voor bijstand ook moet gaan rekenen zonder vakantiegeld, bijstanders ontvangen immers dat vakantiegeld wel en dus moet je dat meenemen als je kijkt naar wat ze uiteindelijk zullen ontvangen.
Laatst gewijzigd door Cro op 15 jan 2022 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Cro »

Erthanax schreef:
15 jan 2022 11:38
De AOW-bedragen per "woonsituatie" staan op de website van de SVB. Een vetpot is het bepaald niet. Als je weet dat de AOW je enige inkomstenbron gaat worden, moet je je uitgaven en leven daar tijdig op instellen.
Maar dat heb je in principe toch al, immers als je van bijstand naar AOW gaat krijg je een inkomens verhoging, geen verlaging.
Ik zie eigenlijk niet direct een situatie waar iemand naar 'alleen AOW' gaat, terwijl deze voor het bereiken van de AOW leeftijd maandelijks veel hogere inkomsten had.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door marnix »

hmm, ik krijg bv flink "betaald" uit een hiaatverzekering die stopt als ik pensioengerechtigd word,
edit, ook een pensioen(tje) naast AOW.
Laatst gewijzigd door marnix op 15 jan 2022 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cro schreef:
15 jan 2022 11:38
Lady1234 schreef:
15 jan 2022 11:34
Maar u vergelijkt met de AOW, en dat is ook zonder vakantiegeld.
Het gaat erom wat je per maand krijgt, dat daar bij AOW geen component 'vakantiegeld' in zit klopt, maar dat maakt niet dat je dan voor bijstand ook moet gaan rekenen zonder vakantiegeld, bijstanders ontvangen immers dat vakantiegeld wel en dus moet je dat meenemen als je kijkt naar wat ze uiteindelijk zullen ontvangen.

AOW stel 2 x € 851,52 netto, plus 2 x € 50,39 bruto, moet nog zwv vanaf
Bijstand stel € 1.481,60 netto, plus € 77,98 netto

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Monteiro.E schreef:
15 jan 2022 12:17
Simpel, maak eens een lijstje van alleenstaande in een huurwoning van alle kosten en uitgaven per maand.
Gewoon netjes boodschappen doen en behaaglijk de huiskamer warm.
Kan dat betaald worden met slechts a.o.w.
Je kunt er wel van leven, maar je kunt niet veel extra’s doen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doe dat dan ook maar van de bijstand, kan je nog minder extra’s van doen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Toevallig deze dagen in het nieuws, de witte vlek op pensioengebied, dwz het aantal werknemers dat geen pensioen opbouwt. Het CBS-bericht geeft weinig toelichting, wel een download met de tabellen. De vakbond VCP geeft meer duiding: bijna een miljoen mensen zonder pensioen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
15 jan 2022 13:00
Toevallig deze dagen in het nieuws, de witte vlek op pensioengebied, dwz het aantal werknemers dat geen pensioen opbouwt. Het CBS-bericht geeft weinig toelichting, wel een download met de tabellen. De vakbond VCP geeft meer duiding: bijna een miljoen mensen zonder pensioen.
Tja, het geld dat mijn werkgever aan pensioen uitgeeft, dat zou ik ook liever zelf investeren. Dat schijnt de laatste tijd nogal in te zijn, geen pensioenfonds, maar zelf voor het pensioen sparen.

Gesloten