Ouderen met AOW

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb sterk de indruk dat in deze laatste discussie pensioen, AOW en inkomen (pensioen + AOW) door elkaar lopen. Waar de getallen vandaan komen weet ik ook niet. In welke pot zit nu 2000 miljard? Voor de AOW is geen pot. Gaat het om alle pensioenfondsen samen? Dat zou kunnen, het ABP heeft vandaag 539 miljard aan bezittingen.

Het lijkt me sterk dat het gemiddelde pensioen bijna 3000 euro netto is. Dat is immers ruim boven modaal! Het CBS weet dat vast en zeker, maar ik heb nu geen tijd dat op te zoeken.

Mocht dat gemiddelde tóch kloppen, dan is het van belang wat de mediaan is. Inkomens en vermogens zijn namelijk erg scheef verdeeld (een skischans, zeg maar). Uit mijn hoofd weet ik dat de gemiddelde nalatenschap van een 80-jarige ongeveer 100.000 euro is. Die schatrijke ouderen toch! De mediaan ligt echter op 30.000 euro. Dus de helft van al die nalatenschappen is minder dan 30.000. Verreweg de meeste nalatenschappen zijn dus (veel) minder dan die ton, maar een klein aantal zeer, zeer grote haalt het gemiddelde extreem omhoog. Bij het gemiddelde pensioen zou dat ook aan de hand kunnen zijn.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
16 feb 2022 19:39
Ik heb sterk de indruk dat in deze laatste discussie pensioen, AOW en inkomen (pensioen + AOW) door elkaar lopen. Waar de getallen vandaan komen weet ik ook niet. In welke pot zit nu 2000 miljard? Voor de AOW is geen pot. Gaat het om alle pensioenfondsen samen? Dat zou kunnen, het ABP heeft vandaag 539 miljard aan bezittingen.

Het lijkt me sterk dat het gemiddelde pensioen bijna 3000 euro netto is. Dat is immers ruim boven modaal! Het CBS weet dat vast en zeker, maar ik heb nu geen tijd dat op te zoeken.
Je hebt gelijk, het is inderdaad pensioen, AOW en lijfrentes en dergelijke samen.

Zoals ik al eerder heb gezegd lijkt de oplossing me niet om AOW te verhogen, pensioenen te verhogen om mensen die niet rond komen te helpen, maar juist door voor hen oplossingen te bedenken en niet alles maar uit de gedeelde potten te vissen.

En als je het me heel eerlijk vraagt, zou ik liever al mijn eigen inleg uit de pensioenpot halen en zelf investeren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
16 feb 2022 21:11
Je hebt gelijk, het is inderdaad pensioen, AOW en lijfrentes en dergelijke samen.
Per persoon of per huishouden?

Getallen noemen heeft pas nut als ze kloppen en helder is wat ze weergeven.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door grun »

Nijogeth schreef:
16 feb 2022 15:05
Dat klopt, maar het gemiddelde maandelijkse netto pensioen ligt op 2845 euro. Met 3,6 miljoen pensioengerechtigden is dat dus meer dan 10 miljard per maand alleen netto.
Per maand!? Per jaar zul je bedoelen.

Als dit het gemiddelde is, wat voor pensioenen moeten degenen die aan de bovenkant zitten dan wel niet verdienen. Ik ken alleen maar mensen die daar ver onder zitten, vaak minder dan 500 euro bruto per maand.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Minder dan de AOW kennelijk; ik heb nog nooit gehoord dat er een AOW'er is verhongerd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je alleen AOW hebt hoef je zeker niet dood te gaan van de honger. Er is hier al eens een uitgebreid topic geweest over de vergelijking inkomen AOW/bijstand.

Een AOW-er heeft meer inkomen dan een bijstand”genieter”. En die gaan allemaal ook niet dood van de honger.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik straks AOW krijg heb ik behoorlijk wat meer dan nu met mijn WAO. Omdat ik dan de volledige huurtoeslag krijg, in tegenstelling tot nu. Scheelt om en nabij de 200 euro, althans een jaar of twee, drie geleden.

En ondanks dat ik kennelijk dood hoor te gaan van de honger schrijf ik nog steeds op dit forum en staat er zelfs een auto voor de deur. Ok, aftandse kanarie, maar hij rijdt toch maar mooi, en hij is helemaal van mezelf.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat klopt helemaal niet wat u zegt. Bij een gelijkblijvend inkomen van zeg € 16.000 en een huur van zeg € 622 is het verschil in huurtoeslag zegge en schrijven € 2,00

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door witte angora »

Die 16.000 is zeker bruto? Het verschil is dat je, doordat een AOW-er veel minder belasting betaalt, netto meer overhoudt. Ik ben even uitgegaan van wat je netto in handen krijgt. Als ik ga plussen en minnen heb ik nu minder te besteden dan een bijstander. Dat wordt straks min of meer gelijkgetrokken. Maar ik ga dan wel een stuk meer huurtoeslag krijgen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 09:20
Praktisch gezien ge je nu net niet dood van de honger, iedereen blijft leven en zo oud mogelijk. Maar hoe en onder welke omstandigheden?
Kom nou toch. Ja, het is geen enorme vetpot ofzo. Maar doen alsof je het hier belachelijk slecht hebt en bijna dood gaat... wake up :lol: We leven hier nog steeds in één van de meest welvarende landen ter wereld, en dat sociale vangnet waar het bestaansminimum op is gebaseerd maakt daar onderdeel van uit.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Je ziet vaak dat de mensen die het hardste klagen wel een autootje voor de deur hebben staan, de ene peuk met de andere aansteken en de koelkast vol hebben staan met halveliter blikken. Of in ieder geval twee van de drie. Kan ik niet zoveel medelijden mee hebben.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
17 feb 2022 00:16
Die 16.000 is zeker bruto? Het verschil is dat je, doordat een AOW-er veel minder belasting betaalt, netto meer overhoudt. Ik ben even uitgegaan van wat je netto in handen krijgt. Als ik ga plussen en minnen heb ik nu minder te besteden dan een bijstander. Dat wordt straks min of meer gelijkgetrokken. Maar ik ga dan wel een stuk meer huurtoeslag krijgen.

Als uw WAO uitkering lager is dan een bijstandsuitkering, kunt u van het UWV een toeslag krijgen. Als u voordien al weinig verdiende, zodat u van het al max krijgt, kunt u van de sociale dienst een aanvulling krijgen tot bijstandsniveau.

En dat gaat over netto bedragen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met alleen AOW (en alle toeslagen en kwijtscheldingen) heb je hier natuurlijk geen leven. In een land als, ik noem maar wat, Portugal zijn ouderen stukken beter af:
Trouw schreef:Een op de zes pensionados leeft onder de armoedegrens – 540 euro in Portugal
Ter vergelijking, in Nederland is dat 6% voor alleenstaande 65+'ers en 2% voor paren, volgens her SCP.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lady1234 schreef:
17 feb 2022 10:03
witte angora schreef:
17 feb 2022 00:16
Die 16.000 is zeker bruto? Het verschil is dat je, doordat een AOW-er veel minder belasting betaalt, netto meer overhoudt. Ik ben even uitgegaan van wat je netto in handen krijgt. Als ik ga plussen en minnen heb ik nu minder te besteden dan een bijstander. Dat wordt straks min of meer gelijkgetrokken. Maar ik ga dan wel een stuk meer huurtoeslag krijgen.

Als uw WAO uitkering lager is dan een bijstandsuitkering, kunt u van het UWV een toeslag krijgen. Als u voordien al weinig verdiende, zodat u van het al max krijgt, kunt u van de sociale dienst een aanvulling krijgen tot bijstandsniveau.

En dat gaat over netto bedragen.

Aanvulling. De netto AOW voor een alleenstaande is ca. € 200,00 hoger dan de netto uitkering voor een alleenstaande bijstandontvanger.

Dus al dat gejammer over hongerende AOW-ers is onzin.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
17 feb 2022 10:05
Met alleen AOW (en alle toeslagen en kwijtscheldingen) heb je hier natuurlijk geen leven. In een land als, ik noem maar wat, Portugal zijn ouderen stukken beter af:
Trouw schreef:Een op de zes pensionados leeft onder de armoedegrens – 540 euro in Portugal
Ter vergelijking, in Nederland is dat 6% voor alleenstaande 65+'ers en 2% voor paren, volgens her SCP.
Ik heb het al eens eerder geschreven, met alleen AOW krijg je tegenwoordig geen kwijtschelding meer van gemeentelijke belastingen. De kwijtscheldingsregeling is de laatste jaren veel strenger geworden. Eigenlijk mag je helemaal geen vermogen hebben wil je nog voor kwijtschelding in aanmerking komen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lowieze »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 10:38

Die vangnetten kennen we waar de mazen zo groot zijn dat de tonijnen met het grootste gemak erdoor kunnen. Ja en dan heb je eindellijk toeslag, en dan beland je in een affaire waar niet meer is uit te komen. Kinderen uit huis gezet, noem maar op van narigheid.

Kwaliteit van het leven, en met 600 euro kan je nog in vele landen goed leven. Ik pak maar even een continent ...Africa.
Misschien even bij de feiten blijven, we hebben het hier over AOW, om het dan te hebben over kinderen die uit huis gezet worden?
Ik zie het verband niet.
Wel zie ik vaak mensen die het zo goed hebben in het buitenland, bij ernstige medische kwalen weer terug komen naar Nederland…..

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 10:38
Moneyman schreef:
17 feb 2022 09:23
Monteiro.E schreef:
17 feb 2022 09:20
Praktisch gezien ge je nu net niet dood van de honger, iedereen blijft leven en zo oud mogelijk. Maar hoe en onder welke omstandigheden?
Kom nou toch. Ja, het is geen enorme vetpot ofzo. Maar doen alsof je het hier belachelijk slecht hebt en bijna dood gaat... wake up :lol: We leven hier nog steeds in één van de meest welvarende landen ter wereld, en dat sociale vangnet waar het bestaansminimum op is gebaseerd maakt daar onderdeel van uit.
Die vangnetten kennen we waar de mazen zo groot zijn dat de tonijnen met het grootste gemak erdoor kunnen. Ja en dan heb je eindellijk toeslag, en dan beland je in een affaire waar niet meer is uit te komen. Kinderen uit huis gezet, noem maar op van narigheid.

Kwaliteit van het leven, en met 600 euro kan je nog in vele landen goed leven. Ik pak maar even een continent ...Africa.
Niet bepaald sterke argumenten, al is het maar omdat ze niets zeggen over het onderwerp van discussie.

En verder: wat Lowieze zegt. Maar al te vaak blijken degenen die het in het buitenland zo goed zeggen te hebben, het goeie ouwe Nederland toch nodig te hebben als het wat spannender wordt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoals ik al eens eerder geschreven heb, als je dus met een Nederlandse WAO uitkering in Portugal gaat wonen, ben je spekkoper.

Idem dito naar een arm land in Afrika. Maar daar moet je dus wel eerst voor in Nederland gewoond/gewerkt hebben.

Portugezen met een matig loon die arbeidsongeschikt worden, zijn armpje af.

En het gaat hier over de AOW. Er zullen niet echt veel AOW-ers zijn met kinderopvangtoeslag en de daarbij ontstane problemen.

Die AOW-ers leven in Nederland. Verdienden ze voorheen het minimumloon, of bouwden geen pensioen op, dan hebben ze het dus niets “slechter” dan een minimumloner en beter dan een bijstandontvanger.

Maar dit land hangt van klagers aan elkaar.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, de tijd dat er nog een koortje uit de brievenbus hing, en dat je nog veilig over straat kon gaan zonder beroofd en in elkaar geslagen te worden door "jongeren".

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen met AOW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit topic doet me hoe langer hoe meer hieraan denken :D
Drink nog een glas op alles wat ooit was
De goeie ouwe tijd
Mooie tijd
Nou die tijd
Die krijgt toch mooi
Van mij de zegen na
Na na na na na
Na na na na na
Drink nog een glas op alles wat ooit was
De goeie ouwe tijd

Gesloten